Hakkapeliitta 4-äänekäs ja veltto rengas

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Hakkapeliitta 4-äänekäs ja veltto rengas

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Ajelin tänään W203 farmarilla, jossa oli hakkapeliitta 4-talvirenkaat. Ääni on todella jyräävää. Renkaat sutaisee ja antaa helpolla sivuluisua. Lamelleja on paljon ja pieni cdi-moottorikin pyöräyttää renkaan kuivalla asfaltilla helposti ympäri. Pito on hyvä kaikilla talvisilla pinnoilla, mutta itse en laittaisi tuollaisia äänekkäitä renkaita alle. Kuivalla pinnalla pito on heikkoa-painotus liikaa talviominaisuuksissa. Vaikka pääosin ajellaan talvellakin etelässä kuivilla pääteillä.
Kolmiovalo vilkkuu varmasti helposti 320 cdin alla.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13631
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen ajoin Lappeenrannasta Poriin V70 Vulvalla. HKPL4 renkaat suorastaan lauloivat :evil: . Ja kun lähtee liikkeelle niin raapii todella helposti tyhjää ( no 2.5 T eli tehokas kone ja veto väärästä päästä :wink: ) .

Olisikohan ryssän valmisteet :roll: . Omassa W126:ssa 4 talvea alla olleet oli sentään sivistyneet eikä noin äänekkäät.

Ostin hiljattain Viitoset, made in Finland. Samaan aikaan tuttu osti Vianorista Neloset; made in Russia - Engineered in Finland :shock: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

eikös noita nelosia oo kitkoja ja nastoja...?

W204:ssä on 225/45 -16" nasta peliitta 4:t, ja eipä tuo isäukko niistä oo mitään pahaa sanonut :?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

meilläkin on sl:ässä 234/45/17 ja kyllä ne ainakin pitää ihan hienosti eikä huoju eikä "taivu" alle :shock:
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Mullakin on tuossa isolohkossa uudenveroiset neloset alla mutta minusta ne on ihan hiljaiset. Lieko renkaan koolla vaikutusta äänekkyyteen nuo on kokoa 235/45-17.
Niin ja noita nelosia tehdään sekä Suomessa että Venäjällä.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Vaikka niitä tehdäänkin venäjällä ja suomessa niin ei kai niillä luulisi niin suuri ero olevan? Eikä ne tehdä samoista raaka-aineista kuitenkin?
Joka tapauksessa W203 farkun alla soi 16 tuumaisilla 205:lla melkoinen "laulu".
Lukeeko renkaan kyljessä valmistusmaa-siis venäjä tai suomi?
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

myös täällä

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Itselläni myös surkeus alkoi eilen, kun vaihdoin sportin alle hakkapeliitta neloset koossa 225/45-17. Melu lisääntyi melkoisesti ja autoa huojahtelee paljon herkemmin (mikä lie ymmärrettävää talvirenkailla kuivalla asfaltilla). Erikoisin huomio oli että nastojen ropina kuuluu myös 80 km/h nopeudessa, ei pelkästään kaupunkinopeuksissa. W124:ssä ei mielestäni nastat ropissut vaikka alla oli uudet renkaat.

Kai tästä on tehtävä johtopäätös, että w203 on surkean meluisa autona :cry: Melua kun riittää myös suvikumeilla.

P.S. Mitkähän tulisi olla rengaspaineet tuollaisissa talvirenkaissa? Edellinen omistaja oli mielestäni ajanut takarenkaat keskeltä matalammaksi, toisen paineet oli talven jäljiltä alle 1,5. Toisessa taas rengasliikkeen jäljiltä (renkaassa oli ruuvi) 4,0 :?:
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Made in russia lukee myös omissa Kleber Kapnor viitosissa mutta ryssillähän on uusi tehdas uusilla koneilla.
Nokiahan on aina ollut meluisan renkaan maineessa.

