W140 mittariston valot ja lämmönsäätönäytön valot, miten...
W140 mittariston valot ja lämmönsäätönäytön valot, miten...
Auto on -95 vuotinen, 280 S, eli W140 korinen.
Syksyn pimetessä tuli ilmi että loputkin valot on mittaristosta kärvähtäneet. Viime talvena oli jokunen jäljellä. Mutta miten sen saa irti? Löysin asiallisen tuntuiset ohjeet: http://v12uberalles.com/instrument_cluster_removal.htm
Mutta A-pilarin verhoilu on niin piukassa etten uskalla repiä kovemmin.
Entä lämmönsäätö, trissa ja näyttö ovat pimeinä. Näyttäisi siltä että musta muoviosa on suurempi kuin puupaneelin reikä, eli se ei tule siitä ulos. Pääseekö soittimen poistamalla takakautta sisään, jos saa soittimen pois. Soittimen irrottamisesta on jonkinverran vinkkejä näkynyt mutta...
Raision Vehossa ei "pika"-huollossa ollut oikein tietoa miten lamppuja vaihdetaan. Osaisko "joku" opastaa. KIITOS!!
Kuvakin on, mutten saanut sitä tässä näkymään??
http://personal.inet.fi/koti/konsoli/
Syksyn pimetessä tuli ilmi että loputkin valot on mittaristosta kärvähtäneet. Viime talvena oli jokunen jäljellä. Mutta miten sen saa irti? Löysin asiallisen tuntuiset ohjeet: http://v12uberalles.com/instrument_cluster_removal.htm
Mutta A-pilarin verhoilu on niin piukassa etten uskalla repiä kovemmin.
Entä lämmönsäätö, trissa ja näyttö ovat pimeinä. Näyttäisi siltä että musta muoviosa on suurempi kuin puupaneelin reikä, eli se ei tule siitä ulos. Pääseekö soittimen poistamalla takakautta sisään, jos saa soittimen pois. Soittimen irrottamisesta on jonkinverran vinkkejä näkynyt mutta...
Raision Vehossa ei "pika"-huollossa ollut oikein tietoa miten lamppuja vaihdetaan. Osaisko "joku" opastaa. KIITOS!!
Kuvakin on, mutten saanut sitä tässä näkymään??
http://personal.inet.fi/koti/konsoli/
MB 280 S vm-95
MB 220 CDI vm-04
MB 220 CDI vm-04
Eipä tuo näytä olevan sen ihmeellisempi kuin muidenkaan mallien mittaristo, ihmetyttää vaan minkä takia A-pilarien verhoilua pitäisi purkaa että saa mittarin syliin.
Tarvitset mittariston vetokoukut (saat veholta tai KL:ltä , maksaa n 20€ tai teet itse, haulla löytyy ohjeet) ja ujutat ne tuosta suorasta kohtaa päädystä sisälle (ei tuosta josta alkaa 45 astetta).
Tuo linkin kuva ohje on hyvä, se havainnoillistaa oikea kohdan.
Ennen mittariston irroitusta akun - napa irti.
Mittaristo ulos ja piuhat irti.
Vaihda kaikki lamput kerralla sinne niin ei tarvi vähänajan päästä uudestaan repiä mittaria pois.
Tarvitset mittariston vetokoukut (saat veholta tai KL:ltä , maksaa n 20€ tai teet itse, haulla löytyy ohjeet) ja ujutat ne tuosta suorasta kohtaa päädystä sisälle (ei tuosta josta alkaa 45 astetta).
Tuo linkin kuva ohje on hyvä, se havainnoillistaa oikea kohdan.
Ennen mittariston irroitusta akun - napa irti.
Mittaristo ulos ja piuhat irti.
Vaihda kaikki lamput kerralla sinne niin ei tarvi vähänajan päästä uudestaan repiä mittaria pois.
W211 280 A facelift
ex W203 C220 T A CDI -01
W202 C180 b A -95
ex W203 C220 T A CDI -01
W202 C180 b A -95
No, tuota tarkoitin että jos joku joka ON ITSE irrottanut W140 mittariston olisi kommentoinut. Ei se mittaristo tosiaankaan mikään ihmeellinen ole mutta melko tiukassa, ja TODELLA pienet raot sivuilla. Olen irrottanut esim W126 mittariston, lähtee suoraan vetämällä ulos koska siinä on ympärillä kehys josta saa sisäpuolelta otteen. Mutta tämä on aivan kokonaan upotettu koloonsa, vain tuo pleksi on näkyvissä. Siksi oletin että takakautta kädellä avittaminen auttaa. Tuon ylläolevan ohjeen kirjoittajakin oli saanut pleksistä palan murtumaan takakautta avittamisesta huolimatta, tosin myöntää vetäneensä pleksistä vaikka pitää selvästi saada ne raudat syvemmälle muovirunkoon asti. Sitten vielä tuo lämmönsäätötrissa ja näyttö, miten niihin pääse käsiksi?
MB 280 S vm-95
MB 220 CDI vm-04
MB 220 CDI vm-04
Mittaristo istuu kyllä ihmeellisen tiukassa, siinä täytyy olla todella varovainen oli sitten koukut tai ei.
Lämmonsäädinpaneelia on kahden eri valmistajan tekemänä ja vain toiseen pystyy vaihtamaan lamput avaamatta ja tinaamatta. Nappula ylös kummaltakin puolen ja lamppu ylös reiästä vaikkapa tiukan kumiletkun avulla. Haulla löytyy ohjeet.
Lämmonsäädinpaneelia on kahden eri valmistajan tekemänä ja vain toiseen pystyy vaihtamaan lamput avaamatta ja tinaamatta. Nappula ylös kummaltakin puolen ja lamppu ylös reiästä vaikkapa tiukan kumiletkun avulla. Haulla löytyy ohjeet.
Omasta autostani otin mittariston juuri ilmasuulakkeen reijän kautta. Oli kyllä ihmeen tiukassa. Hoikka kätiseltä varmaan onnistuu paremmin, kun käden voi työntää syvemmälle. Mulla rupesi muskelit ottaan kiinni.
Onkos sen lämppärin auto-namiska kuinka tiukassa ja onko sen alla useampia polttimoita? Omassa kun valaistus uupuu vain nestekidenäytöstä. Auto-namiskan takana palaa nimittäin valo..?
Onkos sen lämppärin auto-namiska kuinka tiukassa ja onko sen alla useampia polttimoita? Omassa kun valaistus uupuu vain nestekidenäytöstä. Auto-namiskan takana palaa nimittäin valo..?
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Ainoastaan trissa ja numeronäyttö pimeinä. Auto, ylös, alas ja ylös/alas -namiskoissa valo toimii. Hanttimiehen puolella toimii kaikki. Tiukan tuntuisia, ei olikein houkuta rueta ruuvarilla irti vääntämään. Jotkut on puhuneet näissä yhteyksissä valokuiduistakin, voisiko sellainen olla kyseessä? No, sisään pitäisi kuitenkin päästä.
Miten sulla onnistui tuo A-pilarin verhoilun irroitus että sait sen kaiuttimen verkon raotettua? Pitääkö vetää johonkin tiettyyn suuntaan tai mikä on juju. Peevelin piukassa on, juuri saan sormenpäät tungettua väliin mutta voima ei riitä eikä paljoa kovemmin uskaltaisikaan.
Miten sulla onnistui tuo A-pilarin verhoilun irroitus että sait sen kaiuttimen verkon raotettua? Pitääkö vetää johonkin tiettyyn suuntaan tai mikä on juju. Peevelin piukassa on, juuri saan sormenpäät tungettua väliin mutta voima ei riitä eikä paljoa kovemmin uskaltaisikaan.
MB 280 S vm-95
MB 220 CDI vm-04
MB 220 CDI vm-04
Noniin, piti tarkistaa papereista.
Boschilaisessa on kolme lamppua
-keskimmäinen valaisee puhaltimen säätimen - sen vaihtamiseksi täytyy ottaa keskikonsolin puupaneeli irti
-vasen ja oikea (AUTO-nappulan alla) valaisee V/O näytön ja lämpotilan säätöpyörän
Kammererin tekemässä on kaksi lamppua joiden vaihtamiseksi on paneeli irotettava. Ne valaisee vain säätöpyörät.
Joten jos lämpötilarulla ja näyttö on pimeänä yhtaikaa niin se on sitten Bosch ja vaihto on helppo. Jos pelkkä rulla on pimeänä niin sitten se on Kammerer ja vaihto vaatii paneelin irrotuksen. Jos pelkkä näyttö on pimeänä niin sittenkin se on Kammerer ja korjaaminen vaatii säätimen avaamisen ja tinaamista.
Boschilaisessa on kolme lamppua
-keskimmäinen valaisee puhaltimen säätimen - sen vaihtamiseksi täytyy ottaa keskikonsolin puupaneeli irti
-vasen ja oikea (AUTO-nappulan alla) valaisee V/O näytön ja lämpotilan säätöpyörän
Kammererin tekemässä on kaksi lamppua joiden vaihtamiseksi on paneeli irotettava. Ne valaisee vain säätöpyörät.
Joten jos lämpötilarulla ja näyttö on pimeänä yhtaikaa niin se on sitten Bosch ja vaihto on helppo. Jos pelkkä rulla on pimeänä niin sitten se on Kammerer ja vaihto vaatii paneelin irrotuksen. Jos pelkkä näyttö on pimeänä niin sittenkin se on Kammerer ja korjaaminen vaatii säätimen avaamisen ja tinaamista.
Miten sulla onnistui tuo A-pilarin verhoilun irroitus että sait sen kaiuttimen verkon raotettua? Pitääkö vetää johonkin tiettyyn suuntaan tai mikä on juju. Peevelin piukassa on, juuri saan sormenpäät tungettua väliin mutta voima ei riitä eikä paljoa kovemmin uskaltaisikaan.[/quote]
Edellinen omistaja/omistajat olivat jo irrottaneet joten ei ollu tiukassa.Ilmeisesti osa kiinnikkeistä oli jo rikki.
Jos joku jolla on WIS W140:een niin kertois irroitus tavan..En viitsisi repiä enää omastani tarkistaakseni minkälaiset kiinnikkeet siellä oli.
Edellinen omistaja/omistajat olivat jo irrottaneet joten ei ollu tiukassa.Ilmeisesti osa kiinnikkeistä oli jo rikki.
Jos joku jolla on WIS W140:een niin kertois irroitus tavan..En viitsisi repiä enää omastani tarkistaakseni minkälaiset kiinnikkeet siellä oli.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Mites tuo AUTO namiska irtoo? En saanu kun nappulan peitelevyn irti. Eikä sen alla vielä polttimoita paljoo näkyny.. 

