Noname kirjoitti:Autohan on W202 korinen C280 ja kone M104 HFM-ruiskulla.
Näiden tyyppien perässä on sitten vielä piste ja jotakin tarkentavaa numeroa 3 kpl. VIN-koodin purku ei tuonut selvyyttä asiaan.
Olen näitä koodejä nähnyt täällä foorumilla vilahtelevan asiantuntijoiden puheissa, mutta mistä ne ovat peräisin.
Nämä ovat aina mukavia asioita

.
Kuten kerroit, autosi on tyyppiä W202. Moottori on M104, ja se yhdistettynä tyyppiin 202 on malli C 280, joka tehtaan koodistossa on malli 202.028.
Sarjanumerokoodi on näinollen muotoa WDB2020281Axxxxxx. Tässä WDB tarkoittaa valmistajaa Daimler-Benz AG:a. Seuraavana tyyppikoodi, mallikoodi, seuraavana 1 = vas. puol. ohjaus/ 2 = oik. puol. ohjaus. Seuraava kirjain ilmoittaa valmistuspaikkakunnan. Viimeiset 6 numeroa ilmoittaa auton sarjanumeron.
Valmistuspaikkakuntia ovat:
# A,B,C,D,E - Sindelfingen
# F,G,H - Bremen
# I,K,L,M,N - Wörth
# T (hyötyajoneuvot) - Bremen
# U - Mannheim
# V,W - Gaggenau
# K - Graz
# J - Rastatt
(W202:a valmistettiin Bremenissä ja Sindelfingenissä).
Amerikan markkinoille toimitetuissa autoissa on taas omanlaisensa koodi, tuo ei päde uutena sinne vietyihin. Jenkkikoodista ilmenee turvalaitteet ym.
Vv. 1960-n. 1983 oli käytössä muuten samanlainen koodi, paitsi 11. merkin merkitys oli vaihteiston tyyppi; 0=manuaali, 2=automaattivaihteisto.
Tätä ennen oli vielä omanlaisensa sarjanumero, mutta siitä minulla ei ole tietoa.
Mutta tuon "pisteellä varustetun" tyyppikoodin saat tosiaan tuosta sarjanumerosta, tässä tapauksessa se on 202.028. Kuten huomaat, vanhemmissa, heti valmistuksen alussa esitellyt mallit on koodattu ihan loogisesti, esim. W124:ssa
124.020 = 200
124.023 = 230 E
124.026 = 260 E
124.120 = 200 D
124.125 = 250 D
jne.
Aihetta on muuten käsitelty ennenkin foorumilla, etsi vaikka hakusanalla sarjanumero.