Viton vaihdelaatikko
Viton vaihdelaatikko
Onko millainen homma ottaa vitosta laatikko pois? Pitääkö pudottaa koko kone ennen kun mahtuu laatikko tulemaan?
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Manuaali mallissa saa moottorinapurungon laatikon puoleisen palkin irti. Ei ole mikään vaikea rasti. Mitään moottoria ei tarvi pudottaa vaan laatikkon tulee nätisti sieltä alakautta pois, kun sen palkin on ottanut pois edestä. Mutta jos automaattivaihteisto niin sitten joutuu keulan purkaa ja koko moottori/laatikko sydeemin irrottamaan.
Kiitos tiedosta! Kyllä mulla manuaali on. Ajattelin että jos nyt vihdoinkin purkais vaihdelaatikon jotta sais nelosen synkkarenkaan toimimaan. Tullu tässä muutam kymmentuhatta ajettua ilman 4 vaihdetta. hyvinhän tuollakin on päässy noinkin.
Onkohan kenelläkään tiedossa PKS seudulla korjaamoa joka edullisesti korjais laatikon kun se on irroitettu??

Onkohan kenelläkään tiedossa PKS seudulla korjaamoa joka edullisesti korjais laatikon kun se on irroitettu??
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ootko kokeillut säätää vaijeria?
Jos oikenpuoleisen säädön säätää niin että keppi liikkuu noin sentin ylöspäin eli eteenpäin niin saako nelosta silloin päälle?
Jos nelonen menee päälle niin vika voi olla kuluneissa vaijereissa tai muissa vaihteensiirron osissa.
Tänään säätelin noita vaijereita omasta autosta (taas). On ollut ongelmana kolmosen kytkeytyminen varsinkin kylmänä. Vaihde menee päälle mutta se ei kuitenkaan ole kytkeytynyt. Tässä minun tapauksessa kaikki vaihteensiirron osat on kuluneet. Suurin syyllinen taitaa olla kuitenkin vaihteensiirtovaijeri. Vaihtaessa esim 3-4:lle niin keppi joskus paukahtaa. Samaa esiintyy joskus muillakin vaihdoilla, 1-2:lle. Ylöls/alas vaihtovian olen paikantanut vaihteensiirtovaijeriin jonka kuori on irronnut päätyholkeistaan kummastakin päästä. Silloin vaijeri ei liiku tarpeeksi laatikon puoleisessa päässä ja vaihde jää kytkeytymättä. Virittelin sinne polttoaineletkusta kiinnityksen jolla holkit saa pysymään vaijerin kuoressa kinni ilman että ne pääsee liikkumaan. Ja taas pelaa
. On niin suolasen hintaiset noi vaijerit veholla että ei viitsi ostaa uusia ennen kuin on ihan pakko. On vielä oma hommansa alkaa vaihtamaan niitä. Vaijerit kun menee lämmityslaiteen kotelon läpi ja matot ja kotelon joutuu purkaa tieltä pois.
Jos oikenpuoleisen säädön säätää niin että keppi liikkuu noin sentin ylöspäin eli eteenpäin niin saako nelosta silloin päälle?
Jos nelonen menee päälle niin vika voi olla kuluneissa vaijereissa tai muissa vaihteensiirron osissa.
Tänään säätelin noita vaijereita omasta autosta (taas). On ollut ongelmana kolmosen kytkeytyminen varsinkin kylmänä. Vaihde menee päälle mutta se ei kuitenkaan ole kytkeytynyt. Tässä minun tapauksessa kaikki vaihteensiirron osat on kuluneet. Suurin syyllinen taitaa olla kuitenkin vaihteensiirtovaijeri. Vaihtaessa esim 3-4:lle niin keppi joskus paukahtaa. Samaa esiintyy joskus muillakin vaihdoilla, 1-2:lle. Ylöls/alas vaihtovian olen paikantanut vaihteensiirtovaijeriin jonka kuori on irronnut päätyholkeistaan kummastakin päästä. Silloin vaijeri ei liiku tarpeeksi laatikon puoleisessa päässä ja vaihde jää kytkeytymättä. Virittelin sinne polttoaineletkusta kiinnityksen jolla holkit saa pysymään vaijerin kuoressa kinni ilman että ne pääsee liikkumaan. Ja taas pelaa

