Mitkä öljyt koneeseen...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mitkä öljyt koneeseen...

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

Tuli tuossa mieleen öljynvaihdon lähestyessä, että mitähän öljyä porukka käyttää moottoreissaan... ei haku-toiminnollakaan suoraan löytynyt aihetta.
Pistäkääs tänne mitä öljyä käytätte ja missä koneessa, sekä hieman perustelua/tietoa siitä!
Itse olen käyttänyt tuossa 124:ssa(myllynä 300 tbo) Mobilin 1 RF:aa onkohan se nyt 5w50 ja eipä tuossa ole mitään kummempaa esiintynyt eipä juuri syö vaihtovälillä. Perusteluja ei tuohon kummemmin ole, vähän mututuntumalla, liekkö edes kannattais tuota käyttää?? Onkohan tuolla ralliformulalla liian hyvä maine yleisesti, onko se jopa huonoa :shock: , ainakin näin olen jonkun kuullut sadattelevan...
mebe1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mebe1 »

itse ainakin käyttäny jo 2v 200d:ssä juri tuota mobilia ja ei todellakkaan pidä paikkaansa että olis huonoa ei minulla ainakaa hukkaa öljyä vaihto välillä 10tkm ja autola ajettu 680tkm eli jos joku sitä moittii niin on varmaan vannoutunut shell tai castrolin käyttäjä kai nekin hyviä öljyjä on mut itse ainakaan en rupea vaihtaan hyvää merkkiä mihinkään muuhun
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rallyformulan (5w-50) huonot puolet tulee esiin vasta paljon kiertävissä ja kuumana käyvissä koneissa, varmaan menee ihan hyvin normaali käytössä, mutta superturbo mersuissa ei ehkä enää :roll: itse käyttäisin mielummin jotain vähän kapeammalla viskositeetti alueella olevaa öljyä... esim. 0w-40 ja sitäkin löytyy mobilin valikoimista.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

napa kirjoitti:rallyformulan (5w-50) huonot puolet tulee esiin vasta paljon kiertävissä ja kuumana käyvissä koneissa, varmaan menee ihan hyvin normaali käytössä, mutta superturbo mersuissa ei ehkä enää :roll: itse käyttäisin mielummin jotain vähän kapeammalla viskositeetti alueella olevaa öljyä... esim. 0w-40 ja sitäkin löytyy mobilin valikoimista.
Mitä nuo huonot ominaisuudet on?
Eikö se moottoriöljyissä menekkään niin että mitä suurempi tuo jälkimmäinnen luku on niin sitä paremmin ominaisuudet säilyy kuumissa olosuhteissa? Tuo ekaluku taasen olisi kylmäominaisuuksia?
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Jari Ke kirjoitti:
Mitä nuo huonot ominaisuudet on?
Eikö se moottoriöljyissä menekkään niin että mitä suurempi tuo jälkimmäinnen luku on niin sitä paremmin ominaisuudet säilyy kuumissa olosuhteissa? Tuo ekaluku taasen olisi kylmäominaisuuksia?
tuo 5w-50 tahtoo mennä liruksi tietyissä koneissa... eli yläpää ei ole todellakaan mitään 50 kovin kauaa öljynvaihdosta, korkeintaan 10-20... johtuu siitä, että öljy on rajusti lisäaineistettu ja öljy leikkautuu kovien pintapaineiden ja lämmön yhteisvaikutuksesta.

paperilla pirun "hyvää" öljyä, mutta käytäntö on osoittanut hieman toista :?

toisissa koneissa tuo rallyformula pitää ominaisuutensa toisissa taas ei...

itse en enää tuolla öljyllä kilauta yhtäkään konetta :evil:

siviilikäytössä varmaan toimii useimmissa koneissa ihan ok, mutta rajumissa koneissa ei...

