W124:n ilmastointilaite

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

W124:n ilmastointilaite

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Tervehdys!

Pääsiäisen helteillä (+ 20°C) havaitsin, että autoni (W124, 200E, 250 tkm -91) ilmastointilaite mitä luultavimmin ei futaa :arrow: lämppäri toimii, mutta viilein sisälle puhallettava ilma on mielestäni samaa tasoa kuin ilman ilmastointilaitetta varustetussa autossa. Osaisikohan joku neuvoa, mistä/miten vikaa kannattaa yrittää etsiä kotikonstein ennen pajalle viemistä? Entäpä tietäisikö joku hyviä autojen ilmastointilaitehuoltoja pk-seudulla? Veholle en ainakaan heti uskalla viedä, ties mitä velottavat :shock:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Tuota noin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Onko autosi ilmastointi jo sellainen malli jossa on EC-nappula eikä sitä lumihiutaleen kuvaa huurteenpoiston ja kierrätysnappien välissä?

Jos on niin tiedäthän että ilmastointi on kytkettynä nimenomaan silloin kun EC-nappulassa EI pala valoa, eli perusasutuksessa ilmastointi on tavallaan koko ajan päällä. Lumihiutaleen kuvalla varustetussa mallissa on toisin päin, ilmastointi on päällä kun napissa on valo.

Kyselen vaan varmistellakseni, ettet mene turhaan huoltoon... :lol:
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Itse asiassa tässä mallissa sisäilmankierrätys on aivan erillinen painike, joka ei ole ilmastointilaitteen kanssa samassa yhteydessä.

Ilmastointilaitteesta löytyy kolme seuraavanlaista namiskuukkelia:

1. Huurteenpoisto
2. Lumihiutale
3. EC

Sen verran olen kyllä ymmärtänyt, että tuo EC (Economy?) pohjassa ilmastointi todellakin on pois päältä, mutta eikös noissa 1. ja 2. kohdissa pitäis jotain tapahtua? Osaako joku muuten kertoa, mitä eroa noilla 1. ja 2. painikkeella muuten on, mikäli kummassakin tapauksessa ilmastoinnin pitäisi olla päällä? Tarkoitan lähinnä, että mitä ihmeen huurteenpoistoa siinä erikseen tarvitaan, kun celsiukset ja puhaltimen nopeus säädetään käsin joka tapauksessa :?:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mogge kirjoitti:Itse asiassa tässä mallissa sisäilmankierrätys on aivan erillinen painike, joka ei ole ilmastointilaitteen kanssa samassa yhteydessä.

Ilmastointilaitteesta löytyy kolme seuraavanlaista namiskuukkelia:

1. Huurteenpoisto
2. Lumihiutale
3. EC

Sen verran olen kyllä ymmärtänyt, että tuo EC (Economy?) pohjassa ilmastointi todellakin on pois päältä, mutta eikös noissa 1. ja 2. kohdissa pitäis jotain tapahtua? Osaako joku muuten kertoa, mitä eroa noilla 1. ja 2. painikkeella muuten on, mikäli kummassakin tapauksessa ilmastoinnin pitäisi olla päällä? Tarkoitan lähinnä, että mitä ihmeen huurteenpoistoa siinä erikseen tarvitaan, kun celsiukset ja puhaltimen nopeus säädetään käsin joka tapauksessa :?:
Täh ???

En ole ikinä kuullutkaan että W124:sessa olisi moiset painikkeet, siis että sekä EC että lumihiutale löytyvät ???? Missä se sisäkierronkatkaisija sitten sijaitsee?