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tänään sain vihdoin aikaseksi pudottaa vaihdelaatikon alas. Nyt ois sitten uusia kysymyksiä jos joku osais auttaa...
Eli minkälainen homma tuon laatikon purkaminen on(manuaali vm.97)? Kannattaako tehdä itse?
Ja jos tekee niin mistä kannattaa kysyä osia??
Käytettyjä tuntuisi saavan reilulla tuhannella eurolla, minusta aika kalliita??
Eli minkälainen homma tuon laatikon purkaminen on(manuaali vm.97)? Kannattaako tehdä itse?
Ja jos tekee niin mistä kannattaa kysyä osia??
Käytettyjä tuntuisi saavan reilulla tuhannella eurolla, minusta aika kalliita??
Mitenkäs sulla on välystä vasemman puoleisessa laipassa mistä lähtee vetoakseli?
Itse nimittäin parivuotta takaperin käytin laatikon alaalla kun vaihdoin kytkimen,niin säikähdin kun kokeilin tuota laippaa ja se oli aika lonksun oloinen.
Onhan tuossa ainakin vaihteet vielä pelanneet mutta odotan vaan milloin se pullauttaa öljyt siltä puolelta stefan kautta ulos.
Mistäköhän se välys sinne on tullut,tuskin se normaalia on?
Joo ja laatikot on romuttamolla sen 1000e ylöspäin, ja minkälaisia ne on niin se on arvoitus.
Täytyy tässä itsekin valmistautua siihen että joutuu laatikon kiikuttamaan huoltoon tai sitten yrittää itse.
Itse nimittäin parivuotta takaperin käytin laatikon alaalla kun vaihdoin kytkimen,niin säikähdin kun kokeilin tuota laippaa ja se oli aika lonksun oloinen.
Onhan tuossa ainakin vaihteet vielä pelanneet mutta odotan vaan milloin se pullauttaa öljyt siltä puolelta stefan kautta ulos.
Mistäköhän se välys sinne on tullut,tuskin se normaalia on?

Joo ja laatikot on romuttamolla sen 1000e ylöspäin, ja minkälaisia ne on niin se on arvoitus.
Täytyy tässä itsekin valmistautua siihen että joutuu laatikon kiikuttamaan huoltoon tai sitten yrittää itse.
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tuolta löytyy räjäytyskuvat ja varaosanumerot laatikosta.
Foorumilla ei ole kukaan tainnut laatikkoremonttia tehdä. En ainakaan muista että juttua olisi koskaan ollut.
Jos joku innostuu tekemään itse laatikon korjauksen niin kuvia tarinan kera tulemaan. Näissä kun kuulostaa tuota laatikko vikaa olevan.
Voipi olla että minäkin tässä jossain kohtaa laatikon remontoin. Vaikka ihan huvikseen. Sitä kun ei ole tullut vielä aukastua, kojelaudan lisäksi
Kaikki muut paikat on tainut vähintään kerran käydä auki.
Foorumilla ei ole kukaan tainnut laatikkoremonttia tehdä. En ainakaan muista että juttua olisi koskaan ollut.
Jos joku innostuu tekemään itse laatikon korjauksen niin kuvia tarinan kera tulemaan. Näissä kun kuulostaa tuota laatikko vikaa olevan.
Voipi olla että minäkin tässä jossain kohtaa laatikon remontoin. Vaikka ihan huvikseen. Sitä kun ei ole tullut vielä aukastua, kojelaudan lisäksi

