Vetonivelestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

Vetonivelestä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Auto on 124 -koppainen 300 D vm. 1989.
Ongelmana on, että apukuskin puoleisesta takapyörästä kuuluu melko kovaa natinaa/pauketta/kolinaa.
Ongelmana on mitä ilmeisimmin vetoakselin pää, eli vetoakselin ja pyörän välinen nivel tai joku vastaava siellä. Normaalista kulumisesta johtuva juttu, eli varmaan joku on törmännyt sellaiseen aikaisemmin.

Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Onko kova homma rempata ja mitä kustantaa? :mrgreen:
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Laakeri?

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tsau!

Saattaahan tuo olla laakerikin....
Terveisin
Tero
Vieras

Lisäfaktaa

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Voi olla laakerikin juu.

Yksi remonttireiska pari viikkoa sitten otti oikean takapyörän vetoakselista kiinni ja pyöritteli sitä edes takaisin, ja totesi että täällä on väljää.
Onko vika siis laakerissa vai jossain muussa? Itsellä ei oo hirveästi hajua, muuta kuin se perhanan ryske ja pauke, joka kuuluu takapäästä.
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Itse nostaisin tuon kulman ilmaan

Viesti Kirjoittaja Boss »

ja ravistaisin pyörää, sillähän tuo laakerin kunto selviää....nivelissä nyt taitaa olla aina vähän väljää....
Avatar
Kaizu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:47

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Jos sieltä oikein pauketta kuuluu niin todennäköisesti vetoakselin omat laakerit on menneet. Ja ainut korjaus toimenpide on vetoakselin vaihto. Maksoi muistaakseni w123 malliin jotain 1500mk/kpl tehdaskorjattu. Varmaankin samaa hintaluokkaa w124:kin.

Jos käytetyn ostat niin kiinnitä huomiota siihen että on samanpuoleinen, eli "pyörimissuunta" pysyy samana. Ainakin omassani silloin kun se meni niin seuraava ei kestänyt kuin vajaan kuukauden. Mutta siihen ei oltu merkattu purettaessa että kummaltako puolelta se oli. No seuraava sitten onkin taas kestänyt jo tosi kauan kun löytyi "appiukon" varastosta oikean puoleinen.

Vetoakseli oli tosi loppu, se oli ampunut niitä hauleja jo niin paljon että kuoret oli ihan lommoilla, eli joku hauli oli kovasti pyrkinyt ulostautumaan sieltä. Tosin oli ne "kolinat" kyllä sitä luokkaakin jo loppuvaiheessa että oli ihan pakko vaihtaa se akseli.

Tuossa puhuin w123 mallista mutta lienee aikalailla samanlainen systeemi w124 :ssakin.
C 220cdi 4matic w205
E 250 cdi c207
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

W123ssa

Viesti Kirjoittaja esukki »

...joskus toistakymmentä vuotta sitten alkoi vetoakseli pitämään
kovaa kolinaa ja pauketta. Syyksi selvise se että vetonivelestä
oli vaseliinit "kuivuneet" tai roiskuneet pois ja sitten kuulat
alkoivat takerrella. Korjaukseksi riitti nivelen purkaminen ja
täyttäminen uudestaan uudella vaseliinilla.

Purkaminen ei tosin ollut helppoa, joutui rälläköimään nivelen
peltikuoren sauman auki ja hitsaamaan voitelun jälkeen
takaisin kiinni.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Vastaa Viestiin