Kuinka usein täytyisi moottorin kannatin tyynyt uusia? Minulla on auto vm -00, ajettu 240 tkm. Tuntuu, että varsinkin kylmänä tärisee huomattavasti enemmän kuin tuoreemmat vaikka käynti sinänsä on aivan tavanomaista. Tärinästä aiheutuu monenlaista resonointiääntä jotka ärsyttävät pitemmän päälle.
T
Moottorin kannatintyynyt?
kyllä niiden pitäis kestää kait useita satoja tuhansia kilsoja, ennenku on oikeesti "rikki", eli puhki ja löystyneet ja mehut pihalla.
jos sulla on hydrauliset kumityynyt, (veikkaan, että on) niin niitä voi kokeilla testailla onko ehjiä vai ei.
-heiluttelee konetta ja kattoo kuinka herkästi se heiluu. siis ihan käsivoimin edes takas. melkein pitäis olla vertailu kohde, että huomaa eron.
-sitten kattelee sinne kumityynyihin päin ja jos on puhki, niin voi huomata, että on märkänä siitä kumityynyjen alueelta.
-sitten voi kokeilla pienillä kierroksilla, eli vaikka tyhjäkäynnilla lähtee liikkeelle ja samaan aikaan jarrulla jarruttaa melko voimakkaasti ja laskee kytkintä. tollain kokeilee ykkösella ja pakilla. sitten ottaa vauhtia ja moottorijarruttaa voimakkaasti. täristääkö? jos täristää selkeesti lähtiessä tai moottorijarruttaessa, niin tod näkösesti on jompi kumpi moottorin kumityyny rikki. moottorin kiihdyttäessä se kampee toiseen kumityynyyn päin ja moottorijarruttaessa se kampee taas toiseen tyynyy. helppo huomata kumityynyjen välinen ero.
jos sulla on hydrauliset kumityynyt, (veikkaan, että on) niin niitä voi kokeilla testailla onko ehjiä vai ei.
-heiluttelee konetta ja kattoo kuinka herkästi se heiluu. siis ihan käsivoimin edes takas. melkein pitäis olla vertailu kohde, että huomaa eron.
-sitten kattelee sinne kumityynyihin päin ja jos on puhki, niin voi huomata, että on märkänä siitä kumityynyjen alueelta.
-sitten voi kokeilla pienillä kierroksilla, eli vaikka tyhjäkäynnilla lähtee liikkeelle ja samaan aikaan jarrulla jarruttaa melko voimakkaasti ja laskee kytkintä. tollain kokeilee ykkösella ja pakilla. sitten ottaa vauhtia ja moottorijarruttaa voimakkaasti. täristääkö? jos täristää selkeesti lähtiessä tai moottorijarruttaessa, niin tod näkösesti on jompi kumpi moottorin kumityyny rikki. moottorin kiihdyttäessä se kampee toiseen kumityynyyn päin ja moottorijarruttaessa se kampee taas toiseen tyynyy. helppo huomata kumityynyjen välinen ero.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E