Huomasin tossa kun tarkistin jäähdytinnesteen määrän, että sinne oli ilmestynyt ylimääräistä harmaata ainetta (öljyä?). Laitoin käytiin ja käytin lämpimäksi. Öljynpaineet olivat normaalit ja moottorin lämmöt nousi nopeasti normaaliin ja pysyi siellä. Tarkistin myös että kupliiko, kun kone käy lämpimänä, ei kuplinut. Öljy oli puhdasta tikussa ja vesi ei ole hävinnyt mihinkään (ei kylmänä ja lämpimänä)
Nesteen olen vaihtanut viime syksynä ja olen myös ajanut ennen tätä
tapahtumaa. Ennen nesteen vaihtoa pesin jäähdytinpesuaineella ja huuhdoin ohjeiden mukaan.
Eli onko tiivisteen vaihdon aika?
Autoon siivellinen 200 bensamersu vm -65
Kannentiivistekkö mennyt
Moro
En kyllä noilla oireilla ihan vielä uskoisi kansipahviin.Sanoit:'harmaata limaa', öljy ja nesteet sekaisin näkyy (yleensä)ruskeana mäntysuovan tapaisena mössönä paisuntasäiliössä.Tuon ikäluokan koneissa esiintyi usein ns. kylmälimaa joka kerääntyi kylmimpiin kohtiin esim. täyttökorkkiin.Tuntui liittyvän usein käytettyyn öljylaatuun/ajotapaan;paljon lyhytajoja jne."Pesevämmän"öljyn käyttö vähensi ilmiötä.Nykyiset öljyt ovat kylläkin hyviä tässä suhteessa.Asiasta on ollut viime viikoina paljonkin kädenvääntöa forumilla(mikä öljy vanhoissa koneissa?)Kokeilepa toista öljyä ensin, ennen radikaaleja toimenpiteitä.
Make
En kyllä noilla oireilla ihan vielä uskoisi kansipahviin.Sanoit:'harmaata limaa', öljy ja nesteet sekaisin näkyy (yleensä)ruskeana mäntysuovan tapaisena mössönä paisuntasäiliössä.Tuon ikäluokan koneissa esiintyi usein ns. kylmälimaa joka kerääntyi kylmimpiin kohtiin esim. täyttökorkkiin.Tuntui liittyvän usein käytettyyn öljylaatuun/ajotapaan;paljon lyhytajoja jne."Pesevämmän"öljyn käyttö vähensi ilmiötä.Nykyiset öljyt ovat kylläkin hyviä tässä suhteessa.Asiasta on ollut viime viikoina paljonkin kädenvääntöa forumilla(mikä öljy vanhoissa koneissa?)Kokeilepa toista öljyä ensin, ennen radikaaleja toimenpiteitä.
Make
Todellakin JÄÄHDYTTIMENkorkissa ja nesteen pinnasa oli sitä mönjää. Sitä ilmeni sen jälkeen kun olin ajanut 200 km:n reissun eli kone pääsi kunnolla lämpeen. Öljyntäyttökorkki oli puhdas.
Sitä ennen olin ajanut vain muutaman kerran lämmittelyajoa ja max 30 km ajoja. Moottoriöljynä olen käyttänyt aina samaa merkkiä ja vaihtanut aina
keväällä ennen ajokauden alkua.
Sitä ennen olin ajanut vain muutaman kerran lämmittelyajoa ja max 30 km ajoja. Moottoriöljynä olen käyttänyt aina samaa merkkiä ja vaihtanut aina
keväällä ennen ajokauden alkua.