Mersujen laatu, onko sitä enään ?????

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Sofia
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.01.2008 20:40
Paikkakunta: Tampere

Mersujen laatu, onko sitä enään ?????

Viesti Kirjoittaja Sofia »

Uuttavuotta!
Katselin tätä saittia ja ajattelin näin Uudenvuoden kunniaksi kommentoida muutamalla sanalla tätä tähtikeulaisen tekniikan ylistystä. Oikolukiessani kirjoituksianne, mieleen tuli että mersun hintansa puolesta pitäisi olla edelleen markkinoiden luotettavin kulkuväline, mutta onkohan sillä enään todellakaan laadullisesti mitään eroa ranskalaisten tai italialaisten tekeleisiin?
Kokemusta minullekin kertynyt vuosien mittaan noista kuninkaista yli miljoonan kilometrin verran ja onhan tuossa joskus jopa voinut vertailla vuosittaisia huoltolaskujakin eri malleissa.
Mersun omistajana on kuitenkin totuuden nimissä todettava että vuoden 2000 jalkeen mersun laatu on loivassa, mutta sitäkin selkeämmässä alamäessä, joten pitäkää raudoistanne kiinni jos näppiin on jäänyt kunnon kuningas, vanhoilta hyviltä ajoilta.
Tämän kuopukseni 2003 mallin CDI:n sähkötoiminen automaattivaihteisto on osottautunut jo sisäänajo vaiheessa ( 150.000 tkm.) täydeksi sudeksi, joten mersun omistajat, jos sähköloota vähänkin nykii niin kannattaa suunnata katse heti tähden alapuolella sijaitsevaan jäähdyttäjän kennoon, valitettavasti plöröt on silloin jo housussa ja vaihteisto on hukkunut glykoliin, mutta pienellä remontilla alk. 10.000€ ja ylöspäin matka voi jälleen turvallisesti ja laadukkaasti jatkua. Varaosiahan toki saa vehosta edullisesti, jäähdyttimenkenno, vaihdelaatikko, turbiini ja sähköinen ohjausyksikkö jne. Kaikki uusiksi. Ongelmasta ei alan lehdissä paljon huudella,(mersupolitiikkaa) mieleeni tässä tulikin kuulostella ammattiautoilijoiden mielipiteitä tuon vaihteiston kestävyydestä esim. kuinkahan paljon niitä Veho nakkaa uusiin puihin takuukorjauksena, suuremmin huutelematta? Kustannukset kaatuvatkin sitten pienempiä ajokilometrejä vuodessa ajeleviin yksityisautoilijoihin. Pitäisin perusteltuna että jäähdyttimenkennon vaihto ennen 100.000 km sisällytettäisiin mallin huolto-ohjelmaan tai vaihtoehtoisesti olisikin perusteltua pitää niin kun vanhoina hyvinä aikoina, öljyt ja vedet erillään.

Oikein rauhaisaa vuotta 2008, kaikille johtotähtösen omistajille!

Sofia
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Tervetuloa ja uusia vuosia sullekin.

Vaikka harmaalle sinun sanat kuullostaa :lol:
Varmasti mielipiteet pitää paikkaansa noista uusista tähden näyttäjistä.

No ei ole omakohtasia kokemuksia niistä joten pidä turpani kiinni sen osalta.
Siksi pysynkin jo pelkän talouden tilanteeni kannalta näissä vanhoissa vehkeissä :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kiitos samoin uudet vuodet! 8)
Jäähdytysnesteiden ja automaattiöljyjen sekaisin meno on yleisesti tiedossa oleva poskettoman kalliin korjauksen aiheuttava tyyppivika. Väittävät ongelman poistetun 2004 malliin toisilla osilla, mutta mene ja tiedä :?
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

no osittain joo totta, mutta ei ihan pelkästään huonompaankaan suuntaan olla menossa. Ennenkaikkea KOLARITURVALLISUUS on parantanut, niin aktiivinen, kuin passiivinenkin turvallisuus. Ja kokoajan paranee lisää, tästä todella suuri plussa.

Ikäviä asioita toki ovat nuo tyyppiviat mitä jonkinverran on, etenkin CDI koneessa (muista uudemmista koneista ei ole kokemustakaan/tietoa).

