Hakkapeliitta 4-äänekäs ja veltto rengas
Hakkapeliitta 4-äänekäs ja veltto rengas
Ajelin tänään W203 farmarilla, jossa oli hakkapeliitta 4-talvirenkaat. Ääni on todella jyräävää. Renkaat sutaisee ja antaa helpolla sivuluisua. Lamelleja on paljon ja pieni cdi-moottorikin pyöräyttää renkaan kuivalla asfaltilla helposti ympäri. Pito on hyvä kaikilla talvisilla pinnoilla, mutta itse en laittaisi tuollaisia äänekkäitä renkaita alle. Kuivalla pinnalla pito on heikkoa-painotus liikaa talviominaisuuksissa. Vaikka pääosin ajellaan talvellakin etelässä kuivilla pääteillä.
Kolmiovalo vilkkuu varmasti helposti 320 cdin alla.
Eilen ajoin Lappeenrannasta Poriin V70 Vulvalla. HKPL4 renkaat suorastaan lauloivat
. Ja kun lähtee liikkeelle niin raapii todella helposti tyhjää ( no 2.5 T eli tehokas kone ja veto väärästä päästä
) .
Olisikohan ryssän valmisteet
. Omassa W126:ssa 4 talvea alla olleet oli sentään sivistyneet eikä noin äänekkäät.
Ostin hiljattain Viitoset, made in Finland. Samaan aikaan tuttu osti Vianorista Neloset; made in Russia - Engineered in Finland
.

Olisikohan ryssän valmisteet

Ostin hiljattain Viitoset, made in Finland. Samaan aikaan tuttu osti Vianorista Neloset; made in Russia - Engineered in Finland

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- MasaMbW124
- Mersumies
- laineracing
- Mersumies
Mullakin on tuossa isolohkossa uudenveroiset neloset alla mutta minusta ne on ihan hiljaiset. Lieko renkaan koolla vaikutusta äänekkyyteen nuo on kokoa 235/45-17.
Niin ja noita nelosia tehdään sekä Suomessa että Venäjällä.
Niin ja noita nelosia tehdään sekä Suomessa että Venäjällä.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
myös täällä
Itselläni myös surkeus alkoi eilen, kun vaihdoin sportin alle hakkapeliitta neloset koossa 225/45-17. Melu lisääntyi melkoisesti ja autoa huojahtelee paljon herkemmin (mikä lie ymmärrettävää talvirenkailla kuivalla asfaltilla). Erikoisin huomio oli että nastojen ropina kuuluu myös 80 km/h nopeudessa, ei pelkästään kaupunkinopeuksissa. W124:ssä ei mielestäni nastat ropissut vaikka alla oli uudet renkaat.
Kai tästä on tehtävä johtopäätös, että w203 on surkean meluisa autona
Melua kun riittää myös suvikumeilla.
P.S. Mitkähän tulisi olla rengaspaineet tuollaisissa talvirenkaissa? Edellinen omistaja oli mielestäni ajanut takarenkaat keskeltä matalammaksi, toisen paineet oli talven jäljiltä alle 1,5. Toisessa taas rengasliikkeen jäljiltä (renkaassa oli ruuvi) 4,0
Kai tästä on tehtävä johtopäätös, että w203 on surkean meluisa autona

P.S. Mitkähän tulisi olla rengaspaineet tuollaisissa talvirenkaissa? Edellinen omistaja oli mielestäni ajanut takarenkaat keskeltä matalammaksi, toisen paineet oli talven jäljiltä alle 1,5. Toisessa taas rengasliikkeen jäljiltä (renkaassa oli ruuvi) 4,0

S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
michelin
onhan renkaitakin tehty, ettei tarvi nokialaisilla ajaa
Jos ostaa nokiat ni voi samantien ostaa saabin mihkä laittaa ne...

Diesel on puhtaampi
-
- Vakiokalustoa
Itselläni 220c , kesän alla oleet 19" Pirellin nero zerot saivat vaihtua 16" HKPL 5 renkaisiin , ja täytyy sanoa että meluisuus laski ja uraherkkyys reilusti. Nyt päässyt jo kurvailemaan vähän lumisella tiellä ja pito on hyvä
. Eli täälläpäin hyvää kokemusta ainoastaan nokialaisesta.

Joka toiselle kuoppaa kaivaa, on parempi ite.
laineracing kirjoitti:meilläkin on sl:ässä 234/45/17 ja kyllä ne ainakin pitää ihan hienosti eikä huoju eikä "taivu" alle
Tuskin 45-sarjalaiset voivatkaan paljon huojua, kun ole mistä huojua...

Omassani on Good Yearin Ultra Gripit, eivät todellakaan ulvo edes nastoilla! Ja pitoa riittää!

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Niin, en nyt huomannut että missä siitä velttoudesta sanottiin, paitsi otsikossa. Eipä ne minusta ainakaan ole rungoltaan mitenkään löysät, ainakin 205/60/16 on ihan hyvä ajaa. Plussina tosiaan hyvä ajettavuus ja kohtuullinen pito. Miinuksina tuo äänekkyys, vollottaa aika hienosti
Nuo Juseliuksen mainitsemat UG:t ovat muuten hyvät, mutta aivan liian löysärunkoiset ainakin 65 profiililla.

Re: Hakkapeliitta 4-äänekäs ja veltto rengas
Mulla on w202:ssa aivan samat kokemukset kuin Kardaanilla näistä HKPL4:sista. Tosi löysät ja äänekkäät renkaat. HKPL 2:et oli paljon jämäkämmät ajaa. Pito on hyvä lumikelissä, mutta sulalla aivan perseestä kyseiset renkaat, ainakin juuri 185/65-15 koko, joka mulla on.kardaani kirjoitti:Ajelin tänään W203 farmarilla, jossa oli hakkapeliitta 4-talvirenkaat. Ääni on todella jyräävää. Renkaat sutaisee ja antaa helpolla sivuluisua. Lamelleja on paljon ja pieni cdi-moottorikin pyöräyttää renkaan kuivalla asfaltilla helposti ympäri. Pito on hyvä kaikilla talvisilla pinnoilla, mutta itse en laittaisi tuollaisia äänekkäitä renkaita alle. Kuivalla pinnalla pito on heikkoa-painotus liikaa talviominaisuuksissa. Vaikka pääosin ajellaan talvellakin etelässä kuivilla pääteillä.
Pitää käydä vaihtamassa joku päivä toiset renkaat alle, jos ajoja on enemmän. Ohitukset on omituisia kovemmissa vauhdeissa, kun tuntuu perä luiruavan alta. Ilmanpaineet ei vaikuta juurikaan ominaisuuksiin.
- laineracing
- Mersumies
Itse olen täysin tyytyväinen omiin Nokian talvipyöriin, malli tosin WR G2 H-nopeusluokan kitka koossa 225/55-16. Ei vetele, on hiljainen ja pitää hyvin! Tosin omassa malmikasassa tuo paino ja nykyaikainen ESP autaa aika paljon. Tänäänhän talvi tänne LPR.n nurkille tuli ja pääsi kunnolla testaamaan. Oli kuitenkin erittäin positiivinen yllätys kuinka hankalaa oli saada kolmio mittaristossa vilkkumaan. Aivan peilijää kokemukset toki puutuu, mutta eiköhän niistäkin selvitä maltilla.
Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan hieman tukevampia kitkoja kuin normaalit Suomessa myytävät alhaisen nopeusluokan kitkat. Etenkin jos etsii hiljaista ja TUKEVAA vaihtoehtoa.
Toki jos olosuhteet vaativat, niin ehdottomasti nastat alle!!

Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan hieman tukevampia kitkoja kuin normaalit Suomessa myytävät alhaisen nopeusluokan kitkat. Etenkin jos etsii hiljaista ja TUKEVAA vaihtoehtoa.
Toki jos olosuhteet vaativat, niin ehdottomasti nastat alle!!
EX: S211 Avantgarde, Airmatic DC jnejne....
Hmm. Lohduttava tieto. Itsellä vielä tallissa ajamattomat HP-5 205/65/15... maksoi muuten 580 euroa . Mikähän koko sulla oli ?e320 kirjoitti:Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat. Ostin just sellaiset ja lullaa asvaltilla ihan kuin jäällä ajaisi. Rekoista ei voi mennä ohi kun luistonesto välkyttää välittömästi jos kääntää ja painaa kaasua.
kettu että meni 650€ kankkulan kaivoon.
Vanhat on vielä alla eli HP-4 205/65/15 ensimmäisen sarjan (valmistettu keväällä 2003), ovat toki äänekkäät mutta ei minua haittaa. Suuntavakaat ja hyvät renkaat, tosin nyt jo vetelevät viimeisiään ja pito sen mukainen jäällä = sitä ei ole.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Kyllä taitaa olla vika ratin ja istumen välissä.e320 kirjoitti:Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat. Ostin just sellaiset ja lullaa asvaltilla ihan kuin jäällä ajaisi. Rekoista ei voi mennä ohi kun luistonesto välkyttää välittömästi jos kääntää ja painaa kaasua.
Onhan 5 testien voittaja
kaltio15 kirjoitti:e320 kirjoitti:Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat. Ostin just sellaiset ja lullaa asvaltilla ihan kuin jäällä ajaisi. Rekoista ei voi mennä ohi kun luistonesto välkyttää välittömästi jos kääntää ja painaa kaasua.
Kyllä taitaa olla vika ratin ja istumen välissä.
Onhan 5 testien voittaja
Eihän ne välttämättä jokaiseen autoon olekaan paras valinta...?

