Viton vaihdelaatikko

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viton vaihdelaatikko

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Onko millainen homma ottaa vitosta laatikko pois? Pitääkö pudottaa koko kone ennen kun mahtuu laatikko tulemaan?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Manuaali mallissa saa moottorinapurungon laatikon puoleisen palkin irti. Ei ole mikään vaikea rasti. Mitään moottoria ei tarvi pudottaa vaan laatikkon tulee nätisti sieltä alakautta pois, kun sen palkin on ottanut pois edestä. Mutta jos automaattivaihteisto niin sitten joutuu keulan purkaa ja koko moottori/laatikko sydeemin irrottamaan.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Kiitos tiedosta! Kyllä mulla manuaali on. Ajattelin että jos nyt vihdoinkin purkais vaihdelaatikon jotta sais nelosen synkkarenkaan toimimaan. Tullu tässä muutam kymmentuhatta ajettua ilman 4 vaihdetta. hyvinhän tuollakin on päässy noinkin. :)
Onkohan kenelläkään tiedossa PKS seudulla korjaamoa joka edullisesti korjais laatikon kun se on irroitettu??
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ootko kokeillut säätää vaijeria?
Jos oikenpuoleisen säädön säätää niin että keppi liikkuu noin sentin ylöspäin eli eteenpäin niin saako nelosta silloin päälle?
Jos nelonen menee päälle niin vika voi olla kuluneissa vaijereissa tai muissa vaihteensiirron osissa.

Tänään säätelin noita vaijereita omasta autosta (taas). On ollut ongelmana kolmosen kytkeytyminen varsinkin kylmänä. Vaihde menee päälle mutta se ei kuitenkaan ole kytkeytynyt. Tässä minun tapauksessa kaikki vaihteensiirron osat on kuluneet. Suurin syyllinen taitaa olla kuitenkin vaihteensiirtovaijeri. Vaihtaessa esim 3-4:lle niin keppi joskus paukahtaa. Samaa esiintyy joskus muillakin vaihdoilla, 1-2:lle. Ylöls/alas vaihtovian olen paikantanut vaihteensiirtovaijeriin jonka kuori on irronnut päätyholkeistaan kummastakin päästä. Silloin vaijeri ei liiku tarpeeksi laatikon puoleisessa päässä ja vaihde jää kytkeytymättä. Virittelin sinne polttoaineletkusta kiinnityksen jolla holkit saa pysymään vaijerin kuoressa kinni ilman että ne pääsee liikkumaan. Ja taas pelaa 8) . On niin suolasen hintaiset noi vaijerit veholla että ei viitsi ostaa uusia ennen kuin on ihan pakko. On vielä oma hommansa alkaa vaihtamaan niitä. Vaijerit kun menee lämmityslaiteen kotelon läpi ja matot ja kotelon joutuu purkaa tieltä pois.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Olen yrittänyt säätää vaijeria, mutta ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Vaihde olevinaan menee päälle mutta kun nostaa kytkimen, alkaa kunnon kurina kuulumaan. Ihan niinku ois menny hampaat rattaista, ja sen takia pyörii tyhjää. Ääni on just semmoinen, jos ymmärsit mitä tarkoitan? :)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Juu, meinasin että jos vaijerin säätää tarkoituksella silleen väärin niin silloin voi kokeilla meneekö se nelonen päälle. Jos vaihde menee menee niin vika vaijereissa, jos ei mene niin vika laatikossa.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Tuota juuri olen yrittänyt mut eipä ollu vaikutusta. Vaihde ei vain mene päälle... :cry:
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Tänään sain vihdoin aikaseksi pudottaa vaihdelaatikon alas. Nyt ois sitten uusia kysymyksiä jos joku osais auttaa...
Eli minkälainen homma tuon laatikon purkaminen on(manuaali vm.97)? Kannattaako tehdä itse?
Ja jos tekee niin mistä kannattaa kysyä osia??
Käytettyjä tuntuisi saavan reilulla tuhannella eurolla, minusta aika kalliita??
Avatar
ronksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 13.05.2006 16:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ronksu »

Mitenkäs sulla on välystä vasemman puoleisessa laipassa mistä lähtee vetoakseli?
Itse nimittäin parivuotta takaperin käytin laatikon alaalla kun vaihdoin kytkimen,niin säikähdin kun kokeilin tuota laippaa ja se oli aika lonksun oloinen.

