Tehot kateissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Tehot kateissa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Heh, taas päästään meikäläisen suosimiin akateemisiin nollatutkimuksiin. Sellainen tehtiin aikanaan myös Tampereen liikenteestä, ikääntyneiden osalta. Lopputulos oli, että jos eläkeläinen käveli tai pyöräili muuta kevyttä liikennettä huomattavasti nopeammin, niin hänellä oli kiire.
Toinen liikennetutkimuksen yllättävä tulos oli, että arkipäivisin kaupungin sisääntuloväylät ruuhkautuvat klo 7-8 ja klo 16-17. Aivan niin :shock:

Asiaan. Kun ulkolämpötilat ovat viime päivinä taas nousseet 15-20 asteen tuntumaan, tuntuu että tehoja on koneesta häipynyt. Kulku on tahmeaa, aivan kuin jarrut laahaisivat tai renkaat olisivat pahasti alipaineiset.
Tänä aamuna mittari näytti -1.5 astetta ja auto kiiti kohti kaupunkia kuin vimmattu.
Toki tiedetään, että viileä ilma parantaa sylinterien täytöstä, mutta voisiko tuolle ilmiölle tehdä jotain. Varsinkin Mersussa tuo "tehonpudotus" on huomattava ainakin perstuntumalla; tosin samoin käyttäytyi toinen bensakutonen, maasturiin pultattu V-kone. Neloskoneissa lämpöisten kelien tuoma tahmeusvaikutelma on paljon miedompi.

Pitääkö vain totutella tähän asiaan - eco-mittarikin makaa syvemmälllä kuin viileämmillä ilmoilla - vai voiko asialle mitään? Ilmansuodatin on vain 5 kk vanha ja suht. puhtaissa olosuhteissa ajettu. Olisiko muita "säädön" paikkoja? Vapaavirtaussuodatin :?: Seoksen rikastaminen ei taida tuoda juurikaan vaikutusta? Kokemuksia aiheesta?

Vai onko tuo "laiskuuden tunne" vain nykyisten pidempien maantietaipaleiden tuomaa vauhtisokeutta eli nälän kasvua syödessä :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kiisseliä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Täytynee heittää SELlisi nokalle tehokas ja tunnokas diesel-kone. Siitä ei ilman lämpötilat juuri hetkauta. :wink:

Onhan noissa kiihdytyshommissa käytetty kylmäkannua. Imuilma johdetaan sellaisen hiilihappojäällä jäähdytetyn kannun läpi. Noin siviilikäyttöisessä pelissä taitaa kuitenkin olla helpompaa säätää tarjottavan kakun määrä vähän isommaksi...

Ettei tarvitse asentaa jäähdytintä perälooraan tuon jään kuljettamiseksi :lol:
Terveisin
Tero
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Sama

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Samanlailla tuntuu tehot vaihtelevan mullakin eri päivinä.

En ole kiinnittänyt huomiota kuitenkaan ilman lämpötilaan. Minulla on iomanputsari imenyt pökyä itseensä viimeisten viikkojen aikana siihen malliin, että se varmaan jo vaikuttaa. Keräilenkin rahaa vapaavirtikseen :)

Mutta eripävänä kulkee paremmin, kun toisena. Tai sitten se vaan tuntuu siltä.
Nuo bensamersut tukkoontuukin helposti. Ehkä pienet karstanpolttotalkoot kerran päivässä auttaisi asiaan.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Seurattua

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Karstulatalkoot voisivat olla poikaa talven jälkeen, se on kyllä taivahan tosi. Tehomuutoksia on tullut seurattua, se on helppoa kun kojetaulussa killistelee ulkolämpömittari. Ja niin se vain on mennyt, että -5 asteen ja 0 välillä kone on herkimmillään. Kovempi kylmyys alkaa taas vaikuttaa haitallisesti. 15 lämpöasteen paremmalla puolella alkaa sitten tuntua pientä tahmeutta - eli samaan kulkuefektiin pääsemiseksi on petaalia painettava syvemmälle.