tuo mobilin 0w-40 on varmempaa öljyä, ei pitäis olla niin herkkää suurien pintapaineiden aiheuttamille muutoksille :roll: mutta onhan se melkein puolta kalliimpaakin :wink:

edit: omassa ducatossani käytän talvisin jotain 5w-40 öljyä (valvoline olis tänä talvena tarkoitus laittaa...), kesät menee mobil 10w-30 mineraalin voimin... kumpaakaan öljyä ei ole tarvinnut 7500 km vaihtovälillä lisätä.
Viimeksi muokannut napa, Su 18.11.2007 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Niin ja kätännössä nuo 40 ja 50 voivat olla lähes yhtä jäykkiä kuumana. 40:sen max viskositeetti 100 asteessa on 16,3cSt ja 50:sen minimi 16,3cSt.
Ja mitä ne on sitten esim 1000km jäkeen, jäykkyydet voi olla toisinpäin. Joskus olen kokeillut noita "pensakoneen öljyjä" vanhassa diesilissä, mutta ei tahdo pysyä sisällä, kuluu ja venttiilinnostimet tahtoo alkaa naputtamaan. Vanhaan dieseliin olen käyttänyt noita "dieseliöljyjä" ja paremmat on kokemukset. Nyt on koneessa Nesteen TurboLXE 10w/40 75€ 20l ,mutta enimmäkseen oon käyttänyt Teboilin vastaavia Poweria ja HPDSuperia kesällä 15w/40 ja talvella 5w tai 10W/40.
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Lähes aina olen tuota Mobilin 1 RF:ää (5W-50) Mersun koneissa käyttänyt, useiden vuosien ajan. Sekä Dieseleihin että Bensakoneisiin.

Nyt sitten lankesin hiukan halvempaan Bilteman vastaavaan litkuun. Kone rupesi vuotamaan ulospäin ja varmaan nielaisi sitä myös männän päälle.
Ennen ei tarttenut 10000km lisätä, vain sinne merkkien puoleen väliin tippui..
Biltemasta tykkäsi kone sen verran että taisi mennä yli 2 litraa vaihdon välillä.

Takaisin laitoin tänään Mobilit sisään, saa nähdä onko tämä "vahinko" aiheuttanut pysyviä ongelmia...
Kyllähän tässä bilteman litkun kanssa kävi sellainen perinteinen "koneen pesu" ilmiö.
Auto siis w202 220D.

Suosittelen siis omasta puolestani (ainakin vakio koneisiin) tuota rally formulaa.

Aikaisemmin 100tkm ajetussa w203 180K kävi aika lailla sama ilmiö. Siinähän tietokone laskee huolto välin mutta metreissä noin 20tkm. Uudesta asti siinä oli Mobilin 1 RF 0w-40 (ei tarvinnut lisätä) ja sitten viimeisessä huollossa jonka minä teetin laittoivat Veholla kysymättä Castrolin 0w-30 kurat sisään. Seuraavalla 20tkm piti lisätä 2,5 litraa yhteensä öljyä.

Että tällaisia kokemuksia.
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

200D:llä olen nyt ajanut 400tkm Mobil RF, 5W-40 öljyillä(no välillä vaihtanut tuoreemmat 8) ). mittarissa 780tkm. Taitaa olla sama vakiokoneella millä ajaa kunhan joku vastaava viskositeetti ja laatumerkki.
Viimeksi muokannut AM, Su 18.11.2007 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

ite vaihdoin just piruuttani mobilin 5w-50 , ennen oon käyttänyt castrolin 5w-40. myllynä 603 mutkalla.

Äkkiäkiö mobilit ulos vai :oops: , ei vaan, miettisen juuri tuota "parempaa" kuumakestoa noilla viiskymppisillä , vaan ei taida kokototuus olla siinä. Kaippa noilla talven ajelee, keväällä tarkoitus turbo vaihtaa hivenen isompaan ja cooleri laittaa. Mikäs siinä tapauksessa olis öljy kohillaan ??
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

epk kirjoitti:ite vaihdoin just piruuttani mobilin 5w-50 , ennen oon käyttänyt castrolin 5w-40. myllynä 603 mutkalla.