Onhan tuossa ainakin vaihteet vielä pelanneet mutta odotan vaan milloin se pullauttaa öljyt siltä puolelta stefan kautta ulos.

Mistäköhän se välys sinne on tullut,tuskin se normaalia on? :?:

Joo ja laatikot on romuttamolla sen 1000e ylöspäin, ja minkälaisia ne on niin se on arvoitus.

Täytyy tässä itsekin valmistautua siihen että joutuu laatikon kiikuttamaan huoltoon tai sitten yrittää itse.
Kyllä me tästä saadaan,kohan vähän laitetaan!
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tuolta löytyy räjäytyskuvat ja varaosanumerot laatikosta.
Foorumilla ei ole kukaan tainnut laatikkoremonttia tehdä. En ainakaan muista että juttua olisi koskaan ollut.

Jos joku innostuu tekemään itse laatikon korjauksen niin kuvia tarinan kera tulemaan. Näissä kun kuulostaa tuota laatikko vikaa olevan.


Voipi olla että minäkin tässä jossain kohtaa laatikon remontoin. Vaikka ihan huvikseen. Sitä kun ei ole tullut vielä aukastua, kojelaudan lisäksi :D
Kaikki muut paikat on tainut vähintään kerran käydä auki.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

[quote="ronksu"]Mitenkäs sulla on välystä vasemman puoleisessa laipassa mistä lähtee vetoakseli?

Eipä tuossa välystä tuntunut kun äsken kokeilin...


Soittelin tuossa muutamaan korjaamoon että korjaisivatko laatikon. Eipä halukkuutta(tai eivät osanneet) ollu kenelläkään tehdä.
Veho toki tekis, mut sanoi että hinta menee yli tuhannen euron todennäköisesti. Merkkikorjaamossa on vähän se ongelma, et ne vaihtaa siihen kaiken. Eivät suostu korjaamaan pelkkää 4 vaihdetta... toisaalta sen ymmärtää ku takuun kerta antavat.
Täytyy itse vähän aukaista sitä ja katsoa pystyykö mitään tekemään. Jos ei niin romikselta uus tilalle...
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tuolta kysyny...?
http://www.tamgears.com/
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

kysyin sieltäkin. Ei ollut viton laatikkoja tehnyt, eikä löytyny osia.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Nyt joutuu taas kehumaan vähän VEHON touhuja...

Purin tuossa viime viikolla laatikon osiin kun en kerta korjaajaa löytänyt.
Tutkin sitten akselia jossa tämä 4 vaihde on, enkä havainnut omaan silmään mitään semmoista syytä miksi vaihde ei menisi päälle tai ei pysyisi päällä. Ajattelin sitten että käyn VEHON huollossa ja kysyn sieltä jos osaisivat sanoa, eli menin tämän yhden akselin kanssa sinne. Työnjohtaja ei osannut sanoa mitään, mutta sovittiin että asentaja joka laatikkohommia tekee, katsoo sitä akselia. Työnjohtaja sanoi että tänään tai perjantaina puretaan ja katsotaan mitä mennyt, ja sen jälkeen hän soittaa mitä tehdään. Minä tyytyväisenä lähdin ja ajattelin että asia on hoidossa. Soittoa ei sitten kuulunutkaan, ja soitin tämän viikon torstaina tiedustellakseni asiaa. Tämä työnjohtaja kenen kanssa asioin ei ollut paikalla, ja muut eivät osanneet sanoa mitään. Soitin sitten tänään uudestaan eikä kyseinen työjohtaja ollut taaskaan paikalla. Kysyin sitten toiselta, että missä mennään? Hän selvitti asiaa ja sanoi että akseli näyttäis olevan ehjänä pöydällä.... Sanoi että kannattaa palata maanantaina asiaan kun tämä toinen on töissä. Että semmosta toimintaa taas VEHOLLA!!! En tiedä miten on mahdollista että asiat hoidetaan tuohon tyyliin??? Kuinka monta kuukautta lie ois pitäny odotella soittoa?? Nyt meno jo reilu viikko eikä mitään kuulunut. Piti mennä vain päivä...
Ei ole kokemusta korjaamoiden touhuista, mutta tämä vaikuttaa jo uskomattomalta, vai olenko vaan herkkä nahkainen?? :)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Kevväämmällä, kevvääämmällä. Veit laatikon ilmeisesti lommilaan, vai?

