Männänrenkaiden "irroitus" paikallaan koneessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Männänrenkaiden "irroitus" paikallaan koneessa

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Eli auto seisoi lämpimässä tallissa kaksi vuotta eikä sitä käytetty sinä aikana. Ajamalla mentiin talliin, mutta ei lähde enää käyntiin. Kyseessä on 617 dieseli.
Kun mittasin puristuspaineet oli kolmessa sylinterissä paine noin 10 bar, ja eihän se vitonen tietenkään kahdella käy. Käyvään koneeseen olisi kyllä erilaisia lisäaineita jolla voisi yrittää irroittaa pikeytyneitä renkaita, mutta löytyykö käymättömään koneeseen mitään poppakonstia tuohon?
Männänrenkaiden jumittumisestahan tuossa lienee kyse kun ventiilivälykset on kohdallaan ja paineilma tuntuisi menevän kampikammioon.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Öljyllä koneen sais tiivistymään. Eli jos imusarjaan laittaisi hiukan öljyä, niin se saattaisi tiivistää konetta sen verran, että lähtee käymään. Toki myös suuttimit irrottamalla voi sylinteriin ruiskauttaa öljyä.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Koitettu öljyäkin mutta ei herää, savuaa sen aikaa kun startilla pyörittää.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Painettu kaasua startatessa?
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

On sitä koitettu monella tavalla. Kaasu pohjassa ja ilman ja siltä väliltä.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Pilottia kehiin, niin eiköhän se siitä syty. :lol:
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Ei auta sekään, pakosavut haisee vaan pahemmalle.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Faktaa

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Ti 13.11.2007 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Sitkeällepä vaikuttaa. Oletteko kokeilleet laittaa köyden nokkaan ja vedellä pitkin kyliä? Vai onko kyseessä automaatti?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Se ei muutama tippa öljyä riitä. Ite pistin reilusti, korkillinen per sylinteri tohon mun 13v seisoneeseen W115 suuttimien reijistä edellisenä päivänä ja saman verran lisää seuraavana jonkä jälkeen nykäsy köydellä. 30m vetoa ja joha hörähti.

Starttikaasu ei auttanut auton startilla pyörittäessä, ja kävi samoin, savu oli erilaista ja pahemman hajusta. Eikä startannut vaikka usvaa työnsi tontin täyteen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Laittakaa vaan pilottia etukammiomoottoriin, niin saatte taatusti männät halki..
Eli EI missään tapauksessa pilottia.
Vanhoihin suoraruiskukoneeseen voi laittaa, muttei muihin.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

eikö sitä hinus köyttä nyt siellöäkin myyvä :roll:
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Juu, öljyä on kyllä laitettu suuttimien aukoista puoli desiä. automaatti on, hinattu on ja startilla avitettu alkuun pyöriminen, savua pukkaa niin kauan kuin hinaa mutta ei se kadella jaksa käydä kun panee vapaalle.

10 barin puristus ei riitä käyntiin. Pitäs saada ne männänrenkaat peliin mukaan.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Ti 13.11.2007 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Suuttimet on tarkastettu.
Sama pumppu ja ajoitus kun lämpimään talliin ajettaessa.
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Ti 13.11.2007 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

tuleeko startatessa kaikille pytyille soosia katos ensin että tulee . Kyllä sitä saa vetää vaikka 200 km/h jos kone ei saa polttoainetta ja automaatti en hinais pätkääkään jos ei halua päästä lootasta eroon
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Ti 13.11.2007 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Onko mitään esilämmitys mahdollisuutta? Lämmöt päälle ja suuttimen reiistä vaikka WD-40 sisään ja anttaa päivän pari liota niin eiköhän se siitä lähde.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Ti 13.11.2007 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

jmo2204 kirjoitti:tuleeko startatessa kaikille pytyille soosia katos ensin että tulee . Kyllä sitä saa vetää vaikka 200 km/h jos kone ei saa polttoainetta ja automaatti en hinais pätkääkään jos ei halua päästä lootasta eroon
Suuttimien tarkastuksen jälkeen paineputket ilmattu starttaamalla, jokainen katsottu erikseen ja soosia tulee.