Mutta silti noiden CDI koneiden käytös on jotain uskomatonta verrattuna vanhempiin diesel mersuihin. :wink:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Ja kun mersuja mollataan, niin täytyy muistaa että on ne muidenkin automerkkien laatu tippunut.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Zinovjev kirjoitti:Ja kun mersuja mollataan, niin täytyy muistaa että on ne muidenkin automerkkien laatu tippunut.
Ja joettinkin vielä aika radikaalisti.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Mersujen laatu, onko sitä enään ?????

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Sofia kirjoitti:Uuttavuotta!
Mersun omistajana on kuitenkin totuuden nimissä todettava että vuoden 2000 jalkeen mersun laatu on loivassa, mutta sitäkin selkeämmässä alamäessä, joten pitäkää raudoistanne kiinni jos näppiin on jäänyt kunnon kuningas, vanhoilta hyviltä ajoilta.
Jaaha, no viimeisiä "laadukkaita" Mersuja lienee sitten mulla, kun on käyttöönotettu Joulukuussa 1999. Mulla nyt 2 vuotta ollu.

Jos tästä menee laatu persmäkee vielä alas, niin johan alkaa olla sitte pohjilla, joo.

No eipä tähän nyt paljon vielä ole tehty. Mitä ny 2 kertaa maalattu. Kolmas kerta vireillä. Jonkun alusta osan tai pari saat vaihtaa joka huollossa. Ikäänkuin kuluvia osia. Vähän niinku suodattimet. Jousia, tikkuja, niveliä, päitä sun muita. Mitä niitä onkaan...

Mutta mitään kallista ei ole vielä hajonnut. Ehkä se laatu siis heikkenee niin, että viat kallistuu ? Vikojen määrä sinänsä onkin ihan riittävä jo tässäkin.

Luulenpa, että näihin on isona syyllisenä lisääntynyt alihankinta jostain halpismaista. Kilpailutus lie tiukkaa. Rahat käärii monet väliportaat. Ei riitä kunnolla tekemiseen. Taitaa olla sama "tauti" vähän kaikissa autoissa nykysin. Ei taida mikään olla toistaan juur parempi. Uusien hinnatkin melkein samat merkistä riippumatta. Ehkä tämä koettelee varsinkin mersukuskeja, kun laatu on kuitenkin joskus ollut ihan eri tasolla.

Mutta ajoltaan ja ominaisuuksiltaan tämä on mahtava. Niiltä osin laatu on kunnossa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Suurin osa kannattavuuteen liittyy tuo varaosamyynti :wink:

Kokooppa varaosista auto (mikä tahansa) niin hinta on erittäin suuri :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Väykystä alakaenhan nuo ovat olleet korjaamojen ja varaosien unelmapotilaita. Varmoja tulonlähteitä ruuvaajille.

Ei muillakaan merkeillä sen kummemmin ole pullat uunissa paistuneet. Bemun 530 da automaatteja simahtelee alta 170tkm . Audi V6 2.5TDI koneen kestoikä noin 200...250tkm ja automaattivaihteistoja menee alta 150tkm. VW touraneista sippaa 6 vaihteiset manuaalit 15tkm jälkeen. On pumppuvikoja merkistä riippumatta jne. jne. jne.

Luulis nyt uuden C-mallin olevan hyvä, kun testikilometrejä ajettu yli 2 milj. kilometriä
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Bemuthan simahtelee ihan tuon tuostakin yleensä jäähdytys ongelmien kanssa tai sähköongelmat.
(yleensä sen takia että siellä otetaan käyttöön kaikki mahdollinen jo ennenkun sitä viimesen päälle testataan? jotain kokemusta siltä rintamalta)

Audit ei ole kokemusta mut nämä uudet paketti VAG:n vehkeet niin taas ongelmia taitaa olla jäähdytysongelmat ja myös alustan ongelmat viivaten alle isot VAGIT.

No on myös ongelmia mersuillakin ja ne myös ilmenee täällä foorumilla.

Toisekseen ei pidä unohtaa näitä saa?"¤%&!%n ranskalaisia mitkä ei yleensä pelaa edes tehtaalta lähtiissä.

Että jotain toivoo meillä vielä on MB puolella
:!: :shock:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

kaverilla syttyi 02 vuoden bmw 316ti palamaan valojen sähkövian takia hämeenkadulla :shock:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Pena kirjoitti:Väykystä alakaenhan nuo ovat olleet korjaamojen ja varaosien unelmapotilaita. Varmoja tulonlähteitä ruuvaajille.