Onko laatikosta ja akselista kuvia?
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

No mistäs arvasit tuon lommilan? :)

En ole ottanut kuvia laatikosta ja akseleista kun ei ole kameraa...
Mut täytyy lainata joltain että sais materiaalia muillekkin. Eiköhän onni potki tässä asiassa muitakin vielä joskus. :)
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Onko 108D ja 110D laatikko sama? Entä käykö CDI viton laatikko?
Ois yks vm 2001 laatikko missä on koppa halki, onkohan siinä samat akselit sisällä? Jos vaihatais omaan vaan sen akselin missä 4 vaihde on...
roplaaja
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: To 13.01.2005 21:19

Viesti Kirjoittaja roplaaja »

Soitappa 03-6822123 hämeenlinnassa lootakorjaaja.Tekee kohtuu hinnalla,sitä en tiedä onko viton lootia laittanut.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Semmosen muistan lukeneeni jotta 108D:ssa on sama loota kuin bensakoneen kanssa eli 113:ssa.
110D:ssa on niin valtava :lol: vääntömomentti, että laatikkokin on vahvempaa tekoa.
CDI-koneiden kanssa on erilainen loota. (saa korjata jos olen väärin ymmärtänyt asian...)
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Kuulin semmoisen jutun että manuaali laatikkoon pitäisi laittaa talveksi automaattivaihteisto öljyt?? onko kukaan käyttänyt??
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Tällä viikolla nyt vihdoin sain akselin korjauksesta. Sanoivat että synkronirenkaissa selvää vikaa, että tuon takia ei ole menny vaihde päälle. Ne nyt tuli sitten vaihdettua, ja aloin kasaamaan laatikkoa. Perjantaina sain sitten kaikki valmiiks ja eiku kokeilemaan. Yllätys yllätys nelonen ei toiminu vieläkään. Tekee ihan samaa ku aina ennenkin. Nyt en kyllä enää tiedä mitä tehdä...? En tajua missä vika voi olla??
En havainnut vaihteensiirtäjissäkään mitään vikaa... tai sitten siellä on jotain pientä mitä ei amatööri näe, ja joka kumminkin vaikuttaa oleellisesti.
Taitaa olla että sitä taas ajellaan ilman nelosta :)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vai ei se alkanut toimimaan :? .
Tossa aikasemmin jo käytiin tuota vaijeriensäätö juttua läpi. Mutta hämmästelläämpä sitä vielä hieman:
-Elikkäs nyt jos vaihde vapaalla säädät vaijeria niin että keppi liikkuu eteenpäin noin 1cm ja lukitset sen siihen niin eikö nelonen mene päälle ajossa?
-Saatko nelosta päälle auton ollessa paikallaan jos käyt pukkaamassa sen sieltä laatikon päältä vaihdevivustosta?


Mulla kun on väljät 500tkm ajetut vaihteensiirtovaijerit niin oikeanpuoleinen säätö pitää olla just kohdallaan että kaikki vaihteet menee päälle. Säädön ei tarvii olla kuin kierroksen pielessä niin kolmosvaihde alkaa temppuilemaan. Keppi menee silloin ihan normaalisti kolmosen kohdalle mutta vaihde ei mene päälle. Mutta kun säädöt on just kohdallaan niin vaihteet pelaa. Sama vaijerihan hoitaa vaihtamisen neloselle, että jos säätö ei ole kohdallaan niin sama juttu voi olla nelosen kanssa.


