202-ajettavat pyöränkulmat??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tinksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 17.06.2006 18:00
Paikkakunta: sonkajärvi

202-ajettavat pyöränkulmat??

Viesti Kirjoittaja tinksi »

mersu kävi nelipyöräsuuntauksessa ajettavuus ongelmien takia,ongelmat säilyi rahapussi kuihtui 350€.millaisilla camber ja casterkulmilla on saatu ajettavuus kohdalleen? omassani caster alku vasen 4,03 loppu 4,00.oikea alku 4,09 loppu 4,12. camber alku vasen -1,00 loppu -0,42 oikea -1,24 loppu -1,12. en saanut noita aste ja minuutti merkkejä tuohon tekstiin mutta, jospa nuo selviävät tuosta, säätö suoritettiin merkkiliikkeessä. vaikuttaa oudolta tuo camberkulma, ovat nyt erilaiset molemmilla puolin.kävin kysymässä säädön suorittaneesta korjaamosta tuosta kulmajutusta,eikä sieltä selvää vastausta saanut.ja autohan on 202-2,5d -95 vakio alustalla.
Avatar
mj1378
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: To 26.01.2006 06:39
Paikkakunta: rauma / panelia

Viesti Kirjoittaja mj1378 »

mitä helvettiä!!!? 350€!!!!?
omani oli säädettävänä, tukivarret vaihdettiin, ja ruuvattiin talvipallot alle hintaan 120€!!ja ajettavuus muuttui todellakin,parempaan päin..rattikin on taas suorassa.. ihme hinta-haitareita kyllä...
112cdi vito........

kaikkeen sitä tartteeki koskea..
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Minkälaisia lukemia taka akselilla on?
auto w123 200D/300DT vm, -81
tinksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 17.06.2006 18:00
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja tinksi »

taka camber alku vas--0,42 loppu -0,36. oikea -1,12 loppu -1,06.auraus edessä loppu 0,30, takana loppu 0,27. auraus niin edessä kuin takanakin näyttäis olevan ohjearvoissaan.tuohon säätöhintaan sisältyi "narina" nivelten vaihto. elikkäs pahiten ohjearvoista heittää etu oikea camber,sekä molemmat etu casterit,tosin casterit suurinpiirtein samanverran molemmin puolin. jos jollain sattuis suuntauspöytäkirja olemaan sellaisesta autosta joka on ok-ajettava niin olis mukava verrata noita lopullisia arvoja.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Paljonko ilman mitään muita
remppoja nelipyöräsuuntaus??
Täällä säätyy n.50 kokohoito.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Kaveri säädätti 70€.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kun auton pyöräkulmat säädetään tuollalailla pitäisi auton olla hyvä ajettava suomen kaltevilla teillä eli auton pitäisi lievästi "puoltaa" vasemmalle jolloin auto kulkee ilman suurempia ohjailuja suoraan.Ainoa vaan että vasen caster saisi olla himpun suurempi kuin oikea tai molemmilla puolilla sama.Camber on kyllä säädetty muuten oikein mutta saisi minusta olla enemmän pystyssä esimvasen -0, 40 :arrow: -0, 10 oikea -1, 06 :arrow: -0, 15.Todennäköisesti säädöt eivät kuitenkaan riitä tuommoiseen säätämiseen joten on tyydyttävä nykyisiin arvoihin.Minkäkuntoiset renkaat autossa on?Minkälainen auto sitten on ajaa,puoltaako,hakeeko vai mitä?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
mj1378
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: To 26.01.2006 06:39
Paikkakunta: rauma / panelia

Viesti Kirjoittaja mj1378 »

raumalla 50€.
112cdi vito........

kaikkeen sitä tartteeki koskea..
tinksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 17.06.2006 18:00
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja tinksi »

tuosta hinnasta,täytyy kuitista tarkistaa tuo suuntauksen osuus.auto on vaikea ajaa esim lumisateen jälkeen tiehen muodostuvalla "puhtaalla" alueella,ei millään meinaa pysyä siinä jos et keskity tarkasti niin kohta on vasemmalla tai ravin puolella menossa.ja normaalilla tienpinnalla tasainen veto oikealle.alla 1-talven ajetut hyväkuntoiset nokia nastat ,vakio koko.
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Vaikuttais noista oireista päätellen, että alustassa on väljää. Ihme, ettei säätövaiheessa puututtu siihen. Itse käytän V-alkuista firmaa ja siellä ei edes säädetä, jos löytyy väljää.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Tällaiset säädöt tehtiin meikäläisen autoon, kun meno oli liukkaalla kelillä aivan mahdotonta. tuntui, että takapää ohjaili jatkuvasti mihin sattuu ja niin pieniä uriakaan ei ollut, ettei auto olisi niihin reagoinut. Välyksiä ei löytynyt. Nyt kulkee sinne minne kuski käskee, eikä vikuroi uriin. Tasaisella kulkee suht suoraan(puoltaa sinne minne tie kalteva). Myös ajotuntuma kesärenkailla parani säädön jälkeen.