Yksi hyvä vinkki jolla voit kokeilla milloin ilmastointi on päällä on se, että laita lämppäri täyskuumalle, avaa keskikojelauden raitisilmasuuttimet. Kun ilmastointi ei ole päällä, tulee kyseisistä suuttimista vain ulkoilmaa, kun ilmastointi on päällä, tulee keskeltä saman lämpöistä ilmaa kuin muualtakin. Eli tällä tavalla voit opetella käyttämään namiskoitasi :wink:

Vähän epäilyttää noi ilmastoinnin napit kuitenkin, olisiko siihen vaihdettu rikkinäisten nappuloiden tilalle vaan joku, ja siinä sitten väärä symbooli ...? Vai löytyykö se ilmankiertokatkaisija tosiaan muualta?
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Kys. kärryn on ensirekisteröity Englannissa, ja tuotu vuoden vanhana Suomeen, ehkäpä siksi siinä ei ole täysin samanlaisia varusteita kuin täkälaisissä peleissä :shock: Ohjaus löytyy kuitenkin vasemmalta, joten varmaankin joku Briteissä työkomennuksella ollut on tämän Mersun hankkinut. Varusteista löytyy myös mm. ns. taukolämmitin (REST-painike), joka on kuulemma enemmänkin taksivaruste Suomessa.

Sisäilmankierto on samanlaisella painikkeella kuin esim. takaistuimien niskatukien "pudotus", tiedät varmaan mitä tarkoitan. Uskoisin kaikkien nappien/varusteiden olevan alkuperäisiä 8)

Täytynee kokeilla tuota keskimmäisten suuttimien avaamista ja puhalluksen vertaamista reunasuuttimiin, ainakin varmistun, että onko se ilmastointi rikki vai kuvittelenko vaan. Kiitos vinkistä.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Just joo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ok, tuo selittääkin paljon. W124:sen ilmastointi puhisee hauskasti kun se päästää kylmää ilmaa sisälle, kyllä sen tuntee ja kuulee kun ilmastointi pelaa :P
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:
Mogge kirjoitti:Itse asiassa tässä mallissa sisäilmankierrätys on aivan erillinen painike, joka ei ole ilmastointilaitteen kanssa samassa yhteydessä.

Ilmastointilaitteesta löytyy kolme seuraavanlaista namiskuukkelia:

1. Huurteenpoisto
2. Lumihiutale
3. EC

Sen verran olen kyllä ymmärtänyt, että tuo EC (Economy?) pohjassa ilmastointi todellakin on pois päältä, mutta eikös noissa 1. ja 2. kohdissa pitäis jotain tapahtua? Osaako joku muuten kertoa, mitä eroa noilla 1. ja 2. painikkeella muuten on, mikäli kummassakin tapauksessa ilmastoinnin pitäisi olla päällä? Tarkoitan lähinnä, että mitä ihmeen huurteenpoistoa siinä erikseen tarvitaan, kun celsiukset ja puhaltimen nopeus säädetään käsin joka tapauksessa :?:
Täh ???

En ole ikinä kuullutkaan että W124:sessa olisi moiset painikkeet, siis että sekä EC että lumihiutale löytyvät ???? Missä se sisäkierronkatkaisija sitten sijaitsee?

Yksi hyvä vinkki jolla voit kokeilla milloin ilmastointi on päällä on se, että laita lämppäri täyskuumalle, avaa keskikojelauden raitisilmasuuttimet. Kun ilmastointi ei ole päällä, tulee kyseisistä suuttimista vain ulkoilmaa, kun ilmastointi on päällä, tulee keskeltä saman lämpöistä ilmaa kuin muualtakin. Eli tällä tavalla voit opetella käyttämään namiskoitasi :wink:

Vähän epäilyttää noi ilmastoinnin napit kuitenkin, olisiko siihen vaihdettu rikkinäisten nappuloiden tilalle vaan joku, ja siinä sitten väärä symbooli ...? Vai löytyykö se ilmankiertokatkaisija tosiaan muualta?
Mullon kanssa yhdessä klimpissä huurteenpoisto- lumihiutale- ja ec- nappulat. Sisäilmankierrätysnappi on yksikseen siinä rivissä, missä on mm. takalasinlämppärín ja -pyyhkijän katkaisimet.
Ja meikän autohan on ensirekisteröity Saksaan, joten pitänee kutinsa tuo teoria ulkomaan autojen poikkeavuudesta...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Aku P kirjoitti: Mullon kanssa yhdessä klimpissä huurteenpoisto- lumihiutale- ja ec- nappulat. Sisäilmankierrätysnappi on yksikseen siinä rivissä, missä on mm. takalasinlämppärín ja -pyyhkijän katkaisimet.
Onko sulle selvinny, miksi huurteenpoisto ja lumihiutale ovat erikseen, vaikka molemmissa tapauksissa säädöt tapahtuvat käsin? Vai onko sulla automaattisempi ilmastointilaite?
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ilmastoinnin kompressori ei käynnisty jos freonin (tai sen korvikkeen) määrä systeemissä on liian vähäinen. Tämä taas puolestaan voi johtua joko "luonnollisesta" aineen vähentymisestä tai vuodosta.

Jos systeemissä on vuoto, se on todennäköisimmin kennossa, joka on aika heppoista tekoa. Liikenteessä lentelevät kivet ja kompressorin käynnistyessä tapahtuvat paineiskut rikkovat sen aina jossakin vaiheessa. Jos systeemissä on vuoto ja kylmäainetta lisätään, tulee se ulos vuotokohdasta alle aikayksikön. Valitettavasti uusi kenno on aika mojovan hintainen. Jos hyvä tuuri käy, kennon saattaa tietysti löytää hajottamolta. Jos autossa on kuutoskone voin lisäksi kokemuksesta kertoa että kennon vaihtaminen on inhottavan ahdas homma.

Tampereen naapurissa, Kangasalla, on täytön hyvin hoitava firma "Kylmä ja sähköpalvelu Taiminen". Olen käyttänyt tuota paikkaa omille autoilleni. Sen verran joustavasti homma hoituu, että vaikka auto olisi pääasiassa Helsingissä niin selvittäisin mahdollisuuksia vierailla Kangasalla. Täyttäisin systeemin ennenkuin edes juuri tutkisin vuotoja.

Jos kompressori lopettaa toimintansa jälleen pian täytön jälkeen, alkaisin vasta sitten vuototutkimukset. Vuoto löytyy siten että systeemiin laitetaan typellä paineet ja suihkutellaan saippuavettä kennolle ja putkille. Siellä mistä tulee saippuakuplia on vuoto.

-T
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Minulla oli W124:ssä huurteenpoisto ja jäähdytys erikseen ja laite oli manuaalinen. Nappuloiden ero oli siinä, käynnistettiinkö kompressoria vai ei. Laitteessa oli kuivainpatruuna (mitä kuulemma ei nykyisin harrasteta kuin oikein preemiumautoissa -tiedä sitten tuon väitteen totuusperää...) Huurteenpoisto vei ilman kuivainpatruunan kautta mutta ei käynnistänyt kompressoria.

-T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:Mullon kanssa yhdessä klimpissä huurteenpoisto- lumihiutale- ja ec- nappulat. Sisäilmankierrätysnappi on yksikseen siinä rivissä, missä on mm. takalasinlämppärín ja -pyyhkijän katkaisimet.
Ja meikän autohan on ensirekisteröity Saksaan, joten pitänee kutinsa tuo teoria ulkomaan autojen poikkeavuudesta...
Niin, mutta molemmat minunkin mersuni ovat Belgiasta alunperin... Oletko tutustunut miten tuo laite toimii, voiko sekä lumihiutaleessa että EC:ssä palaa valo tai olla kummassakin pimeänä, toimisiko tuossa vempain niin että jommassa kummassa aina palaa valo, lumihiutaleessa kun ilmastointi on päällä ja EC:ssä kun ei ole..... :?:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Hmm