Ja sisätilalämmittimellä on annettu puolen vuorokauden esilämmitykset lämpimässä tallissa.

Ja käynnistyshinattu on käyttöohjekirjan mukaan.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Voisko kannentiiviste päästä menemään piloille tuossa ajassa? Tai ylipäätään ollenkaan? Toivottavasti ei...

*ajattelee näppäimistön kautta*
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Ti 13.11.2007 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

romuroope kirjoitti: Männänrenkaiden jumittumiseen en kyllä usko, tosin ne on voinut mennä poikki starttipilottia käyttämällä.
Tuo pilotti oli viimeinen yritys kun mikään muu ei tuottanut tulosta.
Pilottia on käytetty vasta tuon puristuspainemittauksen jälkeen. Ei ole tullut sen jälkeen mitattua olisiko huonontunut vai parantunut.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Jospa kone on kertakaikkisen väljä, sylinteriin on tullut syystä tai toisesta pystynaarmut? Kyllä se lähtisi käyntiin tuolla yrittämisellä, jos kerta ainetta tulee ja ajon jäljiltä jätetty seisomaan.

Tietysti kannattaisi vielä tarkastaa venttiilinvälykset, etteivät kanna? Jos koneessa on lohkolämmitin, niin ennen hinausta kunnon lämmitys. Konetta vois tietysti lämmittää kosaanilla öljypohjan alta, raskaassa kalustossa hyväksi todettu keino, kun on pakko ollut lähteä. Tai kuumaa vettä päälle. Toimiiko hehkut?

Jos pata ei hinaamalla lähde käymään, niin ei se ilman purkamista lähde.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

JP74 kirjoitti:Jospa kone on kertakaikkisen väljä, sylinteriin on tullut syystä tai toisesta pystynaarmut?
Tietysti kannattaisi vielä tarkastaa venttiilinvälykset, etteivät kanna? Toimiiko hehkut?
.
Tuntuu se vaan kummalta, että ne naarmut olisi tullu tai pahentunut seisonnan aikana.
Venttiilivälykset on mitä pitääkin.
Ja hehkut toimii.

Kokemusta on 615 koneesta joka seisoi auton keulalla 3 vuotta, niin ei enää lähtenyt käyntiin 60 asteeseen lämmitettynäkään ja sitä ennen oli käyttöautona.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllähän se hyvin pikeentynyt dieselin öljy voi jumittaa m-renkaat aika tehokkaasti :roll:
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

napa kirjoitti:kyllähän se hyvin pikeentynyt dieselin öljy voi jumittaa m-renkaat aika tehokkaasti :roll:
Kun on puhdistanut koneen imusarjan, jossa on pakokaasujen takaisin kierrätys niin hyvin voi uskoa tuon pikeytymis mahdollisuuden.

Mutta löytyykö tuohon mitään litkua millä voisi pehmittää rengasurassa olevaa pikeä nimenomaan käymättömässä koneessa??
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

JOHe kirjoitti:
napa kirjoitti:kyllähän se hyvin pikeentynyt dieselin öljy voi jumittaa m-renkaat aika tehokkaasti :roll:
Kun on puhdistanut koneen imusarjan, jossa on pakokaasujen takaisin kierrätys niin hyvin voi uskoa tuon pikeytymis mahdollisuuden.

Mutta löytyykö tuohon mitään litkua millä voisi pehmittää rengasurassa olevaa pikeä nimenomaan käymättömässä koneessa??
Jotkut vanhat viisaat ovat irroitelleet kiinni ruostuneita mäntiä cocacolalla,toimiskohan tuo pikeentyneisiin männänrenkaisiin :?: .Toisaalta jos vähänkään mielenkiintoa on selviää tuo käymättömyys kun ottaa kannen irti ja männät ylös.Öljypohjan saa pois irroittamatta moottoria kun kiilaa esim puupalikoilla koneen niin ylös kuin saa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
romuroope
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: La 10.11.2007 22:07

Viesti Kirjoittaja romuroope »

..
Viimeksi muokannut romuroope, Ti 13.11.2007 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin