ilmastoinilaite tyhjäksi
ilmastoinilaite tyhjäksi
Onko kenellkään mitään vinkkiä, kun 99-mallisen 200 c-mallin farmarista oli ilmastointilaitteen aineet loppu ja merkkihuollossa tänään laitettiin uudet aineet ja homma pelitti.
Mutta ei pitkään.
n.4 tuntia huollon jälkeen parkkipaikalla (autolla oli ajettu n.20min huollon jälkeen eikä ilmastointilaite ollut päällä kuin kokeilun ajan) ajon jälkeen kuului konepellin alta jumalaton suhina ja sitä kesti noin 20min ja sitten tuli hiljaista. Eipä sen jälkeen tullutkaan enää kylmää ilmaa. Onko mahdollista että joku täyttöruuvi? tai vastaava on jäänyt auki? Huollon jälkeen sain kyllä jonkun testerin liuskan jonka mukaan homma on ok. laite on toiminut ihan moitteetta tään asti, mutta talven aikana oli vaan aineet loppu. Kävi mielessä, että jos laite olisi ollut valmiiksi rikki, niin eiköhän se olisi huollossa näkynyt ja viimeistään siinä testerissä.
Jos joku osaa auttaa, niin kiitoksia jo etukäteen. On varmaan huomenaamulla huollossa tiukkasanaista keskustelua aiheesta.
Mutta ei pitkään.
n.4 tuntia huollon jälkeen parkkipaikalla (autolla oli ajettu n.20min huollon jälkeen eikä ilmastointilaite ollut päällä kuin kokeilun ajan) ajon jälkeen kuului konepellin alta jumalaton suhina ja sitä kesti noin 20min ja sitten tuli hiljaista. Eipä sen jälkeen tullutkaan enää kylmää ilmaa. Onko mahdollista että joku täyttöruuvi? tai vastaava on jäänyt auki? Huollon jälkeen sain kyllä jonkun testerin liuskan jonka mukaan homma on ok. laite on toiminut ihan moitteetta tään asti, mutta talven aikana oli vaan aineet loppu. Kävi mielessä, että jos laite olisi ollut valmiiksi rikki, niin eiköhän se olisi huollossa näkynyt ja viimeistään siinä testerissä.
Jos joku osaa auttaa, niin kiitoksia jo etukäteen. On varmaan huomenaamulla huollossa tiukkasanaista keskustelua aiheesta.
aika yleinen vika on että menee lauhduttajan kenno puhki!!
tai sitten hyvällä tuurilla mennyt vaan joku tiiviste rikki putki liitoksesta.
sinnehän varmaan laitettiin väriaine aineitten sekaan? eli ultra valo paljastaa vuoto kohdan.
tai sitten hyvällä tuurilla mennyt vaan joku tiiviste rikki putki liitoksesta.
sinnehän varmaan laitettiin väriaine aineitten sekaan? eli ultra valo paljastaa vuoto kohdan.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Toimiiko jäähdytyspuhaltimet?
Jos ei toimi, niin paine nousee ja suhauttaa aineet varoventtiilistä pihalle.
Jos ei toimi, niin paine nousee ja suhauttaa aineet varoventtiilistä pihalle.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Juu kiitoksia vaan vastauksista. Tuosta väriaineesta en tiedä, mutta kai sinne semmoinen on laitettu, kun on kuitenkin kyse merkkihuollosta? Ja noista puhaltimista sen verran että kyllä kaikki puhaltimet toimii sekä ilmastointiasennossa, että normaalissa asennossa.
Mietin vaan sitä, että vehje toimi syksyyn saakka, kun ilmastointia käytin. Ja nyt kun olisin tarvinnut, niin aineet oli loppu, eli laitehan on kuitenkin toiminut tähän päivään saakka, lukuunottamatta jäähdytystä, että meneeköhän jälkikorjaus omaan piikkiin vai ottaako huoltoliike sen niskoilleen. Maalaisjärkihän sanoisi, että huollon piikkiin, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta?
Mietin vaan sitä, että vehje toimi syksyyn saakka, kun ilmastointia käytin. Ja nyt kun olisin tarvinnut, niin aineet oli loppu, eli laitehan on kuitenkin toiminut tähän päivään saakka, lukuunottamatta jäähdytystä, että meneeköhän jälkikorjaus omaan piikkiin vai ottaako huoltoliike sen niskoilleen. Maalaisjärkihän sanoisi, että huollon piikkiin, mutta todellisuus taitaa olla jotain ihan muuta?
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Jos syksyllä toimi mutta keväällä ei, niin se tarkoittanee sitä että talven aikana kun ilmastointia ei olla käytetty, on kompressorin akselin tiiviste kuivunut voitelun puutteen vuoksi (kylmäaineen joukossa nimittäin on voiteluaine) ja sieltä kautta on tihkunut kylmäaineet ulos.
Jos näin, niin ei takuuasia. Pitäisi päästä käyttämään ilmastointia ajoittain talvellakin kuivumisen estämiseksi.
Mutta useimmissa mersumalleissa se on mahdollista vain, kun ulkolämpötilamittari havaitsee lämpötilaksi enemmän kuin +4 ºC.....
Talvella siis lämpimään parkkihalliin, jotta voi käyttää ilmastointia.
Jos autossa on Webasto, niin sitäkin pitäisi käytellä kesällä, jotta toimii sitten talvellakin kun sitä tositoimissa tarvitaan.
Jos näin, niin ei takuuasia. Pitäisi päästä käyttämään ilmastointia ajoittain talvellakin kuivumisen estämiseksi.
Mutta useimmissa mersumalleissa se on mahdollista vain, kun ulkolämpötilamittari havaitsee lämpötilaksi enemmän kuin +4 ºC.....
Talvella siis lämpimään parkkihalliin, jotta voi käyttää ilmastointia.
Jos autossa on Webasto, niin sitäkin pitäisi käytellä kesällä, jotta toimii sitten talvellakin kun sitä tositoimissa tarvitaan.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jep, kiitoksia veikkauksista.
Nyt selvisi huolossa, että laite ei ollutkaan alunperin tyhjä, vaan ainetta oli 0,5kg jäljellä, eli 0,3kg vajausta.
Nyt koiteltiin venttiilejä ja todettiin että laitteessa on painetta vaikka muille jakaa. Putket ovat ehjät ja kennokin ilm. ehjä. Ilmeisesti joku venttiili päästää ainetta pois kun sinne tulee täydet paineet. eikun maanantaina uuteen huoltoon ja venttiilin vaihto. Onneksi ei ole kuin n. tunnin työ ja täyttö päälle.
Kahtellaan miten käy.
Nyt selvisi huolossa, että laite ei ollutkaan alunperin tyhjä, vaan ainetta oli 0,5kg jäljellä, eli 0,3kg vajausta.
Nyt koiteltiin venttiilejä ja todettiin että laitteessa on painetta vaikka muille jakaa. Putket ovat ehjät ja kennokin ilm. ehjä. Ilmeisesti joku venttiili päästää ainetta pois kun sinne tulee täydet paineet. eikun maanantaina uuteen huoltoon ja venttiilin vaihto. Onneksi ei ole kuin n. tunnin työ ja täyttö päälle.
Kahtellaan miten käy.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Nosta konepelti ylös, ota kuva keulasta, lähetä kuva tänne.katasami kirjoitti:missähän nää tuulettimet sijaitsee?
Ympyröidään sitten kuvasta oikea kohta

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Jep, nyt selvisi vika.
Täyttöventtiili eli se konepellin alla oleva, mikä tulee säiliön näköiseen mötikkään kiinni oli löysällä. Eli koko mötikkä heilui ja se kiristettiin ja homma pelitti kuten ennenkin. Ihme vaan että tarvitsi 3 kertaa käydä huollossa, ennenkuin tuollainen huomattiin. Ja tiivistehän sieltä oli mennyt. Mutta kiitoksia vaan kommenteista.
Täyttöventtiili eli se konepellin alla oleva, mikä tulee säiliön näköiseen mötikkään kiinni oli löysällä. Eli koko mötikkä heilui ja se kiristettiin ja homma pelitti kuten ennenkin. Ihme vaan että tarvitsi 3 kertaa käydä huollossa, ennenkuin tuollainen huomattiin. Ja tiivistehän sieltä oli mennyt. Mutta kiitoksia vaan kommenteista.
Missä koneen lämpötilassa ne "pikkuflektit" pitäis alkaa pyörimään ? Eiköstä ne lähdekkin vasta sitten pyörimään kun on tarpeeksilämmin. Vai pitäiskö pyöriä aina kun on ilmastointi päällä ? Mikä anturi niitä flektejä ohjaa?Mika.T kirjoitti:Tarkistahan vielä että ilmastointi päällä keulasas oelvat sähkötuulettimet varmasti pyörii aina silloin tällöin. Ne ei pyöri jos ilmastointi ei ole päällä..
Äsken töistä ajaessani moottorin lämmöt nousi vähän yli 90asteesen ilmastoinnin olessa päällä. Ei ainakaan siinä vaiheessa ruvennu "pikkuflektit" pyörimään..

Pikkuflektit pyörii kun ilmastoinin lauhdutin lämpenee tarpeeksi.
Ne ei jäähdytä konetta.
Tosin ainakin vanhemmissa mersuissa ne on kytketty niin että jos koneen lämpö nousee jostain syystä olikohan se yli 105c niin nekin käynnistyvät.
Normaalisti ne ei tosiaan moottoria jäähdytä. Moottorin jäähdyttimelle pitäis riittä se koneen oma flekti.
Kannattaa raottaa moottorin jäähdytintä yläpäästä ja kurkata kennojen väliin. Usein ne on täynnä pa"#%"aa.
Ja ilma ei tietenkään silloin kennojen läpi kulje.
Ne ei jäähdytä konetta.

Tosin ainakin vanhemmissa mersuissa ne on kytketty niin että jos koneen lämpö nousee jostain syystä olikohan se yli 105c niin nekin käynnistyvät.
Normaalisti ne ei tosiaan moottoria jäähdytä. Moottorin jäähdyttimelle pitäis riittä se koneen oma flekti.
Kannattaa raottaa moottorin jäähdytintä yläpäästä ja kurkata kennojen väliin. Usein ne on täynnä pa"#%"aa.

Ja ilma ei tietenkään silloin kennojen läpi kulje.
Molemmista, koneen lämpötilan ja ilmastoinnin paineen mukaan käynnistyvät.
Vanhemmissa pyörivät puolinopeudella kun painetta tarpeeksi ja täydellä kun lämmöt nousee sinne 105 asteen tuntumaan. Ilmastointihan rasittaa konetta sen verran että lämpenee enemmän, lisäksi ilmavirtauskin varmaan heikompi kun monta kennoa päällekkäin. Uudemmassa sitten pyörimisnopeus säädetään portaattomasti, tai ainakin niitä eri nopeuksia on paljon..
Vanhemmissa pyörivät puolinopeudella kun painetta tarpeeksi ja täydellä kun lämmöt nousee sinne 105 asteen tuntumaan. Ilmastointihan rasittaa konetta sen verran että lämpenee enemmän, lisäksi ilmavirtauskin varmaan heikompi kun monta kennoa päällekkäin. Uudemmassa sitten pyörimisnopeus säädetään portaattomasti, tai ainakin niitä eri nopeuksia on paljon..
Niin ja jäähdyttäjän kenno on ilmastoinnin kennon takana, saa jo lämmitettyä jäähdytysilmaa.AM kirjoitti: Vanhemmissa pyörivät puolinopeudella kun painetta tarpeeksi ja täydellä kun lämmöt nousee sinne 105 asteen tuntumaan. Ilmastointihan rasittaa konetta sen verran että lämpenee enemmän, lisäksi ilmavirtauskin varmaan heikompi kun monta kennoa päällekkäin. .
Jostakin olen lukenut, että kun koneen lämpö nousee vielä lisää olisiko ollut 110 asteeseen niin puottaa ilmastoinnin kokonaan pois lämmittämästa jäähdytysilmaa.