Kuva
tinksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 17.06.2006 18:00
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja tinksi »

no nyt on jotain vertailukohtaa,omaani verrattuna tuossa hannun1 mersun kulmista etu camberit heittää eniten.samoin castereissa on selvä ero,eikä tuo aurauskaan ole kohdillaan,,,,mielenkiintoista.mersu menee perjantaina uusinta "tarkastukseen" säädön hinta oli 126,90+välyksien tarkastus 28,20€
tinksi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 17.06.2006 18:00
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja tinksi »

jaahas ,tänään mersu kävi uudelleen ohjauskulmien säädössä merkkiliikkeessä. mulla ei vielä tällä hetkellä riitä sanat kertomaan tuosta reissusta muuta kuin sen ,että ensi viikolle on varattu aika kulmien säätöön säädön osaavaan korjaamoon(toivottavasti) eli ,rahaa oltiin vailla,camberit edessä edelleen päin persettä(ero samalla akselilla liian suuri)
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 202-ajettavat pyöränkulmat??

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Onkos jollain tiedossa w202 sportin ohje pyöräkulmia ?

Classic alustaisen w202 autodatan antamat arvot on mulla jo tiedossa mutta sport / espirit pyöräkulmat tarvis vielä tietää :roll:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: 202-ajettavat pyöränkulmat??

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Jolle kirjoitti:Onkos jollain tiedossa w202 sportin ohje pyöräkulmia ?

Classic alustaisen w202 autodatan antamat arvot on mulla jo tiedossa mutta sport / espirit pyöräkulmat tarvis vielä tietää :roll:
Arvot riippuu autosi korkeudesta, joka on yksilöllinen. Korkeus on AINA ensiksi mitattava etu- ja taka-akselistosta.
Tämän jälkeen autodata antaa oikeat arvot. Ilman korkeuden mittamista ei "oikeita" arvoja ole, eikä säätämistä voi tehdä oikein.
Helppoa ja yksinkertaista :wink:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Re: 202-ajettavat pyöränkulmat??

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Ja samaan syssyyn jos jollain ois myös W210:n toimivat arvot varsinkin aurauksen osalta.
Itsellä sellaset autodatan arvot kun etu 0 ,10 ja taka 0, 33 eli etuauraus aika pieni.
Vai onko paremmin toimivia olemassakaan?
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 202-ajettavat pyöränkulmat??

Viesti Kirjoittaja Jolle »

adenauer300 kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Onkos jollain tiedossa w202 sportin ohje pyöräkulmia ?

Classic alustaisen w202 autodatan antamat arvot on mulla jo tiedossa mutta sport / espirit pyöräkulmat tarvis vielä tietää :roll:
Arvot riippuu autosi korkeudesta, joka on yksilöllinen. Korkeus on AINA ensiksi mitattava etu- ja taka-akselistosta.
Tämän jälkeen autodata antaa oikeat arvot. Ilman korkeuden mittamista ei "oikeita" arvoja ole, eikä säätämistä voi tehdä oikein.
Helppoa ja yksinkertaista :wink:
Mitä olen miettinyt noita pyöräkulmia niin madalluksesta riippumattahan camperit pitäisi mahdollisimman lähelle 0 ja aurauksessa sama juttu ettei renkaat kulu liikaa. Olenko ihan hakoteillä ? :D

Auto tulee olemaan hiukan matalampi kuin sportti aluistainen niin olis ollu hyvä verrata classic ja sport alustaisen ihannearvoja.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
marqus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 02.01.2010 17:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: 202-ajettavat pyöränkulmat??

Viesti Kirjoittaja marqus »

Kuva

Siinä ois sportin ohjearvoja. Ei kyllä kulkenu kovin tasasesti ton suuntauksen jälkeenkää. pitäs varmaan tutkii onks jossain väljää ja sitte viedä suunnattavaks vielä.

Ja nyt ku tiet on ollu sulia niin huomannu et auto seilaa edestakas vähän vaikka ratti ei liiku yhtään, varsinki motarilla kauheen tuntusta! Simpukka vai raidetangonpäät vai mikähä vikana?
W204 350CDI -11
Ex. W203 320CDI -06
Ex. W202 220cdi -98
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 202-ajettavat pyöränkulmat??

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Mulla ainakin tekee talvirenkaat ajon huojuvaiseks ja tuntuu kun alustassa olis jotain enempikin vikaa :D Renkaat siis kiinalaiset fortunat :lol:

Mutta suuri kiitos noista arvoista :)
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 202-ajettavat pyöränkulmat??

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Onkos etupäähän saatavat camperin säätöpultit samat kaikissa mersuissa vai onko w202 koriin omat pulttinsa?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Vastaa Viestiin