Kiinteän HF-asennus autoon (w124)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Kiinteän HF-asennus autoon (w124)

Viesti Kirjoittaja code »

Onko kenelläkään antaa kokemuksen mukanaan tuomaa tarinaa itse asennetusta kiinteästä HF-sarjasta?

Ostin Noksuun kiinteän sarjan ja olen nyt miettinyt, että joko yrittää asentaa sen itse harrastusmielessä tai sitten se "turvallisempi" vaihtoehto, liikkeeseen asennukseen (mitähän mahtaa kustantaa?).

-mk-
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

No itse purin omasta autosta tollaisen nokia 2110 kiinteän hf-sarjan,itse teline oli raitisilmasuulakkeissa kiinni,mikrofoni oli a-pilarin yläosassa tarranauhalla ja laitteen "boksi" oli apukuskin jalkatilassa sen peltilevyn yläosassa.Piuhaa oli pirusti.Ei lienee vaikea asentaa itse mutta jos haluaa johdot siististi piiloon niin se vaatinee hiukka funtsailua.
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Piuhaviidakko tosiaan vaatinee järkeilyä... Mistähän voisi ottaa virtaa siihen "jakoboksiin", voisiko esim soittimelle menevästä piuhasta haaroittaa syötön?
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Omassa luuri asennettu omatekoisella kiinnikkeellä hanskalokeron viereen(on ollut jotain juttua aikaisemmin :wink: ) ,kaiutin upotettu penkin väliin tehtyyn puukanteen ja mikrofoni on siinä ratin takana ,peitelevyn päällä. Keskusyksikön tungin sinne alapaneelin taakse,missä muutkin härpäkkeet sijaitsevat.Virtaska on otettu suoraan akulta keskikonsolin alle johdetulta paksulta kaapelilta, johon tehty jakoblokki(ja tietysti sulakkeet!).Oli kohtuullisen helppo vetää piuhat eri raoista mutta ehkä eniten itselle tuotti vaikeuksia löytää kaiuttimelle "tyylikäs" :roll: paikka.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

fidldee kirjoitti:... mutta ehkä eniten itselle tuotti vaikeuksia löytää kaiuttimelle "tyylikäs" :roll: paikka.
Meseen teetin asennuksen ja kaiutin on piilossa jossain radion alla/takana tai jossain siellä :) Passiiviluuri vie tilaa penkkien välisestä kotelosta. Puhelimen teline on mittariston oikealla puolella, raitisilmasuuttimien vasemmalla puolella.

Edelliseen autoon laiton sarjan itse, eikä ollut paha rasti - tosin siellä oli paljon osia valmiina edellisestä sarjasta.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Jeps. Näin jälkeenpäin ajatellen ja kokeiltuna eppäilisin että volyymit ainakin omassa mallissa(ei säätöä :shock: ) riittäisi ,vaikka olisi kaiuttimen(Oli pinta-asennus malli) tunkenut jonnekkin kojelaudan taaksekkin näkymättömiin .. Kannattaa varmastikkin testata ennen lopullista sijoitusta.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

fidldee kirjoitti:Jeps. Näin jälkeenpäin ajatellen ja kokeiltuna eppäilisin että volyymit ainakin omassa mallissa(ei säätöä :shock: ) riittäisi ,vaikka olisi kaiuttimen(Oli pinta-asennus malli) tunkenut jonnekkin kojelaudan taaksekkin näkymättömiin .. Kannattaa varmastikkin testata ennen lopullista sijoitusta.
Mulla on volat kaakossa ja johonkin 130km/h asti kuulee ;)
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Volyymitaso itsellä on aparaatissa sitä luokkaa että kaupunkiajossa on intimiteettisuoja soittajalla lievästi sanoen hieman kyseenalainen :shock: :oops: :lol:EDIT: Jotenkin muutenkin kajarin sijoituspaikan suhteen tuntuisi Hmm. ergonomisemmalta jos ääni tulisi edestä.
Viimeksi muokannut Pekka.A, Su 15.02.2004 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

fidldee kirjoitti:Volyymitaso itsellä on aparaatissa sitä luokkaa että kaupunkiajossa on intimiteettisuoja soittajalla lievästi sanoen hieman kyseenalainen :shock: :oops: :lol:
:lol:
Tuo piilotusjuttu on muuten ok, mutta ääni kuulostaa aika matalalta eli korkeammat äänet vaimenevat vähän liikaakin.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Taitaisi olla että nyt kun lähtisin suunnittelemaan niin yrittäisin saada kaiuttimen sopimaan ratin alle paneelin taakse ja paneeliin reijitys tai ritilä.Siitten vain johdolle pikaliitin kiinnitykset. Jos paneelin takaa nyt sitten löytyisi tarpeeksi tilaa voisi kajarin liimata paneelin taakse esim.Sikaflexillä niin ei tulisi ruuvin jälkiä näkyville..
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Hands Free

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Joo, ekalla viikolla mitä Lumikin omistin, heti kun spoilerin ja vauhtiraitateippausten irti repimiseltä kerkesin, purin auton sisustan atomeiksi, nypin irti mm. vuoden 1986 taksipiuhat, NMT-puhelimen ja tiesminkä 90-luvun GSM-puhelimen piuhat ja muutaman yritelmän stereoita sekä kolme antennia ympäri autoa. Ohitin kokonaan Mersun faderkytkimen ja asensin mankkarille DIN-liittimet, uuden antennin piuhoineen ja hifipiuhaa kaiuttimille sekä luonnollisesti uuden mankkarin ja kaiuttimet. Johan alkoi hevijenkka kuulumaan.

