Maalaus
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Siis onko tarkoitus maalata koko auto, vai pelkät listat ja puskurit muun auton väriin. Hintaan vaikuttaa huomattavasti puratko ja kasaat auton itse, vai jätätkö senkin maalarin hommiksi.. Hintahaarukka on varmasti melkomoinen, riipuen maalaamosta. Kaikki eivät mielellään edes ota ylimaalauksia ja siksi sanovat varsin roiman hinnan.
Think Locally, Fuck Globally
Auto olisi tarkoitus ylimaalata, koska autoon on vaihdettu uudet lokasuojat, puskureihin on laitettu demecin korisarja ja autosta on fiksattu ruosteita pois.
Autosta olisi tarkoitus tulla yksivärinen eli kaikki muoviosat maalataan samaan väriin. Voi olla, että auto hiotaan itse, se tietysti riippuu mitä maalaus maksaa, ja kasauskin onnistuu tarvittaessa.
Autosta olisi tarkoitus tulla yksivärinen eli kaikki muoviosat maalataan samaan väriin. Voi olla, että auto hiotaan itse, se tietysti riippuu mitä maalaus maksaa, ja kasauskin onnistuu tarvittaessa.
Vähän vaikeehan sitä hintaa on arvioida ku hinnat vaihtelee kossupullosta muutamaan tonniin ja se kallein vaihtoehto ei läheskään aina ole se paras... Itse olen maalauttanut 2 autoa ja kyllähän siinä säästää valtaosan kun olen tehnyt kaiken muun itse paitsi tuon ylivedon eli pohjat, teippaukset, hionnan, purkamisen, kasauksen jne jne mutta kaikkihan ei tälläiseen järjestelyyn suostu.
Ei muuta kun kieppumaan kylille ja kyselemään tarjouksia niin selviää parhaiten se hintapolitiikka
Ei muuta kun kieppumaan kylille ja kyselemään tarjouksia niin selviää parhaiten se hintapolitiikka

S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Viime kesänä tuli sama homma vastaan japsipikkarin kanssa joka oli karun näköinen. Halusin siitä siistin ja kyselemään maalausta.
Kierros tuotti 1500-2000 euron haarukan ja useimmat eivät edes olisi hommaan alkaneet. Saavat yhdestä kolaroidusta uuden auton lokarista kupattua vakuutusyhtiöiltä saman ja niitä ruiskii päivässä useita.
Sitten rohkaistuin. K-raudasta kompura ja ruisku 120 e.
Maaliliikkeestä 1 l oikeaa sävyä ja kovettajaa 0,5 l 40 e.
Hiomapaperia ja pakkelia 15 e
Salkku bissee 15,90 e
Teippiä ja muuta peittelykamaa n. 5 e.
Eikun hommiin. 4 tuntia myöhemmin auto oli kuin uusi.
Tämä kaikki eräänä kauniina elokuisena päivänä omalla pihalla.
Vähänkin paremmalla esivalmistelulla ja pienemmillä promilleilla auto olisi todella upea, nyt se on suht siisti.
Näyttelykuntoisen tekemiseen tarvitaankin sitten jo ammattitaitoa enempi.
Auton arvoon nähden tää mun ratkaisu oli ok.
Kierros tuotti 1500-2000 euron haarukan ja useimmat eivät edes olisi hommaan alkaneet. Saavat yhdestä kolaroidusta uuden auton lokarista kupattua vakuutusyhtiöiltä saman ja niitä ruiskii päivässä useita.
Sitten rohkaistuin. K-raudasta kompura ja ruisku 120 e.
Maaliliikkeestä 1 l oikeaa sävyä ja kovettajaa 0,5 l 40 e.
Hiomapaperia ja pakkelia 15 e
Salkku bissee 15,90 e
Teippiä ja muuta peittelykamaa n. 5 e.
Eikun hommiin. 4 tuntia myöhemmin auto oli kuin uusi.
Tämä kaikki eräänä kauniina elokuisena päivänä omalla pihalla.
Vähänkin paremmalla esivalmistelulla ja pienemmillä promilleilla auto olisi todella upea, nyt se on suht siisti.
Näyttelykuntoisen tekemiseen tarvitaankin sitten jo ammattitaitoa enempi.
Auton arvoon nähden tää mun ratkaisu oli ok.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
vein perjantaina maalaukseen 220 w 187 vm 52 aurinko katolla purettuna kirkkaalle hiottuna maalataan kunnolla esim. lokarit kummaltakin puolelta ja ovet
kiiltävän mustaksi pohjatöineen hinta 5000e
kiiltävän mustaksi pohjatöineen hinta 5000e
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Sitten rohkaistuin. K-raudasta kompura ja ruisku 120 e.
Maaliliikkeestä 1 l oikeaa sävyä ja kovettajaa 0,5 l 40 e.
Hiomapaperia ja pakkelia 15 e
Salkku bissee 15,90 e
Teippiä ja muuta peittelykamaa n. 5 e.
Eikun hommiin. 4 tuntia myöhemmin auto oli kuin uusi.
Tämä kaikki eräänä kauniina elokuisena päivänä omalla pihalla.
Vähänkin paremmalla esivalmistelulla ja pienemmillä promilleilla auto olisi todella upea, nyt se on suht siisti.
Näyttelykuntoisen tekemiseen tarvitaankin sitten jo ammattitaitoa enempi.
Auton arvoon nähden tää mun ratkaisu oli ok.[/quote]
Onnittelut rohkeudesta. Itsekin olen harkinnut samaa kun pitäisi maalata W140:stä ainakin puskurit ja muut korin muoviosat, ainakin joskus koko auto. Muu maalipinta on vielä aika siisti mutta puskureissa on selvästi näkyviä vaurioita. Haluaisin kyllä siistiä jälkeä enkä tiedä uskallanko ihan koko salkullista juoda, heh. Pitäisi varmaan tehdä työ hallissa tai muussa sisätilassa. Puskurien ja muovien irroittaminen on varmaan oma savottansa.
Maaliliikkeestä 1 l oikeaa sävyä ja kovettajaa 0,5 l 40 e.
Hiomapaperia ja pakkelia 15 e
Salkku bissee 15,90 e
Teippiä ja muuta peittelykamaa n. 5 e.
Eikun hommiin. 4 tuntia myöhemmin auto oli kuin uusi.
Tämä kaikki eräänä kauniina elokuisena päivänä omalla pihalla.
Vähänkin paremmalla esivalmistelulla ja pienemmillä promilleilla auto olisi todella upea, nyt se on suht siisti.
Näyttelykuntoisen tekemiseen tarvitaankin sitten jo ammattitaitoa enempi.
Auton arvoon nähden tää mun ratkaisu oli ok.[/quote]
Onnittelut rohkeudesta. Itsekin olen harkinnut samaa kun pitäisi maalata W140:stä ainakin puskurit ja muut korin muoviosat, ainakin joskus koko auto. Muu maalipinta on vielä aika siisti mutta puskureissa on selvästi näkyviä vaurioita. Haluaisin kyllä siistiä jälkeä enkä tiedä uskallanko ihan koko salkullista juoda, heh. Pitäisi varmaan tehdä työ hallissa tai muussa sisätilassa. Puskurien ja muovien irroittaminen on varmaan oma savottansa.
von Essen kirjoitti:Sitten rohkaistuin. K-raudasta kompura ja ruisku 120 e.
Maaliliikkeestä 1 l oikeaa sävyä ja kovettajaa 0,5 l 40 e.
Hiomapaperia ja pakkelia 15 e
Salkku bissee 15,90 e
Teippiä ja muuta peittelykamaa n. 5 e.
Eikun hommiin. 4 tuntia myöhemmin auto oli kuin uusi.
Tämä kaikki eräänä kauniina elokuisena päivänä omalla pihalla.
Vähänkin paremmalla esivalmistelulla ja pienemmillä promilleilla auto olisi todella upea, nyt se on suht siisti.
Näyttelykuntoisen tekemiseen tarvitaankin sitten jo ammattitaitoa enempi.
Auton arvoon nähden tää mun ratkaisu oli ok.