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kyllä mää ainakin ohjekirjasta olen käsittänyt, että tuo ikkunankuivatusasento nimenomaan lykkää kuivempaa ilmaa, ja vasta lumihiutalenämiskästä ilman saa "tehtyä kylmemmäksi."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Ei.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mauri H. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Mullon kanssa yhdessä klimpissä huurteenpoisto- lumihiutale- ja ec- nappulat. Sisäilmankierrätysnappi on yksikseen siinä rivissä, missä on mm. takalasinlämppärín ja -pyyhkijän katkaisimet.
Ja meikän autohan on ensirekisteröity Saksaan, joten pitänee kutinsa tuo teoria ulkomaan autojen poikkeavuudesta...
Niin, mutta molemmat minunkin mersuni ovat Belgiasta alunperin... Oletko tutustunut miten tuo laite toimii, voiko sekä lumihiutaleessa että EC:ssä palaa valo tai olla kummassakin pimeänä, toimisiko tuossa vempain niin että jommassa kummassa aina palaa valo, lumihiutaleessa kun ilmastointi on päällä ja EC:ssä kun ei ole..... :?:
Hmm. Joko palaa yhdessä tai sitten ei ainoassakaan. Ainakaan en ole saanut montaa nappia kerrallaan pohjaan jäämään, ja paneelien hinnat tuntien en viitsis väkisinkään koettaa... :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Ei.

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Aku P kirjoitti:Hmm. Joko palaa yhdessä tai sitten ei ainoassakaan. Ainakaan en ole saanut montaa nappia kerrallaan pohjaan jäämään, ja paneelien hinnat tuntien en viitsis väkisinkään koettaa... :?
Pohjaan jäämään?? Puhuitko vertauskuvallisesti vai jäävätkö napit oikeasti pohjaan?

Meikäläisen vempaimissa on palautuvat napit, eli ne ei jää pohjaan. Nyt en ymmärrä mitä tekoa tuolla EC:llä on, viilentääkö se kanssa?

Joo, tuollainen harvinainen paneeli saattaa olla tosi kallis, mullahan on kanssa harvinaiset takaliittimet tuossa, ja hinta sen luokkainen, vissiin 150 € venetmäellä ja Vehossa kolminkertaisesti :cry:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Figure speech.

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Siis vertauskuvallisesti puhuin, pohjaan jäänti meinaa sitä että jnapissa valo syttyy, ts. toiminto on päällä.

Yritän muistaa kaapata ruokiksella autosta tuon käyttöohjeen mukaan, siinä EC-asennonkin elämäntehtävä on selvitetty.
Minä niitä ulkoa tarkemmin muista...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Asento "Mikään valo ei pala": Ilmastointi on päällä, kompressori käy ja auto viilenee, ilma kulkee samalla kuivattimen kautta.

Asento "EC:n valo palaa": Ilmastointilaite ei ole päällä, kuivaus ei ole päällä.

Asento "EC:n valo palaa ja kuivattimen valo palaa": Ilmastoinnin kompressori ei käy eikä auto viilene, mutta ilma kulkee kuivattimen kautta.

-T
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

eerola kirjoitti:Asento "Mikään valo ei pala": Ilmastointi on päällä, kompressori käy ja auto viilenee, ilma kulkee samalla kuivattimen kautta.

Asento "EC:n valo palaa": Ilmastointilaite ei ole päällä, kuivaus ei ole päällä.

Asento "EC:n valo palaa ja kuivattimen valo palaa": Ilmastoinnin kompressori ei käy eikä auto viilene, mutta ilma kulkee kuivattimen kautta.

-T
Joo, tuohon asti selvää tietty, mutta mikä on Aku P:n ja Moggen tapauksessa lumihiutaleen funktio?
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Mauri H. kirjoitti: Joo, tuohon asti selvää tietty, mutta mikä on Aku P:n ja Moggen tapauksessa lumihiutaleen funktio?
Oisko se nyt sitten se kuivainpatruuna, jonka kautta ilma tulee huurteenpoistossa ilman, että kompressori menee päälle. :shock: Eli huurteenpoistossa ja EC-asennossa ei ilmastointi olisi päällä lainkaan, vaan ainoastaan lumihiutale -asennossa?

