No nyt tuli ensimmäinen selvempi käyntihäiriö 190 E -83 aut. mersuun n. vuoden omistusajan aikana.
Eli käynnistin auton aamulla-lähti hyvin käymään-ajoin 400 metriä pysähdyin liikennevaloihin odotin tyhjäkäynnillä-valot vaihtui-nostin jalan jarrulta ja siirsin kaasupedaalille ja lähdin-sammui kuin seinään. Starttasin muutaman sekunnin ja lähti taas ihan terävästi käymään. Ajoin sitten 1,5 kilometriä autohalliin ja asetin parkkiruutuun-siirsin vielä parempaan asentoon-sammui uudelleen kuin seinään.
En jäänyt sinne ihmettelemään vaan menin töihin-palasin ja koitin startata-ei luvannut ollenkaan-en viitsinyt sahata enempää.
Taustaa: 3 viikkoa sitten auto lähti kerran todella nihkeästi käymään pihalla seisottuaan ja sahautti todella pitkään, mutta lupaili kuitenkin. Sain käymään ja abs valo jäi palamaan myös. Sammutin ja ajoin autolla-se toimi normaalisti, mutta abs-valo paloi. Sammutin auton ja irroitin kaikki neljä relettä, jotka löytyivät sulakerasian takaa ja pyöräytin sulakkeet ympäri. Laiton releet takaisin ja starttasin-ei palanut enää abs.
Abs-valo ja huono kylmäkäynnistys viittasivat ylijännitereleeseen. Ajattelin, että releen tapit olivat hapettuneet ja asia on taas kunnossa. Mutta nyt ollaan tässä tilanteessa.
Kysymuksiä:
1) Jos ylijänniterele hajoaa kokonaan niin käynnistyykö auto silloin kuumanakaan?
2) Voiko polttoainepumppu sanoa tällä tavoin sopimuksen irti-tai siis onko pumpun tuotto vanhana vain liian alhainen jotta suuttimet avautuvat? 3,5 baria kai tarvitaan?
3) Missä on polttoainepumpun rele 190 E -83-mallissa?
4) Tässä vanhemmassa 190-mallissa on releitä myös sulakerasiassa: heti sulakkeiden yläpuolella on kolme relettä vierekkäin. Vasemmalta kaksi on ihan tavallisia ja oikeanpuoleinen on puolet korkeampi ja siinä on (ehjä) sulake päällä (lienee ylijänniterele?) Näiden takana on sellainen kolmen tavallisen releen levyinen kamparele-mikäköhän se sitten olisi?
Kerrotteko mitä releitä nuo kaikki 4 ovat.
Auto on siis lämpimässä hallissa, jossa jyrkät nousut ulos. Pitäisi ilmeisesti yrittää itse saada käymään itse se tuolla hallissa. Jos joku osaa neuvoa niin mukava olisi. Auto on pasilassa, jos joku haluaa yyveellä ilmoittautua käynnistämmän mun avuksi joku päivä. Kiirettä ei sen kummemmin ole kun kyse kakkosautosta.
PS. voiko sellainen käynnistyksen vaihde päällä estävä systeemi mennä päälle vaikka automaatin valitsin on P-asennossa?
190 E-83 sammui kuin seinään kesken hitaan ajon
1. Ylijännitereleen kanssa ei ole ollut ongelmia mutta luulen ettei lähde käyntiin jos se on sökö.
2. Pitäisi kuulua takaa suhiseva ääni kun bensapumppu on päällä. Suhahtaa myös hetkellisesti ~1 sekunnin, kun avaimella kääntää virrat päälle.
3. Taitaa olla samassa paikassa kuin omassa -86:ssa eli akun takana vänkärin puolella. Musta muovi pois akun takaa ja siellä on kohtuu isokokoinen rele.
4. En muista äkkiseltään mitä siellä oli, selvinnee auton manuaalista. Ei ole tarvinnut koskaan niitä vaihtaa.
Automaatissa on semmoinen esto, että jos se vaihteen valitsin on jossain muussa asennossa kuin P tai N, ei edes yritä. Ei siis pyöritä moottoria ollenkaan ja N asennossa ei saa virta-avaintakaan poistettua ennenkuin laittaa asentoon P.
2. Pitäisi kuulua takaa suhiseva ääni kun bensapumppu on päällä. Suhahtaa myös hetkellisesti ~1 sekunnin, kun avaimella kääntää virrat päälle.
3. Taitaa olla samassa paikassa kuin omassa -86:ssa eli akun takana vänkärin puolella. Musta muovi pois akun takaa ja siellä on kohtuu isokokoinen rele.
4. En muista äkkiseltään mitä siellä oli, selvinnee auton manuaalista. Ei ole tarvinnut koskaan niitä vaihtaa.
Automaatissa on semmoinen esto, että jos se vaihteen valitsin on jossain muussa asennossa kuin P tai N, ei edes yritä. Ei siis pyöritä moottoria ollenkaan ja N asennossa ei saa virta-avaintakaan poistettua ennenkuin laittaa asentoon P.
Sprinter 316CDI A -05
ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti
ex. Vaneo 1.9 A family, -02 saksantuonti
ex. 190E 2.0 kat (W201) manuaali vm. 1986 saksantuonti