Toinen liikennetutkimuksen yllättävä tulos oli, että arkipäivisin kaupungin sisääntuloväylät ruuhkautuvat klo 7-8 ja klo 16-17. Aivan niin

Asiaan. Kun ulkolämpötilat ovat viime päivinä taas nousseet 15-20 asteen tuntumaan, tuntuu että tehoja on koneesta häipynyt. Kulku on tahmeaa, aivan kuin jarrut laahaisivat tai renkaat olisivat pahasti alipaineiset.
Tänä aamuna mittari näytti -1.5 astetta ja auto kiiti kohti kaupunkia kuin vimmattu.
Toki tiedetään, että viileä ilma parantaa sylinterien täytöstä, mutta voisiko tuolle ilmiölle tehdä jotain. Varsinkin Mersussa tuo "tehonpudotus" on huomattava ainakin perstuntumalla; tosin samoin käyttäytyi toinen bensakutonen, maasturiin pultattu V-kone. Neloskoneissa lämpöisten kelien tuoma tahmeusvaikutelma on paljon miedompi.
Pitääkö vain totutella tähän asiaan - eco-mittarikin makaa syvemmälllä kuin viileämmillä ilmoilla - vai voiko asialle mitään? Ilmansuodatin on vain 5 kk vanha ja suht. puhtaissa olosuhteissa ajettu. Olisiko muita "säädön" paikkoja? Vapaavirtaussuodatin

Vai onko tuo "laiskuuden tunne" vain nykyisten pidempien maantietaipaleiden tuomaa vauhtisokeutta eli nälän kasvua syödessä
