Yksi tuttu osti taannoin - 88 300CE mersun, ekan mersunsa, saksasta tuotu juuri suomeen leimattuna.. Sen yks kaveri oli pelottanut,että niis bensakoneissa on nokka-akseli vikaa, et kilahtelee startatessa ja kansivikaa saattaa myös tulla.. Pitääköhän moinen väite nokka-akseli vioista paikkansa ku olen kuullut aikaisemminki asiasta, mutta päästänyt sen vain ohi korvien, täällähän on kehuttu juuri, että W124 bensamersutki kestää ja paljon.. Ei ainakaan W123 keskuudessa ole puhuttu moisista vioista. Pirullista vain ku pelottivat tuon tutun ku juuri tuli järkiinsä ja osti mersun, saabin 900 ennen sitä ja kehui et ei IKINÄ enää ostaa saabia, kiertää kaukaa jne.. (järkipuhetta kylläkin)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Olihan sitä puhetta Suomi24:n aikoihin enempikin, jotta M103:n nokka-akselit eivät olisi sieltä kestävimmästä päästä. Toki sillä, että millaista ajoa auto on saanut osakseen, on merkitystä. 1988 muistaakseni materiaali vaihdettiin parempaan? M103-miehet kertokoot lisää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:Olihan sitä puhetta Suomi24:n aikoihin enempikin, jotta M103:n nokka-akselit eivät olisi sieltä kestävimmästä päästä. Toki sillä, että millaista ajoa auto on saanut osakseen, on merkitystä. 1988 muistaakseni materiaali vaihdettiin parempaan? M103-miehet kertokoot lisää.
Enpä ilmeisesti ole lukenut silloin, mutta odottelenpa että joku asian tunteva kertoo.. Tuon materiaalin vaihtumisen muistan kyllä..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
että 88-loppuvuonna oli jotain parannuksia...joten 89:stä alkaen pitäisi kestää paremmin. Itselläni tuollainen 230CE vm-90, mittarissa 280tkm ja edellinen omistaja teettänyt nokkaremontin tuossa 220tkm:n paikkeilla. Mutta kuuluu se tuokin kilahtavan aina sammuttaessa(käynnistäessä ei mitään ylimääräistä ääntä kuulu). Enpä ole tuohon äänenpäästämiseen sen enempää perehtynyt kun mitään muuta häikkää ei kuitenkaan ole...käy ja kukkuu.
Boss kirjoitti:että 88-loppuvuonna oli jotain parannuksia...joten 89:stä alkaen pitäisi kestää paremmin. Itselläni tuollainen 230CE vm-90, mittarissa 280tkm ja edellinen omistaja teettänyt nokkaremontin tuossa 220tkm:n paikkeilla. Mutta kuuluu se tuokin kilahtavan aina sammuttaessa(käynnistäessä ei mitään ylimääräistä ääntä kuulu). Enpä ole tuohon äänenpäästämiseen sen enempää perehtynyt kun mitään muuta häikkää ei kuitenkaan ole...käy ja kukkuu.
Samalla kertaa taidettiin muuttaa myös M102:n nokka-akselin materiaalia ja jakoketjun rakennetta, jos ihan väärin en muista.
Ei meitin -89 300TE kyllä kilise, ei startatessa eikä sammuttaessa eikä naputakaan. Mittarissa on nyt se 183 tkm. Mutta koputetaanpa puuta! (Ja kohta on otsa mustelmilla sen takia... )
Kuinkas kauan muuten tuo M102 kone pysyi listoilla, eikös se muuttunut joskus -85 ruiskuksi, vai saiko sitä jo aikaisemmin W201 koppasissa, eli pikkumersuissa, jotenkin sellainen mielikuva et niitä oli kaasari ja ruiskupelinä..??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
JKL kirjoitti:Kuinkas kauan muuten tuo M102 kone pysyi listoilla, eikös se muuttunut joskus -85 ruiskuksi, vai saiko sitä jo aikaisemmin W201 koppasissa, eli pikkumersuissa, jotenkin sellainen mielikuva et niitä oli kaasari ja ruiskupelinä..??
M102 oli ruiskuna saatavissa muistaakseni jo 1983, heti W201:n esittelyssä. W123:een se ei ehtinyt koskaan, ja W124:ssä Suomeen vasta 1988/9. Kuitenkin ohutkylkilistaiseen malliin. Italiaan ym. "veroluokkamaihin" sitä tosin taidettiin valmistaa aiemminkin W124:ssä.
M102:sta siis tehtiin 1980-1992, aina neliventtiili-M111 (?) tuloon asti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vai niin, et sitä ei siis saanu vielä W123:een. Justaan.. Onkohan tuota se kaasarikorjaus/asennus-setti vai mikä olikin, niin hyvä vaihtaa jonkun tietyn ajan välein??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Itsellä on 103koneella varustettu 300se mese, johon on kerran vaihdetu nokka-akseli ( kului loppuun noin 175tkm:ssa), sekä kerran vaihdetut ventttiilit ( nokka akselin ja nokka pyöran kiinnitys pultit olivat liian heppoista terästä, vaihdettiin takuuseen 195tkm:ssä). Lisäksi 116/117 koneissahan on tunnetusti paljon ( olen vaihtanut noin kolmeen koneeseen ) nokka-akselivikoja, jotka eivät johdu pelkästään huonoista materiaaleista, vaan huonosta öljyn kierrosta
adenauer300 kirjoitti:Itsellä on 103koneella varustettu 300se mese, johon on kerran vaihdetu nokka-akseli ( kului loppuun noin 175tkm:ssa), sekä kerran vaihdetut ventttiilit ( nokka akselin ja nokka pyöran kiinnitys pultit olivat liian heppoista terästä, vaihdettiin takuuseen 195tkm:ssä). Lisäksi 116/117 koneissahan on tunnetusti paljon ( olen vaihtanut noin kolmeen koneeseen ) nokka-akselivikoja, jotka eivät johdu pelkästään huonoista materiaaleista, vaan huonosta öljyn kierrosta
Jaa, että väite pitää siis paikkansa.. No, onhan niitä virheitä tehty.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
JKL kirjoitti:Kuinkas kauan muuten tuo M102 kone pysyi listoilla, eikös se muuttunut joskus -85 ruiskuksi, vai saiko sitä jo aikaisemmin W201 koppasissa, eli pikkumersuissa, jotenkin sellainen mielikuva et niitä oli kaasari ja ruiskupelinä..??
M102 oli ruiskuna saatavissa muistaakseni jo 1983, heti W201:n esittelyssä. W123:een se ei ehtinyt koskaan, ja W124:ssä Suomeen vasta 1988/9. Kuitenkin ohutkylkilistaiseen malliin. Italiaan ym. "veroluokkamaihin" sitä tosin taidettiin valmistaa aiemminkin W124:ssä.
M102:sta siis tehtiin 1980-1992, aina neliventtiili-M111 (?) tuloon asti.
Enkö mää nyt oikein ole luetunymmärtämispäällä. Miten M102 ei ruiskuna ehtinyt W123:een, mikäs teikäläisellä 230E:n pellin alla on...
JKL: kyllä se kaasarin korjaussarja voi auttaakin. SIinä on uusi neula, suuttimet, kalvot ja tiivisteet. Mullen asennettiin se W201:een männä talvena, ja sehän auttoi huonoon kylmäkäynnistyvyyteen / vetoon kylmänä. Jos kaikki tuntuu pelaavan Ok, en kyllä hankkisi mokomaa.
JKL kirjoitti:Kuinkas kauan muuten tuo M102 kone pysyi listoilla, eikös se muuttunut joskus -85 ruiskuksi, vai saiko sitä jo aikaisemmin W201 koppasissa, eli pikkumersuissa, jotenkin sellainen mielikuva et niitä oli kaasari ja ruiskupelinä..??
M102 oli ruiskuna saatavissa muistaakseni jo 1983, heti W201:n esittelyssä. W123:een se ei ehtinyt koskaan, ja W124:ssä Suomeen vasta 1988/9. Kuitenkin ohutkylkilistaiseen malliin. Italiaan ym. "veroluokkamaihin" sitä tosin taidettiin valmistaa aiemminkin W124:ssä.
M102:sta siis tehtiin 1980-1992, aina neliventtiili-M111 (?) tuloon asti.
Enkö mää nyt oikein ole luetunymmärtämispäällä. Miten M102 ei ruiskuna ehtinyt W123:een, mikäs teikäläisellä 230E:n pellin alla on...
JKL: kyllä se kaasarin korjaussarja voi auttaakin. SIinä on uusi neula, suuttimet, kalvot ja tiivisteet. Mullen asennettiin se W201:een männä talvena, ja sehän auttoi huonoon kylmäkäynnistyvyyteen / vetoon kylmänä. Jos kaikki tuntuu pelaavan Ok, en kyllä hankkisi mokomaa.
Hups, enpä tullut huomanneeksi tuota 230.. Niin, tuo korjaussarja ei ilmeisesti ole itselle tarpeen VIELÄ, mutta jos joskus tulee tarve hankkia, niin sit..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Kyllä noissa M103-koneisissa on eroja. Omani (300SE -90) on rullannut nyt 280 tkm ja kun viime keväänä vaihdatutin venttiilinnostajat, totesimme asentajan kanssa, ettei nokka-akselissa ole juurikaan kulumaa eikä sitä ole mitä suurimmallakaan todennäköisyydellä koskaan uusittu. Sitä vastoin viime viikolla vieraillessani "noirutulla pohojanmaalla" istuin Tervajoen Rinta-Joupissa -88 300SE:ssä ja silmäilin auton huoltohistoriaa. Huoltokirjassa oli maininta, että Kreutzer oli saanut reiluisti alle 200 tkm ajettuna uuden nokan ja nostajat yms.
Saattaapi siis pitää paikkansa, njotta -88 on jonkinmoinen rajavuosi noiden akseleiden kestävyyden suhteen. Toki paljon on laitetteva myös painoa öljyjen ja käytön piikkiin. Aikaisemmin omistani M102-koneinen 123:nen (200B) sai uuden nokka-akselin jossain tuossa 270tkm:n tienoilla.
Kun tuossa aiemmin mainittiin, että M116/117 kasit ovat olleen tunnetusti nokkaongelmaisia, niin kiinnostaa, että onko -88 jälkeen myös V8:t olleet tässä suhteessa edeltäjiään etevämpiä?
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Niissä on nokka vikaa. Kaveri toi Saksasta 230 CE -88 mallin jolla oli ajettu vain 160 tkm, huoltokirjallinen yksilö. Eikä oikeastikaan kaikesta päätellen oltu ajettu enempää. Oli pirun siisti, en olisi uskonut että Saksasta niin uudenveroista -88 mallia löytyy, mutta kun itse näki niin kyllä näköjään löytyy.
Ainoa vika oli kulunut nokka-akseli. Ilmeni epätasaisena käyntinä ja naputuksena. Uudessa nokassa oli erilailla toteutettu voitelu systeemi.
Kyllä kovasti väitetään, että '88-mallivuoden jälkeiset nokat olisi tehty kovemmasta seoksesta. Toistaalta 12/89 rekisteröity oma kiesi jouduttiin "niistämään" tästä huolimatta, hiukan alta 200tkm ajettuna. Samalla menivät uusiksi nostajat, ketju, rattaat yms. sälppeet.
Jenkkien W126-sivuilla väitetään kasien parantuneen samaten '88-vuodelle.
M103-koneessa pieni naputus ykköspytyltä ja tyhjäkäynnin vaeltelu ovat ne tunnusomaisimmat ensioireet nokan kulahtamisesta. Muutenhan tuo kone käy kuiskaten ja täysin hetkuttamatta .
Benzo kirjoitti:
Ainoa vika oli kulunut nokka-akseli. Ilmeni epätasaisena käyntinä ja naputuksena. Uudessa nokassa oli erilailla toteutettu voitelu systeemi.
nokan vaihdon jälkeen auto käy todella nätisti.
Jaa, tutulla on W126 300 se -88, joka nyt ajettu jotain 380 tkm, eikä nokkaa vaihdettu. Auto ollut uudesta asti hänellä.
Kun näen kaveria melko usein niin tulee kiinnitettyä huomioita epätasaiseen käyntiin ja lievään naputukseen. Kaveri sanoo, että joku ruiskunohjaus -poksi rikki...
Oliskohan siitä sitten nokka menossa ? Tosin tätä on ollut jo kauan, että jos olis nokassa vikaan niin oliskohan se jo mennyt ?
Kyllä on monenlaista versiota kuultu näistä nenähommista. Kaverin 88-mallinen M103-koneinen farkku meni pitkästi yli 600tkm ilman nokkavaivoja. Toisaalta sitten uudemmissakin vuosimalleissa on sanomista ollut. Lisäksi kuluminen voi olla hidastakin, esim. hyvien öljyjen ja huoltojen ansiosta. Alunperin vian sanotaan johtuvan nokkien liian pehmeästä metalliseoksesta. Tietenkin kulumista voivat kiihdyttää esim. tiuhat kylmästartit, yli-ikäisiksi ajetut öljyt, kovat ryntäytykset kylmällä koneella jne. Mutta epätasaista käyntiä voivat aiheuttaa myös likaiset suuttimet.
Enkö mää nyt oikein ole luetunymmärtämispäällä. Miten M102 ei ruiskuna ehtinyt W123:een, mikäs teikäläisellä 230E:n pellin alla on...
.
Juu, oletten oikiassa. Mulle vain jäi jostain päälle, notta kyse oli 2,0-ruiskusta. Varmaan kun puhuttiin W201:stä ja kaasarin vaihtumisesta ruiskuksi... toki M102 tuli ruiskuna W123:een v. 1980, kylläkin tyyppinä M102.980.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Enkö mää nyt oikein ole luetunymmärtämispäällä. Miten M102 ei ruiskuna ehtinyt W123:een, mikäs teikäläisellä 230E:n pellin alla on...
.
Juu, oletten oikiassa. Mulle vain jäi jostain päälle, notta kyse oli 2,0-ruiskusta. Varmaan kun puhuttiin W201:stä ja kaasarin vaihtumisesta ruiskuksi... toki M102 tuli ruiskuna W123:een v. 1980, kylläkin tyyppinä M102.980.
No, kyllähän tämä tiedettiin, mutta pitihän tuota hiukkasen tölviä, sano.
Siinä olisikin muuten mielenkiintonen ajatus, että jostain saisi 200E-koneen jonka sovittaisi W123:n nokalle. (Ei oman, tietenkään... )
Kilinä voi kuuluu startista. Käynnistinratas seilailee omia polkujaan ja hipoo hammaskehää. Mulla on sama vika. Kilahtaa startatessa. Mulla kyllä kilisee kiihdyttäessäkin, mutta ratas onkin tarvike.