Automaatti käynnistyy vain N asennossa, missä anturivika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ramstad
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 10.03.2004 16:17
Paikkakunta: Kanta-Häme

Automaatti käynnistyy vain N asennossa, missä anturivika?

Viesti Kirjoittaja Ramstad »

Eli 124 Mersu vuosimallia 1994, 5-vaihteinen automaatti.

Jos vaihdekeppi on P-asennossa (ainoa asento jossa virta-avain lähtee pois virtalukosta) ei auto sano mitään, kun sitä koittaa startata. Kun laittaa virran päälle vaihdekeppi vapautuu, ja vaihdekepin asennossa N auto starttaa.

Tuo P-asennossa starttauskin toimii satunnaisesti ja ennen se toimi ok, eli jossain on jokin anturi tullut tiensä päähän, mutta missä?

Miten pääsen käsiksi tuohon anturiin ja/tai sähköjohtoihin?
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
peikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 22.11.2007 18:22

Viesti Kirjoittaja peikko »

Se voi olla pienestä kiinni. Katso vahdekepin asento hyvin tarkkaan.
Laita p-asennosta r- ...kautta n-asentoon ja vielä D-asennon kohtaan.
Kun vaihdekepin tulo d-asennon kohtaan, katso tarkkaan tuliko kepin metallivarsi juuri siihen kohtaan D-asennon lovetusta, että jousikuorma vetää keppiä kuskinpenkkiin päin. Jos säätö ei ole täsmällisesti oikein, ei moottori käynnisty P- asennossa, vaikka käynnistyisikin N-asennossa. Se on todella pienestä säädöstä kiinni.
Vika voi olla toki muuallakin, kuten vaihdelaatikon pistokkeessa likaa.
Vika voi olla virtalukon ja vaihdemekanismin välisessä yhteydessä, koska
p-asennon ollessa päällä, on painettava jarrua ennekuin p-asento vapautuu lukituksesta.
Viimeksi muokannut peikko, Pe 23.11.2007 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jaska-r
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ke 26.07.2006 13:25
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja jaska-r »

Olisiko samanlainen ongelma?
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Elikkä siella laatikon kyljessä (kuskin puolella) on sellainen mötikkä jota pitää kääntää, ekaksi pitää löysätä sen pultit.

Hommaa helpottaa jos irroittaa laatikonkannake tukiraudan, loota tippuu jokusen sentin ja sitten näkee paremmin.
Vastaa Viestiin