Toinen tilanne on sitten varhainen kesäaamu tai myöhäinen ilta. Lämpötilasta riippumatta kinneri kulkee kuin siivillä, jo pintakaasulla tuntuu että kaikki hevoset ovat töissä ja polkemalla löytyy vielä toiset 188 kappaletta vankkurin eteen :D Tässähän on nyt kyse ilman erinomaisesta happipitoisuudesta. Muuten, ennen sadetta kulku on myös hieman takkuista, noinkohan nämä ilmanpaineen ym. muutokset vaikuttavat näihin huippuunsa viritettyihin kilpakoneisiin 8)

No juu, seossäätöä voisi rikastaa, onhan tuo hiukan laihalla - sen tuntee kiihtyvyydestä isoilla vaihteilla / alhaisilla kierroksilla sekä kulutuksesta.
Kuinkas se säätö nyt menikään, ei ole tullut koskaan tehtyä. On siitä ollut puhetta, mutta ne ovat noita Suolenpätkiä ne kirjoitukset - ja kaukana ketjujen uumenissa :x .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Ziba K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.03.2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

en alkais

Viesti Kirjoittaja Ziba K »

ruuttaa ronkkimaan ihan omin päin - täällä pääkaupunkiseudulla on useita ammattikorjaamoja, joiden "säätöjen" jälkeen auto kulkee laiskemmin, mahdollisesti nykii ja vie vielä enemmän bensaakin! Monesti syy on se, että säätävät ainoastaan arvot katsastusmielessä kohdalleen, eli joutokäynnillä mittarien mukaan seos/palamistuotteet ovat ok.

Allekirjoittanut vei aikaanaan 518 kaasaribemun polttoaineensaantivaikeuden takia Helsingin Karjalankadulle Bosch-centeriin. Korjasivat virranajakajan; laskuun 900 FIM vuonna 1990 sisältyi "virranjakajan koeajo". Pääsin pihasta 200m, auto hyytyi samalla tavalla kun aiemminkin. :oops:

Bemu hinattiin takasin halliin, käynnistyi tovin koluttua ja sammui heti kuormitettaessa, kuten ennenkin. Lopulta asentaja ruuvasi polttoaineletkun auki ja puhalsi tankkiin voimakaasti, kunnes kuului puli puli.. polttoaineputki oli ollut osittain tukossa!

Aikamoisen sanailun päätteeksi lasku puolitettiin, koska "onhan sul nyt siin korjattu virranjakaja" :shock:

kauhia tarina, mutta valitettavan tosi.. jos ammattikorjaamo vimpan päälle vehkeillä ja analysaattoreilla pystyy moiseen idiotismiin, kuinkas sitten "mies ja ruuvari" ?

Voisin kirjoittaa 10 liuskaa tuttavani Ford Sierran tuplakarburattorien pännäysyrityksistä, mutta toisen kerran.. ihan vihaksi pistää muisteleminenkin :evil:
Ziba
kalustoluettelossa tällä hetkellä:
W126 300SE -90
E34 BMW 535i -89
Chrysler PT Cruiser 2.0 -01
Chevrolet Caprice Brougham 5.7 -87
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: en alkais

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ziba K kirjoitti: kauhia tarina, mutta valitettavan tosi.. jos ammattikorjaamo vimpan päälle vehkeillä ja analysaattoreilla pystyy moiseen idiotismiin, kuinkas sitten "mies ja ruuvari" ?
Juuri siksi. Asioiden yksinkertaistaminen ohi kaikkien suositusten, tarkkojen mittalaitteiden ja -arvojen tuottaa yleensä parhaan tuloksen: Viritys on onnistunut, jos teho ei laske 20% enempää :shock:

Juu, katsastusmittauksen perusteella päästöarvot ovat just eikä melkein kohdallaan ja toisaalta tuolloin voisi kuvitella koneen antavan myös optimaalisen suorituskyvyn. Mutta kyllä piruuttaan taidan kokeilla ottaa tuolla peräkulmien pölyttömällä taipaleella ilmanputsarin pois ja hahmotella, mitä vapaavirtaussuodatin saattaisi vaikuttaa hellekelien kulkuhaluihin. Saa siinä ainakin kyykistellä vähän pellin alla, kun sinne muuten ei tunnu olevan asiaa "kop, kop.."