Ei muillakaan merkeillä sen kummemmin ole pullat uunissa paistuneet. Bemun 530 da automaatteja simahtelee alta 170tkm . Audi V6 2.5TDI koneen kestoikä noin 200...250tkm ja automaattivaihteistoja menee alta 150tkm. VW touraneista sippaa 6 vaihteiset manuaalit 15tkm jälkeen. On pumppuvikoja merkistä riippumatta jne. jne. jne.

Luulis nyt uuden C-mallin olevan hyvä, kun testikilometrejä ajettu yli 2 milj. kilometriä
Juu näinhän se. Yhdeltä kaverilta meni just tollanen V6 2.5TDI. Reilut sata tonnia ajettu.

Toisella meni uudesta Volvosta kone rikki niin että kokonaan uus piti laittaa.

Vanha tuttu taktiikka ajella käytetyillä "laatuautoilla" voi olla mennyttä aikaa.

Vaan luulenpa, että mitä enempi vaihtelee toiseen autoon, niin sitä enempi saat korjata. Jos pitää samaa ja korjaa sitä, niin luulis, ettei kaikkee tartte moneen kertaan ostaa uusiksi. Mitä enempi on laittanu rahaa korjailuun, niin sitä enempi on syytä olla vaihtamatta. Seuraavaan saat taas alkaa laitteleen ja pahimmillaan vielä kalliimpaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

MasaMbW124 kirjoitti:kaverilla syttyi 02 vuoden bmw 316ti palamaan valojen sähkövian takia hämeenkadulla :shock:
No sillä lailla. :shock:

Sähkövikoja ei tässä Väykyssä ole ollut ainuttakaan (kop kop ...).

Audissa mulla oli kerran semmonen, että kaikki mittareitten sähköt lähti. Ei toiminu nopeusmittari, eikä ees matkamittari. Ajovalot ihme kyllä pelas. Ajelin 10000 sitte piruuttani "ilmasia" kilsoja.

Kaveri osti uuden Pösön pari vuotta sitten. Ei pääse pakkasella autoon, kun lukot jäätyy. Ainoo, mistä pääsee on takaluukku. Muistaa vaan pitää takapenkit kaadettuna, niin on helpompaa :D

Myyjä totesi, että tyyppivika, jolle ei voi mitään. No lämpösiä on onneksi pidelly... :D

Juu ja toisella tutulla hajos 4-veto Volvosta hammasrattaat. Jäi vielä etuvetoseksi, että pääseehän silläkin. :D


Vaan kuka tietää Japsien ja muitten itäisten ihmeiden vioista ? Ei juuri kantaudu korviin mitään ihmeempää.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

jukka-tre kirjoitti:
MasaMbW124 kirjoitti:kaverilla syttyi 02 vuoden bmw 316ti palamaan valojen sähkövian takia hämeenkadulla :shock:
No sillä lailla. :shock:

Sähkövikoja ei tässä Väykyssä ole ollut ainuttakaan (kop kop ...).

Audissa mulla oli kerran semmonen, että kaikki mittareitten sähköt lähti. Ei toiminu nopeusmittari, eikä ees matkamittari. Ajovalot ihme kyllä pelas. Ajelin 10000 sitte piruuttani "ilmasia" kilsoja.

Kaveri osti uuden Pösön pari vuotta sitten. Ei pääse pakkasella autoon, kun lukot jäätyy. Ainoo, mistä pääsee on takaluukku. Muistaa vaan pitää takapenkit kaadettuna, niin on helpompaa :D

Myyjä totesi, että tyyppivika, jolle ei voi mitään. No lämpösiä on onneksi pidelly... :D

Juu ja toisella tutulla hajos 4-veto Volvosta hammasrattaat. Jäi vielä etuvetoseksi, että pääseehän silläkin. :D


