Virityspalikkaa?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pietu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ti 25.11.2003 21:26
Paikkakunta: Tampere

Virityspalikkaa?

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Onkohan jollain tietoa mistä mahtais löytyä viriosia meseen. Koneena on 2-litranen kaasari kone. Lähinnä nokka-akselia olen haeskellut. Tuplakaasarit nyt saa pienellä muokkauksella kehiin ja pakosarjoja ilmeisesti vääntää Martelius toiveiden mukaan. Kannen parantelu muutenkin onnistuu, mutta nokka-akseleita ei löydy. Ilmeisesti ruisku koneisen kannessa on isommat venttiilit jos sellaset sovittais?

Sanokaahan toki mielipiteenne onko järkeä edes lähteä tollasia virityksiä tekemään? Koneen vaihto ei prosenttien takia innosta, eikä koko autoakaan jaksa vaihtaa.
MB 190 -89 (ex)
MB 190E 2.3 -88 "Putte" (ex)
MB 300E -89 (ex)

MB 190D 2.5 -86
MB 190E 2.5-16 Turbo -90
MB Actros 2536 -03
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: Virityspalikkaa?

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pietu kirjoitti:Onkohan jollain tietoa mistä mahtais löytyä viriosia meseen. Koneena on 2-litranen kaasari kone. Lähinnä nokka-akselia olen haeskellut. Tuplakaasarit nyt saa pienellä muokkauksella kehiin ja pakosarjoja ilmeisesti vääntää Martelius toiveiden mukaan. Kannen parantelu muutenkin onnistuu, mutta nokka-akseleita ei löydy. Ilmeisesti ruisku koneisen kannessa on isommat venttiilit jos sellaset sovittais?

Sanokaahan toki mielipiteenne onko järkeä edes lähteä tollasia virityksiä tekemään? Koneen vaihto ei prosenttien takia innosta, eikä koko autoakaan jaksa vaihtaa.
Minuakin kiinnostaa virinokka. Demec myi ainakin Uudempiin M102:iin ja M103:iin niitä, mutta hinnassa on 50% ylimääräistä. Mistähän Demec niitä hankkii. Joku alihankkija sillä varmasti on.
Nokan pitää olla sitten alkuperäinen virinokka, eikä vakiosta muokattu. Ne muokatut ei kestä.
Ja sellainen jolla saa enemmän alavääntöä. Eikä mikään jokkisauton tyhjäkäynti 3000r-nokka.

Sinulle suosittelen lisäksi tietenkin myös vapaavirtausputkistoa ja suodatinta....suht. halpoja heppoja. Putken teettää alle 300:lla.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

tohtori Schrickiltä saa ainakin nokkia ja ovat taatusti laatu tavaraa:

http://www.drschrick.de/english/

maahantuoja Bayerman
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

http://www.prostreet.fi

Tuolta voisi löytyä.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

http://www.dbilas.com/English/dbilas.html

Pro&Street tuo maahan ko. firman tuotteita.
Löytyy aika kattava valikoima hydraulista ja mekaanista mallia M102 moottoriin.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Part No. Duration Peak timing Valve lift Lift at TDC Price € Remarks Spring set No. Remarks Price €

12.043.001 256 112 11,0 0,9 468,55 71.300.002 87,19
12.043.005 262 112 10,9 1,0 468,55 71.300.002 87,19
12.043.002 264 110 11,0 1,2 468,55 71.300.002 87,19
12.043.006 280 110 11,7 1,5 468,55 71.300.002 87,19
12.043.003 288 108 10,6 468,55 71.300.002 87,19
12.043.004 296 105 12,2 504,13 71.300.002 87,19

Tuolta löytyi. Mitä lie käytännössä meinaa nuo luvut ja pitääkö samalla uusia jousetkin?
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Day Downhill kirjoitti:
Tuolta löytyi. Mitä lie käytännössä meinaa nuo luvut ja pitääkö samalla uusia jousetkin?
Eli järjestyksessä: Nokan tyyppi, kokonais asteet, nokkien välinen kulma, nosto ventiilillä, nosto ykk:ssa, hinta, jousisarja ja sen hinta.

