Miksi moottoriöljyt tummuu niin pian dieselissä ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
häjy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 06:23
Paikkakunta: 05

Miksi moottoriöljyt tummuu niin pian dieselissä ?

Viesti Kirjoittaja häjy »

Bensa autojen kanssa ennen pelanneena, aina öljyn vaihdon jälkeen ne vaihdetut uudet öljyt on kuitenkin aika pitkään pysyneet mittatikussa suht kirkkaina.

Mutta Väyrysen öljyt ovat jo viikon jälkeen mittatikusta tsiikaillessa aivan mustat, onko normaalia että ne " mustuu " noin pian.

Jääkö sisään vanhaa öljyä niin paljon, että johtuu siitä?
Vai pitäiskö joskus puhdistaa moottoria joillain litkuilla, sisältä siis

Sisään laitettiin uusi suodatin patruuna + mobil 5w-50 Rally Formulat.

Ja olikos niin, että polttoaine suodatin kannattaa vaihtaa joka syksy ennen talvea, sen vaihdoin myös. :D
...rahamiehetkin voi hehkuttaa...

220 D Väyrynen -97.
Suzuki Bandit 1200 -97.
Arctic Cat ZR 580 -98.
KTM Supermoto LC 4 -96.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

Dieselpolttoaine sisältää hiilivetyseoksia, jonkin verran myös rikkiä.
Yleisimmät hiilivedyt ovat 14-19 hiiliatomin yhdisteitä.
Eli hiiltä kun poltetaan moottorissa, syntyy siitä ilman typen ja hapen palamisprosessina "nokea " / ( typen oksideja ja rikkidioksidia ), joka sitten liukenee moottoriöljyyn.
Tästä syystä dieselin moottoriöljyt mustuvat.
Sensijaan bensiinin vastaavat hiilivedyt ovat 4-10 hiiliatomit.
Kun bensiini palaa moottorissa täydellisesti, muodostuu siitä hiilidioksidia ja vettä.

Vaikka moottoriöljyt ovat dieselissä mustaa, ovat ne suodatuksen jälkeen aivan riittävän hyvää tavaraa kierrätettäväksi moottorissa.
Täyssynteettiset öljyt ovat koko käyttöikänsä aikana aina täysynteettisiä, joten niillä voidaan ajella pitkät öljynvaihtovälit, esim. noin 15000 km.
( Täyssynteettinen öljy 7-kertainen krakkaus, jolla saavutetaan öljyn molekyylirakenne homogeeniseksi )
Viimeksi muokannut romuroope, Ti 04.12.2007 15:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Tiiselin öljy on mustaa, vaikka ei olis kuin päivän koneessa. Ei sitä suotta nokivasaraksi kutsuta
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Joo, jos dieselin öljy on kirkasta, niin siihen on tehty aamupäivällä
öljynvaihto. Jos myyjä väittää muuta, niin on syytä epäillä vilunkia.

Kyllä bensamoottorinkin öljyn saa mustaksi, kun heittää hyvät
pesevät öljyt pikiseen moottoriin, jossa on pitkään pidetty samaa
halpisöljyä.
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Eikös nykyään kaikki öljyt rupea olemaan peseviä öljyjä mutta kaikki ei sitä erikseen mainitse tuoteselosteessa... :roll: :?
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

romuroope kirjoitti:Dieselpolttoaine sisältää hiilivetyseoksia, jonkin verran myös rikkiä.
Yleisimmät hiilivedyt ovat 14-19 hiiliatomin yhdisteitä.
Eli hiiltä kun poltetaan moottorissa, syntyy siitä ilman typen ja hapen palamisprosessina "nokea " / ( typen oksideja ja rikkidioksidia ), joka sitten liukenee moottoriöljyyn.
Tästä syystä dieselin moottoriöljyt mustuvat.
Sensijaan bensiinin vastaavat hiilivedyt ovat 4-10 hiiliatomit.
Kun bensiini palaa moottorissa täydellisesti, muodostuu siitä hiilidioksidia ja vettä.
Saanen kysyä, että missä vaiheessa nämä oksidit pääseva sekottumhaan öljyjen kanssa? Vai meinaakko että valskaa. :shock:
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sylinterin seinämille jää jonkin verran palamis jätettä eli mm nokea joka sitoutuu öljyyn,tämä taas aiheuttaa öljyn mustumisen.Bensa moottorissa nokea tulee vähemmän joten öljyn mustuminen kestää kauemmin.Viisaammat saa oikaista jos olen väärässä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

