Mika.T kirjoitti:Vaatinee todennäköisesti portaattoman vaiheenkäännön että saa kuulumaan kunnolla.
Miksi ?
Matalilla taajuuksilla on aika lailla sama vaikka elementtien etäisyys on auton pituuden luokkaa. Mikäli ymmärsin oikein, että kaikki 4 elementtiä toimivat subbareina
Portaatton vaiheenkääntö tarkoittanee vaiheensiirtoa siten, että toisen elementin vaihetta pystytään viivästyttämään ja siten kompensoimaan elementtien eri etäisyys kuuntelupisteeseen ? Eli viivettä. vai ?
Kyllä yhdellä pärjää toki, mutta tehonkestoa pitääkin olla kohtalaisesti. Neljällä 12" pärjää treenikämpillä, ei juurikaan klubikeikkoja suuremmilla keikkapaikoilla. Itse olen sitä mieltä että 2x10", 2x12" tai sitten yksi 15" riittää autoon hyvin. Vaihe-erot voivat tulla tässä tapauksessa ongelmaksi, mutta tiedä häntä.
Jjooo, tuota tulikin mieleen kun lukee näitä megebassojuttuja, et mikähän kumma on et äänentoistossa panostetaan hirveesti bassotoistoon, kauhea paine ja jyminä, eihän sillä oo mitään tekemistä laadukkaan musiikin toiston kanssa
PeteP kirjoitti:Jjooo, tuota tulikin mieleen kun lukee näitä megebassojuttuja, et mikähän kumma on et äänentoistossa panostetaan hirveesti bassotoistoon, kauhea paine ja jyminä, eihän sillä oo mitään tekemistä laadukkaan musiikin toiston kanssa
Ne on ne helpohkot naiset. Ne kun ei laatumusaa kuuntele.
Ite kuulun kans kastiin hyvä musiikkilaatu. Veri ei tarvi valua korvista.
Kyllä hifistikin panostaa laadukkaaseen bassotoistoon, osalla saattaa olla kotosalla esim. Gradient Revolution Activet parilla lisäbassokaapilla per puoli, yht. 12 kpl 12" tai vastaava järeähkö systeemi.
Kyllä ne matalat taajuudet kaipaavat sitä kartiopinta-alaa kun kuunnellaan dynaamista akustista musiikkia tai katsotaan leffoja. Treenikämpillä tai keikoilla sitä laadukasta bassopäätä on harvemmin liikaa. Ihmiskorvan kuulokynnys kun nousee matalia taajuuksia kohden. Monesti vaan kuulee niitä jump jump autoja joissa keski ja yläbassotaajuudet on korostuneet turhan paljon. Itse säädän toistovasteen autossa sellaiseksi että kaikista matalimmat taajuudet korostuisivat autossa kuultaviksi ja keskibassoilla on myös voimaa. Itse kun kuuntelen lempimusiikkiani, niin tulee kuunneltua melko kovaakin välillä ja silloin on hyvä että laitteisto kykenee tuottamaan suuria äänenpaineita puhtaasti (120+db:tä).