Öhöm, mitenkäs tämän nyt laittaa lyhyesti ja ennen kaikkea oikein:
- Mikäli katsastettavan ajoneuvon tilavuus on vähintään 3 m3 siis 3 kuutiota ja tavaratilan korkein kohta lattiatasosta mitattuna väh. 130 cm korkeudella , niin se voidaan muutoskatsastaa pakettiautoksi.
(En muista edellyttääkö säädös tasaista lattiaa tietyn prossamäärän)
TAI
- Maahantuoja on tyyppihyväksynyt (onko sellaista termiä) auton pakettiautoksi soveltuvaksi ja antanut ko. autosta moisen lausunnon eli tyyppihyväksynnän. (Mitä eivät Jyväskylän Seppäläkankaan katsastuskonttorin ihanan virkailijaplikan mukaan suosiolla anna.)
Eli siitä vaan sorvaamaan tötteröä W210 katolle ja nahkapäällysteistä takapenkkiä irti! Suoraan sanoen kaamea ajatuskin. Yritän omaa satakaksnelostani katsella ilman kattokorotusta, välillä käy mielessä että kyllähän se ihan komea auto ilman töröä..
Mersun farmareita ei ole tyypitetty pakuksi, mitään mallia.
Katsastusasema kertoo vaikka rek.numerolla onko auto tyyppihyväksytty pakuksi, mutta mitään listaa ei ole olemassa / anneta.
Eihän tämä nyt näin mene...voiko vai eikö kysymys ensin tästä korotus mallisesta p-autosta liittyy,niihin maastureihin joista ei aikoinaan joko a)olllu tarvinnu maksaa autoveroa,tai b)oli joku prosentti maksettu...Kyllä mun käsittääkseni auton josta on uutena maksettu täysi autovero,pitäis pystyä tekeen p-auto,sillä tätä autoveron kiertoa varten nämä herrat keksivät näitä kuutiotilavuuksia,hankaloittaakseen tällaisien tekoa.Kannattaa kuitenkin kysyä vaik AKE:lta näistä,mut mun mielestä em.farkku on sitä ikäluokkaa ettei olis aivan mahdoton ajatuksena saadakkin pakuksi.
Vastikäänhän ainakin k-autoiksi rekisteröityihin pakuihin(chevy van) hyväksyttiin jo pehmeät penkit taaksekin,mut mielestäni p-autoihinkin on tullut vastaavan kaltaisia huojennuksia...katselkaapas www.ake.fi sieltä kyllä selviää asiast yhtä jos toista.Ja kaikesta muustakin autoiluun liittyvästä tieliikennelaki-asioista ku vain jaksais penkoa...
Joo, lakimuutos tuli voimaan 16.6.2003 ja helpotti senverran että farmarista voi tehdä pakun alkuperäisillä takapenkeillä, kun laittaa ohjaamon taakse väliseinän, vaikka verkosta. Esim. VW Golf,Passat,Opel Astra ym.
Kantavuudesta täytyy jäädä yli puolet tavaralle, ja henkilö painaa 67 kg.
Siitä määräytyy paikkaluku.
Vm-95 uudemmissa kulj. painoa ei ole laskettu kantavuuteen.
Mutta, mutta,auton pitää olla MAAHANTUOJAN TYYPPIHYVÄKSYTTÄMÄ pakuksi,
ja jostain syystä mersut eivät ole, mikään farmari,eli niistä ei voi tehdä.
Kysytty on W124,W202,W210.
(w123 voi muuten olla mahdollinen-niin vanhaa ei kyselty?)
Lainattu:
Lähettänyt Lili 16.01.2004 12:39
Mistä johtuu että muutoskatsastettaessa henkilöautosta pakettiautoksi on eri autoilla eri vaatimukset? Itselläni on Land cruiser Bj 75 vm.85 ja haluaisin muutoskatsastaa sen pakettiautoksi, onnistuuko?
- Osa autoista on tyypitetty pakettiautoiksi, osa ei. Sinun autoasi ei ole tyypitetty pa:ksi, joten sen täytyy täyttää pa:n vaatimukset: 3m3 tavaratila, väh. 1,3m sisäkorkeus ja 600 kg kantavuus.
En tiedä muuta kuin "suksiboksifarmareita" w124 mersuja pakuna ?
Minulla on MB bussi, 10 paikkainen, ajoneuvolaji henkilöauto ja
dieselvero 105 € vuosi. Kokonaispaino 3200 kg . Toissa vuonna veroa meni vielä yli 800 € ...
Viimeksi muokannut dealer, Ma 08.03.2004 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
G280E kirjoitti:Älkäähän ny hyvät lajitoverit...ei kai ny 124t mersu paina lähellekkään 1800 kiloa????Eikähän toi4matic vaihteisto niin paljoa lisää tee?
Täytyy oottella,että"aku.p" kertoo paljon 4-matic farkku painaa?
Mutta kyllä jkl:ssä aikoinaan niitä katsastettiin pakuiksi ilman korotusta tosinkin sillä "keltaisella" numero lapulla varustettuina.
Nii..Näihin ei ole olemassa tyhjentävää vastausta ja syy siihen löytyy siitä,et kun joku aikoinaan keksi rekisteröidä h-autonsa p-autoksi,alkoi valtion pitkä ja kivinen tie keksiä kaikkiin porsaan reikiin oma possunsa,kun yksi possu oli työnnetty tukkeeksi yhteen porsaan reikään keksi toinen omasta automerkistä uuden porsaan reijän lakipykälistä mikä oli taas tukittava jne jne...eli samastakin automerkistä oli sitten ensirekisteröitäessä esim muutettava vaikkapa ajoneuvoluokka N1 joksikin muuksi ettei enää tätä yksilöä saataisi p-autoksi....karmea kateus on kaiken takana(kun en minä herra valtuutettu voi käyttää tätä hyväksi,ni ei kyllä kukaan muukaan.tv:stä tuli taannoin ohjelma jossa haastateltiin erästä hemmoa joka istui työkseen kesimässä säädöksiä ajoneuvo-ja tieliikennelakeihin......kaveria näytettiin kun hää tuli polkupyörällä töihin,haastattelija kehui pp:n kätevyyttä kaupunki olosuhteissa ja tää hemmo kertoikin asiasta motivoituneena,ettei ollu koskaan edes omistanu ajokorttia.....tällaisen heebon käsissä meitä sit viedään ja lyödään...
G280E kirjoitti:Älkäähän ny hyvät lajitoverit...ei kai ny 124t mersu paina lähellekkään 1800 kiloa????Eikähän toi4matic vaihteisto niin paljoa lisää tee?
Täytyy oottella,että"aku.p" kertoo paljon 4-matic farkku painaa?
Mutta kyllä jkl:ssä aikoinaan niitä katsastettiin pakuiksi ilman korotusta tosinkin sillä "keltaisella" numero lapulla varustettuina.
Jaa...toi kelt.80 kielii kyllä ajoneuvon painoluokasta...
eiks toi 4-matic ole vaihteisto tunnus???
Jos se onkin neliveto....nelipyöräohjaus....kun ei tiedä on helppo hymyillä
käsitys on kyl laatikosta....
valta-osa maamme maastureista painaa ton 1800-2000 kg.tuntuu vain T-mersu tosi raskaalta jos menee samaan painoon,niissä on kuitenkin sitä raskasta tekniikkaa ja erilliset rungot ja huh huh...
Jaa en tiedä sen maasturi ominaisuuksista,mutta kovalla penkillä ja pienellä verolla niitä on!
Joku "guru" voisi valaista asiaa
Kyydissä olen istunut ja 300 diiseli turbolla ja neliveto.
G280E kirjoitti:
Jaa...toi kelt.80 kielii kyllä ajoneuvon painoluokasta...
eiks toi 4-matic ole vaihteisto tunnus???
Jos se onkin neliveto....
4-matic on nimenomaan neliveto ja ainakin 300D-koneella ja vetokoukku yms painoa saadaan omapainoksi hitusen yli 1800kg, jolloin sen saa (tai ainakin muutama vuosi sitten sai) rekisteröityä pakettiautoksi, vaikkei se sisäkorkeus täyttyny.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Olikohan niissä vielä voiman ulosotto, silloinhan sellaisen olisi voinut saada ostaa halvalla autoverolla... maasturina.
Onhan se 4matic neliveto kyllä.
dealer kirjoitti:Olikohan niissä vielä voiman ulosotto, silloinhan sellaisen olisi voinut saada ostaa halvalla autoverolla... maasturina.
Onhan se 4matic neliveto kyllä.
Maasturiin tarvittiin maavaraa eli tyyppikatsastuksessa oli tiettyyn lähestymiskulmaan (määritelty asetuksessa) tehty "maasto" josta autolla piti selvitä. En enää muista vuosilukuja mihin asti oli tyystin autoveroton mutta muistaaksen jotain n.-81 ja vero 30% -91 asti ja siitä 50% -93 asti, josta lähtien sama vero kuin henkilöautoilla. Lisäksi voiman ulosotto oli vaatimuksena matalampaan verotukseen. Selvittelin joskus jotain projektia varten konttorilta asetuksia.
Itä-Suomessa kauppaavat kaks vuotta vanhoja 206 pöso dieseleitä joko viiden tai kahden hengen autona on myynnissä neljä kappaletta et kyllä niiitä saa jollakin konstilla pakuks. Ja 4matic piti olla kaikilla varusteilla et paino meni 1800kg jossakin olivat katsastaneet siten et taka mattojen alle oli laitettu lyijy levyt eka katsastukseen mutta jälkeen päin on tullut veroja. Kaverillani on -89 matic joka on uutena tuotu pakuna kovalla penkillä rek. otteessa näkyy vieläkin henkilön nimi lisätiedoissa ja lukee et ei ole maahantuoja tuoma peli
Jep!
Lyijymattoja kyllä ja oviin kaikenlaista painavaa ja isoin mahdollinen akku!
Kuullut myös,että varapyörääkin olisi täytetty muullakin kuin ilmalla?
Joo, pösöjäkin. Ja Escortteja, Mondeoita, Avensiksia ja monia muita ml. aiemmin mainitut, eikä siinä tosiaan konsteja paljon tarvita tyyppihyväksynnän lisäksi.
Harmittaa tuo MB - olisin kyllä w124 tehnyt pakun työmatka-autoksi jos voisi.
Farkusta sais avolavan kohtuu vaivalla - pitää käydä konttorilla vähän esittelemässä hurjia ideoita. Saksasta ajokuntoisen 300D:n saa alkaen 3k eur ja bensavehkeitä vieläkin halvemmalla.
mikky kirjoitti:ja yli 1800kg pakun perään pitää liimata se kiva keltamusta "80"
Raja on 1875 kg ja nykyään ajoneuvon suurimmaksi sallituksi nopeudeksi voidaan laittaa satanen jos on ABS-jarrut ja airbag.
Sen verran tosta tourinki 4maticista, että sen saa painamaan tuon n. 1800 kg, kun siihen laitetaan runsaalti lisävarusteita.
Siis lisä painoin,Paljonko painaa 4-matic normaalisti ilman painoittelua???
se lätkä raja on 1800kg,ainakin maastureissa,miksi se olis enemmän muissa,4-matic mercedeksen vuoksi mahdollisesti?
"Ellei auto täytä autoverolain vaatimusta vähintään 3 m3 kokoisesta tavaratilasta,
pakettiauton tulee olla luokiteltu valmistajan toimesta pakettiautoksi ja tämä tulee ilmetä LTJ:n tyyppihyväksyntätiedoista. Tämän lisäksi täyden autoveron alaisen pakettiauton istuinjärjestelyn tulee olla joko
1 . 1-TJ-tyyppihyväksyntätietojen ja niiden tarkoittamien ehtojen mukainen;
tai
2. sellainen, että tavarankuljetukseen tarkoitettu osasto on vähintään yhtä pitkä kuin ohjaamo. Mitattaessa ohjaamon pituutta tarkastellaan ohjauspyörän keskiön ja autossa takimmaisena sijaitsevan istuimen kauimmaisena takana olevan osan välistä pituussuuntaista etäisyyttä. Ohjaamon katsotaan kuitenkin päättyvän mahdolliseen väliseinään, joka on rakennettu erottamaan ohjaamo tavarankuljetukseen tarkoitetusta tilasta. "
Ja väliseinäksi riittää verkko - eikä tarvi olla metallia.
Paikkaluku tosiaan riippuu kantavuudesta.