2.5 on itellä ollu aina paineena sekä kesä että talvirenkaissa ja suoraan ovat kuluneet.
vw golf variant -97,vw vento -96.
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

michelin

Viesti Kirjoittaja j.a »

onhan renkaitakin tehty, ettei tarvi nokialaisilla ajaa :D Jos ostaa nokiat ni voi samantien ostaa saabin mihkä laittaa ne...
Diesel on puhtaampi
Turmelioitsia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Pe 21.11.2003 21:02
Paikkakunta: JKL mlk

Viesti Kirjoittaja Turmelioitsia »

Itselläni 220c , kesän alla oleet 19" Pirellin nero zerot saivat vaihtua 16" HKPL 5 renkaisiin , ja täytyy sanoa että meluisuus laski ja uraherkkyys reilusti. Nyt päässyt jo kurvailemaan vähän lumisella tiellä ja pito on hyvä :) . Eli täälläpäin hyvää kokemusta ainoastaan nokialaisesta.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Joo vitoset laitoin minäkin ja on paras talvirengas tähänastisista.
Uskomaton pito,kaikkiin suuntiin ja peilijäällä varsinkin ja ei ujella reippaassa satkussakaan.

Hakkapeliitta 5.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

laineracing kirjoitti:meilläkin on sl:ässä 234/45/17 ja kyllä ne ainakin pitää ihan hienosti eikä huoju eikä "taivu" alle :shock:


Tuskin 45-sarjalaiset voivatkaan paljon huojua, kun ole mistä huojua... :?

Omassani on Good Yearin Ultra Gripit, eivät todellakaan ulvo edes nastoilla! Ja pitoa riittää! 8)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Niin, en nyt huomannut että missä siitä velttoudesta sanottiin, paitsi otsikossa. Eipä ne minusta ainakaan ole rungoltaan mitenkään löysät, ainakin 205/60/16 on ihan hyvä ajaa. Plussina tosiaan hyvä ajettavuus ja kohtuullinen pito. Miinuksina tuo äänekkyys, vollottaa aika hienosti :roll: Nuo Juseliuksen mainitsemat UG:t ovat muuten hyvät, mutta aivan liian löysärunkoiset ainakin 65 profiililla.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Hakkapeliitta 4-äänekäs ja veltto rengas

Viesti Kirjoittaja JP74 »

kardaani kirjoitti:Ajelin tänään W203 farmarilla, jossa oli hakkapeliitta 4-talvirenkaat. Ääni on todella jyräävää. Renkaat sutaisee ja antaa helpolla sivuluisua. Lamelleja on paljon ja pieni cdi-moottorikin pyöräyttää renkaan kuivalla asfaltilla helposti ympäri. Pito on hyvä kaikilla talvisilla pinnoilla, mutta itse en laittaisi tuollaisia äänekkäitä renkaita alle. Kuivalla pinnalla pito on heikkoa-painotus liikaa talviominaisuuksissa. Vaikka pääosin ajellaan talvellakin etelässä kuivilla pääteillä.
Kolmiovalo vilkkuu varmasti helposti 320 cdin alla.
Mulla on w202:ssa aivan samat kokemukset kuin Kardaanilla näistä HKPL4:sista. Tosi löysät ja äänekkäät renkaat. HKPL 2:et oli paljon jämäkämmät ajaa. Pito on hyvä lumikelissä, mutta sulalla aivan perseestä kyseiset renkaat, ainakin juuri 185/65-15 koko, joka mulla on.

Pitää käydä vaihtamassa joku päivä toiset renkaat alle, jos ajoja on enemmän. Ohitukset on omituisia kovemmissa vauhdeissa, kun tuntuu perä luiruavan alta. Ilmanpaineet ei vaikuta juurikaan ominaisuuksiin.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mitä sitä korkeeta profiilia laittaaankaan jos haluaa että rengas ei oo veltto :lol: :lol: ohan niiitä mataliakin saatavana....
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kumma vaan, kun vanhemmat Hakkikset samankokoisena on parempia ajaa. Autossakaan ei ole vikaa, kun kaikki väljät on pois ja kulmat, iskarit yms. kunnossa. Kesärenkailla oli aivan jämäkkä.

