Pystysuuntainen klappi renkaassa? RATKAISTU

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Pystysuuntainen klappi renkaassa? RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja Ari »

Haulla en löytänyt vastauksia,joten julkenen tiedustella:
Etupyörässä on klappia pystysuunnassa ja ajotuntuma muuttunut vähän höhhelöksi,voisiko olla laakeri?Samaan pyörään vaihdettiin just keväällä ja silloin klappi esiintyi sivusuunnassa.Yli kuudenkympin vauhdissa esiintyy myös matalaa ylimääräistä ääntä,joka tuskin tulee uusista renkaista.
Olisiko mahdollista että korjaus on möhlitty,vai liekö kyseessä alapallonivel tai raidetanko?

Siis pähkinänkuoressa:voiko laakeri aiheuttaa pystysuuntaista klappia,ja jos ei,niin mihinkä oire silloin viittaa?

ps.kun oliskin laakeri,että pääsis äänestä eroon.
Viimeksi muokannut Ari, Ma 01.10.2007 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Toki laakeri voi aiheuttaa tuon, mutta se ei tarkoita sitä, että ainoa mahdollinen vika olisi laakeri.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Jos alkuperäinen pyöränlaakeri, sitä tuskin kannattaa kiriä niin paljon, että välys häipyy. Toki kannattaa kokeilla kiristämistä (ja rasvata laakeri kunnolla samalla sillätapaa, että vaseliinia on nimenomaan siellä laakerin takapuolellakin, siihen rasvakuppiin sitä on turha öysätä).

Iskarien yläpäiden kumien kunto? Jos kumi halkeillut metallista irti, kannattaa vaihtaa (KL:ssä 25€/kpl, helppo vaihtaa). Ja tietysti ne iskarit myös tarkistukseen, eli onko varsissa väljää.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Tuo laakerin testaus on helppo homma mistä kannattaa lähteä liikkeelle eli tunkkaat auton ylös ja pyydät kaverin painamaan jarrua :arrow: jos välys katoaa jarrua painaessa on laakeri sökö.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kiitos kaikille.Täytyypä kokeilla tuota jarrukikkaa.Kyseessä todellakin rengas johon vaihdettiin puoli vuotta sitten laakeri(korjaamolla),joten kumastuttaa.
Toivottavasti vika kuitenkin siinä,jotta pääsisi tuosta taajuudeltaan moottorinääntä muistuttavasta mökästäkin eroon.Edellisellä kerralla mekkala oli enemmänkin kuminaa,nyt ei kumise mutta samassa vauhdissa alkaa esiintyä.

Ratkaisu:Oikea raidetangonpää,vasemman etupyörän laakeri sekä takapyöränlaakeri.Nyt meno taas hiljaista.Ajotuntuma ei ihan kohdillaan vieläkään.Pitääkös pyörät ehdottomasti suunnata raidetangon vaihtamisen jälkeen?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Up
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

pitää suunnata! Muttei ehdottomasti.
renkaita se vain voi syödä ja kulkee minne sattuu
autodidakti
vilippus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 17.11.2003 22:42

Viesti Kirjoittaja vilippus »

Hyvä että ongelma ratkesi.
Tuli vain vielä mieleen, että jos renkaassa on pysty suunnassa välystä, mutta vaaka suunnassa ei (kuten myös minulla) niin syy voisi olla siinä, että esim. kovalla pakkasella kun vaseliinit on jäykkänä, niin laakeri on pyörinyt renkaan mukana ja kuluttanut olkatappia soikeaksi.

Eikös niitä olkatappeja (vai mitä ne nyt on) ole joskus vaihdettukin siitä syystä.
Tai ainakin laakerin hajoamisen vuoksi.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Itseasiassa huomasin ennenpitkää että kyllä se klappi esiintyi sekä pysty-että vaakasuunnassa.Täytyy suuntauttaa pyörät niin kulkee taas hienosti.Näinkin ajelee,mutta miksipä tyytyä tähän kun paremmaksikin saa pikkurahalla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Ari kirjoitti:Itseasiassa huomasin ennenpitkää että kyllä se klappi esiintyi sekä pysty-että vaakasuunnassa.Täytyy suuntauttaa pyörät niin kulkee taas hienosti.Näinkin ajelee,mutta miksipä tyytyä tähän kun paremmaksikin saa pikkurahalla.
Ennen suuntaushommaa kannattas vaihtaa varmaan toisenkin puolen raidentangonpää.(mulla ainakin meni puolen vuoden sisällä kummaltakin puolelta)
Tulee sillekin hintaa kun käyttää kahdesti suuntauksessa.
edesmennyt
W201
Vastaa Viestiin