Tähän konepellin alla kyykintään voisikin liittää vielä otteen myös Tampereen kaupungin siivoustoimen tutkimuksesta: "Jos wc:n siivooja joutuu puhdistamaan lattiaa polvillaan selkä yli 90 asteen kulmassa, wc-pöntön ja käsienpesualtaan välissä, niin hänen työasentonsa on epämukava" :? Jep!
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Hehe

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Juu siitä vaan. Pitkä 3mm kuusiokolo ilmaputsarin päällä olevaan reikään. Etsi kuusioavaimelle kolo, paina alaspäin ja väännä vaikka 10 astetta myötäpäivään. Noinkin pienellä säädöllä saattaa mennä jo yli sallitun, mutta ei vielä vaikuta haitallisesti. Tyhjäkäynti tasoittuu, lähtee paremmin käyntiin ja kulku paranee.
Jos alkaa haisemaan bensalle tyhjäkäynnillä, sillon on liian rikkaalla ;) kokemusta on meinaan on siitäkin. CO oli joskus 16,5 :)

Itsellä on nyt katsastusssädöissä, eli co=1,4. Yleensä olen pitänyt 2,5-3:ssa tuota arvoa. Kulutuskin on ollut nyt maltillista. 11-12 litraa seka-ajossa. Kulkee ihan kivasti enkä nyt katso tarpeelliseksi vääntää rikkaammalle.

Katson sitten säätöjä uudelleen, kun saan sen vapaavirtiksen noukalle...uiuiuiui!!!! Pitäähän helpommin virtaavan ilman saada kaverikseen enemmän bensaakin...eihän se muuten mitään auta.

Jos käyt jollain huoltiksella säätämäsä/säädättämäsä, kannattaa käynti ajoittaa 3kk ennen katsastusta, saat kuitilla ilmaisen mittauksen katsastusasemalla. Vai oliko se peräti 6kk se aika....no asemalla tietävät.
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: en alkais

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Ziba K kirjoitti:ruuttaa ronkkimaan ihan omin päin - täällä pääkaupunkiseudulla on useita ammattikorjaamoja, joiden "säätöjen" jälkeen auto kulkee laiskemmin, mahdollisesti nykii ja vie vielä enemmän bensaakin! Monesti syy on se, että säätävät ainoastaan arvot katsastusmielessä kohdalleen, eli joutokäynnillä mittarien mukaan seos/palamistuotteet ovat ok.
Onneksi M103:n ruisku on huoleton peli. Ei sitä voi edes juurikaan säätää, kun siitä yhdestä ruuvista.
Mulla on mielikuva, että Twin Camien mekaanisissa ruiskuissa olis säätöjä enemmän..mm. tyhjäkäynnin kierroksille ja muitakin.... Olen myös kuullut, että ei meinaa kuulemma pysyä välttämättä säädöissä. Siitä nimitys "raivaussaha" :wink:
Muistanko ihan väärin?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14214
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Mie....

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

...muistelen, että D-Jetronicista sanottiin, jotta se se ei pysynyt säädöissään? En tosin mene vannomaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Mie....

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:...muistelen, että D-Jetronicista sanottiin, jotta se se ei pysynyt säädöissään? En tosin mene vannomaan.
Joop. Näinhän se on, jostain syystä noissa D-Jetronicissa kuulemma elektroniikka "väsyy" eikä niinkään pimene laakista kuten näissä normaaleissa ns. aivobokseissa ym.

