Jari Ke kirjoitti:
Mitä nuo huonot ominaisuudet on?
Eikö se moottoriöljyissä menekkään niin että mitä suurempi tuo jälkimmäinnen luku on niin sitä paremmin ominaisuudet säilyy kuumissa olosuhteissa? Tuo ekaluku taasen olisi kylmäominaisuuksia?
tuo 5w-50 tahtoo mennä liruksi tietyissä koneissa... eli yläpää ei ole todellakaan mitään 50 kovin kauaa öljynvaihdosta, korkeintaan 10-20... johtuu siitä, että öljy on rajusti lisäaineistettu ja öljy leikkautuu kovien pintapaineiden ja lämmön yhteisvaikutuksesta.
paperilla pirun "hyvää" öljyä, mutta käytäntö on osoittanut hieman toista
toisissa koneissa tuo rallyformula pitää ominaisuutensa toisissa taas ei...
itse en enää tuolla öljyllä kilauta yhtäkään konetta
siviilikäytössä varmaan toimii useimmissa koneissa ihan ok, mutta rajumissa koneissa ei...
tuo mobilin 0w-40 on varmempaa öljyä, ei pitäis olla niin herkkää suurien pintapaineiden aiheuttamille muutoksille

mutta onhan se melkein puolta kalliimpaakin
edit: omassa ducatossani käytän talvisin jotain 5w-40 öljyä (valvoline olis tänä talvena tarkoitus laittaa...), kesät menee mobil 10w-30 mineraalin voimin... kumpaakaan öljyä ei ole tarvinnut 7500 km vaihtovälillä lisätä.