w203 etuvalojen vaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 24.06.2007 14:32

w203 etuvalojen vaihto?

Viesti Kirjoittaja P »

Olen tuore MB:n omistaja ja tarvitsisin neuvoja. Olen tuomassa w203 autoa Suomeen muuttoautona lähiaikoina. Autossa on ratti vasemmalla puolella, mutta se on käytössä maassa, jossa on vasemman puoleinen liikenne. Siihen pitäisi ilmeisesti tehdä jotain etuvaloille, jotta valokeila on oikein oikeanpuoleiseen liikenteeseen, joten tarvitsisin kokeneempien suosituksia seuraaviin kysymyksiin. Muuten autossa pitäisi olla kaikki OK eli siinä on keltaiset vilkut, sivuvilkut peileissä, jne. Lampun pesurit puuttuvat, mutta käsittääkseni ne eivät ole enää vaatimus (please, korjatkaa jos olen väärässä).

1. Pitääkö umpiot vaihtaa, jotta valokeilan saa käännettyä "peilikuvaksi" vai onko w203:ssa jotain säätömahdollisuutta valokeilalle?

2. Jos valot on vaihdettava, niin meneekö vaihtoon pelkät umpiot vai koko valokokoonpano (lasi, jne.)

3. Auto on 2004 ennen kasvojen kohotusta ja jos koko valokokonaisuus on vaihdettava, niin 2005 mallien "kirkkaat" lasit kiehtovat. Ovatko ne yhteensopivat "vanhan" mallin kanssa?

4. Mistä valot kannattaa ostaa (Veho, purkaamo, Motonet)? En haluaisi maksaa omaisuutta, joten näettekö Motonetin tarvikevaloissa riskejä? Ja osaisitteko suositella jotain purkaamoa, jos tarvitsen muuta pientä lisuketta.

5. Jos valot/umpiot menee vaihtoon, niin mitä paikkaa suosittelette Espoosta / PK-seudulla? Veho lienee kallein vaihtoehto. Onnistuuko ihan perusautonasentajalta vai vaatiiko mersukokemusta?

6. Voisitteko samalla suositella paikkaa Espoosta / PK-seudulta lohkolämmittimen ja hälyttimen asennukseen.

Kiitoksia avusta jo etukäteen.
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Viesti Kirjoittaja Gate »

Enpä oo koskaan tullu tuota ajatelleeks. Luulisi että valoissa(umpioissa) on säätö.
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Täytyypä sanoa että MUTUksi menee mullakin. Mutta mutta, luulisi että kyllä se valokuvio sillä umpiolla tehdään. Tossa kattelin noita Japin hintoja niin haarukka näyttäs olevan 300-450€, riippuen haluaisitko keulalle projektoria vai kristalli umpiota. Hinnastossa ei puhuta mistään vuosimalli kohtaisuuksista, eli varmaan myös kirkaslasisetkin käyvät.

No, jos hinta tuntuu kovalta, niin varmaan noita vaihdelleilta löytyy ihan orkkiksia hyllystä sopuhintaan. Kyselyä vaan fooromille. Tosin en nyt muista kenenkää kauheesti haukkuneen noi M-netin tuotteitakaan, eli kyllä sekin väylä kannatta katsoa.

Muistelen nähneeni täällä foorumilla hiljattain ohjeet tuohon umpionvaihto projektiin eikä se nyt ollu kovin kummoinen juttu,
jos tietää kumminpäin ruuvi aukeaa ja sitten menee kiinni. Onnistuu varmaan itseltäkin. Lohkolämppäri saadaan varmaan kiinni melkein missä rasvamontussa vaan (en kyllä tunne kys. automallia ihan tarkkaan, että voisko siinä olla jotain nyt niin ihmeen kummallista, ihmisen tekele se on sekin) Hälytin pajoja on useita (katso tuolta sponsorit osiosta esim.) ja luulisi tuon ikäisessä nuorikossa olevan johdotukset jo aika pitkälti valmiina, joten en uskoisi senkään olevan iso juttu. (kumma kyllä ettei niitä ole jo tehtaalta).