Ei muuta kuin tekemään itse! Olen ylimaalannut muutaman auton, eikä se nykymaaleilla ole vaikeata. Jos nyt ei ihan tupakin ajaksi pysäytä ruiskua, ei maaleja saa valumaan millään.Onnittelut rohkeudesta. Itsekin olen harkinnut samaa kun pitäisi maalata W140:stä ainakin puskurit ja muut korin muoviosat, ainakin joskus koko auto. Muu maalipinta on vielä aika siisti mutta puskureissa on selvästi näkyviä vaurioita. Haluaisin kyllä siistiä jälkeä enkä tiedä uskallanko ihan koko salkullista juoda, heh. Pitäisi varmaan tehdä työ hallissa tai muussa sisätilassa. Puskurien ja muovien irroittaminen on varmaan oma savottansa.
Eikä ensimmäistä tehdessä ollut pienintäkään kokemusta hommasta. Kyselemällä pääsin alkuun ja hyvä tuli.
Pohjatyöt ovat kaiken a ja o. Ja tietysti pölytön, riittävän lämmin tila maalauksen ajaksi. Ehkä maalia kuluu enemmän kuin ammattilaisella, mutta tuleepahan paksumpi kalvo.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
- Jori Ravantti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 314
- Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
- Paikkakunta: Asikkala
- Viesti:
maalaaminen
Jos talojakin voi maalata omatoimisesti, niin mikäpä jottei myös autoja. Minä maalaillut pensselillä ja sähköruiskulla. Jos on pienestä kohdasta kyse, pensselilläkin voi saada yllättävän hyvän pinnan kun vähän harjoittelee ja on hyvä pensseli. Koko Mersu tuli maalattua sähköruiskulla. Vaakapinnat oli helppoja ja pystypinnoissa tuppasi olemaan vähän valumaongelmaa.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Tuo on kohtuullinen summa kunnolla maalatusta autosta, josta ei löydy maalipinnasta mitään sanomista.Juho kirjoitti:vein perjantaina maalaukseen 220 w 187 vm 52 aurinko katolla purettuna kirkkaalle hiottuna maalataan kunnolla esim. lokarit kummaltakin puolelta ja ovet
kiiltävän mustaksi pohjatöineen hinta 5000e
Olen katsellu usein messuilla ( esim American carshowssa ) autoja, joihin on uhrattu aikaa ja vaivaa, mutta sitten pihdattu maalauksessa ja lopputulos on karmea. Kynnösperuna peltokin on tasasisempi kuin huonot pohjat.
Itse olen nyt keväällä varautunut oman 300 W186 vm 52 kohdalla maalauksessa reilun 5000€ summaan ja sama menee myös sisustukseen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Pöh... Noitavainoa...JarmoK kirjoitti:Omassa maalipinta vielä hyvä, ellei parempi. Mieli tekisi kuitenkin ylimaalauttaa auto, muulla, kuin nykyisellä vesivärillä. Noita liotinohenteisilla maalaavia firmoja tms. ei ilmeisesti enää hirveästi Suomessa ole? Tulisi hieman kestävämpi maalipinta.
Think Locally, Fuck Globally
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Mistäs kannattaisi kysellä 735 astral silberiä jos ei halua vesiohenteista? Säilyykö maali hyllyssä muutaman kuukauden jos saa ostettua varastoon vielä jostain?Voihanrontti kirjoitti:Ei vain aika... Käytännössä lähes pakko... Ihan toimivaa kamaa vesiohenteinenkin... Tosin kotikäytössä vähän hankalampaa
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Eiköhän ne siellä hyllyissä oo jo ollu aika montakin kuukautta
Liuotinpohjainen säilyy periaatteessa vaikka kuinka kauan. "Yksityisenä" henkilönä voi olla hankaluuksia saada maalitoimittajia myymään mahdollisesta varastostaan enää liuotinvärejä, koska se on kiellettyä. Pienistä maalaamoista voisi varovasti kysymällä vielä jotain löytyä. Se on sitten eriasia kuinka halukkaita kukaan on niistä luopumaan ihan hevillä..

Liuotinpohjainen säilyy periaatteessa vaikka kuinka kauan. "Yksityisenä" henkilönä voi olla hankaluuksia saada maalitoimittajia myymään mahdollisesta varastostaan enää liuotinvärejä, koska se on kiellettyä. Pienistä maalaamoista voisi varovasti kysymällä vielä jotain löytyä. Se on sitten eriasia kuinka halukkaita kukaan on niistä luopumaan ihan hevillä..
