Kierroslukumittarin toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Kierroslukumittarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Onko kenelläkään tietoa mistä Mersun kierroslukumittari ottaa signaalinsa?
Tieto olisi erittäin tarpeellinen uuden ruiskun ja sytytyksen asennuksessa.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Eikös öljypohjassa ole joku anturi, mikä lukee vauhtipyörää. :roll:
Ainakin dieseleissä. Samaa kierroslukuanturia käyttää ilmastointi ja automaatti, muistaakseni.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mesepoi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 06.01.2004 18:34

Viesti Kirjoittaja mesepoi »

poromies
Viimeksi muokannut mesepoi, Su 12.09.2004 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes benz
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Kierroslukumittarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Jani »

pepemon kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa mistä Mersun kierroslukumittari ottaa signaalinsa?
Tieto olisi erittäin tarpeellinen uuden ruiskun ja sytytyksen asennuksessa.
Puolan navasta1.
Johdot kulkee sytytyksen ohjausboksin kautta.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Kinnunen
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti 25.03.2003 17:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Kinnunen »

Menee offtopiciksi mutta pakko mainita että "ei mikään asiantuntijalla" kyllä loistava tatuointi avataressa :D
-MB S212 250 CGI -10
-MB C124 E320 Coupe -94
-BMW M3 -08
-Husqvarna R320 AWD -14
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kierroslukumittarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Jani kirjoitti:
pepemon kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa mistä Mersun kierroslukumittari ottaa signaalinsa?
Tieto olisi erittäin tarpeellinen uuden ruiskun ja sytytyksen asennuksessa.
Puolan navasta1.
Johdot kulkee sytytyksen ohjausboksin kautta.
Tuosta tiedosta suuri kiitos!

säästää turhalta arpomiselta...
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Kierroslukumittarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Jack »

pepemon kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa mistä Mersun kierroslukumittari ottaa signaalinsa?
Tieto olisi erittäin tarpeellinen uuden ruiskun ja sytytyksen asennuksessa.
sähköinen ruiskutus ?

eiköhän se mittaa nopeuden kampiakselilta, niin kuin muissakin autoissa.?
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Kierroslukumittarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

Jack kirjoitti:
pepemon kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa mistä Mersun kierroslukumittari ottaa signaalinsa?
Tieto olisi erittäin tarpeellinen uuden ruiskun ja sytytyksen asennuksessa.
sähköinen ruiskutus ?

eiköhän se mittaa nopeuden kampiakselilta, niin kuin muissakin autoissa.?
tulossa on sähköinen ruisku, mutta en itsekään tajua mihin tuota tietoa tarvitaan kun kuitenkin sytkälle tulee kampiakselin päähän siimapyörään anturi.

Meinaavatko käyttää orggisanturia vai mikä mahtaa olla ideana.

Noh, onpahan selvitetty.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Kierroslukumittarin toiminta

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jack kirjoitti:
pepemon kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa mistä Mersun kierroslukumittari ottaa signaalinsa?
Tieto olisi erittäin tarpeellinen uuden ruiskun ja sytytyksen asennuksessa.
sähköinen ruiskutus ?

eiköhän se mittaa nopeuden kampiakselilta, niin kuin muissakin autoissa.?
Autoissa näköjään kyllä, kun tarkemmin kaavioita tutkii :oops:
Kaikissa "autoissa" ei ole kampiakselilla anturia, vaikka oliskin sähköruutta.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kierroslukumittarin toiminta

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Jack kirjoitti: sähköinen ruiskutus ?
eiköhän se mittaa nopeuden kampiakselilta, niin kuin muissakin autoissa.?
Bensakoneessa saa parhaiten signaalin puolan matalajännitepuolelta: heittää 0:n ja (n.) 12 V välikön täsmälleen sylinteriluvun kertaa kahdella kierroksella (4-tahti). Tuo pilkotaan sähköisesti saha-aalloksi ja mitataan sen tehollinen arvo. TS: takometri on tosiasiassa (milli)amppeerimittari.
Yksinkertaista ja tarkkaa, enkä ole kuullut kenenkään yrittäneen jotakin muuta menetelmää.

Diisselillä ei ole sytytystulppia, joten täytyy käyttää "mekaanista" systeemiä. Aikaisemmin nopeusmittaria vastaavaa hylpyraattoria kampiakselin päässä. Nykyisin kampiakselista tai nokalta (magneetti)anturilla syttyvirran kaltaista pulssia antavaa, jolloin loppu menee samalla tavalla kuin bensakoneen mittarilla.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
mesepoi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 06.01.2004 18:34

Viesti Kirjoittaja mesepoi »

lll
Mercedes benz
Vastaa Viestiin