- vito500tkm
- Asiantuntija
Aina ne talvirenkaat tuntuu ihan hirveille kesän jälkeen.
Minä olen huomannut että kitkarenkaat kovettuu pinnasta kesän aikana. Contit oli nimittäin toisi liukaan ekat 200km. Kerran menin 50 metriä nelipyöräluisua rampissa kun pito lähti vaikka ajelin samaa vauhtia kun mitä kesärenkailla. Kesätassuilla ei ollut mitään ongelmia kyseisessa paikassa. No nyt on conteilla pito taas löytynyt. Pirellin nastat odottelee varstossa sitä oikeaa talvea.
Minä olen huomannut että kitkarenkaat kovettuu pinnasta kesän aikana. Contit oli nimittäin toisi liukaan ekat 200km. Kerran menin 50 metriä nelipyöräluisua rampissa kun pito lähti vaikka ajelin samaa vauhtia kun mitä kesärenkailla. Kesätassuilla ei ollut mitään ongelmia kyseisessa paikassa. No nyt on conteilla pito taas löytynyt. Pirellin nastat odottelee varstossa sitä oikeaa talvea.
Löysä runko ei välttämättä ole pääsyy siihen, että ajossa tuntuu rengas löysältä. Nykyään suosittu "kitkarengasmainen" pintakuviointi tekee renkaista pitävällä alustalla rauhattoman tuntuiset, kun kunnolla kantavaa palaa ei ole koko kulutuspinnassa vaan aina lamellit notkuu johonkin suuntaan ja tuntuu kuin ajaisi räkäkerroksen päällä....
Mulla ainakin ajettavuus parani kummasti, kun vaihdoin m+s-kesämiseliineistä nokian hakkapeliitta C2:iin, ja rengasäänetkin hiljeni... tuli vaan mieleen, ettei ole edelleen michelinin perisynti voimissaan, eli runko ei kestä soratiellä ajamista. Muutama vuosi sitten oli niin, että michelineistä loppui takuu, jos niillä ajoi soratiellä...

Mulla ainakin ajettavuus parani kummasti, kun vaihdoin m+s-kesämiseliineistä nokian hakkapeliitta C2:iin, ja rengasäänetkin hiljeni... tuli vaan mieleen, ettei ole edelleen michelinin perisynti voimissaan, eli runko ei kestä soratiellä ajamista. Muutama vuosi sitten oli niin, että michelineistä loppui takuu, jos niillä ajoi soratiellä...
Joo, aina välillä taitaa unohtua ettei maantie ole mikään kilparata. Jos kuivalla asfaltilla ei ole pitoja noissa vauhdeissa voi katsoa peiliin ja siirtyä radalle harjoittelemaan. Ei tarvitse muun liikenteen seassa hurjastella ja viattomien henkeä vaarantaa. P#&"#le sanon minä!e320 kirjoitti:Hakkapeliitta 5:t on vielä pahemmat. Ostin just sellaiset ja lullaa asvaltilla ihan kuin jäällä ajaisi. Rekoista ei voi mennä ohi kun luistonesto välkyttää välittömästi jos kääntää ja painaa kaasua.
No vitsi vitsi

Tilasin juuri 225/45/17 kokoon Hakkapelitta 4:t, ennenkin ollut alla toisessa autossa ja mielestäni olivat hyvät.. Saa nähdä miten toimii Mersussa, viime talvena oli kitkat ja ne ei mielestäni toiminu e-sarjassa koska auto lähti heittään ihan suoralla tiellä vakionopeussäädin päällä..
Varmaan ihan sama mitä alle laittaa niin ovat äänekäät ja löysät näin kesän jälkeen, kunhan lumi tulee niin se unohtuu..
Varmaan ihan sama mitä alle laittaa niin ovat äänekäät ja löysät näin kesän jälkeen, kunhan lumi tulee niin se unohtuu..

BMW 535dA e61 M sport
ex: BMW e61 530dA M sport
ex: MB S211 320 CDI A
ex: BMW e61 530dA M sport
ex: MB S211 320 CDI A
Minulla itselläni on W123:sessa hakkapeliitta 2:set. Ajamassani W203 farkussa oli hakkapeliitta 4:set. Jos vauhti on 100km/h niin helkatti mun vanha autohan on hiljaisempi kuin W203e320 kirjoitti:Ottakaa huomioon että minulla on toinen 320 missä on HKL2:t alla ja se kulkee kuin juna verrattuna noihin vitosiin.

Aiemmin joku oli ymmärtänyt oikein tarkoittamani renkaan löysyyden-auto tuntuu kelluvan löysän maton päällä. Vähänkin kun kaarteessa painaa kaasua niin heti liirataan esp:n myöntämissä puitteissa. Pito lumella ja jäällä on varmaankin erinomainen, mutta ei helkutti sitä meteliä kyllä kestä kuunnella. Tuleeko ulvova ääni noista neliönmuotoisista nastoista. Pitää muistaa, että nämä ovat testivoittajat ja kompromisseja on tehty niin, että pito on numero 1. Kaikki muu, kuten kuivan kelin ominaisuudet ovat sivuseikka. Kiinnihän noilla ei jää edes takavetoisella.
AM kirjoitti:Nuo Juseliuksen mainitsemat UG:t ovat muuten hyvät, mutta aivan liian löysärunkoiset ainakin 65 profiililla.
Niin saattaa olla, mutta 2:n tonnin painon ja pehmeän menon kanssa sitä löysärunkoisuutta ei ole huomannut. Menee ehkä siihen pehmeän ajotuntuman tai tuohon tankkiin kuuluvan ajotyylin piikkiin.