Kaikki muut paikat on tainut vähintään kerran käydä auki.
[quote="ronksu"]Mitenkäs sulla on välystä vasemman puoleisessa laipassa mistä lähtee vetoakseli?
Eipä tuossa välystä tuntunut kun äsken kokeilin...
Soittelin tuossa muutamaan korjaamoon että korjaisivatko laatikon. Eipä halukkuutta(tai eivät osanneet) ollu kenelläkään tehdä.
Veho toki tekis, mut sanoi että hinta menee yli tuhannen euron todennäköisesti. Merkkikorjaamossa on vähän se ongelma, et ne vaihtaa siihen kaiken. Eivät suostu korjaamaan pelkkää 4 vaihdetta... toisaalta sen ymmärtää ku takuun kerta antavat.
Täytyy itse vähän aukaista sitä ja katsoa pystyykö mitään tekemään. Jos ei niin romikselta uus tilalle...
Eipä tuossa välystä tuntunut kun äsken kokeilin...
Soittelin tuossa muutamaan korjaamoon että korjaisivatko laatikon. Eipä halukkuutta(tai eivät osanneet) ollu kenelläkään tehdä.
Veho toki tekis, mut sanoi että hinta menee yli tuhannen euron todennäköisesti. Merkkikorjaamossa on vähän se ongelma, et ne vaihtaa siihen kaiken. Eivät suostu korjaamaan pelkkää 4 vaihdetta... toisaalta sen ymmärtää ku takuun kerta antavat.
Täytyy itse vähän aukaista sitä ja katsoa pystyykö mitään tekemään. Jos ei niin romikselta uus tilalle...
Tuolta kysyny...?
http://www.tamgears.com/
http://www.tamgears.com/
Nyt joutuu taas kehumaan vähän VEHON touhuja...
Purin tuossa viime viikolla laatikon osiin kun en kerta korjaajaa löytänyt.
Tutkin sitten akselia jossa tämä 4 vaihde on, enkä havainnut omaan silmään mitään semmoista syytä miksi vaihde ei menisi päälle tai ei pysyisi päällä. Ajattelin sitten että käyn VEHON huollossa ja kysyn sieltä jos osaisivat sanoa, eli menin tämän yhden akselin kanssa sinne. Työnjohtaja ei osannut sanoa mitään, mutta sovittiin että asentaja joka laatikkohommia tekee, katsoo sitä akselia. Työnjohtaja sanoi että tänään tai perjantaina puretaan ja katsotaan mitä mennyt, ja sen jälkeen hän soittaa mitä tehdään. Minä tyytyväisenä lähdin ja ajattelin että asia on hoidossa. Soittoa ei sitten kuulunutkaan, ja soitin tämän viikon torstaina tiedustellakseni asiaa. Tämä työnjohtaja kenen kanssa asioin ei ollut paikalla, ja muut eivät osanneet sanoa mitään. Soitin sitten tänään uudestaan eikä kyseinen työjohtaja ollut taaskaan paikalla. Kysyin sitten toiselta, että missä mennään? Hän selvitti asiaa ja sanoi että akseli näyttäis olevan ehjänä pöydällä.... Sanoi että kannattaa palata maanantaina asiaan kun tämä toinen on töissä. Että semmosta toimintaa taas VEHOLLA!!! En tiedä miten on mahdollista että asiat hoidetaan tuohon tyyliin??? Kuinka monta kuukautta lie ois pitäny odotella soittoa?? Nyt meno jo reilu viikko eikä mitään kuulunut. Piti mennä vain päivä...
Ei ole kokemusta korjaamoiden touhuista, mutta tämä vaikuttaa jo uskomattomalta, vai olenko vaan herkkä nahkainen??
Purin tuossa viime viikolla laatikon osiin kun en kerta korjaajaa löytänyt.
Tutkin sitten akselia jossa tämä 4 vaihde on, enkä havainnut omaan silmään mitään semmoista syytä miksi vaihde ei menisi päälle tai ei pysyisi päällä. Ajattelin sitten että käyn VEHON huollossa ja kysyn sieltä jos osaisivat sanoa, eli menin tämän yhden akselin kanssa sinne. Työnjohtaja ei osannut sanoa mitään, mutta sovittiin että asentaja joka laatikkohommia tekee, katsoo sitä akselia. Työnjohtaja sanoi että tänään tai perjantaina puretaan ja katsotaan mitä mennyt, ja sen jälkeen hän soittaa mitä tehdään. Minä tyytyväisenä lähdin ja ajattelin että asia on hoidossa. Soittoa ei sitten kuulunutkaan, ja soitin tämän viikon torstaina tiedustellakseni asiaa. Tämä työnjohtaja kenen kanssa asioin ei ollut paikalla, ja muut eivät osanneet sanoa mitään. Soitin sitten tänään uudestaan eikä kyseinen työjohtaja ollut taaskaan paikalla. Kysyin sitten toiselta, että missä mennään? Hän selvitti asiaa ja sanoi että akseli näyttäis olevan ehjänä pöydällä.... Sanoi että kannattaa palata maanantaina asiaan kun tämä toinen on töissä. Että semmosta toimintaa taas VEHOLLA!!! En tiedä miten on mahdollista että asiat hoidetaan tuohon tyyliin??? Kuinka monta kuukautta lie ois pitäny odotella soittoa?? Nyt meno jo reilu viikko eikä mitään kuulunut. Piti mennä vain päivä...
Ei ole kokemusta korjaamoiden touhuista, mutta tämä vaikuttaa jo uskomattomalta, vai olenko vaan herkkä nahkainen??

