S124 230TE lämpöongelmaa
S124 230TE lämpöongelmaa
Mikäs voisi olla vikana, kun sisälle ei tule lämmintä kunnolla, ja moottorin lämpö nousee tyhjäkäynnillä yli normaalin reippaasti, jos käy pidempään auto paikoillaan? Tyhjäkäynnillä lämmintä ei tule sisälle lainkaan. Jäätyminen ei ole ratkaisu, kun usean mittauksen jälkeen jäähdytysnesteen pakkasen sieto on -37. Jäähdytysjärjestelmää olen yrittänyt useasti ilmata avaamalla lämppärinkennon paluuletkua moottorin käydessä, ei vaikutusta. Vesiventtiili on auki (purettu, putsattu, ja kokeilin vieläpä töpseli auki, eikä silti lämmintä kajuuttaajaan kunnolla).
Mielestäni neste ei kierrä kunnolla, kun lämpöä tulee vain isommilla moottorin kierroksilla, mutta miksi moottorin lämpö nousee 100 asteeseen jos kone käy 15-20 min tyhjäkäyntiä -20 asteen lämpötilassa? Mikä häiritsee moottorin nesteen kiertoa niin oleellisesti? Kesällä kuitenkaan ei ole lämmöt nousseet yli 90 asteen.
Mielestäni neste ei kierrä kunnolla, kun lämpöä tulee vain isommilla moottorin kierroksilla, mutta miksi moottorin lämpö nousee 100 asteeseen jos kone käy 15-20 min tyhjäkäyntiä -20 asteen lämpötilassa? Mikä häiritsee moottorin nesteen kiertoa niin oleellisesti? Kesällä kuitenkaan ei ole lämmöt nousseet yli 90 asteen.
W115 220D -73
W123 300D -82
W123 300D -82
Re: S124 230TE lämpöongelmaa
Jyry kirjoitti:Mikäs voisi olla vikana, kun sisälle ei tule lämmintä kunnolla, ja moottorin lämpö nousee tyhjäkäynnillä yli normaalin reippaasti, jos käy pidempään auto paikoillaan? Tyhjäkäynnillä lämmintä ei tule sisälle lainkaan. Jäätyminen ei ole ratkaisu, kun usean mittauksen jälkeen jäähdytysnesteen pakkasen sieto on -37. Jäähdytysjärjestelmää olen yrittänyt useasti ilmata avaamalla lämppärinkennon paluuletkua moottorin käydessä, ei vaikutusta. Vesiventtiili on auki (purettu, putsattu, ja kokeilin vieläpä töpseli auki, eikä silti lämmintä kajuuttaajaan kunnolla).
Mielestäni neste ei kierrä kunnolla, kun lämpöä tulee vain isommilla moottorin kierroksilla, mutta miksi moottorin lämpö nousee 100 asteeseen jos kone käy 15-20 min tyhjäkäyntiä -20 asteen lämpötilassa? Mikä häiritsee moottorin nesteen kiertoa niin oleellisesti? Kesällä kuitenkaan ei ole lämmöt nousseet yli 90 asteen.



- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Mulla taas oikeestaa on tilanne päinvastoin.
Ja K.vesipumppu pelaa kun sekin on tarkastettu ja hiilet vaihdoin 3 viikkoo sitten.
Nesteetkin on vaihdettu jo kertalleen ja silti samatilanne.
Eli rupeen epäilee tuota lämppärinkennoo.
Ootellaan tässä kesää ja puhistellaan sitten.
Ja K.vesipumppu pelaa kun sekin on tarkastettu ja hiilet vaihdoin 3 viikkoo sitten.
Nesteetkin on vaihdettu jo kertalleen ja silti samatilanne.
Eli rupeen epäilee tuota lämppärinkennoo.
Ootellaan tässä kesää ja puhistellaan sitten.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Jaahas. Milloinkas sen kiertovesipumpun pitäisi käydä lutkuttaa? Mistä se ottaa ohjauksen, lämpötilan säätökiekoiltako? Minä luulin, että se pumppu on sitä Ardic-lisälämmitintä varten joka tässä yksilössä on, mutta se vissiin kuuluukin vakiovarustukseen?
Se askarruttaa, että kun meillä oli aiemmin samanlaisella moottorilla oleva W123 230E, ja siinä lämmintä tuli sisälle ihan riittämiin ilman sähköistä kiertovesipumppua, niin miksi 123:ssa sitten vesi kiertää ja 124:ssa ei ilman lisäpumppua?
Se askarruttaa, että kun meillä oli aiemmin samanlaisella moottorilla oleva W123 230E, ja siinä lämmintä tuli sisälle ihan riittämiin ilman sähköistä kiertovesipumppua, niin miksi 123:ssa sitten vesi kiertää ja 124:ssa ei ilman lisäpumppua?
W115 220D -73
W123 300D -82
W123 300D -82
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Tähän voisi vastata epätieteellisesti, että "maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa..."Jyry kirjoitti:...niin miksi 123:ssa sitten vesi kiertää ja 124:ssa ei ilman lisäpumppua?

