Kolinaa koneesta( E220D)-98

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Metusalemi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 18.06.2003 01:19

Kolinaa koneesta( E220D)-98

Viesti Kirjoittaja Metusalemi »

Moottorista alkoi kuulua vaimeaa kolinaa joka erottuu parhaiten tyhjäkäynnillä .
Ääni tuntuu tulevan jostain laturin tienoilta.Onko monta vaihtoehtoa mistä ääni voisi tulla.Vesipumppu, laturin laakerit, nokkaketju ?Minkämoinen ketjunkiristäjä autossa on ?. Ajaa en sillä uskalla ennen kuin on tarkemmin tutkittu mistä vois johtua !
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ainakin saat eliminoitua vesipumpun, laturin ym. kun otat moniurahihnan pois ja kokeilet sitten käyntiin. Käyttää ei voi kun hetken,kun pumppu ei pyöri, ja siinäkin on riskinsä jos kolina kuuluu laakereista, mutta pakkohan se on jotenkin rajoittaa "vikapaikkoja".

Jos kolina kuuluu edelleen, älä ihmeessä käyttele vaan hanki paikalle joku joka osaa kuunnella, onko ääni peräisin esim. kk-laakereista.
wiimax.fi
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

dealer kirjoitti: Jos kolina kuuluu edelleen, älä ihmeessä käyttele vaan hanki paikalle joku joka osaa kuunnella, onko ääni peräisin esim. kk-laakereista.
Väljät kiertokangen ja kampiakselin laakerit antavat niin "raskaan" äänen, että normaalilla maalaisjärjellä ymmärtää, ettei se ole terveen koneen ääni. Juuri ennen laukeamista itsesuojeluvaisto estää työntämästä päätä koneen lähelle, koska odottaa sen tulevan silmille millä hetkellä hyvänsä.

Erilaiset suht. harvatahtiset "rokellukset" ja "klok-klok" -äänet tulee ilmeisesti venttiilin nostajista, jatkuvampana "rohinana" yleensä jakoketjusta.
Jos ne muuttuu kovemmiksi eikä vaimene koneen lämmettyäkään, niin parasta varata aika remontinkorjaukseen.

Kannattaa kuunnella vanhempaa Volkkarin tai Opelin diisseliä: niin kauan, kuin rallatukset, kalinat ja kolkotukset pysyy saman tyyppisinä, ei ole aihetta akuuttiin huoleen.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18105
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Totta, tuossa oli w210 290 td josta laakeri leikannut kiinni.
Kuljettaja oli huomannut ensin omien puheidensa mukaan "kolinaa" ja ääni oli pian voimistunut.
Kun käytin autoa käynnissä, raastava "UIK-UIK-UIK" ei kyllä houkutellut kovin läheltä kuuntelemaan.
Itse en korjannut tuota konetta, mutta laakerisarjan hinta oli ollut yli 600 €.
Sitten kun aikansa vertaili, niin jostain Sprintterin koneesta löytyi samat laakerimitat, ja sarjan hinta n. 100 €...

Sori, siinä tuli taas asian vierestä.

Mutta "Metusalemi"han oli nimenomaan ymmärtänyt, ettei ääni ole normaali, ja kun en tiedä autoyksilöstä eikä omistajasta mitään,mielestäni on parempi varoittaa pahimmasta.
Ei hänen autossaan varmaan laakerivikaa tosiaan ole, kun ääni kuuluu selvimmin tyhjäkäynnillä.
Onkohan noihin koneisiin tarvinnut vaihdella nostajia, itselle ei ole tullut yhtään tapausta eteen ?
wiimax.fi
Metusalemi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ke 18.06.2003 01:19

Vika korjattu !

Viesti Kirjoittaja Metusalemi »

Vika selvisi, laturille oli tullut tunnit täyteen !
Uusittiin laakerit ja hiilet, taas pelittää !!!
Vastaa Viestiin