Ja ei ole muuten kauaa, kuin 65 sarja oli matalaprofiilinen :shock:
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat. Ostin just sellaiset ja lullaa asvaltilla ihan kuin jäällä ajaisi. Rekoista ei voi mennä ohi kun luistonesto välkyttää välittömästi jos kääntää ja painaa kaasua.

kettu että meni 650€ kankkulan kaivoon.
Avatar
mikkiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ti 31.07.2007 11:03
Paikkakunta: kaakonkulma

Viesti Kirjoittaja mikkiz »

Itse olen täysin tyytyväinen omiin Nokian talvipyöriin, malli tosin WR G2 H-nopeusluokan kitka koossa 225/55-16. Ei vetele, on hiljainen ja pitää hyvin! Tosin omassa malmikasassa tuo paino ja nykyaikainen ESP autaa aika paljon. Tänäänhän talvi tänne LPR.n nurkille tuli ja pääsi kunnolla testaamaan. Oli kuitenkin erittäin positiivinen yllätys kuinka hankalaa oli saada kolmio mittaristossa vilkkumaan. Aivan peilijää kokemukset toki puutuu, mutta eiköhän niistäkin selvitä maltilla. :roll:

Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan hieman tukevampia kitkoja kuin normaalit Suomessa myytävät alhaisen nopeusluokan kitkat. Etenkin jos etsii hiljaista ja TUKEVAA vaihtoehtoa.

Toki jos olosuhteet vaativat, niin ehdottomasti nastat alle!!
EX: S211 Avantgarde, Airmatic DC jnejne....
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1567
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

e320 kirjoitti:Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat. Ostin just sellaiset ja lullaa asvaltilla ihan kuin jäällä ajaisi. Rekoista ei voi mennä ohi kun luistonesto välkyttää välittömästi jos kääntää ja painaa kaasua.

kettu että meni 650€ kankkulan kaivoon.
Hmm. Lohduttava tieto. Itsellä vielä tallissa ajamattomat HP-5 205/65/15... maksoi muuten 580 euroa . Mikähän koko sulla oli ?

Vanhat on vielä alla eli HP-4 205/65/15 ensimmäisen sarjan (valmistettu keväällä 2003), ovat toki äänekkäät mutta ei minua haittaa. Suuntavakaat ja hyvät renkaat, tosin nyt jo vetelevät viimeisiään ja pito sen mukainen jäällä = sitä ei ole.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

e320 kirjoitti:Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat. Ostin just sellaiset ja lullaa asvaltilla ihan kuin jäällä ajaisi. Rekoista ei voi mennä ohi kun luistonesto välkyttää välittömästi jos kääntää ja painaa kaasua.

kettu että meni 650€ kankkulan kaivoon.
Kyllä taitaa olla vika ratin ja istumen välissä.
Onhan 5 testien voittaja
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

kaltio15 kirjoitti:
e320 kirjoitti:Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat. Ostin just sellaiset ja lullaa asvaltilla ihan kuin jäällä ajaisi. Rekoista ei voi mennä ohi kun luistonesto välkyttää välittömästi jos kääntää ja painaa kaasua.

kettu että meni 650€ kankkulan kaivoon.


Kyllä taitaa olla vika ratin ja istumen välissä.
Onhan 5 testien voittaja


Eihän ne välttämättä jokaiseen autoon olekaan paras valinta...? :?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Aina ne talvirenkaat tuntuu ihan hirveille kesän jälkeen.

Minä olen huomannut että kitkarenkaat kovettuu pinnasta kesän aikana. Contit oli nimittäin toisi liukaan ekat 200km. Kerran menin 50 metriä nelipyöräluisua rampissa kun pito lähti vaikka ajelin samaa vauhtia kun mitä kesärenkailla. Kesätassuilla ei ollut mitään ongelmia kyseisessa paikassa. No nyt on conteilla pito taas löytynyt. Pirellin nastat odottelee varstossa sitä oikeaa talvea.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Löysä runko ei välttämättä ole pääsyy siihen, että ajossa tuntuu rengas löysältä. Nykyään suosittu "kitkarengasmainen" pintakuviointi tekee renkaista pitävällä alustalla rauhattoman tuntuiset, kun kunnolla kantavaa palaa ei ole koko kulutuspinnassa vaan aina lamellit notkuu johonkin suuntaan ja tuntuu kuin ajaisi räkäkerroksen päällä.... :shock:

Mulla ainakin ajettavuus parani kummasti, kun vaihdoin m+s-kesämiseliineistä nokian hakkapeliitta C2:iin, ja rengasäänetkin hiljeni... tuli vaan mieleen, ettei ole edelleen michelinin perisynti voimissaan, eli runko ei kestä soratiellä ajamista. Muutama vuosi sitten oli niin, että michelineistä loppui takuu, jos niillä ajoi soratiellä...
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

e320 kirjoitti:Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat. Ostin just sellaiset ja lullaa asvaltilla ihan kuin jäällä ajaisi. Rekoista ei voi mennä ohi kun luistonesto välkyttää välittömästi jos kääntää ja painaa kaasua.
Joo, aina välillä taitaa unohtua ettei maantie ole mikään kilparata. Jos kuivalla asfaltilla ei ole pitoja noissa vauhdeissa voi katsoa peiliin ja siirtyä radalle harjoittelemaan. Ei tarvitse muun liikenteen seassa hurjastella ja viattomien henkeä vaarantaa. P#&"#le sanon minä!

No vitsi vitsi :lol: En vain malttanut vastustaa kiusausta, välillä näinkin päin 8)
a.i.h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: To 16.02.2006 15:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja a.i.h »

Tilasin juuri 225/45/17 kokoon Hakkapelitta 4:t, ennenkin ollut alla toisessa autossa ja mielestäni olivat hyvät.. Saa nähdä miten toimii Mersussa, viime talvena oli kitkat ja ne ei mielestäni toiminu e-sarjassa koska auto lähti heittään ihan suoralla tiellä vakionopeussäädin päällä..
Varmaan ihan sama mitä alle laittaa niin ovat äänekäät ja löysät näin kesän jälkeen, kunhan lumi tulee niin se unohtuu.. :twisted:
BMW 535dA e61 M sport
ex: BMW e61 530dA M sport
ex: MB S211 320 CDI A
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Ottakaa huomioon että minulla on toinen 320 missä on HKL2:t alla ja se kulkee kuin juna verrattuna noihin vitosiin.
PV72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:37
Paikkakunta: Etelä-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja PV72 »

Osaahan ne nokialaiset tehä kumista saappaita mutta EI renkaita :twisted:
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j.a »

PV72 kirjoitti:Osaahan ne nokialaiset tehä kumista saappaita mutta EI renkaita :twisted:
Ei sappaissakaan ole kehumista :( Itse en osta enää kumpiakaan :!:
Diesel on puhtaampi
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

e320 kirjoitti:Ottakaa huomioon että minulla on toinen 320 missä on HKL2:t alla ja se kulkee kuin juna verrattuna noihin vitosiin.
Minulla itselläni on W123:sessa hakkapeliitta 2:set. Ajamassani W203 farkussa oli hakkapeliitta 4:set. Jos vauhti on 100km/h niin helkatti mun vanha autohan on hiljaisempi kuin W203 :shock: Tosin w203:sessa on tuumaa suurempi vanne ja leveämpi rengas, mutta kuitenkin. En tiedä oliko 4:set valmistettu suomessa vai venäjällä mutta kuitenkin en missään tapauksessa ostaisi hakkapeliitta 4:sia autooni!
Aiemmin joku oli ymmärtänyt oikein tarkoittamani renkaan löysyyden-auto tuntuu kelluvan löysän maton päällä. Vähänkin kun kaarteessa painaa kaasua niin heti liirataan esp:n myöntämissä puitteissa. Pito lumella ja jäällä on varmaankin erinomainen, mutta ei helkutti sitä meteliä kyllä kestä kuunnella. Tuleeko ulvova ääni noista neliönmuotoisista nastoista. Pitää muistaa, että nämä ovat testivoittajat ja kompromisseja on tehty niin, että pito on numero 1. Kaikki muu, kuten kuivan kelin ominaisuudet ovat sivuseikka. Kiinnihän noilla ei jää edes takavetoisella.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

AM kirjoitti:Nuo Juseliuksen mainitsemat UG:t ovat muuten hyvät, mutta aivan liian löysärunkoiset ainakin 65 profiililla.


Niin saattaa olla, mutta 2:n tonnin painon ja pehmeän menon kanssa sitä löysärunkoisuutta ei ole huomannut. Menee ehkä siihen pehmeän ajotuntuman tai tuohon tankkiin kuuluvan ajotyylin piikkiin. 8)
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Vastaa Viestiin