Noi valopesurit on vähän hepreaa, en muista onko pakolliset tuohon ikäluokkaan, vai voisiko siihen saada kenties poikkeusluvan muuttoauton ollessa kyseessä?

No, tää kaikki oli vaan mutua, joten älä ota tätä absoluttisena totuutena, odottele muutama tunti, niin kyllä täällä todelliset ja kys. automallin tuntijat vastailevat.

Tervetuloa foorumille minun puolestani, mistäs kaukaa olet muuten autoa tuomassa?

Terv. Juri

Edit. M-netin luottelo tuntee valot vaan tuohoon --3-04 asti. 109€ ja siihen lasi 89.90€.
Maalla, merellä ja ilmassa...
P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Su 24.06.2007 14:32

Re: w203 etuvalojen vaihto

Viesti Kirjoittaja P »

Kiitoksia ensimmäisistä vastauksista. Minä odottelen vielä, että saan lisää vastauksia. Tuo oli mielenkiintoinen havainto, että Motonetin hinta valoille ja laseille (pari) menee itse asiassa kalliimmaksi kuin tuo "Japin" hinta. Ja silloin saisin kristalliset.

Olen tuomassa autoa Japanista. Auto on tehty Saksassa ja ratti todellakin "meikäläisten" puolella. Minulla on myöhemmin vielä radion / comandin päivitys edessä. Kyselin siitä aikaisemmin vanhalla "kokeilut" tunnarilla, kun en vielä tuntenut listaa. Todennäköisesti etsin siihen jonkun purkaamon audio 10 tai audio 30 laitteen. Tai sitten Pioneerin, koska Comand olis niin kallis.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Ainakin Rollen Tähtihuolto Vartiokylässä on OK ja edullinen mersukorjaamo.
W203CDI
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 976
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja joskami »

Viime viikolla vaihdoin omaan projektorivalot.
Etupuskurin joutuu irroittamaan valojen vaihdossa. Aikaa vaihdossa menee joku pari tuntia, ei hirveän hankala homma.
En ainakaan itse keksi miten noista sais käännettyä valokuvion.

Ebaystä tilasin omat projektorivalot, saattas olla myynnissä noi mun originaalit valot vm.2003. Valot ovat kuin uudet.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Uudempien valot passaa suoraan. Muuten vaihdossa ei ole mitään ihmeellistä, mutta puskurin joutuu irroittamaan.

Pesureita ei tarvitse ellei ole ksenonit. Ksenoneille tarvitsee lisäksi automaattisen korkeuden säädön, mutta sellainen löytyy jo jos autossa on ksenonit alun perin. Eli ksenoneille pesurit ja säädöt, muille valoille ei tarvitse mitään. Muista tsekata että valoissa on E-merkintä, muuten ei kelpaa ainakaan normaalikatsastuksessa. Muuttoautona kun tuo niin asiaan taitaa olla joku poikkeus. Jäsen eerolalla on kokemusta DOT-valojen hyväksymisestä muuttoautossa, voi olla että myös tuohon ksenoneiden pesuri/säätöasiaan on poikkeus näiltä osin.

Valokuviot tehdään sillä lasilla, umpiot ovat varmaan samanlaiset. Kirkaslasisissa versioissa voi olla umpiossakin joku ero tai sitten niissä on symmetrinen valokuvio.

Ainakin joskus on myyty sellaista teippisarjaa että se rajaa valokeilan, jotta ei sokaise vastaantulijaa vääränpuoleisessa liikenteessä. Sellainen teipisarja tuskin katsastuksessa riittää eli uusiksi menee koko hoito, koska lasia ei muistaakseni saa irrallaan.

Koskapa autossasi on ratti vasemmalla tarkistaisin tuon valokuvio asian vielä kertaalleen. Aja auto seinää vasten ja katso onko kuvio \\__ \\__ vai __// __//
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Vastaa Viestiin