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Terve,
Sama vika täällä. nollakelillä autossa vielä tarkenee mutta tämmöisillä ilmoilla ei hiki pääse virtaamaan. Omassa kotterossa ei ollut aiemmin kiertovesipumppua, joten asentelin siihen sitten sellaisen. Tyhjäkäynnillä saattaa vähän paremmin tulla suulakkeista lämmintä mutta kokonaan ei lämpöongelma tuollakaan korjaantunut. Närhen munat on kopeloitu ja avattu ja ohjainpaneelikin on kunnossa. Olenkin tässä alkanut selvitellä lämppärin kennon hintoja, kun puhdistuskaan ei auttanut.
Pumpun pitäisi pyöriä aina, kun jompi kumpi lämpöventtiileistä on auki. Eli talvipakkasilla pitäisi pyöriä aikalailla koko ajan. Kesäkelillä tai kun lämpö on käännetty nollille, pitäisi pumpun olla hiljaa. Liekö sitten kytkentöjä muutettu jos siinä on se lisälämmitin.
t.
Risto
Sama vika täällä. nollakelillä autossa vielä tarkenee mutta tämmöisillä ilmoilla ei hiki pääse virtaamaan. Omassa kotterossa ei ollut aiemmin kiertovesipumppua, joten asentelin siihen sitten sellaisen. Tyhjäkäynnillä saattaa vähän paremmin tulla suulakkeista lämmintä mutta kokonaan ei lämpöongelma tuollakaan korjaantunut. Närhen munat on kopeloitu ja avattu ja ohjainpaneelikin on kunnossa. Olenkin tässä alkanut selvitellä lämppärin kennon hintoja, kun puhdistuskaan ei auttanut.
Pumpun pitäisi pyöriä aina, kun jompi kumpi lämpöventtiileistä on auki. Eli talvipakkasilla pitäisi pyöriä aikalailla koko ajan. Kesäkelillä tai kun lämpö on käännetty nollille, pitäisi pumpun olla hiljaa. Liekö sitten kytkentöjä muutettu jos siinä on se lisälämmitin.
t.
Risto
E500 – 211.070
Vähän tätä ongelmaa taas tutkin. Ilmasin järjestelmän taas, tällä kertaa siten, että törkkäsin 1,5 litran muovipullon, josta pohja leikattu pois, paisuntasäiliöön korkin reikään pystöön ja kaadoin sen nestettä täyteen. Käyttelin masiinaa, ja muutaman kuplan sain irtoamaan. Ei juuri vaikutusta puhalluslämpöön. Myös paisuntasäiliö on aivan korkkiin asti täynnä, kuten aiemmissa viestiketjuissa oli neuvottu vastaavan ongelman kanssa painiville. Semmonen ihmetyttää, kun jäähdyttimen ylävesiletku ja lämppärin kennon paluu ovat samanlämpöisiä aika tarkkaan, mutta lämppäriin lähtevä pysyy haaleana. Miksi paluu on kuumempi, ja se on oikein huomattavasti kuumempi, kuin vesiventtiilille menevä. 

W115 220D -73
W123 300D -82
W123 300D -82