W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Mulla lähti "AUTO"- namiska irti pienellä ruuvarilla kahdelta puolelta vuorotellen pikkuhiljaa vääntämällä. Ystävällisten yllä olevien ja muitten hyvien ohjeitten perusteella tulkitsin että minulla on Bosch:n säätimet. Siinä tämä AUTO-namiska näyttäisi olevan kaksiosainen. Ikäänkuin peitelevy ja "runko" jossa on alapuolella jousi kiinni ja kirkas muovitanko joka johtaa valon polttimolta siihen pieneen merkkivaloon. Minulla tuli molemmat ulos yhdessä. Eli jos sinulla on Bosch, luulisin että voit kammeta vielä seuraavan nappulan irti. Sain polttimon irti letkulla, on melko syvällä (ehkä n. 10mm ja 6-7 mm halkaisijaltaan olevassa reiässä. Alkuviikosta sitten metsästämään uutta polttimoa, niin ja sitten tuo mittaristo...
MB 280 S vm-95
MB 220 CDI vm-04
MB 220 CDI vm-04
Mulla mittaristo lähti irti ulosvetokoukuilla suoraan, ilman että tarvitsi purkaa a-pilaria ja ilmantuloaukkoa ja työntää takaapäin.
Koukut täytyy vaan olla juuri oikeassa kohdassa ja pitää uskaltaa vetää tasaisesti, (ei nykäisyjä), sillä tiukassa se on. Muista sitten rasvata kunnolla ne metalliset liu´t, kun työnnät mittariston takaisin paikalleen. Seuraavalla kerran irtoaa helpommin..
Koukut täytyy vaan olla juuri oikeassa kohdassa ja pitää uskaltaa vetää tasaisesti, (ei nykäisyjä), sillä tiukassa se on. Muista sitten rasvata kunnolla ne metalliset liu´t, kun työnnät mittariston takaisin paikalleen. Seuraavalla kerran irtoaa helpommin..
S500 Coupé -95
nautiskelua jalossa muodossa
nautiskelua jalossa muodossa
Vaihtelin itsekin äsken taas kerran noita lämmityslaitteen taustavaloja, oli vasemmanpuoleinen lämmönsäätörulla ja puhaltimen rulla pimeänä, tässä vähän suttuinen kuva:

eli kuvassa näkyvillä olevista polttimoista vasemmanpuoleinen oli pimeänä.
Vähän kuvallisia ohjeita miten paneeli on irroitettavissa:


Oli muuten auto pariinkin otteeseen Ylämaan autohuollossa omien työreissujeni aikana, tarkoituksena että seisontajarrurempan yhteydessä vaihdetaan myös palanut polttimo. Kummallakaan kerralla eivät osanneet polttimoita vaihtaa, onnistuivat vain rikkomaan tuhkakupin avausmekanismin
Sentään myönsivät virheensä
Tähän asti olen pitänyt ko. putiikkia ihan pätevänä korjaamona Mersuille, nyt parin viimeisen kokemuksen perusteella olen ilmeisestikin pakotettu muuttamaan mieltäni


eli kuvassa näkyvillä olevista polttimoista vasemmanpuoleinen oli pimeänä.
Vähän kuvallisia ohjeita miten paneeli on irroitettavissa:


Oli muuten auto pariinkin otteeseen Ylämaan autohuollossa omien työreissujeni aikana, tarkoituksena että seisontajarrurempan yhteydessä vaihdetaan myös palanut polttimo. Kummallakaan kerralla eivät osanneet polttimoita vaihtaa, onnistuivat vain rikkomaan tuhkakupin avausmekanismin



Tähän asti olen pitänyt ko. putiikkia ihan pätevänä korjaamona Mersuille, nyt parin viimeisen kokemuksen perusteella olen ilmeisestikin pakotettu muuttamaan mieltäni

