5,25" Erillissarjan asennus w124 kojelaudalle. -KUVIA-
5,25" Erillissarjan asennus w124 kojelaudalle. -KUVIA-
Ajattelin, että tämä aihe voisi kiinnostaa monia 124:n omistajia, jotka kuuntelevat surkeita vakio kaijuttimia
Elikkä asensin siis DLS B5A erillis-sarjan matikin kojelaudalle midit vakiopaikoille ja diskantit a-pilariin. Lisäksi laitoin ko.sarjalle 2x50w RMS vahvistimen, jonka sijoitin hansikaslokeron alle. Etuna peräkontti asennukseen verrattuna huomattavasti lyhkäisemmät ja helpommat johdotukset.
Elementit kiinnitin sika-flexillä, koska ruuvi kiinnitys olisi tässä tapauksessa ollut hankala toteuttaa.
Kojelaudan sisään laitoin vanua vaimentamaan resonansseja ja kuminaa.
Tässäpä alku tilanne:
Dremeliä reiälle, jotta 5.25" saadaan uppoamaan sinne:
Muokkasin elementtiä hieman, koska tarkoitus oli saada vakio ritilätkin mahtumaan paikalleen:
Ja sinnehän se meni niinkuin isä äitiin:
Ritilää muokkasin kans hieman:
Ritilä ja diskantti paikalleen:
Vahvistin paikallaan:
Aikaa projektiin menee kaiken kaikkiaan noin 5tuntia ja on sen vaivan arvoinen
Asennukseen tarvitset dremelin, sika flexiä, vanua, poran+teriä, ruuveja ja meisselin.
Omaan asennukseeni tulee lisäksi 3kpl 10" bassoja konttiin refleksi koteloon ja putket hattuhyllystä konttoriin. Siitä juttua myöhemmin.
Soittimeksi valitsin tähän budjetti projektiin tällä kertaa alpinen:
http://www.hifikonex.fi/shop/products.php?p=4641c1
Elikkä asensin siis DLS B5A erillis-sarjan matikin kojelaudalle midit vakiopaikoille ja diskantit a-pilariin. Lisäksi laitoin ko.sarjalle 2x50w RMS vahvistimen, jonka sijoitin hansikaslokeron alle. Etuna peräkontti asennukseen verrattuna huomattavasti lyhkäisemmät ja helpommat johdotukset.
Elementit kiinnitin sika-flexillä, koska ruuvi kiinnitys olisi tässä tapauksessa ollut hankala toteuttaa.
Kojelaudan sisään laitoin vanua vaimentamaan resonansseja ja kuminaa.
Tässäpä alku tilanne:
Dremeliä reiälle, jotta 5.25" saadaan uppoamaan sinne:
Muokkasin elementtiä hieman, koska tarkoitus oli saada vakio ritilätkin mahtumaan paikalleen:
Ja sinnehän se meni niinkuin isä äitiin:
Ritilää muokkasin kans hieman:
Ritilä ja diskantti paikalleen:
Vahvistin paikallaan:
Aikaa projektiin menee kaiken kaikkiaan noin 5tuntia ja on sen vaivan arvoinen
Asennukseen tarvitset dremelin, sika flexiä, vanua, poran+teriä, ruuveja ja meisselin.
Omaan asennukseeni tulee lisäksi 3kpl 10" bassoja konttiin refleksi koteloon ja putket hattuhyllystä konttoriin. Siitä juttua myöhemmin.
Soittimeksi valitsin tähän budjetti projektiin tällä kertaa alpinen:
http://www.hifikonex.fi/shop/products.php?p=4641c1
Viimeksi muokannut Jube, Ma 15.10.2007 01:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Nykyisin saa parempaakin lähes samaan hintaan.Sergey kirjoitti:Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa. Kiitos
Taidan mennä DLS kauppiaan juttusille.
Ostin vaan tuon ku sain ihan pilkka hintaan uutena ku oli "poistossa"
Tuohon paikkaan vaan ei kestä olla mikään hirmu järeä tuo midi
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
-
- Mersumies
- Viestit: 3401
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
hyvin näytti uppoavan.. Olisit nyt upottanut disutkin tuonne a-pilariin niin olis nätti asennus tullu.
Täytyy sanoa, että kun tuo 5,25 uppos noinkin kiltisti tuonne vakiopaikalle, niin tarvitsee itsekkin harkita.. Ruvennut menemään noihin koksuihin hermot.. Tosin itse suosin enemmän rainbown erkkoja kuin DLS:n.
Täytyy katsoa enskesänä jos tekis pientä hifiasentelua.. Talvea vasten sormet kohmeessa ei viitsi taistella..