Vaan kuka tietää Japsien ja muitten itäisten ihmeiden vioista ? Ei juuri kantaudu korviin mitään ihmeempää.
Valitettavsti Japsi on tehny kestävän laitteen kaikin puolin ja se kestää ja on myös halpa (valitettava tunnustaa) mutta toivottavasti myös tullaan pyllymäkee silläkin suunnalla että taas eurooppalaiset taas vetää pitemmän korren :?: :shock:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Kyllä niitä vikoja on japseissakin. Esim. toyotan ilmastoinnin kompuroita, kytkimiä, ym menee. Alkupään vvt-i moottoreissa männänrenkaat söi sylinterit. Kaikki nykyajan autot on samaa pa*kaa eri kuorissa ja eri ajettavuudella. Siinä mersu ja bemari sitten onkin muita parempi. :roll:
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Sedällä porsi kans laatikon jäähdyttäjä.Korjaus oli vain 2,5tonttua ja kahden vuoden takuu.No nämähän piti olla siis "parempaa" tavaraa sitten eli korjattua mallia.No kaikki hurjat 25tkm ja 9kk se uusilla osilla kesti...takuuhan oli voimassa,mutta eihän se korvaa kun ensimmäisestä kokoonpanosta kaksivuotta.Ihan näppärää siis :lol: Joka kolmas vuosi sitten vaihdella omaan laskuun :roll: No ei hätiä mitiä...se kyllästyi jo mersun vikoihin.Vaihtoi uuteen volvoon...volvossa on onneksi kahden vuoden takuu 8)
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mersujen laatu, onko sitä enään ?????

Viesti Kirjoittaja hanta »

Sofia kirjoitti:... mieleen tuli että mersun hintansa puolesta pitäisi olla edelleen markkinoiden luotettavin kulkuväline, mutta onkohan sillä enään todellakaan laadullisesti mitään eroa ranskalaisten tai italialaisten tekeleisiin?
Erilaisia yksittäisiä esimerkkejä löytyy kaikista autoista, mutta varsinkin saksalaisia vikatilastoja muutamalta viime vuodelta lukien näkyy kyllä selvästi että italialaiset ja ranskalaiset ovat yleisesti ottaen hännänhuippuna. Mersu, Volvo, BMW Audi siinä keskivälin yläpuollella, noin karkeesti, ja Toyota, Honda ym japsit yläpäässä. Mutta näissä tilastossahan käsitellään suht uusia (Suomen oloissa) eli kymmenen vuotta nuorempia autoja, eikä niissä puhuta ajomukavuudesta ja ominaisuuksista, eikä vanhuuttaan nitisevistä koreista, ainoastaan konkreettisista vioista.
W203CDI
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

MasaMbW124 kirjoitti:kaverilla syttyi 02 vuoden bmw 316ti palamaan valojen sähkövian takia hämeenkadulla :shock:
Todennäköisesti ajovalopolttimo asennettu väärin jolloin muovinen umpio kuumenee ja syttyy palamaan :roll: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Sofia
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.01.2008 20:40
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sofia »

Luulis nyt uuden C-mallin olevan hyvä, kun testikilometrejä ajettu yli 2 milj. kilometriä[/quote]

Toivoa sopii totisesti!
Minulla on nyt tämän mersun lähtölaskenta alkanut, valitettavasti tuo lauhdutin ongelma on nähtävästi näiden mallien "vähän salailtu" tyyppivika, minullakin oli takuut jo ummessa joten korjaamolaskun tullessa jouduin käyttämään jonkinverran kyynärpäitä ja sain kun sainkin 65% hyvityksen remppaan joka oli huomattava.
Mercedeksen maahantuojan tekninen puoli myönsi että vika on lauhduttimessa (valeo) mutta enpä enään jaksa uskoa että tuo asennettu behr olisi sen kummosempi... jotenkin on vaan luotto mennyt.
Kiitoksia kommenteista ja myötätunnosta, tämän keskustelun alkuperäinen tarkoitus ei niinkään ollut mollata mersunomistajia vaan informoida edullista vaihtotähden hankintaa suunnittelevaa ostajaa, nimittäin jos minä menisin ostamaan käytettyä CDI vaihdokkia pohtisin vakavasti manuaalia. Mutta näillä mennään- makunsa kullakin, yksi arvostaa käyttömukavuutta ja toinen laatua arvioiden myös taloudelliset tekijät.
Naisena oma henkilökohtainen mielipiteeni on sen laatuinen että Mercedeksellä olisi pientä tarvetta facelift:iin ja olenkin osaltani antanut palautetta niin maahantuojalle kun valmistajalle.