Siinä onkin muuten hatunnoston paikka, että joku vielä ylläpitää taitoa D-Jettien kunnostukseen ja huoltoon. Muistelisin, että ainakin alppilan autohuolto (www.alppilanautohuolto.fi) osaa konstit.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Hehe

Viesti Kirjoittaja Aku P »

W126 kirjoitti:Juu siitä vaan. Pitkä 3mm kuusiokolo ilmaputsarin päällä olevaan reikään. Etsi kuusioavaimelle kolo, paina alaspäin ja väännä vaikka 10 astetta myötäpäivään. Noinkin pienellä säädöllä saattaa mennä jo yli sallitun, mutta ei vielä vaikuta haitallisesti. Tyhjäkäynti tasoittuu, lähtee paremmin käyntiin ja kulku paranee.
Jos alkaa haisemaan bensalle tyhjäkäynnillä, sillon on liian rikkaalla ;) kokemusta on meinaan on siitäkin. CO oli joskus 16,5 :)

Itsellä on nyt katsastusssädöissä, eli co=1,4. Yleensä olen pitänyt 2,5-3:ssa tuota arvoa. Kulutuskin on ollut nyt maltillista. 11-12 litraa seka-ajossa. Kulkee ihan kivasti enkä nyt katso tarpeelliseksi vääntää rikkaammalle.

Katson sitten säätöjä uudelleen, kun saan sen vapaavirtiksen noukalle...uiuiuiui!!!! Pitäähän helpommin virtaavan ilman saada kaverikseen enemmän bensaakin...eihän se muuten mitään auta.

Jos käyt jollain huoltiksella säätämäsä/säädättämäsä, kannattaa käynti ajoittaa 3kk ennen katsastusta, saat kuitilla ilmaisen mittauksen katsastusasemalla. Vai oliko se peräti 6kk se aika....no asemalla tietävät.
Niin, siis mitä tuon salaperäisen ruuvin kääntäminen muuttaa? Tyhjäkäyntiseosta?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

seos

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Se muuttaa seosta kokoalueella. Jos on liian rikkaalla, varsinkin kovempaa kiihdyttäessä saattaa bensa tuoksahtaa, eli seos muuttuu siis koko kierroslaueella.

Aluksi itsekkin luulin, että vain tyhjäkäyntiseos muuttuu, mutta viisammat sanoivat, toisin. Itsekkin sen olen sittemmin todennut juuri tuolla kiihdytys testillä paikaltaan.

Ja vaikuttaahan se kulutuksenkin ja harvoin sitä tyhjäkäynnillä ajellaan :)
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: seos

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

W126 kirjoitti:Se muuttaa seosta kokoalueella. Jos on liian rikkaalla, varsinkin kovempaa kiihdyttäessä saattaa bensa tuoksahtaa, eli seos muuttuu siis koko kierroslaueella.

Aluksi itsekkin luulin, että vain tyhjäkäyntiseos muuttuu, mutta viisammat sanoivat, toisin. Itsekkin sen olen sittemmin todennut juuri tuolla kiihdytys testillä paikaltaan.

Ja vaikuttaahan se kulutuksenkin ja harvoin sitä tyhjäkäynnillä ajellaan :)
Siis jonkinlainen säätösuutin :wink: Tuostahan näppäräsorminen monttööri laittaa liitännän tarvikechokevaijerille ja vetää nappulan kabiiniin. Pääsee oikeaan mopoikätunnelmaan, kun voi säätää seosta kesken ajon :lol:
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Hehe

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

W126 kirjoitti: Pitkä 3mm kuusiokolo ilmaputsarin päällä olevaan reikään. Etsi kuusioavaimelle kolo, paina alaspäin ja väännä vaikka 10 astetta myötäpäivään. Noinkin pienellä säädöllä saattaa mennä jo yli sallitun, mutta ei vielä vaikuta haitallisesti. Tyhjäkäynti tasoittuu, lähtee paremmin käyntiin ja kulku paranee
Pittääpä pirruuttaan kokkeilla, kunhan löytyy riittävän pitkä kuusioavain. Siiskö edes ilmanputsarin kantta ei tarvitse poistaa, vaan homman saa säädettyä "läpi", suoraan päältä? Viimeksi kun putsarin kansi oli auki ts. koko putsarikotelo irti ja säädettiin kaasuvivustoa, niin enpä tullut tuollaista detaljia edes katsoneeksi. Kaipa se reikä löytyy, jos ei, niin sammutetaan valot 8) , öhöh jo kolmas kerta ja nähän olivat perhesivut....