Ps hyvät kuvat oli
Täytyy sanoa, että kun tuo 5,25 uppos noinkin kiltisti tuonne vakiopaikalle, niin tarvitsee itsekkin harkita.. Ruvennut menemään noihin koksuihin hermot.. Tosin itse suosin enemmän rainbown erkkoja kuin DLS:n.
Täytyy katsoa enskesänä jos tekis pientä hifiasentelua.. Talvea vasten sormet kohmeessa ei viitsi taistella..
Ps hyvät kuvat oli
220.128 Black Mirror
Mikäs olis se parempi? Rainbow/Biltema? toi naapuri myy noita DLS kamoja muille normihintaan ni silt saan sisäänostohintaan...
Ennen kuin joku innostuu sanomaan et Rainbow on parempi kuin Biltema, niin katsoo ensin niiden komponenttien valmistajia ja vertailee niitä keskenään ihan itse.
Ennen kuin joku innostuu sanomaan et Rainbow on parempi kuin Biltema, niin katsoo ensin niiden komponenttien valmistajia ja vertailee niitä keskenään ihan itse.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Peerlessillä on aika hyvä setti tuossa vähän yli satasen hintaluokassa, samoin kuin focalilla, mutta focali vaikea asentaa vakiopaikalle
Otettu nokia N95:llaPs hyvät kuvat oli
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
Käväisi mielessä, et saiskos ton diskantinkin upotettua tonne ritilän alle... Jos se mitenkää mahtuis tossa oikeella puolella ns. vasempaan yläkulmaan.Kryptonite kirjoitti:hyvin näytti uppoavan.. Olisit nyt upottanut disutkin tuonne a-pilariin niin olis nätti asennus tullu.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Eikö tuossa vähän lähde erillissarjan idea? Tässä tapauksessa helpompi laittaa vain koaksaali kaiutin.jackie kirjoitti:Käväisi mielessä, et saiskos ton diskantinkin upotettua tonne ritilän alle... Jos se mitenkää mahtuis tossa oikeella puolella ns. vasempaan yläkulmaan.Kryptonite kirjoitti:hyvin näytti uppoavan.. Olisit nyt upottanut disutkin tuonne a-pilariin niin olis nätti asennus tullu.
[img]http://img207.imageshack.us/img207/5808/avatariuuske7.jpg[/img]
Onkos erillissarjan idea siis se, että autoon istuessa näkee että "ONPAS TÄHÄN LAITETTU HIFIÄ!" .TuomasWi kirjoitti:Eikö tuossa vähän lähde erillissarjan idea? Tässä tapauksessa helpompi laittaa vain koaksaali kaiutin.jackie kirjoitti:Käväisi mielessä, et saiskos ton diskantinkin upotettua tonne ritilän alle... Jos se mitenkää mahtuis tossa oikeella puolella ns. vasempaan yläkulmaan.Kryptonite kirjoitti:hyvin näytti uppoavan.. Olisit nyt upottanut disutkin tuonne a-pilariin niin olis nätti asennus tullu.
Nii, mie en tiiä siitä sit sen kummemin, miten toi vaikuttaa äänenlaatuun jos toi diskantti on siinä midin vieressä.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Koksukajarissa harvemmin saa säädettyä sen diskantin kuulijaa kohti kuten erillissarjoissa... Vaikka tuulilasia voi käyttää peilipintanakin onnistuneesti joisssakin tapauksissa. Silti erkkasarja o parempi vaikka se olisikin saman ritilän alla Saahan sen suunnattua...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Mitenköhän 124 sais tuon Rainbow SAX 230.20 menneen paikale? Asennusaukko on 113mm ja upotus syvyys on 54mm. Mitenköhän sais vielä diskantit piilotettua saman orkkisritilän alle vielä, kovaki homma? Vai onko sittekki viksumpi hankkia koaksaalikajarit?AM kirjoitti:Osa 5,25" menee suoraan, 120mm taitaa olla maksimi asennus halkaisija. Syvyyttä enintään 55mm, silloinkin saa jo hiukan taistella, menee kuitenkin. Focalin sarjan heitin paikalleen ilman mitään muutoksia.
Pienempi vika, isompi leka.
