W202 käsijarrun säätö APUA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kovanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 451
Liittynyt: Ti 14.08.2007 21:42
Paikkakunta: Mikkeli

W202 käsijarrun säätö APUA

Viesti Kirjoittaja Kovanen »

Eli on tullu omaan W202:een tullu vaihdettua kaikki levyt ja palat, jarrukengät ja taakse molemmille puolille uudet jarrusatulat.

Mutta nyt tuli sitten pieni mutka matkaan, nyt ei oma tietämys eikä mielikuvitus auta enää. :?

Vaihdoin samalla taakse molemmille puolille uudet käsijarruvaijerit kun toinen oli jo valmiiksi poikki joten samalla sitten molemmat vaihtoon. Nyt kun iskin takajarrulevyt paikalleen, ja vaijerit kiinni.
Ongelma on nyt sellanen että vänkärin puolen kengät kanittaa ihan vitusti vastaan vaikka kaikki kiristys on otettu sieltä pois, ja sitten taas kuskinpuolen käsijarrukenkiä piti kiristää aika lailla enneku alko ottamaan kiinni kun polkasee polkimen pohjaan. Samalla se saatanan takapenkin alla oleva mutikka ei liiku siinä "kiskolla" kun varmaan 4mm. :evil:

Eli nyt vitutuksen sekaisen läpelteryn päätteeks:
- Kiristämättömänä vänkärin puolen kengät kanhnaa ihan vitusti ja kuskin puolen kengät ei ota
- linkku ei liiku kunnolla polkiessa
- ja näin ollen poljin ei palauta
:evil:

Kuuntelen mielellään viisampien neuvoja, kiitos
- W211 320CDI -
Avatar
Tero M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 221
Liittynyt: Ma 13.12.2004 15:13
Paikkakunta: Frankfurt am Main

Viesti Kirjoittaja Tero M »

Apumiehen puolen mekanismi on ryytynyt kiinni, ei liiku eikä palauta. Veikkaan että tämä oli se puoli, jolta oli ollut vaijeri poikki jo pidemmän aikaa...? Pelkkä uuden vaijerin laitto ei riitä, pitää putsata mekanismit. Pahimmassa tapauksessa kaasupilleillä, nimim. kokemusta on. Uusiks vaan jarrulevy pois ja availemaan vänkärin puolta...
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Eli jos ymmärsin oikein ja jos 202:ssa on edes vähän samanlainen systeemi kuin 124:ssä, sun kannattaa vaihtaa ne "levityslinkut" sieltä rumpujen sisältä. Siis ne, jotka levittävät niitä jarrukenkiä. Edellisen kommentin perusteella juurikin ne on ne jotka on jumissa. Voi niitä tietysti elvytellä lämmöllä ja öljyillä, mutta maksavat muutaman euron merkkiliikkeessä (yht. n 20 € 124:ään).

Sitä vipuhässäkkää penkin alta, johon ne vaijerit tulee kiinni, kannattaa kans rasvailla tai ainakin tarkastaa, että osat liikkuu kunnolla.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kovanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 451
Liittynyt: Ti 14.08.2007 21:42
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Kovanen »

Epäilen kovasti sitä että linkut ois jumissa, koska molempia aikani näpräsin käsissäni ja putsasin, liikkuivat ihan hyvin mitään ongelmia.

Nyt alkanu vaa mietityttämään että oisko ne kengät sitten siinä levyn paikalleen laiton aikana jotenkii heilahtanu kohiltaan. mutta rummunhan pitäs kumminkii "keskittää" ne kengät kohalleen koska eihän ne mahdu olemaan siellä vituillaan :?:
KaiM kirjoitti:oisko kellään kuvaa missä kunnossa ootte vaihdellu niitä? :roll: :lol:
mulla tuo vänkärin puolen linkku oli päässy vissiin hinkkaamaan rummun reunaan sen ansiosta kun oli vaijeri ollu paskana. Käänsin vaan kuluneen puolen sisäänpäin ja laitoin kiinni :lol:

Kattoo nyt kun kerkee ja jaksaa taas mennä auton alle, sit pitäs vielä alkaa tappelemaan perää irti, vetarit ja kardaani irti, siihenkin vois ottaa jotain helpottavia vinkkejä :wink:
- W211 320CDI -
Henkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ke 12.07.2006 22:35
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Minun mielestä tota linkkuu ei olis pitäny kääntää,ei varmaan toimi nyt niinkuin insinööri on suunnitellu.

