w124&w123 D-mallien huollon helppous?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aliasJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 07.05.2007 10:33

w124&w123 D-mallien huollon helppous?

Viesti Kirjoittaja aliasJ »

No niin.
Kyseisten mersun omistajien omia kokemuksia huollosta ja korjauksista, ja lähinnä dieselmallit ovat kyseessä, sellaista itsekkin etsiskelen.

Eli onko korjaaminen niin sanotusti helppoa, onko autot tehty tee-se-itse miestä ajatellen, vai tuntuuko jokainen osa olevan mahdollisimman vaikeasti laitettu autoon.

Onnistuuko isommatkin remontit tavan autotallissa, vai pitäisikö löytyä autonosturi kaveriksi?

Löytyykö osia, erikoisempiakin, helpolla? Onko osien hinnat kohtuullisia?
Tarvitaanko erikoistyökaluja usein, vai riittääkö tavalliset yleistyökalut?

Vielä tarkennuksena: Kummastakin korimallista ihan karvalakki mallit kiinnostaa, ja vieläpä perinteiset 200D koneella olevat. 8) Siis mahdollisimman perusvarusteilla ja pienellä koneella, se riittää minulle.

Varmasti 123 ja 124 mallien huolto ja korjaus eroaa paljon toisistaan, mutta ehkäpä jotain yhteistäkin on. Suurella mielenkiinnolla odotan niiltä kommentteja, jotka ovat omistaneet kumpaakin mallia, ja voivat vertailla kokemustensa kautta huolto ja korjaustoimenpiteitä.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

123 ja 124 eroavat täysin toisistaan, mitään samoja osia ei ole(ok, apusimpukan helat:)

Ikä tekee varsinkin 123:ssa jo omat juttunsa remonttia tehdessä, osat on monesti ruostunut kiinni yms. Myös 124:en alustaremontissa tarvitsee monesti voimakeinoja.

Osia on hyvin saatavilla kumpaankin malliin, uutena ja käytettynä. Hinnat on kohtuullisia, suorastaan halpoja. KL-varaosat yms.
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

123:ssa joutuupi joskus venttiilinvälyksiä säätelemään, johon omat avaimensa säätötyön jouduttamiseksi. Ja pilkunviilaustietoa lisää: ohjausiskari sama ainakin 123 200D ja 124 200D :lol:
aliasJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 07.05.2007 10:33

Viesti Kirjoittaja aliasJ »

Vielä tarkennuksena, että en halunnut tietää mitkä osat ovat yhteisiä. Tarkoitin että mitkä korjaus/huolto toimenpiteet sujuvat samaan tapaan.

Kuinka paljon esimerkiksi w124 200D on monimutkaisempi kuin w123 200D? Jos tosiaan kumpikin on karvalakkeja, eli ei mitään ABS-höpinöitä tai muutakaan ylimääräistä. Keskuslukko ja ohjaustehostin taitaa löytyä vakiona kummastakin korimallista. :D
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Keskuslukkoa ei löydy kaikista 123-korisista. Ainakaan 200D:ssä ei ole vakiona.

Alustaratkaisuiltaan 123 on selvästi yksinkertaisempi (ei niin paljon kuluvia heloja jne.). Huoltotoimista esim. jarrurempat ovat samanmoisia, eli helppoja. Erikoistyökaluja en itse ole tarvinnut.

123:ssa suurin murhe on löytää jotakuinkin ehjä yksilö, jossa on esim. jalkatiloissa vielä pellit tallella. Peltiosat ei tosin paljoa maksa ja niitä on saatavilla.

Yhteneviä vikoja en itse tiedä muita kuin voimansiirron erinäiset äänet vanhemmiten ja se raitisilmapuhallin osaa kenkkuilla kummassakin korimallissa.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Jos ei välitetä ruosteista vaan puhutaan pelkästä tekniikasta niin W123 pohjautuu lähes täysin W115:sta joka oli tosi ikiliikkuja kun taas W124:n tekniikka on liki yhteneväistä alkupään W210 kanssa eli W124:nen on huomattavasti kalliimpi ja työläämpi ylläpitää. Noinniinku teoriassa siis. :D
Avatar
Villeys
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ma 06.02.2006 17:14
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Villeys »

Täältä http://www.mese.fi/mekka/index.php?title=W124 löytyy jonkin verran huolto- ja korjausohjeita w124:seen, kannatta lukea. Olen sitä mieltä että kun w124 on tekniikaltaan erilainen ja uudempi kuin w123, niin siinä on enemmän hajoavia osia. 124:n huoltaminen on kuitenkin helppoa, jos on jollekkin autolle oikeasti tehnyt jotain ja työkalut pysyy käsissä.

Mitä minulla on omia kokemuksia näistä malleista niin suurinpia eroja taitaa 123:n ja 124:n korjaustöissä olla kun 124ssa on enemmän hajoavia osia :) esim. lasinpyyhkijän mekanismin voi joutua purkaan (123ssa yksinkertainen ja varmmpi). Lämmityslaite ei välttämättä pelaa, saattaa olla magneettiventtiilit tukossa tai vaihtokunnossa, tai mahdollisesti lämmönsäätöpaneelin eletroniikassa vikaa.. (123:ssa perinteinen lämmityslaite -> ei kuluvia osia :D) Taka-akselistossa on 124ssa paljon enemmän kuluvia puslia. Hehkutulppien vaihto on 124een huomattavasti isotöisempi homma. Laturille on moniurahihna ja sille automaattinen kiristys, eli voi joutua vaihtaan keinun ja iskarin, muttei tarvi huolehtia hihnan kireydesta. 124ssa automaattisesti säätyvät venttiilit eli helpompi, ja jos joutuu vaihtaan hydraulisen nostimen, nokka-akselin saa irroitettua ilman sylinterinkannen irroitusta ja nostimet ovat vaihdettavissa (w124ssa). Siinäpä ne suurimmat erot mitä mieleen tulee ja tuolla www.mese.fi/mekka sivustolla kerrotaan minkälainen homma tällaiset remontit 124:een on tehdä. Loput huollot ja korjaukset taitaapi viedä samanverran aikaa molemmissa korimalleissa.

Eli myös 124:een onnistuu tehdä remontit tavallisessa autotallissa. Ihmeempiä erikoistyökaluja ei tarvita. Ja 200d ja 300d perus karvalakkimalleina ei eroa muuten kuin moottorin koolta, eli hajoavia osia ei tule enempää vaikka ostat isompi satasen dieselin. Osia saa uutena ja käytettynä, edullisia ovat. http://www.kl-varaosat.fi

Ei muuten löydy keskuslukitusta ensimmäisistä w124 200stakaan vakiona.
w124 300d -85
s124 300d -89
w124 200d -90
w203 180 -01
BMW 324 -86
Suzuki GT550 -73
Honda 125 XL -83
aliasJ
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ma 07.05.2007 10:33

Viesti Kirjoittaja aliasJ »

No niin, tuossahan tuli jo paljon asiaa. Vähän kuten itse arvelinkin, on monet kohdat tulleet monimutkaisemmiksi, kuten alusta, lämppäri yms.

Koriltaan w124 taitavat keskimäärin olla reilusti parempia kuin w123..? Kaikkihan riippuu auton pidosta, mutta näin yleis otannalla. Ikäeroa kuitenkin on jo useampi vuosi korimallien välillä.

Voihan hittolainen tosiaan, kumpika sitä nyt olis mukavampi auto ropailla, w123 vai w124. :roll: Ja ainoastaan 200D tulee kyseeseen.

Mutta lisää vaan käyttäjien kokemuksia omista autoistaan, ja niiden korjauksista
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

En usko että W124:n omistaminen/korjaaminen talouttasi vie sen kummemmin konkurssiin kuin W123. Jos jokapäiväiseen ajoon autoa ajattelisin, en epäröisi kääntyä W124:n kannalle. Kaikin puolin modernimpi, mukavampi ja taloudellisempi. Toki siinä on "hajoavia osia enemmän" kuten edelliset kirjoittajatkin ovat maininneet. Vaikka W124 takapyöräntuennassa on heloja ja tankoja muille jakaa, niin ei se W123 taka-alatukivarsikaan ole edullinen jos/kun se ruostuu sisältäpäin puhki. Eikä hyviä käytettyjä kasva joka oksalla.

Kuten itsekin sanoit, keskimäärin W123 jo ikänsä ja valmistusajankohtansa puolesta yhtyy happeen erinomaisen hyvin verrattuna W124:ään, joten peltiremontteihin saa varautua. W123:ssani on ainakin tullut vastaan pari niin kinkkistä kohtaa että kyllä on toivo meinannut välillä loppua (C-pilarin tuuletusaukon vuoto/akun takaa tulipellin nurkasta). Muuten tyypilliset lattiapellin ja kynnyskotelon sauma, lokasuojat, takavilkkujen alla oleva sauma... tuntuu että se on aina "kukassa". Eli vähän sieltä, tuolloin täältä hitsaamalla ei tunnu olevan mitään merkitystä, kerralla se pitäisi kuntoon laittaa ja laadukas maalaus ja massaus päälle. No, tuossa tuli nyt yhden yksilön vuodatusta peltien osalta.

Ota huomioon myös tulevaisuus. Vaikka Mercedes-Benzillä on maailman paras vanha-auto-organisaatio (M-B Classic ym. tahot), tiettyjen osien saatavuus tulee varmasti heikentymään jossain vaiheessa, eritoten tarvikkeena. Tekniikan osia saa varmasti vielä pitkään, mutta peltiosat, kromiosat, sisustus. Tietysti tällä ei ole merkitystä jos ei aio autoa pitää originaalikunnossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti: (C-pilarin tuuletusaukon vuoto/akun takaa tulipellin nurkasta).
Viimeksi mainittuun on helppo varautua sillä, että tyhjentelee ko. kolosen kaikesta puista tippuvasta töhkästä sun muusta säännöllisesti. Tuppaa muuten kertymäään sellaista pujua sinne melkoisesti.

Itse asiaan ei voi todeta kuin että ainakin W123:n konehuone on lähes asentajan unelma. Eilen juuri omaa huoltelin ja ihastelin, kun koko ruuman saa palasiksi käytännössä ruuvimeisselillä ja pienellä hylsysarjalla. Tilaa on ja rakenteen selkeyttä. :D
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Samuel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: To 26.02.2004 22:07
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Samuel »

Itsellä ollut molemmat sekä joitakin muita merkkejä. Mersu on minusta erityisen huoltoystävällinen. Minusta tuntuu että suunnittelijat ovat jo alunperin ajatelleet, että autoilla ajetaan paljon, joten niitä myös aika ajoin korjataan. Tavallisilla työkaluilla ja maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle.
Vastaa Viestiin