508 kuormuri
508 kuormuri
mitenkäs muilla lähtee 508 mersut käyntiin?
tuli tommonen hommattua kesä autoks ja kylmänä sahuuttaa aika pitkään,
ennen kun lähtee käyntiin.
tuli tommonen hommattua kesä autoks ja kylmänä sahuuttaa aika pitkään,
ennen kun lähtee käyntiin.
Tammikuussa höräytin -5 asteesta käyntiin ja helposti lähti ilman lämmitystä tai muuta apua. Silloin oli seissyt reilun viikon. Nyt on seissyt siitä lähtien. Pitäisi taas kohta kokeilla startata, kunhan kelit paranee. Akun miiinuskenkä on ollut irti, niin eiköhän se lähde ihan helpolla.
Aina on lähtenyt helposti käyntiin kunhan virtaa on ollut. Ja meidän 508:han oli vuosimallia -84.
Aina on lähtenyt helposti käyntiin kunhan virtaa on ollut. Ja meidän 508:han oli vuosimallia -84.

W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
508 kuormuri
mulla on vm82. tänään kävin aamulla leimalla ja pikku laitollahan siitä
selviää:helmapelleissä hitsattavaa,vasen etu jarru piti huonosti,öljyvuoto
koneen ja laatikon välistä. miten kylmäkäynnistät? onko siinä mitään ns.
pakkosyöttöö? lämpösenä lähtee kyllä hyvin.
selviää:helmapelleissä hitsattavaa,vasen etu jarru piti huonosti,öljyvuoto
koneen ja laatikon välistä. miten kylmäkäynnistät? onko siinä mitään ns.
pakkosyöttöö? lämpösenä lähtee kyllä hyvin.
508 kuormuri
hehkujahan ei kai koneessa ole ollenkaan. on siinä se pilotti systeemi,
mutta taitaa olla sökö kun ei ainakaan käsipumpulle mee mitään putkia.
mites tommonen thermostart tulpan asennus onnistuis,olisko imusarjassa
hyvää paikkaa sille jos ei muuten tokene?
paljonkos muilla kuluttaa ainetta? onko muilla kokemuksia mikä 508sin
etenemis kyky on siinä vaiheessa kun lyödään koukkuun 2100kg
painonen traileri kiinni? ja perähän on aika tiuha,huiput taitaa olla jossain
90km huitteilla
mutta taitaa olla sökö kun ei ainakaan käsipumpulle mee mitään putkia.
mites tommonen thermostart tulpan asennus onnistuis,olisko imusarjassa
hyvää paikkaa sille jos ei muuten tokene?
paljonkos muilla kuluttaa ainetta? onko muilla kokemuksia mikä 508sin
etenemis kyky on siinä vaiheessa kun lyödään koukkuun 2100kg
painonen traileri kiinni? ja perähän on aika tiuha,huiput taitaa olla jossain
90km huitteilla

508 kuormuri
vai täytyykö tääkin turbottaa? 

mulla ainakin lava 407 kulki yhtä huonosti aina oli sit auto lavalla kyydissä tai ei.ja moottorinahan oli 240d.kunnes koitin kerran saavuttaa mainitun 90km/h tuntinopeuden ja 5000rmp kierrosluvun mut jakoketju kiertys kampuran ympärille ja katkaisi KAIKKI liikkuvat osat koneesta yhteen tai usempaan osaan.huomaa painoitus sanalle kaikki.
no apulaitteet säilys ehjänä.
no apulaitteet säilys ehjänä.
Terve,
onhan toi ihan eri peli kulkeman kuin 407. Mulla oli joskus -73 508 asuntoauto ja kyllä se lähti hyvin pakkasellakin käymään ilman pilottia. Jos hehkuja meinaat niin miten olisi esim 200d:n koko hehkujärjestelmä ja tulpille van kierteet imusajaan. Itse olen miettinyt sellaista asennusta vanhaan traktoriin, joka ei oikein pakkasessa lähde käyntiin. Onko joku kokeillut kyseistä hehkuasennusta? Riittääkö tehotlämitämään imuilmaa tarpeeksi? Traktorihan on perinteisesti tehty sellaisella yhdellä polttoinehehkulla, sekin olisi halpa tapa, niitä saa jostain traktoriliikeestä muutamalla kympillä. Asennukseen ei tarvii kuin polttoainelinjan ja sähköä.
onhan toi ihan eri peli kulkeman kuin 407. Mulla oli joskus -73 508 asuntoauto ja kyllä se lähti hyvin pakkasellakin käymään ilman pilottia. Jos hehkuja meinaat niin miten olisi esim 200d:n koko hehkujärjestelmä ja tulpille van kierteet imusajaan. Itse olen miettinyt sellaista asennusta vanhaan traktoriin, joka ei oikein pakkasessa lähde käyntiin. Onko joku kokeillut kyseistä hehkuasennusta? Riittääkö tehotlämitämään imuilmaa tarpeeksi? Traktorihan on perinteisesti tehty sellaisella yhdellä polttoinehehkulla, sekin olisi halpa tapa, niitä saa jostain traktoriliikeestä muutamalla kympillä. Asennukseen ei tarvii kuin polttoainelinjan ja sähköä.
508 kuormuri
juu kyllä toi ihan hyvin ottaa sen huippunsa mitä ottaa ,ja tuntuis veto olevan tallella. kokeilin aamulla kun oli tommonen 3 astetta pakkasta
niin laitoin kuuma ilmapuhaltimen imusarjan putkeen pöhiseen mutta
sillä ei ainakaan ollut vaikutusta käynnistyvyyteen. täytyy kai jossain
vaiheessa tarkastuttaa noi suuttimet ja kattoo venttiilin välykset.
paljonko on välykset venttiileille?
sittenhän on vielä toi sininen savutus mikä on aika reilua,masinistien palstalla joku kertoi että se olis öljyrengas vikaa,pitääkö paikkansa?
niin laitoin kuuma ilmapuhaltimen imusarjan putkeen pöhiseen mutta
sillä ei ainakaan ollut vaikutusta käynnistyvyyteen. täytyy kai jossain
vaiheessa tarkastuttaa noi suuttimet ja kattoo venttiilin välykset.
paljonko on välykset venttiileille?
sittenhän on vielä toi sininen savutus mikä on aika reilua,masinistien palstalla joku kertoi että se olis öljyrengas vikaa,pitääkö paikkansa?
508 kuormuri
juu niitä thermostart tulppia saa esim.agrimarketista ja hinta tais olla jotain vähän toista kymppiä,ettei se nyt hinnalla ole pilattu...
508 kuormuri
ei kukaan ole laittanyt tämmöseen vehkeeseen mitään muuta konetta
kun omaa esim, om617 tai om603sta? mitenkä osuu väännöt ja kierrokset
kohdalleen? paljonkos tässä omassa koneessa on tehoo,kun on semmonen mielikuva että olis joku 80hv mutta oonko väärässä?
kun omaa esim, om617 tai om603sta? mitenkä osuu väännöt ja kierrokset
kohdalleen? paljonkos tässä omassa koneessa on tehoo,kun on semmonen mielikuva että olis joku 80hv mutta oonko väärässä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 192
- Liittynyt: To 19.01.2006 18:15
- Paikkakunta: Kouvola
Mersun kaikissa isommissa tuo mallinumero menee samalla kaavalla. Siis esimerkiksi 2548 jonkun Actrossin kyljessä tarkoittaa, että kokonaismassa on 25 tonnia ja tehoja 480 hv.
Miksi sen 508:n muuten pitäisi edes mennä yli 90 km/h, kun ei sillä edes saa ajaa yli 80 km/h?
Säästyypähän suurilta sakoilta.
Miksi sen 508:n muuten pitäisi edes mennä yli 90 km/h, kun ei sillä edes saa ajaa yli 80 km/h?

W123 280TE -79
508 kuormuri
kertokaas ny joku miten vetää tommosta parintonnin painosta kärryä.
perähän on tiuha ettei luulis että se kauheesti tuskaa tuottaa..kai
perähän on tiuha ettei luulis että se kauheesti tuskaa tuottaa..kai

Käynnistys:
Meidän '71:nen lähtee ihan starttaamalla noin -10 asteesta. Öljyt lämmitetään yleensä etukäteen öljypohjalämmittimellä. Kaasu vaan pohjaan kunnolla ja vähän aikaa starttausta. Kylmemmästä sitten pilottipumpulla muutama kerta ennen starttausta ainetta imusarjaan ja lisää startatessa. Lähtee ison savupilven saattelemana ihan hyvin.
Nopeus:
Tää kulkee 93km/h tasamaalla, vähän enemmän alamäessä. Semmonen 85 on kiva matkanopeus. Kärryä en ole vetänyt, mutta arviolta pari tonnia kyydissä ohitin vielä erään mamman, joka veteli Raketillaan vajaata kahdeksaa kymppiä. Ohitus tapahtui vieläpä ylämäkeen, mutta perustui kyllä huolelliseen valmisteluun ja täydelliseen yllätykseen.
Kärry ja lastia lisäksi on itselläkin ollut mielessä ja mieli tekisi kuutosta ja ehkä vielä turbolla (517 olis hieno merkki lokarissa). Tuollakin koneella varmaan pääsee, mutta ajo vaatinee täydellä kuormalla melkoista ennakointia ja kärsivällisyyttä.
Meidän '71:nen lähtee ihan starttaamalla noin -10 asteesta. Öljyt lämmitetään yleensä etukäteen öljypohjalämmittimellä. Kaasu vaan pohjaan kunnolla ja vähän aikaa starttausta. Kylmemmästä sitten pilottipumpulla muutama kerta ennen starttausta ainetta imusarjaan ja lisää startatessa. Lähtee ison savupilven saattelemana ihan hyvin.
Nopeus:
Tää kulkee 93km/h tasamaalla, vähän enemmän alamäessä. Semmonen 85 on kiva matkanopeus. Kärryä en ole vetänyt, mutta arviolta pari tonnia kyydissä ohitin vielä erään mamman, joka veteli Raketillaan vajaata kahdeksaa kymppiä. Ohitus tapahtui vieläpä ylämäkeen, mutta perustui kyllä huolelliseen valmisteluun ja täydelliseen yllätykseen.
Kärry ja lastia lisäksi on itselläkin ollut mielessä ja mieli tekisi kuutosta ja ehkä vielä turbolla (517 olis hieno merkki lokarissa). Tuollakin koneella varmaan pääsee, mutta ajo vaatinee täydellä kuormalla melkoista ennakointia ja kärsivällisyyttä.
1971 L508D Kasten
1973 Unimog 416
1980 L613D Jumbo
2006 C320T CDI
1973 Unimog 416
1980 L613D Jumbo
2006 C320T CDI
Itsellä kokemukset 508:sta rajoittuu muutamaan kymmeneen kilometriin ko. mallisella sodeautolla, etten tuohon kärryn vetokykyyn osaa sanoa. Tuli vaan mieleen, että löytyyhän ajokortista riittävästi kirjaimia. Tuohan tarvitsee vähintään C1E-kortin, että saa vetää noin painavaa kärryä. Tuntuu täälläkin kyllä aika monelta löytyvän taskusta CE-kortti. Kunhan tuli mieleen ja ajattelin sanoa ettei tule LP:n poikien kanssa yllätyksiä.
W123 280TE -79
508 kuormuri
juu kyllä tääkin käyntiin lähtee,mutta käy vaan sääliks starttia kun saa
sahata varmaankin noin 20-25sek yhteensoittoon,vai oonko vaan tullut
liian hienohelmaseks kun 123 ja 124 lähtee kun vaan näyttää avainta
kortista:juu kyllä se on tiedossa että tarvii c1e kortin,c jo onkin(tietysti)
ja tutkinto suoritetaan sitten kun tulee ajankohtaseks,ei kai mahottomia
maksakaan.
sahata varmaankin noin 20-25sek yhteensoittoon,vai oonko vaan tullut
liian hienohelmaseks kun 123 ja 124 lähtee kun vaan näyttää avainta

kortista:juu kyllä se on tiedossa että tarvii c1e kortin,c jo onkin(tietysti)
ja tutkinto suoritetaan sitten kun tulee ajankohtaseks,ei kai mahottomia
maksakaan.
508 kuormuri
tuntuu että pääsis putket valuun tyhjiks kun auto seisoo useemman tunnin,
no kohta sahataan taas kun lähden työmaalta.tänään sieltä pienen polttoaine vuodon korjasin.. no huomenna kokeillaan laittaa aamulla lohkoon ni selviää sekin lähteekö auto seistyään yön yli lohkosta paremmin käyntiin tutkitaan ja hutkitaan
no kohta sahataan taas kun lähden työmaalta.tänään sieltä pienen polttoaine vuodon korjasin.. no huomenna kokeillaan laittaa aamulla lohkoon ni selviää sekin lähteekö auto seistyään yön yli lohkosta paremmin käyntiin tutkitaan ja hutkitaan

508 kuormuri
juu kyllä oon aina painanut kaasua sammutettuani auton ja kattonut että
sammutus potikka nousee ylös,mutta ei ole käynnistyvyyteen mitään vaikutusta.
sammutus potikka nousee ylös,mutta ei ole käynnistyvyyteen mitään vaikutusta.
508 kuormuri
nyt on kokeiltu lohkolämmittimen vaikutusta,ja kyllä se lähti sahaamatta.
eli ei ainakaan aineet valu tankkiin takasin. seuraavaks pistän kaasutohottimen imusarjaan ja kokeilen sitte...
eli ei ainakaan aineet valu tankkiin takasin. seuraavaks pistän kaasutohottimen imusarjaan ja kokeilen sitte...
Me hommattiin kanssa tiimille tällainen 508. Kulkee ihan yhtä hyvin / huonosti oli kärry perässä tai ei. Sama pätee muuhunkin kuormaan. Huomattavasti parempi veturi kuin muut kokeillut 207 ja 309-mallit. Muutenkin tietä nielee mukavasti.
Öljyä kuluu (hieman) ja savua syntyy, mutta niin se homma vaan näillä etenee! isot pojat kertoo, että ainoa tapa saada kone rikki on ylikierrokset. Käynnistyvyyteen auttaa lohkolämmitin huomattavasti, jopa hieman korkeammissakin lämpötiloissa mm. +5C.
Öljyä kuluu (hieman) ja savua syntyy, mutta niin se homma vaan näillä etenee! isot pojat kertoo, että ainoa tapa saada kone rikki on ylikierrokset. Käynnistyvyyteen auttaa lohkolämmitin huomattavasti, jopa hieman korkeammissakin lämpötiloissa mm. +5C.
Re: 508 kuormuri
Eikös W123-dieseleille sallittu jo uutena jopa minuutin starttaus putkeen jos keli sitä edellyttää...? Tältä pohjalta ajatellen joku 20 s sahuutusta on ns. normaalia.jani10106 kirjoitti:juu kyllä tääkin käyntiin lähtee,mutta käy vaan sääliks starttia kun saa
sahata varmaankin noin 20-25sek yhteensoittoon,vai oonko vaan tullut
liian hienohelmaseks kun 123 ja 124 lähtee kun vaan näyttää avainta![]()
.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
508 kuormuri
noo se käyntiin lähtö ei oo enää mun onkelma,508 vaihtu isompaan:
scanian linja-autoon
scanian linja-autoon
