Väyrysen pyyhkijä pysähtyi!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kt9228
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 05.05.2003 12:18
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Väyrysen pyyhkijä pysähtyi!

Viesti Kirjoittaja kt9228 »

Vinkkejä kiitos:

vm.2000 farmari väyrysen pyyhkijä pysähtyi keskelle tuulilasia kesken ajon. Pyyhkijän moottori kuulostaisi toimivan kyllä mutta itse pyyhin ei liiku mihinkään. Käänsin se käsin takaisin sivulle. Ikäänkuin jokin olisi irronnut vivustossa tjsp. Mistäs tätä kannattas alkaa purkamaan? :o
-verovirkamies on jumalasi, älä pidä muita jumalia-
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Pyyhkimen vivustoa ja systeemiä on kuitenkin rasvattu? Ettei tarvitse turhaan purkaa... :?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Yhden W202 pyyhkimenmoottorin olen purkanut. Pyyhkimessä oli vastaava vika.
Moottorin sisältä oli muovirattaasta hampaita poikki = moottori uusiksi.
Ratas taitaa olla suurimmalla rasituksella siinä kun sulka on keskellä lasia menossa. Ja sitten aikanaan pyöräyttää hampaat sileäksi.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Mulla kävi tasan samanlailla kun olin vaihdattanut etulasin. Lasimies oli jättänyt sen pantakiinitteisen lipareen irti, jonka jälkeen vivusto pomppasi irti siitä kuulanivelestä. Moottori jäi pyörimään mutta sulasta tuli hervoton. Ne muovit kun purkaa siitä ympäriltä pois niin näkee sen systeemin. Niitä vivustoja löytyy KL-osista jos ovat liian kuluneet.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja jos osan tarvis tulee niin mekanismeja löytyy täältä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Yks viikonloppu tein hätäratkaisun: Pallikkaan porasin reijän ja tein muistaakseni 6 mm kierteen ja em. kokoisella ruuvilla leveän prikan kera sain vivuston pysymään pallossa kiinni. Ja toimii edelleenkin.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

Eilen se sen sitten teki 140km kotiin ja C mallin (-99) pyyhin jumittuu keskelle tuulilasia kura, pa...ka kelissä :evil: .

mites tuo härdelli aukeaa; sain pyyhkijän varren päällä olevan muovisuojan pois, mutta mekanismin/(pyyhkimen moottorin?) päällä olevaa muovisuojusta en saa auki/ tiedä avaus mekanismia, eikä viittis väkivältaan turvautua vielä? :wink:.
Eli onko neuvoja miten tuota lähtisi purkamaan/selvittämään.

Kun se ekan kerran jumitti, se oli todella jäykkä jotta sitä sai liikutettua, mutta nyt liikkuu helposti (eli ilmeisesti hajos enemmän).
Pyyhkimen moottori pitää hurinaa kun kytkee pyyhkimet päälle. (varsi on myös öljytty jo)
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Pura koko mekanismi pois autosta ja puhdista voitele kunnolla niin toimii pitkään. Tuulilasin alareunasta lähtee molemmin puolin muovit taaksepäin irti jonka alla on ruuvattuna loppu muovi. Suojamuovin siitä linkkumekanismin päältä saa pois kun ottaa ensin pyyhkijän varren kokonaan irti, on yhdellä kuusiokolopultilla kiinni. Sen jälkeen vain "vääntää" sen muovin pois. Todennäköisesti syy pysähtymiseen on että koko mekanismin alla moottorilta tuleva varsi on irronnut booreilta kun lukitusmutteri on päässyt löystymään. Saattaa irrota vaikka kuinka tiukkaan olisi laitettu jos linkkumekanismi ei ole hyvässä iskussa. Jos irrotat koko mekanismin pois niin johdon saat irti kun otat sulakerasian kannen ruuvit 6 kpl pois, löytyy pistoke sieltä alta.

Sekavaa tekstiä mutta jospa siitä jotain apua ois.
S210 220 CDI A -02
Avatar
Tonyio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ke 18.07.2007 22:36
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Tonyio »

MatKa kirjoitti: Sekavaa tekstiä mutta jospa siitä jotain apua ois.
thanks, aukesihan se.
mutta valitetavasti itse moottorin päässä pyörivästä metallitapista oli kierteet kateissa, kuin myös nailon rattaasta jota sen pitäisi pyörittää.
noh pitää tuo moottori vaihtaa, toivottavasti se on syy (eikä seuraus jumittuneesta mekanismista)
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Kyllähän se kannattais joka tapauksessa rasvata niin kestää se uus moottori sitten pitempään.
S210 220 CDI A -02
Vastaa Viestiin