508 kuormuri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

mitenkäs muilla lähtee 508 mersut käyntiin?
tuli tommonen hommattua kesä autoks ja kylmänä sahuuttaa aika pitkään,
ennen kun lähtee käyntiin.
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja simo »

Tammikuussa höräytin -5 asteesta käyntiin ja helposti lähti ilman lämmitystä tai muuta apua. Silloin oli seissyt reilun viikon. Nyt on seissyt siitä lähtien. Pitäisi taas kohta kokeilla startata, kunhan kelit paranee. Akun miiinuskenkä on ollut irti, niin eiköhän se lähde ihan helpolla.

Aina on lähtenyt helposti käyntiin kunhan virtaa on ollut. Ja meidän 508:han oli vuosimallia -84. 8)
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

mulla on vm82. tänään kävin aamulla leimalla ja pikku laitollahan siitä
selviää:helmapelleissä hitsattavaa,vasen etu jarru piti huonosti,öljyvuoto
koneen ja laatikon välistä. miten kylmäkäynnistät? onko siinä mitään ns.
pakkosyöttöö? lämpösenä lähtee kyllä hyvin.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

sammutuksen jälkee pitää painaa kaasu pohjaan että sammutin lähtee pois päältä seuraavaa starttausta silmällä pitäen ja kaasu pohjassa pitää kylmä käynnitellä , muistaakseni niin toimii "pakkosyöttö".

-15 lähtee käyntiin jopa ylikin jos akkut on hyvät ja isot
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Onkohan hehkutulppia ikinä mitattu?

Kyllä kait nu olähtee ihan mukisematta käyntiin kun hehkut toimii.
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

hehkujahan ei kai koneessa ole ollenkaan. on siinä se pilotti systeemi,
mutta taitaa olla sökö kun ei ainakaan käsipumpulle mee mitään putkia.
mites tommonen thermostart tulpan asennus onnistuis,olisko imusarjassa
hyvää paikkaa sille jos ei muuten tokene?
paljonkos muilla kuluttaa ainetta? onko muilla kokemuksia mikä 508sin
etenemis kyky on siinä vaiheessa kun lyödään koukkuun 2100kg
painonen traileri kiinni? ja perähän on aika tiuha,huiput taitaa olla jossain
90km huitteilla :lol:
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

vai täytyykö tääkin turbottaa? :roll:
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lottesse »

mulla ainakin lava 407 kulki yhtä huonosti aina oli sit auto lavalla kyydissä tai ei.ja moottorinahan oli 240d.kunnes koitin kerran saavuttaa mainitun 90km/h tuntinopeuden ja 5000rmp kierrosluvun mut jakoketju kiertys kampuran ympärille ja katkaisi KAIKKI liikkuvat osat koneesta yhteen tai usempaan osaan.huomaa painoitus sanalle kaikki.
no apulaitteet säilys ehjänä.
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve,
onhan toi ihan eri peli kulkeman kuin 407. Mulla oli joskus -73 508 asuntoauto ja kyllä se lähti hyvin pakkasellakin käymään ilman pilottia. Jos hehkuja meinaat niin miten olisi esim 200d:n koko hehkujärjestelmä ja tulpille van kierteet imusajaan. Itse olen miettinyt sellaista asennusta vanhaan traktoriin, joka ei oikein pakkasessa lähde käyntiin. Onko joku kokeillut kyseistä hehkuasennusta? Riittääkö tehotlämitämään imuilmaa tarpeeksi? Traktorihan on perinteisesti tehty sellaisella yhdellä polttoinehehkulla, sekin olisi halpa tapa, niitä saa jostain traktoriliikeestä muutamalla kympillä. Asennukseen ei tarvii kuin polttoainelinjan ja sähköä.
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

juu kyllä toi ihan hyvin ottaa sen huippunsa mitä ottaa ,ja tuntuis veto olevan tallella. kokeilin aamulla kun oli tommonen 3 astetta pakkasta
niin laitoin kuuma ilmapuhaltimen imusarjan putkeen pöhiseen mutta
sillä ei ainakaan ollut vaikutusta käynnistyvyyteen. täytyy kai jossain
vaiheessa tarkastuttaa noi suuttimet ja kattoo venttiilin välykset.
paljonko on välykset venttiileille?
sittenhän on vielä toi sininen savutus mikä on aika reilua,masinistien palstalla joku kertoi että se olis öljyrengas vikaa,pitääkö paikkansa?
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

juu niitä thermostart tulppia saa esim.agrimarketista ja hinta tais olla jotain vähän toista kymppiä,ettei se nyt hinnalla ole pilattu...
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

ei kukaan ole laittanyt tämmöseen vehkeeseen mitään muuta konetta
kun omaa esim, om617 tai om603sta? mitenkä osuu väännöt ja kierrokset
kohdalleen? paljonkos tässä omassa koneessa on tehoo,kun on semmonen mielikuva että olis joku 80hv mutta oonko väärässä?
ribaabbariba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja ribaabbariba »

juu 508= 5 tonnia ja 80 hepoa samalla tavalla kuin 312 sprintterissäki.

Turboja noihin 508:in on laitettu, rupee liikkumaan.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Mersun kaikissa isommissa tuo mallinumero menee samalla kaavalla. Siis esimerkiksi 2548 jonkun Actrossin kyljessä tarkoittaa, että kokonaismassa on 25 tonnia ja tehoja 480 hv.

Miksi sen 508:n muuten pitäisi edes mennä yli 90 km/h, kun ei sillä edes saa ajaa yli 80 km/h? :wink: Säästyypähän suurilta sakoilta.
W123 280TE -79
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

kertokaas ny joku miten vetää tommosta parintonnin painosta kärryä.
perähän on tiuha ettei luulis että se kauheesti tuskaa tuottaa..kai :lol:
Avatar
JukkaR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 18.10.2006 21:44
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja JukkaR »

Käynnistys:

Meidän '71:nen lähtee ihan starttaamalla noin -10 asteesta. Öljyt lämmitetään yleensä etukäteen öljypohjalämmittimellä. Kaasu vaan pohjaan kunnolla ja vähän aikaa starttausta. Kylmemmästä sitten pilottipumpulla muutama kerta ennen starttausta ainetta imusarjaan ja lisää startatessa. Lähtee ison savupilven saattelemana ihan hyvin.

Nopeus:

Tää kulkee 93km/h tasamaalla, vähän enemmän alamäessä. Semmonen 85 on kiva matkanopeus. Kärryä en ole vetänyt, mutta arviolta pari tonnia kyydissä ohitin vielä erään mamman, joka veteli Raketillaan vajaata kahdeksaa kymppiä. Ohitus tapahtui vieläpä ylämäkeen, mutta perustui kyllä huolelliseen valmisteluun ja täydelliseen yllätykseen.

Kärry ja lastia lisäksi on itselläkin ollut mielessä ja mieli tekisi kuutosta ja ehkä vielä turbolla (517 olis hieno merkki lokarissa). Tuollakin koneella varmaan pääsee, mutta ajo vaatinee täydellä kuormalla melkoista ennakointia ja kärsivällisyyttä.
1971 L508D Kasten
1973 Unimog 416
1980 L613D Jumbo
2006 C320T CDI
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Itsellä kokemukset 508:sta rajoittuu muutamaan kymmeneen kilometriin ko. mallisella sodeautolla, etten tuohon kärryn vetokykyyn osaa sanoa. Tuli vaan mieleen, että löytyyhän ajokortista riittävästi kirjaimia. Tuohan tarvitsee vähintään C1E-kortin, että saa vetää noin painavaa kärryä. Tuntuu täälläkin kyllä aika monelta löytyvän taskusta CE-kortti. Kunhan tuli mieleen ja ajattelin sanoa ettei tule LP:n poikien kanssa yllätyksiä.
W123 280TE -79
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

juu kyllä tääkin käyntiin lähtee,mutta käy vaan sääliks starttia kun saa
sahata varmaankin noin 20-25sek yhteensoittoon,vai oonko vaan tullut
liian hienohelmaseks kun 123 ja 124 lähtee kun vaan näyttää avainta :lol:

kortista:juu kyllä se on tiedossa että tarvii c1e kortin,c jo onkin(tietysti)
ja tutkinto suoritetaan sitten kun tulee ajankohtaseks,ei kai mahottomia
maksakaan.
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

tuntuu että pääsis putket valuun tyhjiks kun auto seisoo useemman tunnin,
no kohta sahataan taas kun lähden työmaalta.tänään sieltä pienen polttoaine vuodon korjasin.. no huomenna kokeillaan laittaa aamulla lohkoon ni selviää sekin lähteekö auto seistyään yön yli lohkosta paremmin käyntiin tutkitaan ja hutkitaan :roll:
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

ootko muistanut painella kaasua sammutuksen jälkeen..että sammutin ei jää päälle
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

juu kyllä oon aina painanut kaasua sammutettuani auton ja kattonut että
sammutus potikka nousee ylös,mutta ei ole käynnistyvyyteen mitään vaikutusta.
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

nyt on kokeiltu lohkolämmittimen vaikutusta,ja kyllä se lähti sahaamatta.
eli ei ainakaan aineet valu tankkiin takasin. seuraavaks pistän kaasutohottimen imusarjaan ja kokeilen sitte...
Kilpuri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 27.07.2005 14:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kilpuri »

Me hommattiin kanssa tiimille tällainen 508. Kulkee ihan yhtä hyvin / huonosti oli kärry perässä tai ei. Sama pätee muuhunkin kuormaan. Huomattavasti parempi veturi kuin muut kokeillut 207 ja 309-mallit. Muutenkin tietä nielee mukavasti.

Öljyä kuluu (hieman) ja savua syntyy, mutta niin se homma vaan näillä etenee! isot pojat kertoo, että ainoa tapa saada kone rikki on ylikierrokset. Käynnistyvyyteen auttaa lohkolämmitin huomattavasti, jopa hieman korkeammissakin lämpötiloissa mm. +5C.
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

meillä loppui öljyn syönti kun vaihdoin täyssynteettiseen öljyyn 10w-40
kesän aikana kerran joutuu lisäämään..15w-40mineraali öljyillä piti lisätä 3viikonvälein
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: 508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jani10106 kirjoitti:juu kyllä tääkin käyntiin lähtee,mutta käy vaan sääliks starttia kun saa
sahata varmaankin noin 20-25sek yhteensoittoon,vai oonko vaan tullut
liian hienohelmaseks kun 123 ja 124 lähtee kun vaan näyttää avainta :lol:
.
Eikös W123-dieseleille sallittu jo uutena jopa minuutin starttaus putkeen jos keli sitä edellyttää...? Tältä pohjalta ajatellen joku 20 s sahuutusta on ns. normaalia. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
jani10106
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ti 07.03.2006 16:51
Paikkakunta: janakkala

508 kuormuri

Viesti Kirjoittaja jani10106 »

noo se käyntiin lähtö ei oo enää mun onkelma,508 vaihtu isompaan:
scanian linja-autoon :lol:
Vastaa Viestiin