Samaan syssyyn tuli asennettua toi Nokian HF-sarja (5000/6000-srj) jonka asentelin seuraavalla tavalla:

Sijainnit:
- Mikrofoni on siinä katossa keskellä samassa pänikässä missä sisävalokin. Vasemmassa laidassa kun oli joku tyhjä paikka niin kaiversin siihen pikkiriikkisen kolon että sain johdon läpi ja kiinnitin mikin ns. velcronauhalla. Johdon vedin kattopaneelin sisältä kuskin a-pilariin, sen sisällä alas ja jostakin rattivaihteen paikkeilta mankkarin ohi pelkääjän jalkotilaan.
- Pelkääjän jalkotilasta kun irroittaa sen muovisen levyn niin siellähän on tilaa vaikka lampaat söis. Kiinnitin keskusyksikön hyvinpalvelleen Nokian kumisaappaan lahjoittamalla kiristimellä kiinni johonkin tankoon tai putkeen.
- Kaiuttimen laitoin äskenmainitun levyn kohdille törröttämään alaspäin, mikä osoittautui harvinaisen huonoksi vaihtoehdoksi koska pidemmällä kuskattavalla voi ottaa siihen polvet kiinni. Siitä kun lähtee niin helvetin paljon ääntä tarvittaessa (OEM Nokia) niin olisin voinut tunkea senkin sinne samaan tilaan kuin keskusyksikkökin. Varmaan kuuluu. Yksi vaihtoehto tuon sijoitukselle olisi vaihdekepin vieressä jalopuulevyn alla; tuttavat ovat ainakin isoissa BMW:issä sijoittaneet Nokian kaiutinta sinne ja se skulaa hienosti.
- Itse puhelimen pidike on keskikonsolin vasemmalla puolella, sarjan mukana tulleen Nokian nivelen kanssa kiinnitettynä NMT- tai taksamittarireikien päälle, juuri oikeaan kohtaan että hanskalokeron saa vielä ongelmitta auki osumatta puhelimeen.

Mitä johdotuksiin tulee niin mankkarin pysyvä (muisti) plus käy hf:llekin, voit kytkeä myös mankkarin varsinaisen virtajohdon "plus kun virta päällä" -piuhaan niin saat auton akun säästötoiminnon/puhelimen varkaussuojan päälle eli kun virta sammutetaan niin hetken päästä puhelinkin sammuu. Jos on PIN-kysely ja puhelimen suojakoodi muistettu vaihtaa niin satunnainen varas ei puhelimella mitään tee.
Maata löytyy läheltä keskusyksikköä ja mahtoiko siinä sen kummempia johtoja tarvitakaan, mitä nyt GSM-antenni ja nuo kajari, mikki ja phone holder.

Henkka
"HF-napit ovat hankalia käyttää"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Hands Free

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Henri Junkkala kirjoitti:Yksi vaihtoehto tuon sijoitukselle olisi vaihdekepin vieressä jalopuulevyn alla; tuttavat ovat ainakin isoissa BMW:issä sijoittaneet Nokian kaiutinta sinne ja se skulaa hienosti.
Mulla on varashälyyttimen yksi anturi siellä.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Hands Free

Viesti Kirjoittaja code »

Henri Junkkala kirjoitti: "HF-napit ovat hankalia käyttää"
juuri tämän vuoksi allekirjauttanut vaihtaa piuha-hf:n ja bluetooth-hf:n todelliseen hf:ään.

Kiitos kaikille ohjeista. Tällä tietopohjalta on helpompi aloittaa rakentelua...
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Hands Free

Viesti Kirjoittaja code »

Homma tuli tehtyä. Ohessa luettelon omaisesti sijainnit:

- Mikrofoni on siinä "perinteisessä" paikassa, kuskista katsoen vasemmalla, suhteellisen ylhäällä, palkissa.
- Keskusyksikkö löysi paikkansa cd-soittimen takaa, siellähän on tyhjää vaikka muille jakaa, mitä nyt muutama piuha siellä nyt oli sitten jo ennestään :lol: .
- Kaiuttimen laitoin keskikonsoliin penkkien väliin
- Puhelimen pidike on raitisilmasuuttimien ja mittariston välissä.
- Johdotukset meni suhteellisen kauniisti piiloon.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Osat jemmaan

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Piilotin kaikki näkyvät osat (paitsi mikrofonin) keskikonsolin boksiin. Kaiuttimen ääni kuuluu hienosti kun rulokansi on auki ja hf-teline on pultattu pohjaan. Kyllä sinne vielä jotain tavaraakin sopii, vaikka onkin matala malli. Korkeammissa kyynärnojamalleissa hf-telineen voi vaikka pultata kannen sisäpuolelle, jolloin käytettäessä sen saa kätevästi taitettua esille.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Vastaa Viestiin