Tuossa tyhjäkäynnissä ja käynnistyvyydessä ei olekaan mitään vikaa, tasaisesti hyrrää ja lähtee avainta vilauttamalla. Tuosta jos ne paranevat, niin ovat jo liian hyvät :D
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Hehe

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Jukka N. kirjoitti:Tuossa tyhjäkäynnissä ja käynnistyvyydessä ei olekaan mitään vikaa, tasaisesti hyrrää ja lähtee avainta vilauttamalla. Tuosta jos ne paranevat, niin ovat jo liian hyvät :D
Ainiin joo. Sun autohan toimi täydellisesti :wink:

Älä sitten mene säätelemään turhia. Hommaa se vapaavirtaussuodin niin eiköhän se siitä irtoa. Mihin on porukan innostus hävinnyt niihin vapareihin.
Näköjään ainakin 200E, 260E ja 300E:ssä on samanlaiset suotimet. ihme, jos ei 230E:n suodatinkin olis. Tuon mukaan kyllä ei ole, mutta epäilen että käy.
http://www.jmtech.fi/jrmercedes.htm

Eiköhän laiteta tilaus vetämään.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Hehe

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

W126 kirjoitti: Ainiin joo. Sun autohan toimi täydellisesti :wink:
Kyllä yksi mysteerio-Buffo on olemassa, mutta onneksi ko. tilannetta ei tule vastaan kuin taajuudella 1/1000. Jos autolla ajetaan 2-3 km ja sammutetaan 15-20 minuutiksi, niin käynnistysvieteri on tooooodella piiiiiitkä. Jos em. ajomatkan ja seisokkiajan raja-arvot ylitetään tai vaikka alitetaan, niin lähtee kunhan vähän kampura kierähtää. Kumma yhdistelmä koneen lämpötilaa ja seisotusta, joka tuon aiheuttaa :|

Vapariasiat täytyy ottaa hankkeeseen oikein omana juttunaan, juu.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

niin

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Niinhän se on mullakin. Sellanen vähän jäähtynyt moottori käynnistyy huonoiten. Sillonkin lähtee aina heti, mutta sammahtaa n. 50% käynnistyskerroista. Lämpötilan haistelija se siellä mittailee omiaan ja ei ymmärrä rikastaa seosta startatessa tarpeeksi tms...ei mitään vakavaa kuitenkaan.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Juu

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pitää tarkentaakin sitä "pitkää vieteriä". Yrittää siis lähteä heti, mutta nyykähtää jo lähtökuoppiin. Tekee sitä muutaman kerran, sitten lähtee kun veivaa sellaiset 6-8 sek. yhtä soittoa. Tuntuu muuten pitkältä ajalta, kun pidät starttia yhtäjaksoisesti käynnissä. Antaa anturin haistella omiaan, onneksi tekee tuota vain tosiaan satunnaisesti.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

juu

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mulla kyllä lähtee sitten jo heti toisella yrittämällä ihan heti.
Starttaan aina ilman kaasua. Toisella kerralla kierrokset sitten nousee hetkellisesti 1500:aan ja tippuu sitten siihen 600-700:aan.
Ilmeisesti ekalla kerralla se kerää polttoainetta imusarjaan ja toisella kerralla sitten kaikki syttyy kerralla tai jotain.... Mielenkiintoista :wink:
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Njoo

Viesti Kirjoittaja PM »