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tällä viikolla nyt vihdoin sain akselin korjauksesta. Sanoivat että synkronirenkaissa selvää vikaa, että tuon takia ei ole menny vaihde päälle. Ne nyt tuli sitten vaihdettua, ja aloin kasaamaan laatikkoa. Perjantaina sain sitten kaikki valmiiks ja eiku kokeilemaan. Yllätys yllätys nelonen ei toiminu vieläkään. Tekee ihan samaa ku aina ennenkin. Nyt en kyllä enää tiedä mitä tehdä...? En tajua missä vika voi olla??
En havainnut vaihteensiirtäjissäkään mitään vikaa... tai sitten siellä on jotain pientä mitä ei amatööri näe, ja joka kumminkin vaikuttaa oleellisesti.
Taitaa olla että sitä taas ajellaan ilman nelosta
En havainnut vaihteensiirtäjissäkään mitään vikaa... tai sitten siellä on jotain pientä mitä ei amatööri näe, ja joka kumminkin vaikuttaa oleellisesti.
Taitaa olla että sitä taas ajellaan ilman nelosta

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Vai ei se alkanut toimimaan
.
Tossa aikasemmin jo käytiin tuota vaijeriensäätö juttua läpi. Mutta hämmästelläämpä sitä vielä hieman:
-Elikkäs nyt jos vaihde vapaalla säädät vaijeria niin että keppi liikkuu eteenpäin noin 1cm ja lukitset sen siihen niin eikö nelonen mene päälle ajossa?
-Saatko nelosta päälle auton ollessa paikallaan jos käyt pukkaamassa sen sieltä laatikon päältä vaihdevivustosta?
Mulla kun on väljät 500tkm ajetut vaihteensiirtovaijerit niin oikeanpuoleinen säätö pitää olla just kohdallaan että kaikki vaihteet menee päälle. Säädön ei tarvii olla kuin kierroksen pielessä niin kolmosvaihde alkaa temppuilemaan. Keppi menee silloin ihan normaalisti kolmosen kohdalle mutta vaihde ei mene päälle. Mutta kun säädöt on just kohdallaan niin vaihteet pelaa. Sama vaijerihan hoitaa vaihtamisen neloselle, että jos säätö ei ole kohdallaan niin sama juttu voi olla nelosen kanssa.
Sitten jos se vika tosiaan on siellä laatikon sisällä niin ehkä soittokierros hajottamoille kannattaa tehdä jos siitä nykyisestä laatikosta ei saa tolkkua. Minäkin tiedän tuossa lähellä yhden viton manuaali askin. Voin laittaa yhteystiedot yv:nä jos kiinnostaa.