T: Sofia




[/quote]
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Sofia kirjoitti:
Toivoa sopii totisesti!
Minulla on nyt tämän mersun lähtölaskenta alkanut, valitettavasti tuo lauhdutin ongelma on nähtävästi näiden mallien "vähän salailtu" tyyppivika, minullakin oli takuut jo ummessa joten korjaamolaskun tullessa jouduin käyttämään jonkinverran kyynärpäitä ja sain kun sainkin 65% hyvityksen remppaan joka oli huomattava.
Mercedeksen maahantuojan tekninen puoli myönsi että vika on lauhduttimessa (valeo) mutta enpä enään jaksa uskoa että tuo asennettu behr olisi sen kummosempi... jotenkin on vaan luotto mennyt.
Kiitoksia kommenteista ja myötätunnosta, tämän keskustelun alkuperäinen tarkoitus ei niinkään ollut mollata mersunomistajia vaan informoida edullista vaihtotähden hankintaa suunnittelevaa ostajaa, nimittäin jos minä menisin ostamaan käytettyä CDI vaihdokkia pohtisin vakavasti manuaalia. Mutta näillä mennään- makunsa kullakin, yksi arvostaa käyttömukavuutta ja toinen laatua arvioiden myös taloudelliset tekijät.
Naisena oma henkilökohtainen mielipiteeni on sen laatuinen että Mercedeksellä olisi pientä tarvetta facelift:iin ja olenkin osaltani antanut palautetta niin maahantuojalle kun valmistajalle.

T: Sofia



Ite en olisi välttämättä noin pessimistinen. Jos autoon on laittanu rahaa ja saanu korjattua, niin kannattaako sitä vaihtaa? Nythän tuon auton todennäköisesti kallein vika ikinä on korjattu. Vaikee uskoo, että se taas hajoaisi. No siitähän saa seuraava omistaja hienon vehkeen ajella. Eikös kannattaisi vaan itse ajella ja hyötyä ees jotenkin noista korjauskuluista ...

Oon aiemminkin ihmetelly vastaavaa meininkiä. Oli juttua kerran yhden Bemarikuskin kanssa. Autossa tyyppivikana niinikään joku automaattilootan juttu. Tiesi vian hyvin tarkkaan ja oli kalliisti korjattu. Oli ihan selvää, että nyt se kestää ja vika on pois. Näin sanoi itsekin ja moni muukin oli sitä mieltä. Silti piti mennä vaan vaihtaan. Hukkaan meni rahat.

Mulla tässä on siinä mielessä eri tilanne, että tuo ruostehan on tavallaan mahdoton korjata. Sitä joutuu koko aika laittaan jossain määrin niinkauan kun tällä ajaa. Siltikin päädyin vielä siihen, että parempi korjailla vaan ja ajella menemään. Jos vaihtaa, niin pian on sitten just joku tommonen lootavika käsillä. Korjaat sen, vaihdat, korjaat, vaihdat ... Tulee äkkiä semmonen kierre, että huhhuh.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

On muuten hyvin yleistä, varsinkin käytetyn ostajilla, että ostetaan auto, johon ilmestyy joku mahdollisesti kalliskin vika, tai monta pienempää.
Hermostutaan
Valitetaan naapurille.
Korjataan, kun eihän sillä ajaa voi, eikä kukaan paskaa edes osta.
Sitten ku auto on kunnossa, maksettu tuhansia, eikä huolen häivää enää, niin sen hermostumisen jälkimainingeissa myydään auto pois.
Saadaan takkiin vielä siinäkin kaupassa, varsinkin jos tuli ostettua auto liikkeestä. Ei se vasta korjattu kampiakseli nosta hintaa eurollakaan.
Loppulaskuna parinkympin auto teki kymppitonnin ylimääräisen loven lompakkoon.
Ostetaan naapurin suosittelema toisen merkkinen auto, eikä koskaan tiedetä, katkeaako tästä sitten kaasuvipu vai kardaani. On kuulemma semmoinen tyyppivika....
Eli kierre on huonolla tuurilla loputon :twisted:
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Fenton kirjoitti:On muuten hyvin yleistä, varsinkin käytetyn ostajilla, että ostetaan auto, johon ilmestyy joku mahdollisesti kalliskin vika, tai monta pienempää.
Hermostutaan
Valitetaan naapurille.
Korjataan, kun eihän sillä ajaa voi, eikä kukaan paskaa edes osta.
Sitten ku auto on kunnossa, maksettu tuhansia, eikä huolen häivää enää, niin sen hermostumisen jälkimainingeissa myydään auto pois.
Saadaan takkiin vielä siinäkin kaupassa, varsinkin jos tuli ostettua auto liikkeestä. Ei se vasta korjattu kampiakseli nosta hintaa eurollakaan.
Loppulaskuna parinkympin auto teki kymppitonnin ylimääräisen loven lompakkoon.
Ostetaan naapurin suosittelema toisen merkkinen auto, eikä koskaan tiedetä, katkeaako tästä sitten kaasuvipu vai kardaani. On kuulemma semmoinen tyyppivika....
Eli kierre on huonolla tuurilla loputon :twisted:
Juu, tämä on aika erikoinen ilmiö. Luulen, että yksi syy on siitä, että autoja ei aina ajatella kasana peltiä, rautaa ja elektroniikkaa + vähän verhoilua ja klasia. Luullaan, että ne on jotain ihmeellisiä juttuja, vähän niinku enempi, kun toi romu vaan. Sitten mennään tunteella vahvasti ja kun tunne johonkin autoon ei enää olekaan hyvä, niin sitten se pitää vaihtaa.