Ota näistä nyt selvää :D
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

testailua

Viesti Kirjoittaja juha »

Kun ilmastointi menee päälle / laitetaan päälle siitä lumihiutale -painikkeesta niin silloin pitää kuulua konehuoneesta selvä naksahdus ilmastoinnin releestä. Moottorin käyntinopeus muuttuu kun kompura alkaa kuormittaa konetta, senkin kuulee tarkkakorvainen äänestä.
Moottoritilassa ilmastointiin on kytketty kuivain, sylinterin muotoinen mötikkä paineletkun varressa. Siinä pitäisi olla sellainen lasilinssi mistä näkee aineen kierron järjestelmässä. Kun ilmastointi toimii ja aineet kiertää oikein niin linssistä näkee "poreilua" .

Veikkaan kyllä että järjestelmästä on aineet loppu, käyttö huoltoliikkeessä ja uudelleentäyttö auttaa jos ei ole vuotoja. Kennosto syylärin edessä on heikoin lenkki ja mätänee alareunasta puhki päästäen kamat pihalle.
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Itsellä on kanssa pieniä ongelmia ton ilmastoinnin kanssa. Jo viime syksynä tuntui hiukka tehottomalta ja nyt tuntuu että ei vaikuta enään mitään. Pitäs varmaan vaihtaa ainakin aineet ja putsata järjestelmä.

Oma auto on ihan alkuperäinen w124 vm. 88/89 ja ohjaussäätimet on tämän näköiset:

Kuva
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Lindroos kirjoitti:Itsellä on kanssa pieniä ongelmia ton ilmastoinnin kanssa. Jo viime syksynä tuntui hiukka tehottomalta ja nyt tuntuu että ei vaikuta enään mitään. Pitäs varmaan vaihtaa ainakin aineet ja putsata järjestelmä.
Prikulleen samanlainen säätöpaneeli kuin omassa kiesissänikin. Onko homma nyt niin kuin ymmärsin, eli silloin kun sulla vielä toimi tuo ilmastointi, niin oliko kompura päällä ainoastaan tuossa hiutale -asennossa? Eli ylimmässä, eli huurteenpoistossa, olisi käytössä vain jonkin sortin kuivauspatruuna tms? Oman Mersuni kun sain vasta männä talvena, niin ilmastointia en ole päässyt kokeilemaan kuin vasta nyt - ja sehän kun ei tunnu toimivan :?

Saakohan ilmastoinnin kennoja jostain muualtakin kuin Veholta? Hinta lienee suolainen, ei tekisi mieli vaihdattaa ennen kuin on täysin varmaa, että vika on siinä. Toisaalta olen jo valmis sijoittamaan vähän pidemmänkin sentin, jotta viileää puhaltaisi. Esim. tänään piti veivata jo ikkunaa auki, kun olo kävi tuskaisen kuumaksi. Onkohan asia nyt niin, että Mersulla ajellessa on tullut niin mukavuudenhaluiseksi, että kaiken pitäisi olla viimeisen päälle :D
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

omani kanssa olen tapellut ja nyt on kompressori irti. Vuoto paikallistui sinne. Hankin tiiviste sarjan ja aion tässä piakkoin vaihtaa sen. Kertoilen lisää kun rojekti etenee. Kennoja saa paikallisen jäähdyttäjäkorjaamon kautta tarvikkeena.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mogge pohti: "...Saakohan ilmastoinnin kennoja jostain muualtakin kuin Veholta..."

Ostin kennon Fustilta (varaosahajottamo Tampreeella) ja tuli huomattavasti halvemmaksi kuin Vehosta. Varaosahaku.fi voisi myös osoittautua ihan menestykselliseksi paikaksi katsoa. Samoin kuin Venetmäki.

Knoppina W124:n kennon vaihtoon mainittakoon, että ainakin kuutoskoneissa vaihto edellyttää "virallisesti" kaikenmaailman syylärien purkamista. Mutta kun uhrasi rystysensä, sen sai kyllä pujotelluksi pois ja uuden paikoilleen purkamatta ympärillä olevia juttuja. Ahdasta oli, mutta onnistui ja aikaa säästyi aika tavalla.

-T
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Ajanpuutteen vuoksi (remontti käynnissä kotona) otin sitten ns. härkää sarvista ja tein ison peliliikkeen: autoni on menossa Pitäjänmäen Vehoon ensi keskiviikkona ilmastointilaitehuoltoon. Hiukan hirvittää, mitä tulee maksamaan, mutta nyt riitti perkele hikoilu hellesäillä! Raportoin, mitä tehtiin ja mitä tuli maksamaan, jahka saan kiesini takaisin... :roll:
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tarkkana

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mogge kirjoitti:autoni on menossa Pitäjänmäen Vehoon ensi keskiviikkona ilmastointilaitehuoltoon. Hiukan hirvittää, mitä tulee maksamaan, mutta nyt riitti perkele hikoilu hellesäillä! Raportoin, mitä tehtiin ja mitä tuli maksamaan, jahka saan kiesini takaisin... :roll:
Muista mainita autoa viedessäsi, että kaikki raportoidaan Suomen suurimmalle mersufoorumille... Ovat ehkä hieman tarkempia hommiensa kanssa :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Veholta selvisi seuraavaa: ajokkini ilmastointi on jälkiasennettu, ja heillä ei ollut mallista/varaosista mitään hajua :shock: Vesiventtiilin olivat joka tapauksessa puhdistaneet, kun lumihiutale-asennossa ei lämmintä puskenut sitten millään. Lisäksi olivat täyttäneet freonisäiliön kokeillakseen, oliko ilmastoinnin hyytyminen siitä kiinni. Ei ollut, joten imivät sitten freonit takaisin. Kys. tarkastukselle/vesiventtiilin putsaukselle kertyi hintaa 90 euroa.

Autojen ilmastointilaitehuollot tuntuvat olevan kiven alla pk-seudulla, mikäli netin hakukoneisiin on uskominen. Ainoa (?) tarvikeilmastointeja korjaava liike tuntuu olevan Pellen Paja, jota itse asiassa Veholtakin suositeltiin :!: Sinne siis ensi viikolla, toivottavasti saavat ilmastointini merkin selville ja osaavat korjata vian/viat...
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Mulla on 300TE (-92) myös jälkiasennettu ilm. laite. Merkki on Diavia. Pellen paja taitaa juuri näitä.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Mulla tuli kuntoon

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Tuolla pellen pajassa, pistivät painetta ja ilmastointi on toiminut. Hiukan arvellutti kun autossa ei ollut edes hihnaa kompuralle eli ei tiedä kauanko käyttämättä. Hihnan laitoin itse ja kun ei lähtenyt pyörimään niin sitten pajalle ja nyt toimii 8)
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Mogge
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: Ti 22.04.2003 13:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mogge »

Kävin tuossa ennen juhannusta näyttämässä ilmastointia Pellellä, ja puolitoista tuntia roplattuaan selvisi, että magneettikelan piuha on poikki. Sain nyt parin viikon soittelulla huomiseksi ajan korjaukselle/täytölle, saas nähdä mitä maksaa :roll: Toisaalta tuosta 1½ tunnin säätämisestä (täyttö :arrow: testailua :arrow: tyhjennys) Pelle veloitti peräti 20 euroa, joten jos sama meininki jatkuu, niin mitään hirveää laskua ei kaiketi ole tiedossa 8)
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Myös täällä ropleemaa viilennyksen suhteen(Automaatti ilmastointi)... ylläri näin helteellä! :)

Elikkä ongelmana on virran puute. Sulake on ehjä ja paineet järjestelmässä sillä tasolla, että kompuran pitäisi käynnistyä, mutta ei tule virtaa kompuralle asti.

Missähän on ilmastoinnin rele, kun ei mitään opaskirjaa ole hollilla... mahtaako olla siinä sulaketaulun takana? Takimmainen rele ko.paikan sisäreunassa oli melkoisen kuuma (normaalia?) tuli mieleen, että mahtaisiko olla juuri se?
Vastaa Viestiin