Vinkkejä otetaan vastaan
Jalopuupanelien päivitys
Jalopuupanelien päivitys
On törkeen rumat nuo jalopuupanelit omassa kun lakkapinta halkeillut pahasti,että onko joku joskus noita päivitellyt(hiontaa ja uutta lakkaa) jos joku tehnyt niin kuinka onnistu ja kuvia olis kiva myös nähä.
Vinkkejä otetaan vastaan
Vinkkejä otetaan vastaan
M-B V 250 cdi 2014
Mites jos ei haluais päivittää vaan kunnostaa entiseen loistoonsa
Onnistuuko vai pitääkö etsiä toinen ehkä parempi
Ja kun tuo jalopuutuntemus on hivenen ööö
huono niin onkos näissä paljonkin eri puulajeja käytetty,vai pystyykö purkuautosta ostamaan ihan vaan vuosimallin perusteella??
W124 300D aut -89
W124:ssä on käytetty kahta eri sortimenttia puuta (E 500 LTD:ssä tosin kolmatta) eli normaalia vakiona olevaa "Zebranoa" ja lisävarusteena (SA 731)/tietyissä malleissa vakiona ollutta pähkinäpuuta. Näissä tietysti on ollut puulle ominaista sävyvaihteluja, eli jos haluaa harmonisen kokonaisuuden, aina kannattaisi siirtää koko panelointi autosta toiseen. Muuten saattaa mennä hermo etsiessä sopivaa sävyä sieltä täältä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Yksi vaihtoehto on Jalopuujäljitelmä
[url=http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/index.php]Matkapuhelinfoorumi[/url] arivi
Omassa SL:ssä oli nuo puuosat huonossa kunnossa, lakat lohkeilleet.
Viime talvena otin ne irti, hioin ja käsittelin petsilakalla ja uretaanialkydilakkalla.
Tässä kuvia
Itse olen ainakin tulokseen tyytyväinen.
Viime talvena otin ne irti, hioin ja käsittelin petsilakalla ja uretaanialkydilakkalla.
Tässä kuvia
Itse olen ainakin tulokseen tyytyväinen.
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Juu tosiaan tuo kunnostus vain kiinnostaa eikä hiilikuituteipit eikä muutkaan teipit.Kun omaan silmään tuo jajopuu ainaki näyttää niin hyvältä että en ihan heti mene muuttelemaan. Toki jokainen laittaa mersuaan niinkuin parhaaksi näkee
.
Juu täytyy pistää kunnostusprojekti käyntiin tässä pikapuoliin ja kattoa kuinka äijän käy
Täytyy aluksi koittaa vain yhteen osaan ja jos onnaa niin sitte loputki...
Juu täytyy pistää kunnostusprojekti käyntiin tässä pikapuoliin ja kattoa kuinka äijän käy
M-B V 250 cdi 2014
Kyllä (varmaan) onnistuu!spede10 kirjoitti:Jere kyseli kunnostamista, ei korvaamista.
Itseänikin kiinnostaa kunnostaminen, joten varmaan joku on sitä tehnyt, tai ainakin yrittänyt. Onnistuuko?
Ainakin veneen puuosia on kevään aikana korjattu/kunnostettu hioamalla puhtaaksi ja lakkaamalla kiiltävällä 1-komp. venelakalla 1x 50% ohennettu + 4x ei-ohennettu. Välihionta tärkeä!
Autokäyttöön kannattaisi valita parempaa 2-komponenttilakkaa esim. Hempel Diamond varnish, kts. http://www.hempel.fi
Kuinkahan kauhea virhe on jos jättää viilujen välistä sen alumiinisiivun pois? Halkeileeko ja veteleekö puupinnat heti ensimmäisenä talvena pilalle?
Istuvuuden kanssa ei näyttäisi olevan ongelmia mutta turhaan sitä alumiinia sinne väliin ei ole laitettu. Onko joku kokeillut?
Istuvuuden kanssa ei näyttäisi olevan ongelmia mutta turhaan sitä alumiinia sinne väliin ei ole laitettu. Onko joku kokeillut?