Äkkiäkiö mobilit ulos vai :oops: , ei vaan, miettisen juuri tuota "parempaa" kuumakestoa noilla viiskymppisillä , vaan ei taida kokototuus olla siinä. Kaippa noilla talven ajelee, keväällä tarkoitus turbo vaihtaa hivenen isompaan ja cooleri laittaa. Mikäs siinä tapauksessa olis öljy kohillaan ??
sellaisena yleisjuttuna voidaan kai pitää, ettei mikään nykyaikainen moottori tarvitse yli 40 viskositeettiä. (ihan uusimpiin koneisiin kai 30 on valmistajan ilmoittama max. viskositetti)

ja öljy on sitä paremmin kulutusta kestävempää, mitä kapeampi se viskositeetti haarukka on, eli ei ole niitä lisäaineita liikaa, jotka sitten häviää käytössä ja lopuksi kone on täynnä sitä 5w perusöljyä...

joku 5w-40 vois olla ihan pätevää öljyä viritetympäänkin turbokoneeseen :roll: kunhan ei sitä halvinta vaihtoehtoa valitse :wink: eli tunnetun valmistajan hyväksi havaittu täyssynteettinen 5w-40.

sitten joistakin oikein hyvistä öljyistä riittää 5w-30, mutta ne maksaakin sen 20 €/ltr.
Haisuli
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Itse käytän myös tebikan shpd 10W30 talvisin ja kesäisin saatan laittaa 15W40. Hyvä öljy hintasekseen, tehty raskaalle kalustolle. Toimii hyvin myös bensvehkeissäkin.
Tuosta on myös synteettinen 10W40 ja täyssynteettinen 5W40 versiokin.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Meillon kaikissa koneissa farm-oilia.10w-30...äiteen autolla ajeltu nyt 200tkm nuolla,mun omalla 100tkm,äiteen vanhalla 200tkm.Mä hifistelin kun laitoin turbon niin piti laitta turbo öljytkin :lol: :lol: nesteen 10w-40 turbo lxe...nuolla halvemmilla öljyillä jo säästää siihen moottoriremonttiin rahat.Ei paljon napostele laittaa mitään mobilia kun farm-oil joku 1,5€ litra ja mobil 10€ litra.Ja mitään kulumiseen havaittavaa ei ole nuolla öljyillä havaittu....
xr
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja xr »

mulla olis sellanen tutina että tuo Mobil Delvac ykkönen olis parasta tosin kallista
kaijan
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kaijan »

Omassa autossa olen käyttänyt tuota Mobilin 5W-50 enkä nyt mitään ongelmia ole huomannut vaikkakin kone aina välillä hipoo punarajaa :mrgreen: . Vaihtovälinä olen pitänyt 10 000km.
C126 380 SEC -84
Honda VF750 -84
Ex:
W201 2.0 bensa -84

Mersuja ei korjata, niitä huolletaan
"Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience."
Hain hullun papereita, sain taxiliitteen
gulfstream
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja gulfstream »

TM:n testivoittajaöljyä Teboililta vaihdattelen koneeseen. Hirveältä kuulostaa laittaa Työväen Betroolin öljyä pataan, mutta kun on niin halpaa... Ei vähene ja tuntuu muutenkin pysyvän koneessa.

Tossa autossa on käytetty ties mitä öljyjä, mutta aina vaihdettu 10.000-15.000 kilsan välissä. Oikea vaihtoväli lienee se 15tkm, mutta kymppi luo perusteettoman turvallisuudentunteen... :)
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W124:ssä käytän Shellin 5W-40.
W123:ssa on tainnut olla Teboilin vastaavat tai 10W-40.
Syö minkä syö, lisätään tarvittaessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Petri K »

gulfstream kirjoitti:TM:n testivoittajaöljyä Teboililta vaihdattelen koneeseen. Hirveältä kuulostaa laittaa Työväen Betroolin öljyä pataan, mutta kun on niin halpaa... Ei vähene ja tuntuu muutenkin pysyvän koneessa.