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
5.25" SAXin elementin saa varmasti menemään paikalleen samoin lääkkein mitä tuon delssin sarjankin tässä viestissä.samperi kirjoitti:Mitenköhän 124 sais tuon Rainbow SAX 230.20 menneen paikale? Asennusaukko on 113mm ja upotus syvyys on 54mm. Mitenköhän sais vielä diskantit piilotettua saman orkkisritilän alle vielä, kovaki homma? Vai onko sittekki viksumpi hankkia koaksaalikajarit?AM kirjoitti:Osa 5,25" menee suoraan, 120mm taitaa olla maksimi asennus halkaisija. Syvyyttä enintään 55mm, silloinkin saa jo hiukan taistella, menee kuitenkin. Focalin sarjan heitin paikalleen ilman mitään muutoksia.
Uskoisin et Rainbown SAX sarjan CAL 20 diskantin saa taiteiltua sinne ritilän alle myös, koska kun siitä purkaa kaikki kaulukset se on todella snadin kokoinen.
mersun orkkispaikoille menevissä Rainbow SL120 koksuissa muuten käytetään samaa diskanttia mitä tässä SAX sarjassa :)
Kuitenkin, tuo SAX sarja on on toimivampi vaihtoehto, vaatii vain töitä.
-Pekka
Vito 120 CDI -07, ST300TD -97,
Tuo DLS on vaihtunut Focalin polyglasiin
Riipii aika v*tusti tuo DLS B-sarjan diskantti kovemmilla voimakkuuksilla
Lisäksi kontissa on nyt 3x10" Focal ja refleksiputket 2x4" hattuhyllystä läpi...
Riipii aika v*tusti tuo DLS B-sarjan diskantti kovemmilla voimakkuuksilla
Lisäksi kontissa on nyt 3x10" Focal ja refleksiputket 2x4" hattuhyllystä läpi...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: kajarit
Ei oo saman kokoiset, mutta 4" menee heittämäällä w201.Mabezki kirjoitti:onko W201:ses samankokooset etukaijuttimien reiät kuin w124:ses? Ajattelin että menisikö heittämällä joku 4" erillissarja?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
- MasaMbW124
- Mersumies
- Viestit: 1703
- Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
- Paikkakunta: Tampere [Kangasala]
jep. ja tankin saa myös.AM kirjoitti:Eihän se tankki haittaa, ja hattuhyllyn saa aina otettua poisMasaMbW124 kirjoitti:
mutta Paremmin ne sois jos ei olis sitä hattuhyllyä ja bensatankkia
mutta toisaaltahan tuota hattuhyllyn tukevuutta kannattaa hyödyntää, ja tehdä asennus hattuhyllylle.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
W204: 220cdi '07
itellä dls:n 6,5" erillis sarja taka kontissa ajattelin juurikin vakio paikoille ne laittaa ku löysin varastosta... mut voi olla vähän enemän työtä ku näytti kuvista et sullakin juuri ja juuri meni vakio ritilä paikoilleen?
300E 24v -90 A
---------------------------------------------------
Hyvä on halpaa, kallista kopioidaan $
---------------------------------------------------
myydään 3.27 asd perä...
---------------------------------------------------
Hyvä on halpaa, kallista kopioidaan $
---------------------------------------------------
myydään 3.27 asd perä...
Eikä tartte hattuhyllyäkään pilkkoa. Pysyypi takalasikin paikoillaan. Leikkaa takapenkin selkänojan takaa peltiä pois niin riittää.AM kirjoitti:Eihän se tankki haittaa, ja hattuhyllyn saa aina otettua poisMasaMbW124 kirjoitti:
mutta Paremmin ne sois jos ei olis sitä hattuhyllyä ja bensatankkia
Tankki ei siellä äänen kulkua haittaa koska ei ole tiiviisti koria myöten.
Juu, eihän sitä hyllyä ihan noin vaan leikata pois, käy huonosti Ylimääräinen tuki ja vaikkapa kotelo sen paikalle reunoilta pultattuna niin kestää. Konttorin setältä ei tosin kannata kysyä mielipidettä..
Sinne se mahtuukin hyvin Kojetaululle ilman isompia muutoksia ei mahdu.Lin3 kirjoitti:itellä dls:n 6,5" erillis sarja taka kontissa
Lin3 kirjoitti:itellä dls:n 6,5" erillis sarja taka kontissa
AM kirjoitti:Sinne se mahtuukin hyvin Kojetaululle ilman isompia muutoksia ei mahdu.
äläs sano... kuhan täs jaksan ja kerkiän ni vääntelen vaik väkisin ne sinne
300E 24v -90 A
---------------------------------------------------
Hyvä on halpaa, kallista kopioidaan $
---------------------------------------------------
myydään 3.27 asd perä...
---------------------------------------------------
Hyvä on halpaa, kallista kopioidaan $
---------------------------------------------------
myydään 3.27 asd perä...