Että siis "tuntuu", että tää ei oo hyvä ja se pitää vaihtaa. Kun se teki noin ikävän tempunkin ja lakkas liikkumasta. Vaikka siittä meni vaan joku ihan korjattavissa oleva osa rikki.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Tuokin on mun kokemusten mukaan pelkkä Suomi-ilmiö. Täällä rakastetaan sitä omaa rom... autoa ihan liikaa, ei hyväksytä sitä tosiseikkaa että se on kasa roinaa, merkistä viis.

Jos lähdetään korjaamaan jotakin isoa kallista vikaa, minunkin mielestä se tosiaan kannattaa sitten pitää itsellä, varsinkin suomen autohinnoilla. harvoin siitä saa pois myytäessä hankintahintaa takaisin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Sofia
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.01.2008 20:40
Paikkakunta: Tampere

Minä taas päätin..

Viesti Kirjoittaja Sofia »

Veholta ajaessani, että toista vaihteistoremonttia ei minun aikanani tähän autoon tehdä, uusi omistaja tekee sen. Ostan auton sen vuoksi että pääsen sillä töihin ja suhteellisen huolettomasti vielä, korjaamolla se ei ehdi viikkokausia lomailemaan. Seuraava auto lähtee heti kun takuu päättyy, se laadusta.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Minä taas päätin..

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Sofia kirjoitti:Veholta ajaessani, että toista vaihteistoremonttia ei minun aikanani tähän autoon tehdä, uusi omistaja tekee sen. Ostan auton sen vuoksi että pääsen sillä töihin ja suhteellisen huolettomasti vielä, korjaamolla se ei ehdi viikkokausia lomailemaan. Seuraava auto lähtee heti kun takuu päättyy, se laadusta.
Tutun oloinen kommentti. Aattelin vähän samoin, kun noita ruosteita laittelin. Että ei oo mun juttu, laittakoon joku toinen.

Mutta jos toi loota on nyt laitettu, niin tuskinhan se hajoo. Eli teet jollekin seuraavalle tuhansien eurojen palveluksen, kun laitoit sen kuntoon.

No hermothan näitten remonttien kanssa menee kaikilla. Se on selvä. Ittellä meni kanssa ja syitä miksi tämä jäi on tossa kopioituna alla olevasta topikista.

Sanoisin, että ennen hätästä päätöstä kannattais tehdä plus/miinus/toive-lista, mitä autolta haluaa. Helpottaa myös sitten toisen auton hakua, jos päätös on että vaihtaa. (Tossa mainitten, että hyvä loota. No niin se tässä onkin. Paras, millä oon ikinä ajanu).

Ja minun päätös on siis, että Mersu pysyy. Perustelut:

Hyvää (tärkeysjärjestyksessä):

- Motti, loota huippuluokkaa. Teho, vääntö, pieni kulutus, hyvä loota.
- Ajo-ominaisuudet ovat sellaiset, kuin toivonkin.
- Käyttöominaisuudet ovat sellaiset, kuin toivonkin.
- Tekniikka tuntuu kestävän rankkaa käsittelyä. Kovaa kiihdyttelyä yms.
- Kaikki toimii. Varusteet pelaa, sähköt toimii, ei valittamista.
- Ei hankalia pikku vikoja. Ei ole tarvinnut juuri viedä laittoon normaalin huollon lisäksi. Niissä on saatu pääosin kerralla laiteltua, mitä repsottaa.