Tossa autossa on käytetty ties mitä öljyjä, mutta aina vaihdettu 10.000-15.000 kilsan välissä. Oikea vaihtoväli lienee se 15tkm, mutta kymppi luo perusteettoman turvallisuudentunteen... :)
Nämä koneetkin on aika yksilöllisiä. Omassa 300TDT:ssä ei pysynyt Teboil Diamond 5W/50 tai jotain sinnepäin kuin vajaa 7000 km sisällä sitten olis tarvinnut alkaa lisäilemään.
Castrol 10W/60 pysyi lähes 19000km = melkein koko kesän ajelut. Nyt on koneessa Mobil RF 5W/50

En sillä sano et olis huonoa toi Teboil, mulla ei vain toiminut omassa myllyssä.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

mopiilia

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Itse olen myös käyttänyt tuota 5-50 mobilia. Edelliset omistajat ovat käyttäneet kans samaa oilia ja eipä tartte ainakaan vielä lisäillä. Vaihtovälinä on myöhänen kymppi(välillä tosi myöhänen :oops: ). Onko siinä perää, että mineraaliöljy olis melkeinpä parempi öljy? Kaveri väitti tekun opettajan tutkineen juttua ja päätyneen tähän tulokseen. Tuo teku sijaitsee Kemissä (lieneekö vaikutusta tulokseen :wink: ).
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

eihän mineraali mitään huonoa ole ikinä ollut, siitä vain ei oikein löydy näitä suomen talvessa tarvittavia 0w ja 5w luokituksia...

10w-30 mineraalia minäkin talvisin käyttäisin, mutta kun autoa (ducato) ei saa niillä käyntiin, jos on yli -15 pakkasta :x 5w-40 täyssynteettisellä lähtee -25 pakkasestakin ilman esilämmitystä... (ja pakko onkin, koska ei ole mahdollisuutta "erämaassa" sellaiseen)

mobil 5w-50 on tehty ihan samalla kaavalla, kuin tavalliset mineraalitkin, eli ensin lirua perusöljyä, jota sitten lisäaineistetaan niin, että saadaan "kuumapääkin" tehtyä, öljyn sitten joutuessa koville (harvemmin tätä kuitenkaan tapahtuu normaali olosuhteissa...), lisäaineet hajoavat ja lopputulos on se, että kone on täynnä 5w öljyä :x
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on ollut jostain syystä ennakkoluuloja Nesteen öljyjä vastaan. Nyt kuitenkin ennakkoluulot on karissut pois, kun ainakin tossa cdi koneessa tuntuu pysyvän 20Tkm vaihtovälillä öljyt puolen litran lisäyksellä. Öljy oli jotain 0-40 synteettistä, eli juuri cdi koneeseen tarkoitettua.

Normaalisti vaihdan reilun kympin välein, mutta nyt on ajoja ollut niin paljon, että ajetaan huoltoilmaisimen mukaan..
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja E280T »

miksiköhän suurin osa vaihtaa jatkuvasti öljymerkkiä??
itse käytän castrolia. ja samaa laatua joka kerta!
E300TD
190E
E280T
E320CDI
E320CA
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Mitkähän öljyt mun kannattais laittaa koneeseen? Auton kun ostin kesällä niin ei kuulunut mitään naputusta tai muutakaan sivuääniä vaikka öljyillä oli ajettu jo 15 tkm. Vaihdoin RF 5w-50 koneeseen niin alkoi nostajat naputtamaan välillä, varsinkin kuumana. Ajellut olen jo melkein 15 tkm ja 2 öljynvaihtoa eikä ole muuttunut mihinkään. En tiedä mitkä öljyt koneessa oli aiemmin. Ja autona 200d 124.
S210 220 CDI A -02
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Shell Helix Ultraa 5w 40 on tullut nut käytettyä paavossa, sen edullisen hinnan takia.

HELIX ULTRA

Tosi miesten olen kuullut käyttävän RIMULA ULTRA 10W 40 Dieselissä

RIMULA ULTRA
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Shellin öljyjä en taida laittaa, ainut öljy mikä saanut mersun mittatikun ruostumaan.
S210 220 CDI A -02
petska
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja petska »

Petri K kirjoitti: Nämä koneetkin on aika yksilöllisiä. Omassa 300TDT:ssä ei pysynyt Teboil Diamond 5W/50 tai jotain sinnepäin kuin vajaa 7000 km sisällä sitten olis tarvinnut alkaa lisäilemään.
Castrol 10W/60 pysyi lähes 19000km = melkein koko kesän ajelut. Nyt on koneessa Mobil RF 5W/50

En sillä sano et olis huonoa toi Teboil, mulla ei vain toiminut omassa myllyssä.
Minä taasen olen lasketellut TB Extreme 10W-60 kesällä ja talveksi olen laittanut Diamondin dieseleit 10w-40 tai jotkut TB 0w-40..talvikuukausiksi....

hyvin on tuo mun auto pitänyt limet sisällä ei meinaa tikusta huomata et onko se vienyt mut vaihtovälit on ollut 5-12tkm....ajosta riippuen....riippuu tieten mihin noi koneet tottuu... :shock:

joskus olen käytttänyt 5w-50 Ralliformulaa mut kun sillä ei kisakoneet kestä niin eipä viitti käyttää... :lol: niin ja näkyy paskaavan koneen sisältä...
Itse tein ja säästin
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Toi viimeinen öljynvaihto oli vähän kiireessä tehty, ei ollut tuossa firmassa jossa Vaasassa vaihdoin kuin Mobil öljyn edustus. Muuten olis mennyt kyllä Castrol takaisin koneeseen.

Tossa OM606 turbossa on viimeiset öljyt tainnu olla Kendall 20W/50 jos en väärin muista
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Kannattaako tuota mobilin rally formula 5w 50 laittaa tuohon 2.5d:hen?
omni
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja omni »

Muutama kokemus öljyistä, tosin yksikään niistä ei Mersujen parissa..

Mobil 0W40 transporterissa 1500 km ja tikun alarajalla, Castrolin 0W? öljyä ei tarvinut lisätä vaihtovälillä.
2.2 Camryssä 5w40 Shell Helix ja kone kävi mielestäni karkeammin, kuin seuraavilla Castrol 0W- öljyillä.
Nykyisessä 1.6 Opelissa Castrolin magnatech:llä kone piti ääntä, muutta kun vaihdoin 15tkm jälkeen Mobilin 5W50:t, niin mekaaniset äänet kovenivat.
Cumminssin 5,9 td:ssä käytin aluksi Monitra:a (teboil?) ja kone kävi nätisti, eikä pölläyttänyt käynnistäessä mitään, mutta Gulf:n 15W40- öljyillä pölläytti käynnistyksen yhteydessä sinisen pilven ja kone tuntui käyvän karkeammin...
Mikä nyt mihinkin moottoriin sitten loppujenlopuksi on parasta, mutta olen kuullut, että laajan viskositeettialueen omaavien öljyjen lisäaineilla saavutettu viskositeetti tuppaa pettämään kovassa käytössä.
Jonski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jonski »

Mikähän se suositus öljyn luokitus on tuolla 250d koneelle, autoni on -87 vuosimallia. Jostain luin, että 229.1, mutta ei siellä olleet ihan varmoja. Tuo mobil1 täyttää mb 229.3 luokituksen
Aku P
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jonski kirjoitti:Mikähän se suositus öljyn luokitus on tuolla 250d koneelle, autoni on -87 vuosimallia. Jostain luin, että 229.1, mutta ei siellä olleet ihan varmoja. Tuo mobil1 täyttää mb 229.3 luokituksen
Kyllä siellä ohjekirjassakin on hieno kaavio, mikä ööli missäkin lämpötilassa on parhaimmillaan. Moiseen 20 v vanhaan ja vieläkin vanhempaa suunnittelua olevaan myllyyn ei lie syytä ostaa mitäään 0-40-litkuja -- minkä vaan "länsimerkin" synteettinen onvarmaan riittävän hyvää. Meilläpäin Motonetissa oli tarjouksena Valvolinen Maxlifeä 10/40 viskositeetilla, 23 ja risat maksoi 5 l kannu. SIllä menee varmaan hyvin :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin