S124 230TE lämpöongelmaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

S124 230TE lämpöongelmaa

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Mikäs voisi olla vikana, kun sisälle ei tule lämmintä kunnolla, ja moottorin lämpö nousee tyhjäkäynnillä yli normaalin reippaasti, jos käy pidempään auto paikoillaan? Tyhjäkäynnillä lämmintä ei tule sisälle lainkaan. Jäätyminen ei ole ratkaisu, kun usean mittauksen jälkeen jäähdytysnesteen pakkasen sieto on -37. Jäähdytysjärjestelmää olen yrittänyt useasti ilmata avaamalla lämppärinkennon paluuletkua moottorin käydessä, ei vaikutusta. Vesiventtiili on auki (purettu, putsattu, ja kokeilin vieläpä töpseli auki, eikä silti lämmintä kajuuttaajaan kunnolla).
Mielestäni neste ei kierrä kunnolla, kun lämpöä tulee vain isommilla moottorin kierroksilla, mutta miksi moottorin lämpö nousee 100 asteeseen jos kone käy 15-20 min tyhjäkäyntiä -20 asteen lämpötilassa? Mikä häiritsee moottorin nesteen kiertoa niin oleellisesti? Kesällä kuitenkaan ei ole lämmöt nousseet yli 90 asteen.
W115 220D -73
W123 300D -82
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: S124 230TE lämpöongelmaa

Viesti Kirjoittaja kleitos »

Jyry kirjoitti:Mikäs voisi olla vikana, kun sisälle ei tule lämmintä kunnolla, ja moottorin lämpö nousee tyhjäkäynnillä yli normaalin reippaasti, jos käy pidempään auto paikoillaan? Tyhjäkäynnillä lämmintä ei tule sisälle lainkaan. Jäätyminen ei ole ratkaisu, kun usean mittauksen jälkeen jäähdytysnesteen pakkasen sieto on -37. Jäähdytysjärjestelmää olen yrittänyt useasti ilmata avaamalla lämppärinkennon paluuletkua moottorin käydessä, ei vaikutusta. Vesiventtiili on auki (purettu, putsattu, ja kokeilin vieläpä töpseli auki, eikä silti lämmintä kajuuttaajaan kunnolla).
Mielestäni neste ei kierrä kunnolla, kun lämpöä tulee vain isommilla moottorin kierroksilla, mutta miksi moottorin lämpö nousee 100 asteeseen jos kone käy 15-20 min tyhjäkäyntiä -20 asteen lämpötilassa? Mikä häiritsee moottorin nesteen kiertoa niin oleellisesti? Kesällä kuitenkaan ei ole lämmöt nousseet yli 90 asteen.
8) Terve! Olisikohan ihan aluksi vaihdettava uusi ja toimiva termostaatti. Seuraavaksi epäilisin että sähköinen kiertovesipumppu ei toimi :shock: Tuntee kyllä kädellä kun kokeilee auton käydessä. Joissakin malleissa on kuulemma vesipumpun siivet syöpyneet olemattomiin, ja siksi neste ei kierrä :?:
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Närhen munat toimii ja kiertovesipumppu toimii :?:
No sitten ei vissiin jää muuta vaihtoehtoa kun että lämppärin kenno on "tukossa" eli paskanen (sisäpuolelta) :?:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
suhari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 259
Liittynyt: La 31.01.2004 22:29
Paikkakunta: koillismaa

Viesti Kirjoittaja suhari »

Mulla oli tuossa omassa 124:sessa samat oireet ja syyllinen oli tosiaan tuo edelläkin mainittu sähköinen kiertovesipumppu joka oli jumittunut. Kierroksilla tulee lämmintä, mutta tyhjäkäynnillä ei.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mulla taas oikeestaa on tilanne päinvastoin.
Ja K.vesipumppu pelaa kun sekin on tarkastettu ja hiilet vaihdoin 3 viikkoo sitten.
Nesteetkin on vaihdettu jo kertalleen ja silti samatilanne.
Eli rupeen epäilee tuota lämppärinkennoo.
Ootellaan tässä kesää ja puhistellaan sitten.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Jaahas. Milloinkas sen kiertovesipumpun pitäisi käydä lutkuttaa? Mistä se ottaa ohjauksen, lämpötilan säätökiekoiltako? Minä luulin, että se pumppu on sitä Ardic-lisälämmitintä varten joka tässä yksilössä on, mutta se vissiin kuuluukin vakiovarustukseen?
Se askarruttaa, että kun meillä oli aiemmin samanlaisella moottorilla oleva W123 230E, ja siinä lämmintä tuli sisälle ihan riittämiin ilman sähköistä kiertovesipumppua, niin miksi 123:ssa sitten vesi kiertää ja 124:ssa ei ilman lisäpumppua?
W115 220D -73
W123 300D -82
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Jyry kirjoitti:...niin miksi 123:ssa sitten vesi kiertää ja 124:ssa ei ilman lisäpumppua?
Tähän voisi vastata epätieteellisesti, että "maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa..." :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Toinen vaihto ehto on että lyöt sen pumpun tilalle putken pätkän ja kokeilee sillä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Sama vika täällä. nollakelillä autossa vielä tarkenee mutta tämmöisillä ilmoilla ei hiki pääse virtaamaan. Omassa kotterossa ei ollut aiemmin kiertovesipumppua, joten asentelin siihen sitten sellaisen. Tyhjäkäynnillä saattaa vähän paremmin tulla suulakkeista lämmintä mutta kokonaan ei lämpöongelma tuollakaan korjaantunut. Närhen munat on kopeloitu ja avattu ja ohjainpaneelikin on kunnossa. Olenkin tässä alkanut selvitellä lämppärin kennon hintoja, kun puhdistuskaan ei auttanut.

Pumpun pitäisi pyöriä aina, kun jompi kumpi lämpöventtiileistä on auki. Eli talvipakkasilla pitäisi pyöriä aikalailla koko ajan. Kesäkelillä tai kun lämpö on käännetty nollille, pitäisi pumpun olla hiljaa. Liekö sitten kytkentöjä muutettu jos siinä on se lisälämmitin.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Vähän tätä ongelmaa taas tutkin. Ilmasin järjestelmän taas, tällä kertaa siten, että törkkäsin 1,5 litran muovipullon, josta pohja leikattu pois, paisuntasäiliöön korkin reikään pystöön ja kaadoin sen nestettä täyteen. Käyttelin masiinaa, ja muutaman kuplan sain irtoamaan. Ei juuri vaikutusta puhalluslämpöön. Myös paisuntasäiliö on aivan korkkiin asti täynnä, kuten aiemmissa viestiketjuissa oli neuvottu vastaavan ongelman kanssa painiville. Semmonen ihmetyttää, kun jäähdyttimen ylävesiletku ja lämppärin kennon paluu ovat samanlämpöisiä aika tarkkaan, mutta lämppäriin lähtevä pysyy haaleana. Miksi paluu on kuumempi, ja se on oikein huomattavasti kuumempi, kuin vesiventtiilille menevä. :?
W115 220D -73
W123 300D -82
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

No ei se paluu kuumempi voi olla vaan kiertää vesi just toiseen suuntaa,mun mielestä ja muistaakseni paluu puoli on se missä on ne närhen munat.
aina vaan fixataan :) 230te -86
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Eikös ne vesiventtiilit ole paluuputkessa. Kannestahan se vesi lähtee ja palaa vesipumpun imupuolelle.
Vastaa Viestiin