Think Locally, Fuck Globally
No huh, kommenteista rohkaistuneena aloin sitten itsekin miettimään auton maalaamista omassa autotallissa.
Tarkoitus on siis maalauttaa tuo kesä-Bemari keväällä. Mutta kun tarkemmin ajattelee, niin siinä olisikin oiva harjoittelukappale maalaamista varten. Valkoinen perusväri, ja kori vielä sellainen ettei vaikeita kohtia ole, suoraa peltipintaa suurimmaksi osaksi. Jos hyvän ruiskun hommaa kompuran kaveriksi niin ei kai siinä pitäisi ihmeempiä olla. Ainoa ongelma on vaan, että miten saisi tallin pölyttömäksi...
No, pitää ostaa ruisku ja kokeilla vanhoihin lokasuojiin millaista jälkeä tulee, että kehtaako koko auton ruiskauttaa. 



1991 420 SE
Mites oletteko käyttäneet jotain "välimaalia". Telkkarista kun katsoin jotain auto-ohjelmaa niin maalasivat ennen pohjamaalia auton jollain välimaalilla, joka ei reagoi vanhan maalin kanssa. Kun tuli viime kesänä hieman ongelmia: maali, jolla olin maalannut takaluukkua reagoi itsensä kanssa, kun paikkailin vähän lisää! Piti sitten hioa pellille asti ja tehdä alusta koko homma...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Voihanrontti kirjoitti:Oliko kyseessä kali-kali paukkumaali?

Mikäli spraytä tarkotit niin juu. Ekalla kerralla se tarttui kyllä hyvin auton vanhaan maaliin... mutta sitten kun joutu lisää paikkailemaan niin ei se ottanut itteensä kiinni ei niin millään. Sama pohjamaalin kanssa. Maali vaan vetäytyi sellaisiksi rypyiksi, vähän niinkuin ryppynen iho. Ja tuo aikaisemmin maalatty oli tosiaan kunnolla putsattu ja hiottu ettei siinä ainakaan mitään vahoja tai muita ollut. Kemian ihmeellinen maailma.
Tarkotuksena olis vetää pelkääjän puolen etulokari ruiskulla kuhan ilmat lämpenee ja pääsee mökille askartelemaan. Siinä kun on sprayllä tehty pieni paikka maalaus niin tietäisi että mitä tekee ettei tarvi tapella TAAS reagoivien maalien kanssa.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
- Voihanrontti
- Mersumies
- Viestit: 789
- Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
- Paikkakunta: JKL
Kali-Kali maalissa on se vinkeä ominaisuus, että sen jotenkuten pystyy ensimmäisellä kerralla suhauttamaan "onnistuneesti", mutta sen päälle maalatessa yleensä tulee propleemia. Etenkin reunat palaa, eli menee rypylle, monesti koko maalattu alue.. Vihje: "Valttäkää Kali-Kali maalin käyttöä"... 

Think Locally, Fuck Globally
Jos kalinamaalia on pakko käyttää, niin uudet maalauskerra joko heti, kun pinta vähänkään kuivahtaa. Tai vasta reilun viikon kuluttua. Muuten ei tahdo pysyä.. Erojakin on, joidenkin kanssa on ihan sama mitä tekee eikä onnistu, toisilla taas onnistuu aina..
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Itse olen joskus kauan sitten maalaillut noilla liuotinväreillä ja
kokemukset ovat seuraavia.
Ihan surkeaan maalipintaan saa näkyvän parannuksen
huonollakin osaamisella. Jos haluaa siistin jäljen, kannattaa
valmistautua kunnolla.
Kannattaa vuokrata kunnon paineilmakamat, joissa on paljon
ilmantuottoa.
Kannattaa teipata ja peittää kunnolla, ihan ostaa paksua
paperia tähän hommaan ja pyytää vaikka kaveri auttamaan.
Kannattaa karhentaa maali kunnolla ja poistaa rasva, ihan
joka paikasta, kuten lokasuojan reunoista.