Taitaa olla aikaslailla yleinen ongelma noissa kutosissa, varsinkin noilla vanhemmilla Boschin ruiskutsydeemeillä. Itsellä myös joissain tilanteissa joutuu hieman kauemmin jauhattamaan, muttei missään nimessä koskaan yli viittä sekuntia. Eikä koskaan ole sammunut sen jälkeen, kun on lähtenyt käyntiin.
Kerran tosin sammui liikennevaloihin pysyvästi, eikä lähtenyt siitä ilman hinausauton apua. Tämä oli parin vuoden ajamattomuuden jälkeen ja johtui paskoittuneesta virranjakajasta. Kun se vaihdettiin, kone on käyny ku kello. 8)

Myös tuossa Bemarin katiskassa on vastaavaa ongelmaa. Pakkasilla se meinas lähteä käyntiin ennenkuin kerkis edes pyörittään starttia. Nyt ei tarvi kuin paistaa aurinko tuohon konepeltiin ja konehuoneen lämpötila nousee about 50:een, niin joutuu kyllä starttia pyörittään yli 5 sekuntia, ennenkuin lähtee käymään. Siinä kohtaa ei varmaan ainakaan tuota kaasua kannata polkea kauheasti, semmoisen savupilven saattelemana se viimeksi käynnistyi. Kuulemma joku luisti-tsydeemi voisi aiheuttaa moista temppuilua, mutta eipä paljoa haittaa. Pääasia että lähtee käyntiin, eikä sammu valoihin. Tietenkin voisi joku polttoaineen höyrystyminen tms. aiheuttaa myös moista. Onpahan tuossa Amazonissakin aikas pitkä vieteri hellekeleillä ja sekin päästää kyllä aikas pilven ilmoille käynnistyttyään. Mutta tekniikka ei sentään ollut ruisku. 8)

Kaasarikoneethan nyt tekee kans jos jonkinlaisia temppuja, mutta ilmeisesti niiden kanssa se on jotenkin normaalia, eikä siihen kiinnitä mitään huomiota. Auta armias, minkämoisia ongelmia noihin uusiin "sähkö-autoihin" tulee iän myötä, jos näinkin yksinkertainen tekniikka temppuilee näin moninaisin oirein. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Hiljalleen

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Eipä tuota vielä vaivoiksi asti ole esiintynyt - kaksi kertaa koko auton omistushistorian aikana. Mutta kyllä se ensimmäiselle kerralla veret oli seisauttaa. Mobilian takana metsän syrjässä koirien kanssa ja vesisadekin uhkasi, kännykkä tietenkin kotona. Eihän tuosta nyt kolmea kilsaa enempää olisi kotio ollut, mutta jurppinut olisi sekin. Toisella kertaa jutun juoni olikin jo selvillä. Ja se on jännä juttu, että molemmat ehdot, 2-3 km ja 15-20 min. seissokkia, pitää toteutua. Jos jompikumpi noista heittää, niin mylly lähtee heiluttamalla avainta maskin edessä :D .

Valoissa teki muuten omakin saman tempun. Oli seisonut vain 3 kk, mutta lähti kyllä siitä käymään. Käynti ontui syntisesti ja nykiminen meinasi katkaista niskat, mutta sai sillä nilkutettua peräti Lahdesta Tampereelle kunhan tien päälle kunnolla pääsi ja käynti tasoittui. Aamulla sitten tohtoriin, uusi pyörijä ja kansi, eikä ole sen jälkeen kiukutellut. On näiden koneiden se ensimmäinen tsekattava kohta virranjakaja, jos alkaa peli takkuilla.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Käyntihäiriöitä

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Mun 230e poti kanssa huonoa käynnistyvyyttä vajaa lämpöisenä. Ei lähtenyt ekalla ja rupesi rynkyttämään vähäksi aikaa. Vein karjalan kadulle huoltoon, totesivat että polttoaine järjestelmässä joku takaiskuventtiili vuosi, se kun vaihdettiin niin aina on lähtenyt heti. Se osa maksoi 30€.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Vastaa Viestiin