Sitten jos se vika tosiaan on siellä laatikon sisällä niin ehkä soittokierros hajottamoille kannattaa tehdä jos siitä nykyisestä laatikosta ei saa tolkkua. Minäkin tiedän tuossa lähellä yhden viton manuaali askin. Voin laittaa yhteystiedot yv:nä jos kiinnostaa.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Kyllä se vika siellä askin sisällä on. Kokeilin kyllä toimintaa niinkin et vaijerit oli kokonaan irti, mut eipä auttanut. Jostain syystä nelosvaihde jää aina huulille, eikä mene pohjaan vaikka miten yrittää. Kyllä ihmetyttää et mikä siellä on vikana?
"Uudella" laatikollahan sen vian sais korjattua, mut minusta ne on vähän kalliita, ja tuntuu turhalta ostaa ku vanha toimii muuten mallikkaasti. Yli tuhannen euroa maksaa hajottamollakin. Täytyy vissiin jatkaa ajoa ilman nelosta ja odottaa että laatikkoja rupee saamaan halvemmalla. :)

Lähteeköhän se vaihteensiirto akseli irti askin ollessa paikallaan??
Ajattelin että jos ottais sen ylös ja hitsais siihen vähän lisää ja kokeilis uudestaan. En tiedä onko siinä sitten väljää??
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Nyt on taas selvitelty vikaa ja tämmöiseen johtopäätökseen tulin:
Ihan selvästi vika on siirtohaarukassa. Siinä on kulumaa nelosen puolelta niin paljon ettei se työnnä vaihdetta päälle. Syy miksi vika on tullu, on varmaan se että kättä on "lepuutettu" nelosella vähän liikaa. Sillon ku vika alkoi vaihdoin öljyt heti, ja siellä ei tosiaan paljon öljyä ollut. ilmeisesti ei oltu koskaan öljyjä laatikosta katottu. Eli vian on aiheuttanut varmaan öljyn vähyys yhdistettynä käden lepuuttamamiseen nelosella.
Täytyis uudestaan taas purkaa laatikko. Saa nähdä millon taas jaksaa siihen ryhtyä kun ei ole edes omaa tallia.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Eihän viton laatikossa ole normaalistikaan paljoa öljyä... 2 litraa on melko niukka määrä tuommoseen rakkineeseen.

Olisivat edes laittaneet mittatikun, niin olis pikkusen helpompi seurata pintaa...

Eikös vaijerien väärillä säädöillä saa aikaan saman ilmiön, eli haarukka jää hinkkaamaan...?
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Eipä siellä tosiaan normaalistikkaan paljon ole. Mut ku ei tullu ku korkeintaan puollitraa. :)
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Oliko vuotanut kun noin vähän oli öljyä?

Se on aika yleistä että laatikkoöljyjä ei vaihdeta. Sitten +100tkm/4v alkaa tulla ongelmia. Vielä kun suomessa ollaan niin laatikkoon kondensoituu vettä ja sitä ei siellä tarvitse paljoa olla kun rupeaa sorvi pyörinmään.
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Ei siellä isoa vuotoa oo ollu koska viime syksynä vaihdetut öljyt kyllä suunnilleen oli pysyny. Vetarin stefat varmaan sen verran hikoillu että oli öljyt hävinny, mut sekään ei ois ollu ongelma jos ois öljyjä edes tarkisteltu. Nyt on kyllä uudet stefat yms.

Täytyy varmaan jossain vaiheessa vielä kerran purkaa laatikko että sais sen kunnolla toimimaan. :) Täytyy nyt ajella ilman nelosta ja kerätä taas motivaatiota. :)
Vito_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Ma 23.10.2006 18:45

Viesti Kirjoittaja Vito_ »

Ei kenelläkään sattuis olemaan siirtohaarukkaa 3 ja 4 vaihteelle?
Semmoinen täytyis nyt sitten hommata, oli tosiaan kulunu niin paljon ettei työnnä vaihdetta enää päälle. Aivan kuten veikkasin :)
Veholla maksais 250 euroa se haarukka. :shock: On kyllä aika suolainen hinta..
Ei ihan heti viittis sieltä ostaa
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ilmeisesti osa 0022653705 :roll:
Mikä kohta osasta on kulunut?
Omassakin voi olla saman palikan vaihto edessä
Vastaa Viestiin