Kannattaa tehdä ruostepaikkaus ennen maalausta, ei sen
jälkeen. Samaten pienet lommot kannattaa kitata ja hioa.
Kannattaa valita pölytön paikka, johon ei putoile roskia.
Koivun alusta tuulisena päivänä ei ole hyvä paikka.
Samaten autotalli heti hionnan jälkeen voi olla pölyinen.
Auton purkamiseen ja teippaamiseen menee niin kauan aikaa,
että aurinko saattaa alkaa painua. Jos kosteus nousee kasteen
tullessa, peli on menetetty. Aivan ehdottomasti pitäisi olla
kuivaa ja lämmintä. Jos maalaat ulkona, valitse tyyni ja lämmin
päivä ja aloita aikaisin aamulla.
Tuo liuotinmaali ainakin tahtoi valua. Ensin se ei valunut, sitten kun
lopetat ruiskuttelun ja odotat hetken niin on valuma.
Kun auto on maalattu, teipit kannattaa poistaa ennen kuin maali
jähmettyy aivan rapeaksi ja lohkeilevaksi. Tämän ei pitäisi olla
ongelma vesiohenteislla maaleilla, jotka pysyvät pehmeinä
viikkokausia. Pehmeää maalipintaa kannattaa varoa.
Kun auto on maalattu, lopputulos näyttää yleensä uskomattoman
hienolta verrattuna alkutilanteeseen. Jos auto ei ole keräilykappale
vaan käyttöauto, sen uskaltaa kyllä maalata itsekin. Turha kuitenkaan
odottaa ihan virheetöntä lopputulosta, aina jokin menee pieleen
ainakin ekalla kerralla. Yleensä jälkikäteen harmittelee, jos tuli
oikaistua valmistelutyössä ja se näkyy lopputuloksessa.
kokemukset ovat seuraavia.
Ihan surkeaan maalipintaan saa näkyvän parannuksen
huonollakin osaamisella. Jos haluaa siistin jäljen, kannattaa
valmistautua kunnolla.
Kannattaa vuokrata kunnon paineilmakamat, joissa on paljon
ilmantuottoa.
Kannattaa teipata ja peittää kunnolla, ihan ostaa paksua
paperia tähän hommaan ja pyytää vaikka kaveri auttamaan.
Kannattaa karhentaa maali kunnolla ja poistaa rasva, ihan
joka paikasta, kuten lokasuojan reunoista.
Kannattaa tehdä ruostepaikkaus ennen maalausta, ei sen
jälkeen. Samaten pienet lommot kannattaa kitata ja hioa.
Kannattaa valita pölytön paikka, johon ei putoile roskia.
Koivun alusta tuulisena päivänä ei ole hyvä paikka.
Samaten autotalli heti hionnan jälkeen voi olla pölyinen.
Auton purkamiseen ja teippaamiseen menee niin kauan aikaa,
että aurinko saattaa alkaa painua. Jos kosteus nousee kasteen
tullessa, peli on menetetty. Aivan ehdottomasti pitäisi olla
kuivaa ja lämmintä. Jos maalaat ulkona, valitse tyyni ja lämmin
päivä ja aloita aikaisin aamulla.
Tuo liuotinmaali ainakin tahtoi valua. Ensin se ei valunut, sitten kun
lopetat ruiskuttelun ja odotat hetken niin on valuma.
Kun auto on maalattu, teipit kannattaa poistaa ennen kuin maali
jähmettyy aivan rapeaksi ja lohkeilevaksi. Tämän ei pitäisi olla
ongelma vesiohenteislla maaleilla, jotka pysyvät pehmeinä
viikkokausia. Pehmeää maalipintaa kannattaa varoa.
Kun auto on maalattu, lopputulos näyttää yleensä uskomattoman
hienolta verrattuna alkutilanteeseen. Jos auto ei ole keräilykappale
vaan käyttöauto, sen uskaltaa kyllä maalata itsekin. Turha kuitenkaan
odottaa ihan virheetöntä lopputulosta, aina jokin menee pieleen
ainakin ekalla kerralla. Yleensä jälkikäteen harmittelee, jos tuli
oikaistua valmistelutyössä ja se näkyy lopputuloksessa.