Mitä eroa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Mitä eroa?

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

KL-VARAOSIEN sivuilta Moottorin osat M103.980,Moottorin osat M103.983.
Itsellä kun on vm.85 W124 300E ja pitäis alkaa kantta laittamaan, niin kumpi kone tossa nyt on?Jos tilaan, nokka-akselin,keinuvivut,jakopäänketju+kiristin+nokka-akselin ratas,tiivistesarja yläpää ja hydrauliset venttiilinnostimet, niin alkaako noilla pärjäämään?Onko jollain muistissa jotain linkkejä foorumilta, missä oltaisiin käsitelty kannen irroittamista?
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä eroa?

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Mezman300E kirjoitti:KL-VARAOSIEN sivuilta Moottorin osat M103.980,Moottorin osat M103.983.
Itsellä kun on vm.85 W124 300E ja pitäis alkaa kantta laittamaan, niin kumpi kone tossa nyt on?
Pitäisi tietää auton valmistumisen tarkka ajankohta, koska moottori vaihtui 09.1985.
Eli tuo 190 hv:n M103.980 oli tuotannossa vain vähän aikaa kunnes korvattiin 188 hv:n M103.983 tyypillä, siis 09.1985 alkaen.
Moottorin numero löytynee myös itse moottorista, edestä oikealta.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitä eroa?

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

Eldorado kirjoitti:
Mezman300E kirjoitti:KL-VARAOSIEN sivuilta Moottorin osat M103.980,Moottorin osat M103.983.
Itsellä kun on vm.85 W124 300E ja pitäis alkaa kantta laittamaan, niin kumpi kone tossa nyt on?
Pitäisi tietää auton valmistumisen tarkka ajankohta, koska moottori vaihtui 09.1985.
Eli tuo 190 hv:n M103.980 oli tuotannossa vain vähän aikaa kunnes korvattiin 188 hv:n M103.983 tyypillä, siis 09.1985 alkaen.
Moottorin numero löytynee myös itse moottorista, edestä oikealta.
Taitaapi olla toukokuu 85 se päivä, kun auto on pistetty rekisteriin.Otteen mukaan 190hv.Puristukset taitaa olla vähän korkeammat tässä koneessa.Onko noissa kamoissa sitten mitään eroa keskenään?
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä eroa?

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Mezman300E kirjoitti:Taitaapi olla toukokuu 85 se päivä, kun auto on pistetty rekisteriin.Otteen mukaan 190hv.Puristukset taitaa olla vähän korkeammat tässä koneessa.Onko noissa kamoissa sitten mitään eroa keskenään?
Moottori on siis M103.980.
Eli osat kannattaa tilata tuolle moottorityypille, on ne palikat sitten samat tai ei, kai ne tilatessa pystyy esim. KL:n kavereiden kanssa selvittämään.

Tuo 190 hv:n moottori on ns. ECE-versio, ja 188 hv:n moottori taas ns. RÜF-versio. Mitä tuo RÜF sitten tarkoittaakaan, viisaammat kertokoon. Puristus on tosiaan ECE-versiossa 10 ja RÜF-versiossa 9,2.
Sitten on vielä katalysaattoriversio jossa 180 hv.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Mitä eroa?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eldorado kirjoitti:Tuo 190 hv:n moottori on ns. ECE-versio, ja 188 hv:n moottori taas ns. RÜF-versio. Mitä tuo RÜF sitten tarkoittaakaan, viisaammat kertokoon. Puristus on tosiaan ECE-versiossa 10 ja RÜF-versiossa 9,2.
Sitten on vielä katalysaattoriversio jossa 180 hv.
RÜF = Nachrüstfahrzeug, eli kattivalmiudella varustettu malli.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

Doddih, tuli sitä otetta tossa etsiskeltyä ja eilen piti hakea asemalta uusi, kun vanhaa ei löytynyt.Uusi maksoi 10,60€, joten ei sitä kadonnutta montaa viikkoa kannata etsiä :lol:

Tosiaan, rekisteröintitodistuksen mukaan 25,7.1985 olisi ensimmäinen virallinen päivä liikenteessä, tälle sakalaiselle kilpakelkalle.

Ihmettelen sitä, kun KL-varaosat on oikeastaan ainoita jotka myy "tälle" motille noita kamoja.Merteil ja yhden tutun kaverin luettelo ei oikeastaan tunnu tuntevan mitään eroa M103.980/M103.983 kamoissa.

Lähinnähän tässä hirttää se, ettei viitsis alkaa lähes tonnin kamoja tilaamaan, ilman oikeanlaista tietoa.Kai se pitää pulttaa kansi irti ja viedä koneistamoon perkele...

Edit: Tuntuvat kaikki kannen osat olevan samalla varaosanumerolla KL-varaosien sivulla.
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Vastaa Viestiin