Outo käynnistysongelma 300 TD Väyrynen -97

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
isosusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 19.09.2006 09:20

Outo käynnistysongelma 300 TD Väyrynen -97

Viesti Kirjoittaja isosusi »

Hei, Väyrysessäni on outo käynnistysongelma. Se esiintyy, jos olen oikein voinut seurata, ainoastaan lyhyen ajon jälkeen. Seisonta-ajalla ei näytä olevan mitään merkitystä (vartista useisiin päiviin seisonut).

Oireena on siis, että joutuu sahaamaan pitkään, yleensä 3-4 kertaa 20 sekunttia ennen kuin vaivoin jää käyntiin. Peliin vaihdettiin pari polttoaineletkua elokuun lopussa jonka jälkeen toimi noin kuukauden ilman ongelmia. Nyt taas ongelma lisääntymään päin. Esimerkiksi kun olen ajanut 50 km ja pysähdyn kauppaan ja jatkan siitä kotiin kaksi kilometriä ei seuravana aamuna halua käynnistyä. Tai sitten kun yksi aamu ajoin tankille niin ei meinannut siellä (kilsan ajon jälkeen) käynnistyä. Aamulla lähti kuin palmun alta.

Oire on niin kuin olisi järjestelmässä ilmaa ja joutuisi ilmaamaan. Mutta, miksi vain lyhyen ajon jälkeen. Luulisi, että seisonta tuo ongelman? Vai onko kyseessä sattuma?

Auto on siis vm -97 farkku 300 TDT Väyrynen. Ajokilometrejä 182.000.

Olen ymmälläni???
Avatar
Cardoc
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 514
Liittynyt: Su 13.02.2005 12:24
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja Cardoc »

Onko sisäpeilissä vihreä/punainen valo?
isosusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 19.09.2006 09:20

Viesti Kirjoittaja isosusi »

Anteeksi mitä?
ramkyka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 07.02.2007 15:00

Re: Outo käynnistysongelma 300 TD Väyrynen -97

Viesti Kirjoittaja ramkyka »

isosusi kirjoitti:Hei, Väyrysessäni on outo käynnistysongelma. Se esiintyy, jos olen oikein voinut seurata, ainoastaan lyhyen ajon jälkeen. Seisonta-ajalla ei näytä olevan mitään merkitystä (vartista useisiin päiviin seisonut).

Oireena on siis, että joutuu sahaamaan pitkään, yleensä 3-4 kertaa 20 sekunttia ennen kuin vaivoin jää käyntiin. Peliin vaihdettiin pari polttoaineletkua elokuun lopussa jonka jälkeen toimi noin kuukauden ilman ongelmia. Nyt taas ongelma lisääntymään päin. Esimerkiksi kun olen ajanut 50 km ja pysähdyn kauppaan ja jatkan siitä kotiin kaksi kilometriä ei seuravana aamuna halua käynnistyä. Tai sitten kun yksi aamu ajoin tankille niin ei meinannut siellä (kilsan ajon jälkeen) käynnistyä. Aamulla lähti kuin palmun alta.

Oire on niin kuin olisi järjestelmässä ilmaa ja joutuisi ilmaamaan. Mutta, miksi vain lyhyen ajon jälkeen. Luulisi, että seisonta tuo ongelman? Vai onko kyseessä sattuma?

Auto on siis vm -97 farkku 300 TDT Väyrynen. Ajokilometrejä 182.000.

Olen ymmälläni???
Vaihda poltoaineputkien juuressa olevat o-renkaat,vetää ilmaa sieltä.Aloita vaihka suodattimen kohtaa ja öljyä uudet renkaat hyvin,kannattaa ostaa pari sarjaa kun voi tulla susia,aika näpertäminen kun kaikkki vaihtaa.Ne alkaa vuotaa kun alumiini toisella puolella ja muovia toisella.Itellä ainakin vika häipy.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Kannattaa vaihtaa samalla aivan kaikki O-renkaat ja myös ne pari kuparitiivistettä.
Sammuttimen O-renkaat aiheuttaa ongelmia useasti. Samoin suuttimille vievien putlien lähdöt pumpussa.
Vaihda samalla myös suihkujen paluuletkut.
Toisin sanoan vaihda polttoaineppuolelta kaikki letkut ja tiivisteet.

Täällä on painittu enemmänklin ko ongelman kanssa, ilmenemismuotoja on useita...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 6&start=90
Ei oppinut olutta ojaan kaada
isosusi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 19.09.2006 09:20

Viesti Kirjoittaja isosusi »

Kiitoksia neuvosta. Yritän tätä ja palaan sitten asiaan kun on tehty (parin viikon päästä).

Onko kenelläkään ajatusta miksi vika tulee vain lyhyen ajon jälkeen, ainakin toistaiseksi?
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Aikasen hyvä tapa paikallistaa vika ilma vuodoksi on auton parkkeeraus asento. Jos autosi kärsii vähänkin polttoaine järjestelmän ilmavuodosta, on nokka ylöspäin parkkeeraminen myrkkyä. Eli aina kun olet parkkeerannut autosi ylämäkeen, keula korkeammalla niin autoa pitää sahata lähes minuutti. Jos ja kun "ilmavaiva" menee pahaksi niin tasamaan parkkeeraus alkaa myös aiheuttaan ongelmia. Lääkettä pulmaan on alamäkeen parkkeeraminen, eli keula matalamalla. Tällöin autossa kestää olla jo melkoinen vuoto, että aiheuttaa ongelmia. Sinuna kokeilisin ensiksi näillä, näin voit paikallistaa vian...
Itse olen vaihtanut myös o-renkaita, tilanne parani vaan ei korjaantunut. Nyt on tänä syksynä vaihdettu pumpulle menevien metalli putkien tiivisteet(pumppu oli päältä märkä), ja siinä se oli. Nyt lähtee käyntiin joka asennossa.
-Jussi-
W212
Vastaa Viestiin