Ei nyt muista,kun kässäriremontista on jo vuosi aikaa :?

Niin ja tänään sain leiman toho omaan 124:een.
Katsastussetä vaan sano,ettei löydä mitään,etteikö vois leimaa antaa :D
MB 250d autom.-93
MB 200d autom.-89,ei liikenteessä.
MB E200cdi autom. -01 kesäauto
MB 240d -81 kesäauto
Avatar
Kovanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 451
Liittynyt: Ti 14.08.2007 21:42
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Kovanen »

Henkka kirjoitti:Minun mielestä tota linkkuu ei olis pitäny kääntää,ei varmaan toimi nyt niinkuin insinööri on suunnitellu.

Ei nyt muista,kun kässäriremontista on jo vuosi aikaa :?
Voihan sitä kokeilla kääntää, sitäkin kyllä mietin että mitä tapahtuu mutta samalla tavalla se näytti toimivan niinkinpäin, niin yksinkertanen osa niin ei siinä pitäs kyllä olla suurta merkitystä onko liikkuva osa oikeella vai vasemmalla :lol:

mutta tiedä sitten, pitänee kokeilla
- W211 320CDI -
Avatar
Kovanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 451
Liittynyt: Ti 14.08.2007 21:42
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Kovanen »

Nyt taas motivaation salliessa repäsin irti sen puolen jarrulevyn, käänsin linkun toisinpäin, niinkuin se oli pois otettaessa, mutta ylläri ylläri ei mitään vaikutusta :evil:

Iskin sen takas kiinni ja laitoin satulat ja palat kiinni. Palakoot siten saatana, tässä alkaa jo vehkeen kanssa pinna menemään. :evil:

Ens vko Torstaina korjaamolle jossa pudottavat perän pois ja kattovat mikä on vikana, tai sitten kerkeän ostaa mutikan tilalle. Hellurei sinne meni palkat taas :?
- W211 320CDI -
Avatar
Kovanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 451
Liittynyt: Ti 14.08.2007 21:42
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Kovanen »

Eli nyt on saatu taas asiat pois päiväjärjestyksestä

Rumpu ei kahnaa niin paljoa että se olisi vakavaa.

Linkun kääntämisellä ei ole siis mitään veetun merkitystä siihen kuinka se toimii. Kokeilin molemminpäin, ei mitään eroa.
Ja se linkun kulumakin tuli nyt selväksi mistä se johtuu, eli edellisen pallopään ajatusmaailma ei varmaan ole liiemmin suurta ollut. Liian pitkiä pultteja on käytetty(3mm kiinni) jolloin pultti on päässyt naputtamaan mitä luultavimmin jarrukenkää pitäviin jousiin sekä siihen linkkuun kuluttanut oman uransa. Tätähän tietenkään itse en aluksi osannut aavistaa koska mitään komplikaatioita ei asian kanssa ollut. Nyttemmin sitte asia tuli selväksi kun olen vaihtanut vaijereista lähtien kaikki käsijarrujen osat. Uusilla kengillä joissa on paksumpi kulutuspinta, tottakai työntää linkun liikkuvaa "leukaa" lähemmäksi toista leukaa, joten täten se linkku tietenkin on tullut hieman ulospäin kuin vanhojen jarrukenkien kanssa.

Eli toisen sanoen edellinen spede omistaja on väkisin runtannut pyörät toimimaan liian pitkillä pulteilla ja viis veisannut paukkeesta ja kolinasta takapäässä
:?: :evil:

Mutta näin sitä taas saatiin hommat selville ja autoa lähemmäksi liikkumiskuntoa.
- W211 320CDI -
Vastaa Viestiin