Tässä vika ja korjaus. Ostaessani auto pelasi ajossa kuumana ihan hienosti. Mutta ensimmäinen kylmälähtö yön yli seisoneena, olikin murhetta automaattiaskin kanssa. Kierrokset souteli 200 1/min alueella siihen asti kunnes moottori saavutti noin 70 asteen lämpötilan. Sen jälkeen pelasi virheettömästi.
Tasakaasulla ajaessa, riippumatta nopeudesta, sähkölaitteista tai cruisesta, seilasi kierroslukumittari yhtä viivanväliä edestakaisin noin sekunnin parin jaksoissa. Tämä tuntui myös ajotuntumassa selvästi.
Vein Tampereen Vehoon, ja siellä arvasivat vian heti oikein! Vaihtoivat askiin KYB-venttiilin joka ohjaa turbiinin lukkiutumista. Vika korjaantui kerrasta ja kuumanakin vaihtaminen muuttui terävämmäksi, varsinkin pintakaasulla ajaessa ja varsinkin alaspäin vaihto. Seilaaminen loppui kerrasta. Vaikka askin ei pitäisi lukkiutua täällä esitetyn venäläisen diagrammin mukaan tuolla alueella, oli vaikutus varsin selvä.
Diagnoosi kerrasta oikein ja korjaus kesti pari tuntia. Samalla tuli askiin uudet öljyt ja suodatin. Sanoisin että hieno suoritus. Tosin samalla aski nollattiin ja opetettiin, mikä paransi ajotuntumaa entisestään. Tämä oppiminen antoi hienon lisäefektin ajoon, oppimisen huomaa käytännössä jos ajelee pintakaasulla, oppii muutamassa minuutissa vaihtamaan isommalle pienillä kierroksilla. Mielestäni hieno laatikko, toimii kuin ajatus.
Valeon lauhdutin vähän mietityttää, mutta ei kai se kovin yleinen vika ole. Täytynee harkita erillisen kennon asentamista, joskin joku voisi tehdä siihen valmiin asennussarjan.
W211, 270 cdi -03 Automaatti 150 tkm "soutaa" kylm
Remontin hinta
Paljonko mahtoi kustantaa tuon KYB-venttiilin vaihto?
Ei vikakoodia, jotain muuta vanhaa historiaa oli, mutta nollauksen jälkeen parissa viikossa ei mitään uutta ilmestynyt muistiin. Tekivät askille diagnoosia testerillä, en tiedä saiko sieltä tukea asialle. Taisi enemmän perustua asentajan arvioon vian kuvauksen perusteella, ja on niitä vaihdettu ennenkin samasta syystä.
Se venttiili maksaa noin 50,- ja pari tuntia työtä. Sitten lisäksi tulee askiin öljynvaihto, suodatin ja tiiviste. Askin nollaus ja opetusajolenkki piti tehdä venttiilin vaihdon jälkeen.
Samalla vaihdettiin pari vuotavaa suuttimen pohjatiivistettä kun sieltä tuli pakokaasua konehuoneeseen.
Se venttiili maksaa noin 50,- ja pari tuntia työtä. Sitten lisäksi tulee askiin öljynvaihto, suodatin ja tiiviste. Askin nollaus ja opetusajolenkki piti tehdä venttiilin vaihdon jälkeen.
Samalla vaihdettiin pari vuotavaa suuttimen pohjatiivistettä kun sieltä tuli pakokaasua konehuoneeseen.
Re: W211, 270 cdi -03 Automaatti 150 tkm "soutaa"
Onneksi olkoon, taisit pelätä pahempaa.HA. kirjoitti: kylmälähtö yön yli seisoneena, olikin murhetta automaattiaskin kanssa. Kierrokset souteli 200 1/min alueella siihen asti kunnes moottori saavutti noin 70 asteen lämpötilan. Sen jälkeen pelasi virheettömästi.
Tasakaasulla ajaessa, riippumatta nopeudesta, sähkölaitteista tai cruisesta, seilasi kierroslukumittari yhtä viivanväliä edestakaisin noin sekunnin parin jaksoissa. Tämä tuntui myös ajotuntumassa selvästi.
Muutamat w211 kuskit on kertoneet vastaavasta ilmiöstä nimenomaan kylmänä. Itselläni ei ole esiintynyt koskaan, johtuneeko sitten siitä että käytän aina lohkolämmitintä. Pistäppä viestiä pysyykö vika poissa.