12.043.001__256__112__11,0__0,9__468,55__71.300.002__87,19
12.043.005__262__112__10,9__1,0__468,55__71.300.002__87,19
12.043.002__264__110__11,0__1,2__468,55__71.300.002__87,19
12.043.006__280__110__11,7__1,5__468,55__71.300.002__87,19
12.043.003__288__108__10,6______468,55__71.300.002__87,19
12.043.004__296__105__12,2______504,13__71.300.002__87,19



Eli jouset pitää vaihtaa, koska sellaisetkin tuossa on perässä. Ja nuo nokat ovat siis M103 moottorin.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kysyn jo Dayn puolesta, pystytkö Mika analysoimaan noista luvuista millaisia nokat ovat, eli mikä on enemmän kierrosnokka ja missä riittäisi vääntökin?
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

No, kyllä noissa yleisesti pätee se sääntö, eli mitä enemmän asteita, niin sitä ylempänä vääntö. Eli nuo pari, ehkä kolmekkin ensimmäistä soveltunee vielä katukäyttöön, mutta kyllä niissäkin max. vääntömomentti siirtyy jo jonkinverran ylemmäs ja pienemmillä kierroksilla moottorissa ei ole enään puhtia. Toisaalta varmasti alkaa kutonen mukavasti "laulamaan" isommilla kierroksilla, ja rajotin tulee vastaan aika yllättäen... Eli sellaista nokkaa jolla vääntö kasvaisi tasaisesti koko alueella ei ole vielä valitettavasti keksitty ja nuo alkuperäiset tehtaan nokat ovat hyviksi havaittuja kompromisseja.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, tämä on minunkin käsitykseni, eli jos tehoa halutaan niin pelkällä nokalla sitten väännössä hävitään.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Sarjassamme tyhmiä kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja Taxana »

On tuonne pornostreetille tullut ennenkin eksyttyä, mutta en ole sieltä vielä yhteystietoja löytänyt?!?!?

Aika erikoista. Jossain kohtaa oli vaan ohimennen mainittu Eemeli.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: Sarjassamme tyhmiä kymysyksiä

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Taxana kirjoitti:On tuonne pornostreetille tullut ennenkin eksyttyä, mutta en ole sieltä vielä yhteystietoja löytänyt?!?!?

Aika erikoista. Jossain kohtaa oli vaan ohimennen mainittu Eemeli.
Ainakin tossa yhteystiedot linkin takana oli tällaista tietoa:
Pro & Street
PL 27
05831 HYVINKÄÄ
email: myynti@prostreet.fi

Puhelinmyynti:
ma - pe klo 10 - 19
GSM 0400 790 019
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Juu... tattista vaan.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

Virityspalikkaa

Viesti Kirjoittaja jouko »

Olen tässä itsekin suunnitellut omaan kaasarimalliin pientä viritystä,koska
koneen vaihto/turbottaminen ei oikein kiinnosta. Visioin vähän mitä tekis
ohjelmoitava ruisku olisi hyvä alku voisi jopa tehdä omasta imusarjasta
käyttäen biimerin/ opelin läppärunkoa. Tai sitten tehdä imusarjan itse freetehcniksillä on purettuja tuplia joista saisi sopivasti läppärungot vois olla
ehkä paras ratkaisu tehon kannalta mutta vääntö ei ilmeisesti olisi paras mahdollinen.No nähtäväksi jää kumman systeemin rakennan. Nokka-akselista
sen verran mielestäni schrick olisi paras vaihtoehto on ainakin tunnettu valmistaja ja ko. firman tuotteista on omia hyviä kokemuksia. Puristus-suhteeseen täytyisi saada nuosua kantta laskemalla voisi päästä lähelle 10:1 joka olisi vielä optimi katubensalle eikä tehollinen kekipaine nousisi
vielä liikaa=> alakerran kestävyys.Kierros herkkyden nimissä pitäisi vauhtipyörästä saada painoa pois. sylinterin kannen osalta kansi kannattaa
käyttää virtauspenkissä vakioventtiileilläkin saa vielä kadulle ihan hyvän tuloksen
kunhan seetit + venttiilit koneistetaan oikein. Taitaa mennä vähän ot:ksi . Mutta
tällä tavalla saa vakiokoneesta siedettävän kadulle ei vielä ole mikään kilpakone tehoa vääntöä on siedettävällä kierrosalueella ja joutokäynti on vielä nätti
:D
Vastaa Viestiin