Tossa aikasemmin jo käytiin tuota vaijeriensäätö juttua läpi. Mutta hämmästelläämpä sitä vielä hieman:
-Elikkäs nyt jos vaihde vapaalla säädät vaijeria niin että keppi liikkuu eteenpäin noin 1cm ja lukitset sen siihen niin eikö nelonen mene päälle ajossa?
-Saatko nelosta päälle auton ollessa paikallaan jos käyt pukkaamassa sen sieltä laatikon päältä vaihdevivustosta?
Mulla kun on väljät 500tkm ajetut vaihteensiirtovaijerit niin oikeanpuoleinen säätö pitää olla just kohdallaan että kaikki vaihteet menee päälle. Säädön ei tarvii olla kuin kierroksen pielessä niin kolmosvaihde alkaa temppuilemaan. Keppi menee silloin ihan normaalisti kolmosen kohdalle mutta vaihde ei mene päälle. Mutta kun säädöt on just kohdallaan niin vaihteet pelaa. Sama vaijerihan hoitaa vaihtamisen neloselle, että jos säätö ei ole kohdallaan niin sama juttu voi olla nelosen kanssa.
Sitten jos se vika tosiaan on siellä laatikon sisällä niin ehkä soittokierros hajottamoille kannattaa tehdä jos siitä nykyisestä laatikosta ei saa tolkkua. Minäkin tiedän tuossa lähellä yhden viton manuaali askin. Voin laittaa yhteystiedot yv:nä jos kiinnostaa.
Kyllä se vika siellä askin sisällä on. Kokeilin kyllä toimintaa niinkin et vaijerit oli kokonaan irti, mut eipä auttanut. Jostain syystä nelosvaihde jää aina huulille, eikä mene pohjaan vaikka miten yrittää. Kyllä ihmetyttää et mikä siellä on vikana?
"Uudella" laatikollahan sen vian sais korjattua, mut minusta ne on vähän kalliita, ja tuntuu turhalta ostaa ku vanha toimii muuten mallikkaasti. Yli tuhannen euroa maksaa hajottamollakin. Täytyy vissiin jatkaa ajoa ilman nelosta ja odottaa että laatikkoja rupee saamaan halvemmalla.
Lähteeköhän se vaihteensiirto akseli irti askin ollessa paikallaan??
Ajattelin että jos ottais sen ylös ja hitsais siihen vähän lisää ja kokeilis uudestaan. En tiedä onko siinä sitten väljää??
"Uudella" laatikollahan sen vian sais korjattua, mut minusta ne on vähän kalliita, ja tuntuu turhalta ostaa ku vanha toimii muuten mallikkaasti. Yli tuhannen euroa maksaa hajottamollakin. Täytyy vissiin jatkaa ajoa ilman nelosta ja odottaa että laatikkoja rupee saamaan halvemmalla.

Lähteeköhän se vaihteensiirto akseli irti askin ollessa paikallaan??
Ajattelin että jos ottais sen ylös ja hitsais siihen vähän lisää ja kokeilis uudestaan. En tiedä onko siinä sitten väljää??
Nyt on taas selvitelty vikaa ja tämmöiseen johtopäätökseen tulin:
Ihan selvästi vika on siirtohaarukassa. Siinä on kulumaa nelosen puolelta niin paljon ettei se työnnä vaihdetta päälle. Syy miksi vika on tullu, on varmaan se että kättä on "lepuutettu" nelosella vähän liikaa. Sillon ku vika alkoi vaihdoin öljyt heti, ja siellä ei tosiaan paljon öljyä ollut. ilmeisesti ei oltu koskaan öljyjä laatikosta katottu. Eli vian on aiheuttanut varmaan öljyn vähyys yhdistettynä käden lepuuttamamiseen nelosella.
Täytyis uudestaan taas purkaa laatikko. Saa nähdä millon taas jaksaa siihen ryhtyä kun ei ole edes omaa tallia.
Ihan selvästi vika on siirtohaarukassa. Siinä on kulumaa nelosen puolelta niin paljon ettei se työnnä vaihdetta päälle. Syy miksi vika on tullu, on varmaan se että kättä on "lepuutettu" nelosella vähän liikaa. Sillon ku vika alkoi vaihdoin öljyt heti, ja siellä ei tosiaan paljon öljyä ollut. ilmeisesti ei oltu koskaan öljyjä laatikosta katottu. Eli vian on aiheuttanut varmaan öljyn vähyys yhdistettynä käden lepuuttamamiseen nelosella.
Täytyis uudestaan taas purkaa laatikko. Saa nähdä millon taas jaksaa siihen ryhtyä kun ei ole edes omaa tallia.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ei siellä isoa vuotoa oo ollu koska viime syksynä vaihdetut öljyt kyllä suunnilleen oli pysyny. Vetarin stefat varmaan sen verran hikoillu että oli öljyt hävinny, mut sekään ei ois ollu ongelma jos ois öljyjä edes tarkisteltu. Nyt on kyllä uudet stefat yms.
Täytyy varmaan jossain vaiheessa vielä kerran purkaa laatikko että sais sen kunnolla toimimaan.
Täytyy nyt ajella ilman nelosta ja kerätä taas motivaatiota. 
Täytyy varmaan jossain vaiheessa vielä kerran purkaa laatikko että sais sen kunnolla toimimaan.


- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ilmeisesti osa 0022653705
Mikä kohta osasta on kulunut?
Omassakin voi olla saman palikan vaihto edessä

Mikä kohta osasta on kulunut?
Omassakin voi olla saman palikan vaihto edessä