samperi kirjoitti:
romuroope kirjoitti:Dieselpolttoaine sisältää hiilivetyseoksia, jonkin verran myös rikkiä.
Yleisimmät hiilivedyt ovat 14-19 hiiliatomin yhdisteitä.
Eli hiiltä kun poltetaan moottorissa, syntyy siitä ilman typen ja hapen palamisprosessina "nokea " / ( typen oksideja ja rikkidioksidia ), joka sitten liukenee moottoriöljyyn.
Tästä syystä dieselin moottoriöljyt mustuvat.
Sensijaan bensiinin vastaavat hiilivedyt ovat 4-10 hiiliatomit.
Kun bensiini palaa moottorissa täydellisesti, muodostuu siitä hiilidioksidia ja vettä.
Saanen kysyä, että missä vaiheessa nämä oksidit pääseva sekottumhaan öljyjen kanssa? Vai meinaakko että valskaa. :shock:
Selvitin lyhyesti palamisprosessia. ( Kyllä typen- ja hapen oksidit liukenevat nesteisiin, niinkuin kaikki kaasut yleensä )
Varsinainen öljyn mustuminen aiheutuu muusta selostukseni johtuvista syistä.
Kyllä sylinterirymässä falskaa, ei muuten öljyt mustuisikaan.
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

romuroope kirjoitti:
samperi kirjoitti:
romuroope kirjoitti:Dieselpolttoaine sisältää hiilivetyseoksia, jonkin verran myös rikkiä.
Yleisimmät hiilivedyt ovat 14-19 hiiliatomin yhdisteitä.
Eli hiiltä kun poltetaan moottorissa, syntyy siitä ilman typen ja hapen palamisprosessina "nokea " / ( typen oksideja ja rikkidioksidia ), joka sitten liukenee moottoriöljyyn.
Tästä syystä dieselin moottoriöljyt mustuvat.
Sensijaan bensiinin vastaavat hiilivedyt ovat 4-10 hiiliatomit.
Kun bensiini palaa moottorissa täydellisesti, muodostuu siitä hiilidioksidia ja vettä.
Saanen kysyä, että missä vaiheessa nämä oksidit pääseva sekottumhaan öljyjen kanssa? Vai meinaakko että valskaa. :shock:
Selvitin lyhyesti palamisprosessia. ( Kyllä typen- ja hapen oksidit liukenevat nesteisiin, niinkuin kaikki kaasut yleensä )
Varsinainen öljyn mustuminen aiheutuu muusta selostukseni johtuvista syistä.
Kyllä sylinterirymässä falskaa, ei muuten öljyt mustuisikaan.
No sitä se mieki että eihän palamiskaasut pitäs ainakhaan minun tion mukhaan öljyihi muuten pääse ko valskauksen kautta.

Tässä tuli miehleen että onko kukhaan koskaan lähettäny öljyjä llaboratorioon ennen ostopäätöstä? Jokku testailevat rattoreista öljyjä, sen takia että öljynvaihtoväliä voi joskus pitentää. Tulipa vain miehleen, toki eihä siinä ole muuten väliä jos ei tiä kuinka paljo on öljyilä ajettu :idea:
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Kylhää ne valskaa ihan luonnostaankin, muutenhan se öljy ei tulis sylinterien seinämille, jos ois liian tiukka, ja kitkakin ois melkonen... Öljy mielestäni osittain myös tiivistää sylinterin ja männän väliä, eli vähentää valskausta... Huomaahan sen, jos on oikein väljä moottori, niin paksumpaa öljyä vaan, niin pelaa vähän paremmin... :)

Tuossa pesuainemoottorissa on kyllä tällä hetkellä mielenkiintonen tilanne, kun on ajettu nyt noilla nykyisillä öljyillä reilu 6tkm, ja ovat vielä kullanruskeat... :shock: Mielestäni edelliset öljyt mustuivat paljon nopeammin... :? No, nyt on TB diamondit voitelemassa, sitä ennen AD:n jotain kohtalaisen halpaa, vaikka olikin ihan hyvän tuntuista öljyä. AD:ta ennen 2 kertaa Castrolia, se ei pysyny tiivisteiden sisäpuolella... :x Sitä ennen aina Mobilia, jotain 1:sta tai vastaavaa, sillä pysyi öljyn pinta aina maksimissa. Ja tuntu oikeasti tehon lisäys, kun laittoi Teboilin öljyt sisään... :shock:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Vastaa Viestiin