Huonoa (tärkeysjärjestyksessä):

- Ruoste. En vie enää Vehoon. Teen itse korjaukset ja vien silloin tällöin maalarille, jos pitää näkyviä kohtia laajemmin maalata. Auto on myös ruostesuojattu viimesen päälle joka paikasta. Ruosteongelmien voisi kuvitella rajoittuvan päältäpäin näkyviin, jotka pystyy laitteleen. Pitää varautua riesaan ja kustannuksiin.
- Alustan osat. Joka huollossa pitää vaihtaa, joku tikku tai nivel. Sama kylläkin oli Volvossa ja taitaa olla vähän joka autossa. Osat on kuitenkin halpoja, en laske kovin pahaksi.
- Suuttimen tiivisteet. Ei nyt paljon maksa, jos haluaa varulta vaikka laitella. En laita, seuraan tilannetta.
- Imusarja. Vänttinen sanoi, että 6-pyttysissä ei yleinen ongelma. Uskon kyllä, koska tässäkään ei savutusta, toimii.

Lisää:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=57328
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Nykyautot ovat (etenkin MB) mukavia ja teknisesti monimutkaisia. Niiden ennakoivaan huoltoon pitää kiinnittää erityistä huomiota. Moni vika mitä ilmeisemmin voitaisiin ennakoida huoltamalla auto säännöllisesti.

Saattaa olla, että Chrysler-seikkailun aikana laatu putosi voimakkaan kehityksen myötä - mutta eiköhän se siitä jälleen parane.

Varman kyydin saa kun ostaa KIA:n, Daewoon (=Chevrolet) tai Hyandain, joissa on eurooppalaiseen tekniikkaan verrattuna noin 5 vuotta vanhempi tekniikka.

Ympäristömääräyksien kehitys ei suosi vanhojen autojen ylläpitämistä - miksi pitäisi valmistaa ylilujia autoja?

Itse olen kyllä ajatellut ajaa vm 91 MB:lläni vielä monta vuotta, sitä huolletaan 10'000 km välein.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Re: Minä taas päätin..

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Sofia kirjoitti:Veholta ajaessani, että toista vaihteistoremonttia ei minun aikanani tähän autoon tehdä, uusi omistaja tekee sen. Ostan auton sen vuoksi että pääsen sillä töihin ja suhteellisen huolettomasti vielä, korjaamolla se ei ehdi viikkokausia lomailemaan. Seuraava auto lähtee heti kun takuu päättyy, se laadusta.
Aja nyt edes se takuuaika umpeen eli 2 vuotta huoletonta köröttelyä! Jos nyt vaihdat autoa, joudut maksamaan todennäköisesti tyyliin tuhansia euroja väliä ja hyvällä mäihällä saat paljon paskemman auton, johon tulee tietysti pian jokin yhtä kallis vika ja sitten onkin jo elämä pilalla :D

Auto on vaan auto. Kyllä auto ja Mersut on mullekin tunneseikka, mutta sen verran kuitenkin täytyy järjellä ajatella, että paskatkos sillä on väliä jos jotain vikaa tulee. Osia ja peltiä saa aina uutta. Kyllä muakin ketuttaa, kun A-Mersusta meni kytkin ennenaikojaan (1500 €) ja sen jälkeen jousta katkes, suuttimia alko vuotamaan, iskari hajos jne. Mutta kuitenki joku muutama tuhat €uro on aika vähän koko elämän juoksussa ja kyllä sen aina turhemminkin voi tuhlata kuin autoihin...
Sofia
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 01.01.2008 20:40
Paikkakunta: Tampere

Eipä se ennakoiva huoltokaan ongelmien syntymistä estänyt...

Viesti Kirjoittaja Sofia »

Autoa kyllä huollettiin aivan huolto-ohjelman mukaisesti Veholla, Härskit & Sörssellsönit eivät ole autoon kajonneet, valitettavasti siitä huolimatta ongelmia on tällä mallilla ollut riittämiin, vaihteisoremppa ei ole jäänyt ainoaksi. Huoltohistoriaan mahtuu; tukivarsia ym.pikkusälää, joka 100.000km ajoilla tuntui sekin entisen mersun laatuun verrattuna hieman oudoilta lastentaudeilta. Kun valittelin Vehon huollossa nykimisestä ja vaihteiston oudosta käytöksestä vastaus oli "vaihdetaan niitä vaihteistoöljyjä sitten seuraavassa huollossa". Seuraava huolto olikin sitten vähän suurempi. Hieman ihmetyttää edelleen että em. firmalla on mahdollisuus kuseksia silmään kuluttajia, maksattamalla kosmeettisia öljynvaihtoja vaihteistoon, tietäväthän he hyvinkin nykimisen todellisen syyn, (vaihteistöljy, suodattimet ja työ maksavat myös.)
Maahantuojalla ongelma on tiedossa, mutta kumma kyllä vaikka aikaa on ollut koko 2000-2005 luvun ajan, kuluttajalle asti kyseinen ongelma selviää vasta kun glykolia on vaihteistossa, koko vahinkohan voitaisiin estää vaihtamalla näihin susiin kunnollinen lauhdutin ja vieläpä tehdä se ennakkoon, uskomukseni on että eipä tuo jäähdyttäjänneste oikein paranna vaihteiston toimintaa muutoinkaan. Katsastetaan nyt tuo uusi C malli ja jos laatu ei parane vaihdetaan sitten japstötteröön ennenkun takuuaika umpeutuu.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 798
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Mersujen laatu, onko sitä enään ?????

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen; ON ja se on parempaa kuin aikoihin!!!

History file:

Audi (V8q)
BMW (520i Ta, 525 tda, 530 tda)
Mercedes-Benz ( c180, g300e, e220ta, e240ta, e270ta, e200kt ja
tarina jatkuu ...)
Skoda (Ocu kombi 1.8 20v)
Porsche (944, 928,928s4,928s4,930,964 ja tarina jatkuu...)
Mazda (929)
Saab (9-3)
Renault (R9 ja tarina ei varmasti jatkuu ...)
VW (paskatit 1,6 ja 1.8-20v & bubble cal-look 2.3 turbo = 1. auto 1983)
Volvo (760td, 340, 240, 745)

Parempaa ei noista ole vielä löytynyt kuin tästä nykyisestä S211 Kompressorista!

Porschet poislukien, koska ne ovat aina olleet MB:n yläpuolella!!!

Jatkossakin AINA =

Porsche
tai
MB
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Eipä se ennakoiva huoltokaan ongelmien syntymistä estäny

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sofia kirjoitti:Autoa kyllä huollettiin aivan huolto-ohjelman mukaisesti Veholla, Härskit & Sörssellsönit eivät ole autoon kajonneet, valitettavasti siitä huolimatta ongelmia on tällä mallilla ollut riittämiin, vaihteisoremppa ei ole jäänyt ainoaksi. Huoltohistoriaan mahtuu; tukivarsia ym.pikkusälää, joka 100.000km ajoilla tuntui sekin entisen mersun laatuun verrattuna hieman oudoilta lastentaudeilta. Kun valittelin Vehon huollossa nykimisestä ja vaihteiston oudosta käytöksestä vastaus oli "vaihdetaan niitä vaihteistoöljyjä sitten seuraavassa huollossa". Seuraava huolto olikin sitten vähän suurempi. Hieman ihmetyttää edelleen että em. firmalla on mahdollisuus kuseksia silmään kuluttajia, maksattamalla kosmeettisia öljynvaihtoja vaihteistoon, tietäväthän he hyvinkin nykimisen todellisen syyn, (vaihteistöljy, suodattimet ja työ maksavat myös.)
Maahantuojalla ongelma on tiedossa, mutta kumma kyllä vaikka aikaa on ollut koko 2000-2005 luvun ajan, kuluttajalle asti kyseinen ongelma selviää vasta kun glykolia on vaihteistossa, koko vahinkohan voitaisiin estää vaihtamalla näihin susiin kunnollinen lauhdutin ja vieläpä tehdä se ennakkoon, uskomukseni on että eipä tuo jäähdyttäjänneste oikein paranna vaihteiston toimintaa muutoinkaan. Katsastetaan nyt tuo uusi C malli ja jos laatu ei parane vaihdetaan sitten japstötteröön ennenkun takuuaika umpeutuu.
Tuo on ihan normaalia tänäpäivänä,jos nyt vaihdat uuteen käyt saman rumban todennäköisesti uudelleen tai sitten tilalle tulee jotain muuta harmia :roll: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin