No niin namipäivä tuli ja tuote saapui kotiin. Tässä kuva vielä noutopaikassa.
Ensi viikolla vielä aurauksien tarkastus ja sen jälkeen toivotaan pitkää ikää (ei näitä ole joka viikko/vuosi/vuosikymmen varaa hankkia).
Peli on siis sport nahkasisustalla ja normaaleilla sportin kilkkeillä. Toisena vaihtoehtona oli vastaanikäinen ja -ajettu avantgarde, mutta pitkällinen testaus johti valinnassa sporttiin juurikin alustan miellyttävyyden ja sisustan vuoksi.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
No niin ekat 1500 km on takana C180K Sport:lla ja ensimmäisiä kokemuksia voi jo kertoilla:
- Loistava alusta, ei kallistele ja kestää kovaakin menoa mutkissa. Alusta ei ole mielestäni myöskään kova/jyrä kaupungissa, vaikkakin etelä-suomen kaupunkien kadut ovat pääsääntöisesti perseestä. Täynnä monttuja, kaivoja väärässä korossa, surkeita pinnoitukseltaan, aina kaivutöiden tai asfaltoinnin alla (kesällä). Ajaminen on välillä hiukan raivostuttavaa, kun saa kytätä koko ajan kadun epäkohtia ettei aja vanteita/kumeja hajalle.
- Loistava moottori, vaikkakin saisi olla ehkä hiukan tehokkaampi moottoritiellä. Kompuran käyttäytyminen tosin joskus ihmetyttää, välillä viiveetön ja joskus saa polkea pedaalia rajummin varsinkin liikennevaloissa. Aivan kuin se välillä hengästyisi.
- Pieni kulutus matka-ajossa. Äitienpäivä matkalla e-suomi-savo-e-suomi kulutus n. 6,8 l/100 km, tosin keskinopeus vain n. 85 km/h.
- Loistava vaihteisto, ei nykimistä vaihdoissa. Kaupungissa saisi käyttää mielestäni vain 1-4 vaihteita, joutuu usein pudottamaan alemmas käsin. Liekö 5:sta haittaa kaupungissa?
- Riittävän tilava sisältä 160/173 cm pariskunnalle ja 5-v tytölle.
- Ärsyttävintä ovat tähän mennessä olleet rengasmelu ja uraherkkyys. Rengasmelu on tosiaan toivotonta varsinkin motarilla. Melu on ok jos ei aja urissa, joita yritän välttää jo renkaiden kulumisen vuoksi, mutta kun ollaan urassa on karhea pinta yhtä helvettiä. Ongelma lie sama kaikissa tämän kokoluokan autoissa isoilla renkailla. Kumit alla ovat misukat. Auttaisko renkaiden merkin vaihto melussa? No omasta mielestäni melu ei ole auton vika vaan suomen surkean/kuluneen tiestön. Uraherkkyys ei tullut myöskään yllätyksenä 17" renkailla, vaikka auraukset säädettiin ennen ostoa. Myös huono suuntavakaus on tuttua, mersu kun kulkee suoraan vain uudella ja tasaisella pinnalla. Vanhalla pinnalla joutuu koko ajan hiukan paimentamaan.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Vesa T kirjoitti:...Ärsyttävintä ovat tähän mennessä olleet rengasmelu ja uraherkkyys...
...Auttaisko renkaiden merkin vaihto melussa? No omasta mielestäni melu ei ole auton vika vaan suomen surkean/kuluneen tiestön...
Rengasmerkin vaihtaminen voisi auttaakin. Kyllähän W203:ssa vähän enemmän ääntä sisälle tulee kuin esimerkiksi W124:ssa. (Tai siltä ainakin minusta kuulostaa.) Mutta ei se minulla koskaan häiritseväksi ole noussut.
Nokian RSi-talvirenkailla C-Mersumme kulkee suorastaan sukkasillaan. 18" kesärenkailla (Toyo Proxes 4) auto on toki äänekkäämpi, mutta vieläkään meteliä ei tule niin, että siihen kiinnittäisi huomiota.
Vesa T kirjoitti:...Uraherkkyys ei tullut myöskään yllätyksenä 17" renkailla, vaikka auraukset säädettiin ennen ostoa...
Pelkän rengasprofiilin syyksi en mahdollista vetelyä kategorisesti laittaisi. Toki matala ja leveä rengas antaa vähemmän anteeksi urille ja epätasaisuuksille, mutta tuosta on vielä aika matka siihen, että asia alkaa oikeasti ärsyttää. Kuten edellä totesin, meillä on autossa vieläkin matalaprofiilisemmat kesärenkaat, ja siitä huolimatta vetely on melko vähäistä. Sanoisin jopa, että auto kulkee kauniisti ja suoraan.
Tästä herääkin kysymys: Onko autossasi "tasarengastus" vai onko siinä takana leveämmät renkaat kuin edessä? Jos autossa on "eriparirengastus", en ihmettele vetelyä hetkeäkään. Tilanne korjaantuu vaihtamalla joka kulmaan samanlainen rengas. Minulla oli tämän vetelykysymyksen ympärillä ihmettelyä aikaisemmin. Keskustelu löytyy täältä: Click.
Kyllähän sportin renkaat ovat vakiona leveämmät takana, en nyt muista lukuja ulkoa, mutta etunen taisi olla 225/45-17. Kai ne voi vaihtaa myös samankokoisiksi, vaikka rekisteriotteessa taisi olla maininta leveistä takana.
Uraherkkyys on mielestäni niin lievää, ettei häiritse, mutta rengasmelu alkaa rasittamaan. Käynyt mielessä jo lisämassan ruiskutus sisälokarin pintaan.
Outona ilmiönä huomasin jo ostaessa autoa, että oikea eturengas on paljon kuluneempi (silti tasaisesti kulunut) kuin muut. Autohan on rekisteröity 9/2005 ja alla lie orggis renkaat -> eli kesärenkaat ajettu yhden kesän. Kaikki muut ovat lähes uuden veroisia, mutta oikea etu vain n. 50 % pinnaltaan.
S212 E 250 CGI Avantgarde -10
W203 C180 Kompressor Sport -05
W201 190E 2.3-16 Cosworth -86 -> Project 2022-2026: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco
Vesa T kirjoitti:
Peli on siis sport nahkasisustalla ja normaaleilla sportin kilkkeillä. Toisena vaihtoehtona oli vastaanikäinen ja -ajettu avantgarde, mutta pitkällinen testaus johti valinnassa sporttiin juurikin alustan miellyttävyyden ja sisustan vuoksi.
Nyt vasta huomasin tämän ketjun; onnea uudelle autolle!
Mitä eroa on Sportin ja Avantgarden alustassa? Näistä W203:n tasoista kun en ole perillä, niin tuliko Sport jossain vaiheessa jonkun varustelupaketin korvaajaksi vai lisäksi?
Itsellä on pieni ajokokemus C 180 K T:stä. Siinäkin taisi olla 17" vanteet, ja takana istuen rengasmelu oli kyllä jotain sellaista, mihin Mersuissa ei ole tottunut. Etupenkillä kun istui vähän hiljaisempia miehiä niin eipä puheesta juuri kysymättä selvää saanut. Matka oli Savonlinna-Mikkeli-Valkeala -väli eli tavan valtateitä. Mutta ehkä tuo korimalli vielä lisäsi tuota melun vaikutelmaa. Tiedä mitä sitten olisi ollut Classicin/Elegancen kokoisilla kumeilla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vesa T kirjoitti:Kyllähän sportin renkaat ovat vakiona leveämmät takana, en nyt muista lukuja ulkoa, mutta etunen taisi olla 225/45-17. Kai ne voi vaihtaa myös samankokoisiksi, vaikka rekisteriotteessa taisi olla maininta leveistä takana.
Uraherkkyys on mielestäni niin lievää, ettei häiritse, mutta rengasmelu alkaa rasittamaan. Käynyt mielessä jo lisämassan ruiskutus sisälokarin pintaan.
Outona ilmiönä huomasin jo ostaessa autoa, että oikea eturengas on paljon kuluneempi (silti tasaisesti kulunut) kuin muut. Autohan on rekisteröity 9/2005 ja alla lie orggis renkaat -> eli kesärenkaat ajettu yhden kesän. Kaikki muut ovat lähes uuden veroisia, mutta oikea etu vain n. 50 % pinnaltaan.
Sport-mallissa on takana 245/40/17" ja edessä 225/45/17". Lisäksi takavanne on sen verran leveämpi, ettei siihen käy suoraan 225 leveä rengas. Näin oli ainakin minun W203 Sportissa vm 04 (pre face lift). Michelin Pilot Sportit olivat kyllä H....tin äänekkäät. Suurin ongelma on kuitenkin Suomen karheat tiet.
Timo L. kirjoitti:...Mitä eroa on Sportin ja Avantgarden alustassa? Näistä W203:n tasoista kun en ole perillä, niin tuliko Sport jossain vaiheessa jonkun varustelupaketin korvaajaksi vai lisäksi?...
Tämä on markkina-alueesta riippuvainen asia. Mutta kaikilla markkina-alueilla Avantgardessa ei ole ollut Sportfahrwerkiä. Sportissa se on.
Sport on paketti, joka tuli lisäksi. Eli ei korvaamaan.
Voi laittaa 225x45 renkaan 8,5"leveelle vanteelle eli saman kun eteen. Isällä oli aikoinaan talvi pyörillä ja hienosti toimi. Pikkasen vaan sivu profiili eri mallinen. Mulla on nyt 235x35x19" goodyear ja tämän vuoden tuotantoo eli pehmeet ja mielestäni hiljaset. Eikä vetele. Saas nähdä miten rengas melu yltyy kun kumit kuluu ja vanhenee. Tarvii pitää vaan samoilla paikoilla renkaat. Ettei laita etupyöriä ens kesänä taakse. Kun ne kuluu kuitenkin pikkasen erilailla niin ei ala veteleen.
W201 - 92
Ex Mercedes-benz w639 - 06
Ex w203 - 04
Ex w203 - 01
Itekkin kun aloin asiaa tarkemmin aattelemaan, niin rengasmelu on kovempi kuin W124 -sarjassa. Kesäkummeiksi laitoin 225 leveät Pirellin pzero rossot. Uraherkkyyttä en ole liiemmin huomannut, noin 5000 km näillä kumeilla takana. Renkaat on hyvät ajaa niin soralla kuin asfaltilla.
Farkussa tietysti melu on vielä sedaniakin kovempi, mutta kuitenkaan se ei käy haitaksi asti.