Eli auto seisoi lämpimässä tallissa kaksi vuotta eikä sitä käytetty sinä aikana. Ajamalla mentiin talliin, mutta ei lähde enää käyntiin. Kyseessä on 617 dieseli.
Kun mittasin puristuspaineet oli kolmessa sylinterissä paine noin 10 bar, ja eihän se vitonen tietenkään kahdella käy. Käyvään koneeseen olisi kyllä erilaisia lisäaineita jolla voisi yrittää irroittaa pikeytyneitä renkaita, mutta löytyykö käymättömään koneeseen mitään poppakonstia tuohon?
Männänrenkaiden jumittumisestahan tuossa lienee kyse kun ventiilivälykset on kohdallaan ja paineilma tuntuisi menevän kampikammioon.
Öljyllä koneen sais tiivistymään. Eli jos imusarjaan laittaisi hiukan öljyä, niin se saattaisi tiivistää konetta sen verran, että lähtee käymään. Toki myös suuttimit irrottamalla voi sylinteriin ruiskauttaa öljyä.
Se ei muutama tippa öljyä riitä. Ite pistin reilusti, korkillinen per sylinteri tohon mun 13v seisoneeseen W115 suuttimien reijistä edellisenä päivänä ja saman verran lisää seuraavana jonkä jälkeen nykäsy köydellä. 30m vetoa ja joha hörähti.
Starttikaasu ei auttanut auton startilla pyörittäessä, ja kävi samoin, savu oli erilaista ja pahemman hajusta. Eikä startannut vaikka usvaa työnsi tontin täyteen.
Laittakaa vaan pilottia etukammiomoottoriin, niin saatte taatusti männät halki..
Eli EI missään tapauksessa pilottia.
Vanhoihin suoraruiskukoneeseen voi laittaa, muttei muihin.
Juu, öljyä on kyllä laitettu suuttimien aukoista puoli desiä. automaatti on, hinattu on ja startilla avitettu alkuun pyöriminen, savua pukkaa niin kauan kuin hinaa mutta ei se kadella jaksa käydä kun panee vapaalle.
10 barin puristus ei riitä käyntiin. Pitäs saada ne männänrenkaat peliin mukaan.
tuleeko startatessa kaikille pytyille soosia katos ensin että tulee . Kyllä sitä saa vetää vaikka 200 km/h jos kone ei saa polttoainetta ja automaatti en hinais pätkääkään jos ei halua päästä lootasta eroon
Onko mitään esilämmitys mahdollisuutta? Lämmöt päälle ja suuttimen reiistä vaikka WD-40 sisään ja anttaa päivän pari liota niin eiköhän se siitä lähde.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
jmo2204 kirjoitti:tuleeko startatessa kaikille pytyille soosia katos ensin että tulee . Kyllä sitä saa vetää vaikka 200 km/h jos kone ei saa polttoainetta ja automaatti en hinais pätkääkään jos ei halua päästä lootasta eroon
Suuttimien tarkastuksen jälkeen paineputket ilmattu starttaamalla, jokainen katsottu erikseen ja soosia tulee.
Ja sisätilalämmittimellä on annettu puolen vuorokauden esilämmitykset lämpimässä tallissa.
romuroope kirjoitti: Männänrenkaiden jumittumiseen en kyllä usko, tosin ne on voinut mennä poikki starttipilottia käyttämällä.
Tuo pilotti oli viimeinen yritys kun mikään muu ei tuottanut tulosta.
Pilottia on käytetty vasta tuon puristuspainemittauksen jälkeen. Ei ole tullut sen jälkeen mitattua olisiko huonontunut vai parantunut.
Jospa kone on kertakaikkisen väljä, sylinteriin on tullut syystä tai toisesta pystynaarmut? Kyllä se lähtisi käyntiin tuolla yrittämisellä, jos kerta ainetta tulee ja ajon jäljiltä jätetty seisomaan.
Tietysti kannattaisi vielä tarkastaa venttiilinvälykset, etteivät kanna? Jos koneessa on lohkolämmitin, niin ennen hinausta kunnon lämmitys. Konetta vois tietysti lämmittää kosaanilla öljypohjan alta, raskaassa kalustossa hyväksi todettu keino, kun on pakko ollut lähteä. Tai kuumaa vettä päälle. Toimiiko hehkut?
Jos pata ei hinaamalla lähde käymään, niin ei se ilman purkamista lähde.
JP74 kirjoitti:Jospa kone on kertakaikkisen väljä, sylinteriin on tullut syystä tai toisesta pystynaarmut?
Tietysti kannattaisi vielä tarkastaa venttiilinvälykset, etteivät kanna? Toimiiko hehkut?
.
Tuntuu se vaan kummalta, että ne naarmut olisi tullu tai pahentunut seisonnan aikana.
Venttiilivälykset on mitä pitääkin.
Ja hehkut toimii.
Kokemusta on 615 koneesta joka seisoi auton keulalla 3 vuotta, niin ei enää lähtenyt käyntiin 60 asteeseen lämmitettynäkään ja sitä ennen oli käyttöautona.
napa kirjoitti:kyllähän se hyvin pikeentynyt dieselin öljy voi jumittaa m-renkaat aika tehokkaasti
Kun on puhdistanut koneen imusarjan, jossa on pakokaasujen takaisin kierrätys niin hyvin voi uskoa tuon pikeytymis mahdollisuuden.
Mutta löytyykö tuohon mitään litkua millä voisi pehmittää rengasurassa olevaa pikeä nimenomaan käymättömässä koneessa??
Jotkut vanhat viisaat ovat irroitelleet kiinni ruostuneita mäntiä cocacolalla,toimiskohan tuo pikeentyneisiin männänrenkaisiin .Toisaalta jos vähänkään mielenkiintoa on selviää tuo käymättömyys kun ottaa kannen irti ja männät ylös.Öljypohjan saa pois irroittamatta moottoria kun kiilaa esim puupalikoilla koneen niin ylös kuin saa.