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Hmm, muistaakseni ainakin W124:ssä tietyissä paneeleissa se alumiini on alimmaisena. Olen melko varma, että kun paneeleita irroitellaan ilman jäykistettä, melko helposti ritsahtaa viilu poikki tai elää enemmän jolloin ainakin lakkavaurio on selvä. Esimerkkinä W124 keskikonsolin paneeli joka on aika tiukasti "kynsillä" kiinni. Nyt alumiin kanssa sitä voi aika huoletta repiä ylös.Juhanit kirjoitti:Kuinkahan kauhea virhe on jos jättää viilujen välistä sen alumiinisiivun pois? Halkeileeko ja veteleekö puupinnat heti ensimmäisenä talvena pilalle?
Istuvuuden kanssa ei näyttäisi olevan ongelmia mutta turhaan sitä alumiinia sinne väliin ei ole laitettu. Onko joku kokeillut?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Niin taitaa olla. W126:n puita olen tässä parina päivänä sillä silmällä vilkuillut kun tuntuvat tippuvan lattialle melkein itsestään. Kojelautaan jää kerros jotain puuta ja irti lähtee alumiini jonka päälle on liimattu ristiin 3 kerrosta. Tämä 3 kerroksen siivu irtoaa todella helposti ja edellinen onistaja on sitä jo hieman korjaillutkin ties millä saniteettisilikoonilla. Sovittelin putsattuja puita paikoilleen ilman välialumiinia ja ne näyttäisi istuvan oikein hienosti. Kuinkahan tuo kestäisi jos pistelis kiinni vaikka epoksiliimalla?Timo L. kirjoitti: Hmm, muistaakseni ainakin W124:ssä tietyissä paneeleissa se alumiini on alimmaisena.
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
E 500 Limitedissä on tietääkseni tummaa, lähes mustaa linnunsilmävaahteraa, nähtävästi samaa kuin W210 Avantgardessa.Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..
BTW Mikäs se kolmas on siinä E500 ?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eihän petsin kuulu peittää ollenkaan vaan imeytyy puuhun kokonaanNarza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..
EQA 250 2022 AMG-line? Pajero 2005.
- Vauhdin Kuningas
- Vakiokalustoa

- Viestit: 74
- Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35
Onko kukaan koittanu kiillottaa sitä lakkaa, joka niissä puuosissa jo valmiiksi on? Eli ei tarvisi sillon hioa sitä lakkapintaa mihinkään vaan vois vaan kiillottaa sen vanhan lakkapinnan ja pienet naarmut lähtis sitä myötä pois...
Periaate siis sama kun auton pelleistä naarmujen poisto kiillottamalla.
Itellä vaan pieniä naarmuja noissa puupaneeleissa, joten en viittis ihan kaikkia alkaa repiin irti vaan kiillottaisin mieluummin oikeestaan vaan sen vaihdekepin ympärillä olevan puuosan.
Millä aineilla/menetelmillä tätä on harrastettu jos tätä joku on tehnyt?
Periaate siis sama kun auton pelleistä naarmujen poisto kiillottamalla.
Itellä vaan pieniä naarmuja noissa puupaneeleissa, joten en viittis ihan kaikkia alkaa repiin irti vaan kiillottaisin mieluummin oikeestaan vaan sen vaihdekepin ympärillä olevan puuosan.
Millä aineilla/menetelmillä tätä on harrastettu jos tätä joku on tehnyt?
W202, C220 -93 pensakone
joo, onnistuu ihan hyvin, tein omalleni tuollaisen käsittelyn kun oli himmentymää siinä.
1200 ja hienommalla ensin mataksi, naarmut pois. Vettä ei kannata käyttää ainakaan paljoa. Turvottaa kolojen reunat ylös. Sitten vaan jollain hiomatahnalla (Farecla G3 esim.) kiiltäväksi ja vielä vaha pintaan niin pysyy siistinä ja kiiltää kuin uudessa.
Niin, sehän kannattaa irroittaa käsittelyä varten. On vähän näpsäkämpi tehdä.
1200 ja hienommalla ensin mataksi, naarmut pois. Vettä ei kannata käyttää ainakaan paljoa. Turvottaa kolojen reunat ylös. Sitten vaan jollain hiomatahnalla (Farecla G3 esim.) kiiltäväksi ja vielä vaha pintaan niin pysyy siistinä ja kiiltää kuin uudessa.
Niin, sehän kannattaa irroittaa käsittelyä varten. On vähän näpsäkämpi tehdä.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Juu se on kyllä helvetin komeaa. Joskus sellaisia haaveilin ex-coupeen.Timo L. kirjoitti:E 500 Limitedissä on tietääkseni tummaa, lähes mustaa linnunsilmävaahteraa, nähtävästi samaa kuin W210 Avantgardessa.Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..
BTW Mikäs se kolmas on siinä E500 ?
Timo L. kirjoitti:E 500 Limitedissä on tietääkseni tummaa, lähes mustaa linnunsilmävaahteraa, nähtävästi samaa kuin W210 Avantgardessa.Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..
BTW Mikäs se kolmas on siinä E500 ?
Jep, just sitä samaa linnunsilmää.....mutta on näissä limitedeissä ollut saatavilla sitä pähkinääkin, on vain ollut lisävaruste näihin LTD malleihin
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
-03 W220 320CDI
Re: Jalopuupanelien päivitys
Nostellaas vanhaa aihetta, onko näitä tehty syksyn hämärissä tallin nurkassa ?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Re: Jalopuupanelien päivitys
Syksyllä tuli tehtyä kevyt kunnostus coupen pähkinäpuupaneleihin. Itse toteutin projektin tälläkertaa niin, että puhdistin ensin paneli rasvanpoistolla ja penslasin halkeamiin täytteeksi 2K akryylilakkaa. Kuivumisen jälkeen päästelin 240 epäkeskolla pinnat tasaiseksi ja lakkasin kahteen kertaan (yhteensä 4krs) läpi ja välihioin kertojen välillä. Lopuksi hioin vesissä 1000-1500 ja myllytin koneella pinnat. Ihan hyväthän nuo nyt on, mutta toki "halkeama" näkyy edelleen, ne on vaan lakan alla.
Joskus pari vuotta sitten hioin tuollaisesta kokonaan sen paksun uretaanilakan pois, ja viilutin pinnan uudelleen Zebrano viilulla. Sitä siis löytyy kyllä. Sitten petsasin ne läpi ja lakkasin akryylilakalla, mutta lopulta en ollut väriin kovin tyytyväinen kun se oli liian ruskea. Koitin vielä sävyttää lakkaa oranssilla candylla että pinnasta tulisi punertavampi. Lopputulos oli ihan ok, mutta en sitten mihinkään autoon niitä enää laittanut. Pitäisi mielummin kokeilla joko sävyttää petsi täysin oikean väriseksi ja käyttää vain kirkasta lakkaa, tai sitten niin kuin tehtaalla, eli ei petsiä ollenkaan ja vain lakka sävytetään. Oikeiden sävyjen hakeminen on vaan niin tuskallisen hidasta ja haastavaa.
Kuvia ei nyt tähän hätään ole kun Photobucket on ryhtynyt ahnaaksi.
Joskus pari vuotta sitten hioin tuollaisesta kokonaan sen paksun uretaanilakan pois, ja viilutin pinnan uudelleen Zebrano viilulla. Sitä siis löytyy kyllä. Sitten petsasin ne läpi ja lakkasin akryylilakalla, mutta lopulta en ollut väriin kovin tyytyväinen kun se oli liian ruskea. Koitin vielä sävyttää lakkaa oranssilla candylla että pinnasta tulisi punertavampi. Lopputulos oli ihan ok, mutta en sitten mihinkään autoon niitä enää laittanut. Pitäisi mielummin kokeilla joko sävyttää petsi täysin oikean väriseksi ja käyttää vain kirkasta lakkaa, tai sitten niin kuin tehtaalla, eli ei petsiä ollenkaan ja vain lakka sävytetään. Oikeiden sävyjen hakeminen on vaan niin tuskallisen hidasta ja haastavaa.
Kuvia ei nyt tähän hätään ole kun Photobucket on ryhtynyt ahnaaksi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: Jalopuupanelien päivitys
Mun pitäis kunnostuttaa w123 jalopuut jossain vaiheessa, mutta kukahan ne tekis? Tietty itsekin mutta jos niitä joku tekis kohtuullista korvausta vastaan. Jos tuota zebrano viilua saa helposti niin silloinhan vois vaihdekepin ympäryspaneelinkin tehdä vanerista ja viiluttaa 
S124 300TE
W124 300D
W124 300D







