Tietoa vailla W124?
Tietoa vailla W124?
Elikkäs suunnitteilla olisi pien muotoinen 300 Turbo Diesel projekti mutta ennen kun sen aloittaa niin pitäis saada vähän lisätietoa.
-Millainen on normaaliperä?
-ASD-lukkoperä?
Missä malleissa, onko lisävaruste miten toimii?
-4Matic?
Miten kestävä? Kestääkö miten suuria tehoja?
-Millainen on normaaliperä?
-ASD-lukkoperä?
Missä malleissa, onko lisävaruste miten toimii?
-4Matic?
Miten kestävä? Kestääkö miten suuria tehoja?
Re: Tietoa vailla W124?
Lisävaruste, se näkyy esimerkiksi tästä tyyppikilvestä konepellin alta:Nimble kirjoitti:-ASD-lukkoperä?
Missä malleissa, onko lisävaruste miten toimii?
http://www.nic.fi/~danes/w124/jutut/pic/p0006.jpg
Mikäli siellä on tuo 211 niin asd löytyy. Näkyy myös mikäli siellä on se asd valo mittaristossa. Syttyy kun kääntää virrat päälle ja sammuu hetken kuluttua moottorin käynnistyttyä.
Toimii esimerkiksi siten kun tänään oli kattotiiliä peräkärryssä ja peruutin nurmikolta ylämäkeen autotalliin, niin valo alkoi vilkkua ja auto rynkytti hetken eikä jäänyt sutimaan paikalleen. Nurmikkon ilmestyi ruopimisjäljet molemmista renkaista.
Siellä on jotkut kitkalevyt ymmärtääkseni perässä, joita tietokone ohjaa renkaiden pyörimiserotiedon perusteella. Hieno keksintö varsinkin talvella.
Normaaliperä on normaaliperä, eli toinen rengas sutii, noloa.
4-maticista ei kannata alkaa tekemään superturboa. Käyttöautona varmaankin erittäin hieno peli ja kestävä uskoisin. Varaosat taitaa olla sitten taas hieman kalliimpia.
Mikäli haet suuria tehoja niin osta ei vähäpäästöinen. Ennen kaikkea turboprojektiin tulee ostaa turbomoottorilla varustettu auto.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mites kestävä toi asd sit on? Kestääkö suuria tehoja hyvin? Tarkoitus olisi hommata 300 turbo diesel automaatti. Ja sit siitä tehoja kutittelemaan.
Viimeksi muokannut Nimble, Ke 11.07.2007 09:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Iso ASD kestää hyvin suuria tehoja. Mutta jos alat sutimaan, jolloin anturit tunnistavat pyörintänopeuden eron, lyö se lukon päälle. Tässä saattaa sitten vetari pamahtaa jos siis on sitä voimaa pyörille tulossa. Vaihtoehdot on vahvistaa vetarit tai rakentaan kajuuttaan namiska, jolla sähköisesti lyöt lukon päälle. Tee vaikka molemmat, kuitenkin piirrät sillä jossain vaiheessa donitsit. 

MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Ostat sen turbolla ja asd:llä varustetun 3 litraisen auton, siinä on kaikki tarvittava samassa paketissa. Iso perä, isot jarrut, kunnollinen automaatti.
Noilta meidän ammattikiihdyttäjiltä voisi kysyä, miten ne ajelee noilla asd perillä varttimailia. Onko silloin asd pois kytkettynä vai pakotettuna päälle lähdöstä saakka, vai mennäänkö tietokoneen käskemänä. 12 sekunnin puolelle on päästy noilla vermeillä, joten kyllä ne jotakin kestävät. Pitäisi riittää katukäyttöön siis hyvin.
Ai niin, ja ennen kuin alkaa autoa virittämään on hyvä käydä sen alusta ja jarrut läpi. Kaikki kulahtaneet puslat uusiksi, jämäkät jouset ja iskunvaimentimet. Uudet jarruosat ja nesteet. Nuo ovat jo niin vanhoja autoja, että uutta palikkaa oikein huutavat. Ei ne "isot jarrutkaan" ole mitään ihmeitä vakiokuosissa.
Noilta meidän ammattikiihdyttäjiltä voisi kysyä, miten ne ajelee noilla asd perillä varttimailia. Onko silloin asd pois kytkettynä vai pakotettuna päälle lähdöstä saakka, vai mennäänkö tietokoneen käskemänä. 12 sekunnin puolelle on päästy noilla vermeillä, joten kyllä ne jotakin kestävät. Pitäisi riittää katukäyttöön siis hyvin.
Ai niin, ja ennen kuin alkaa autoa virittämään on hyvä käydä sen alusta ja jarrut läpi. Kaikki kulahtaneet puslat uusiksi, jämäkät jouset ja iskunvaimentimet. Uudet jarruosat ja nesteet. Nuo ovat jo niin vanhoja autoja, että uutta palikkaa oikein huutavat. Ei ne "isot jarrutkaan" ole mitään ihmeitä vakiokuosissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
124 E500:n jarrut ovat ilmeisen asialliset. Itsellä niitä ei vielä ole, mutta tulossa toki. Myös 300TDT:n jarrut laatu levyillä ja paloilla ovat ihan OK.
Sitten sekin että tekeekö 603:sta vai 606:sta. Eli 606 on se moniventtiiliversio. 606 tuli vakiokoneeksi 94(?) 124 korin koneeksi. Tarkoitan vaan että jos päättää tehdä 606:sta, niin korin olisi hyvä olla sellainen mikä ei ole vähäpäästöinen ja vm. 94; taitaa mennä katsastukset vaikeeksi.
Itse tein niin että hankin -87 korin 603 vaparilla, josta möin moottorin ja hankin uuden -94 606 vaparin.
Moottorivalinnat tekevät hieman hintaeroa rojektiin:

Sitten sekin että tekeekö 603:sta vai 606:sta. Eli 606 on se moniventtiiliversio. 606 tuli vakiokoneeksi 94(?) 124 korin koneeksi. Tarkoitan vaan että jos päättää tehdä 606:sta, niin korin olisi hyvä olla sellainen mikä ei ole vähäpäästöinen ja vm. 94; taitaa mennä katsastukset vaikeeksi.

Itse tein niin että hankin -87 korin 603 vaparilla, josta möin moottorin ja hankin uuden -94 606 vaparin.
Moottorivalinnat tekevät hieman hintaeroa rojektiin:
- 12V
603 VAPARI - En lähtisi itse tekemään mitään. Edullinen moottori.
603 TURBO - Hyvä aihio tehdä teho diisel. Kohtuuhintainen mosa.
24V
606 VAPARI - Suurin ero turbo-malliin männät ja veiveivit (aika merkittävä ero), riittää kuitenkin yli 400hp:n. Ihan kohtuu hintainen.
606 TURBO - Kaikki hilppeet öljylähdoistä, vahvoista männistä ja veiveistä , yms. lähtien valmiina. Kallis moottori, mutta yhtäkalliiksi/kalliimmaksi tulee jos vaparin tekee vastaavaksi. Muistelisin että vm.97, 150tkm, turbo moottori myytiin foorumilla 3000 eurolla.


MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Kun olet ostanut tuon 606:n kolmella tonnilla niin seuraavaksi hankit:
- öljynlauhduttimia 2 kpl (~160 €)
- välijäähdyttimen (300 ... 600 €)
- pakosarjan (~400+ €)
- pakosarjan pinnoituksen (~200+ €)
- turbon (900 €)
- ilmansuodattime (80 €)
- paineputkistoa, klemmareita (400 €)
- ruiskutuspumpun (1000 €)
- vahvistat automaatin (1000 €)
= 3000 € + 4590 € + auton hinta ilman jarruihin yms. menevää rahaa.
[600+ HP?] Tosin tässäkin tapauksessa kone olisi hyvä käyttää auki ja laakereoida etc, jos meinaa oikeasti tuon 600+ saavuttaa.
Vai riittäisikö jos ostaa siihen om603:een nuo samat osat. [450 HP ?]
Vai riittäisikö jos ostaa siihen om603:een vain suuremman turbon, välijäähdyttimen, ja laittaa pumpun ja jatkaa siitä pikkuhiljaa. [300 HP ?]
edit: Hukkaportti unohtu, +500€
ja pakoputki +200 €
- öljynlauhduttimia 2 kpl (~160 €)
- välijäähdyttimen (300 ... 600 €)
- pakosarjan (~400+ €)
- pakosarjan pinnoituksen (~200+ €)
- turbon (900 €)
- ilmansuodattime (80 €)
- paineputkistoa, klemmareita (400 €)
- ruiskutuspumpun (1000 €)
- vahvistat automaatin (1000 €)
= 3000 € + 4590 € + auton hinta ilman jarruihin yms. menevää rahaa.

Vai riittäisikö jos ostaa siihen om603:een nuo samat osat. [450 HP ?]
Vai riittäisikö jos ostaa siihen om603:een vain suuremman turbon, välijäähdyttimen, ja laittaa pumpun ja jatkaa siitä pikkuhiljaa. [300 HP ?]
edit: Hukkaportti unohtu, +500€

Lisää tietoa: www.skg.fi
Samat osat 603:en maksaa niin mitättömän vähän vähemmän (jos yhtään) kuin 606:en etten välttämättä lähtis tuollekaan linjalle...veskola kirjoitti: Vai riittäisikö jos ostaa siihen om603:een nuo samat osat. [450 HP ?]
Vai riittäisikö jos ostaa siihen om603:een vain suuremman turbon, välijäähdyttimen, ja laittaa pumpun ja jatkaa siitä pikkuhiljaa. [300 HP ?]
edit: Hukkaportti unohtu, +500€ja pakoputki +200 €


Itsellä meni reilu vuosi auton hankkimisesta kunnes kaikki oli suunnilleen valmiina. Auto oli kokoajan ajossa. Tietysti matkanvarrella menee kaikkea pientä. Päällekkäisyyksiä kannattaa välttää!
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Sitä mä justiinsa tarkoitin, jotta riittäisikö se auto semmoisenaan om603turbolla, ei maksaisi ihan niin vietävästi...siis se kolmen tonnin säästö tulee heti.
Jos meinaa laittaa 606:n niin kannattaa hankkia koneeton kori tai koneviallinen tjms.
Kunnon autossa puhutaan kuitenkin 10 ... 15 k€ projektista.
...noh, mitäs sitä, överiksi nämä jutut aina menee lopulta.
Jos meinaa laittaa 606:n niin kannattaa hankkia koneeton kori tai koneviallinen tjms.
Kunnon autossa puhutaan kuitenkin 10 ... 15 k€ projektista.
...noh, mitäs sitä, överiksi nämä jutut aina menee lopulta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
bensasta dieseliksi
Onko järkee vai ei ,jos hankkii esim e 420 bensan vaikkapa kone tai laatikkovikaisena saksan maalta ja dieselöi suomessa.
Click
Helekutin pitkä linkki ,tiedän.Viisammat konemiehet lyhentäkööt.
Jos auto on -93 eli vähäpäästöinen bensana niin onko sen dieselinkin oltava vähäpäästöinen.... Om 605 tai 606
veskola: Linkki lyhennetty
[/i]
Click
Helekutin pitkä linkki ,tiedän.Viisammat konemiehet lyhentäkööt.
Jos auto on -93 eli vähäpäästöinen bensana niin onko sen dieselinkin oltava vähäpäästöinen.... Om 605 tai 606
veskola: Linkki lyhennetty
Koodi: Valitse kaikki
[url=http://www...]Click[/url]
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Bensa-autoissa pitäisi olla 87 tai vanhempi, dieseleissä alle 92, mutta se pitää varmistaa rekisteriotteesta. Tuo vuosimalli on hieman omalla tavallaan venyvä käsite.
Esim. 89 mallin vähäpäästöiseen bensa-autoon ei siis ymmärtääkseni saa laillisesti vaihdettua ei-vähäpäästöistä dieseltekniikkaa, koska kyseinen auton "runko" on saanut aikoinaan verohelpotusta. Sitä en tiedä jos sen 89 bensan dieselöisi "ennen maahantuontia", toisi siis ei-vähäpäästöisenä dieselinä suomeen. Luultavasti tuokin on estetty jollain pykälällä.
Edelleen ymmärtääkseni vähäpäästöiseen bensaan saisi vaihtaa vastaavan vähäpäästöisen dieseltekniikan, jos sellainen löytyy tehtaan rakentamana samanlaisesta korimallista. Tällöin pitää kaikki tekniikka vaihtaa. Itse en uskaltaisi ottaa tälläistä riskiä, jollei se sitten onnistukkaan, tai ainakin se tulee kalliiksi. Helpompi on siis ostaa suoraan ei vähäpäästöinen dieselauto, ja piristää sitä vaikka sekin on laitonta
Mitään holsettia ei sitten laiteta vähäpäästöiseen autoon.
Esim. 89 mallin vähäpäästöiseen bensa-autoon ei siis ymmärtääkseni saa laillisesti vaihdettua ei-vähäpäästöistä dieseltekniikkaa, koska kyseinen auton "runko" on saanut aikoinaan verohelpotusta. Sitä en tiedä jos sen 89 bensan dieselöisi "ennen maahantuontia", toisi siis ei-vähäpäästöisenä dieselinä suomeen. Luultavasti tuokin on estetty jollain pykälällä.
Edelleen ymmärtääkseni vähäpäästöiseen bensaan saisi vaihtaa vastaavan vähäpäästöisen dieseltekniikan, jos sellainen löytyy tehtaan rakentamana samanlaisesta korimallista. Tällöin pitää kaikki tekniikka vaihtaa. Itse en uskaltaisi ottaa tälläistä riskiä, jollei se sitten onnistukkaan, tai ainakin se tulee kalliiksi. Helpompi on siis ostaa suoraan ei vähäpäästöinen dieselauto, ja piristää sitä vaikka sekin on laitonta

Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos tuo Saksasta pelkän rungon ei siitä saa veropäätöstä ennen kuin se on ajokunnossa. Mutta jos viallinen kone on paikoillaan; E 420:n verot ovat aika kovat... Jos kone-/laatikkovika on tullin mukaan pieni, niin pudottavat 6000 euron veroista 300e.koyama kirjoitti:Onko järkee vai ei ,jos hankkii esim e 420 bensan vaikkapa kone tai laatikkovikaisena saksan maalta ja dieselöi suomessa

Saakos ne tullissa tietää mikä moottori autossa on aikoinaan ollut paikoillaan? Tarvitsisi olla varmaan joku tuttu joka laittaa sen diiselin paikoilleen ja sitten ostaisit sen. Pitävät varmaan keplotteluna jos itse vaihtaa diiselin paikoilleen ja piruillakseen tekevät homman hankalaksi.veskola kirjoitti:Sitä en tiedä jos sen 89 bensan dieselöisi "ennen maahantuontia", toisi siis ei-vähäpäästöisenä dieselinä suomeen. Luultavasti tuokin on estetty jollain pykälällä.

MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Oleellista on, jotta saksan rekisteriotteessa pitäisi lukea diesel ja vaikkapa -90. Ei sillä ole niin väliä mikä mylly siellä oikeasti on kunhan suomen katsastuksessa sitten on taas sama diesel. Mutta mistä kehittää moisen saksan rekisteriotteen.Hanomag kirjoitti:Saakos ne tullissa tietää mikä moottori autossa on aikoinaan ollut paikoillaan?
Mutta eikös saksan pojilla ole sama ongelma, vai saako siellä vaihtaa 90 mallisen bensakoneen tilalle dieselin ? Mikäli siellä saa mutta suomessa ei niin sittenhän pitäisi taas valittaa jonnekin, pitäskö laittaa Viheraho töihin konsultiksi

Lisää tietoa: www.skg.fi
Kiitos valaistuksesta.Näin säästyi ensi talven autorakentelulta.veskola kirjoitti:Oleellista on, jotta saksan rekisteriotteessa pitäisi lukea diesel ja vaikkapa -90. Ei sillä ole niin väliä mikä mylly siellä oikeasti on kunhan suomen katsastuksessa sitten on taas sama diesel. Mutta mistä kehittää moisen saksan rekisteriotteen.Hanomag kirjoitti:Saakos ne tullissa tietää mikä moottori autossa on aikoinaan ollut paikoillaan?
Mutta eikös saksan pojilla ole sama ongelma, vai saako siellä vaihtaa 90 mallisen bensakoneen tilalle dieselin ? Mikäli siellä saa mutta suomessa ei niin sittenhän pitäisi taas valittaa jonnekin, pitäskö laittaa Viheraho töihin konsultiksi
se viheraho paasamaan aken konnttorille ja verohallintoon ynnä tulliin.
Kaikki samana päivänä,sellainen täsmäiskuna suunnattuna ja Karpo vielä kerran karvareuhka pässä takapiruksi.
Ei se olis joutanut vielä eläkkeelle
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex