- Sain vihdoin pystärin jarruhommelit kondikseen ja ei muuta kun katsastamattomalla autolla testi&tuomio. Tuomio; moottorin tukikumit vaihtoon ja kardaanin tasapainon syyniä.
Aloin katselemaan tukikumeja ja niitähän perkule on kataloogin ja Lajusen kotisivujenkin mukaan 3! Mihins tuo etummainen tulee asentaa kun ei mulla semmoista siellä näy. (Ei näy kun en asentanut.. )
On nekin. Mutta tuo on eri juttu kun se lootan alle tuleva. Siteerataans tuon Lajusen (toiv. ei pahastu) kotisivulolta kuvaa; se joka multa puuttuu on toi tossa oikeella.
Tuollainen kuvan oikenpuoleinen kumi on mun 123:ssa öljypohjan takapuolella. Se on ilmeisesti koneen heilahduksen vaimennin, koska on samoissa koneen korvissa kiinni missä on toisissa (300D:ssä?) koneen molemmilla puolilla olevat iskunvaimentimet.
115 240 D:ssä näkyy taasen olevan öljypohjan etupuolella pyöreä tuki jonka toinenpää nojaa apurunkoon. Näkyy heti tuulettajan hihnan alapuolella.
No tuota, mulla kun on tuo pielavetinen W115 eli 123sen OM616sella varustettu.. Koneen alle ja öljypohjan väliin - siis apurunkoon kyllä, mutta mitäs, onko uudemmassa OM616sessa tuolle kiinnikettä? Tarkistan huomenna kun iskarihommiin alan.
Pääasia että käy ja kukkuu, tänään kävin ostamassa saunakaljat autolla, I`m a rebel! Josko parissa viikossa sais katsastuskuntoon.
Ei sitä etummaista kumia sielä tarvi. Ei mullakaan ollu tuon 3-litrasen kans. Nuo on vaan onnettoman heposet nuo varsinaiset tukikumit, lötköt eikä kestä. Nyt kun mulle tulee uus tekniikka niin tarkotus ois tehä ite jämäkämmät tukikumet sitte moottorille, ettei se pääse heiluun kovin paljo ja kestää sit kumet.
Antti M. kirjoitti:Ei sitä etummaista kumia sielä tarvi. Ei mullakaan ollu tuon 3-litrasen kans. Nuo on vaan onnettoman heposet nuo varsinaiset tukikumit, lötköt eikä kestä. Nyt kun mulle tulee uus tekniikka niin tarkotus ois tehä ite jämäkämmät tukikumet sitte moottorille, ettei se pääse heiluun kovin paljo ja kestää sit kumet.
ellen ihan väärin muista niin tuo etummaisen kumin hela asennetaan siten että sitä jonkin verran esijännitetään -> varsinaiset tukikumit tällöin painuvat hiukan kasaan ja ovat vähemmän lötköjä. tehtaan moottorimanuskasta selviää, tsekkaisin tuon mutta manuskat ja pystärit menivät aikaa sitten etiäpäin.