Aattelin teiltä kysäistä mistä kyseinen malli oikein alkaa ruostuun/löytää ruostetta.Ostin hiljan -87 mallin joka näytti aika hyvältä nopeasti katsottuna.Nyt paljastui täys totuus .Pohja oli hyvännäköinen kunnes painelin meisselin kärjellä etu lattiasta ja palkeista läpi.Helmalevikkeitä en vielä uskaltanut purkaa kuin vasta keväällä.Pohjasta paikkasin isoimmat ettei lumi tule tupaan.Ei siinä vielä kaikki.Tänään katselin hattuhyllyn kaijutin johtoja ja tuuppasin sormet takalasin ala reunan pellin välistä peräkonttiin .En voinut uskoa näkyä .Hyvä että taka luukun saranat pysyy kiinni pellissä.Miten?Miksi?Aivan käsittämätöntä että ruostuu tollasista paikoista.Syö meinaan pikkasen miestä .No onneksi luonto on kova,pelti taipuu ja mikki pysyy kädes.Jos jollain on kaupan edullista ehjää hattuhyllyä takalasin alareunalla saa kaupata.
No ton takaluukun ruosteen ymmärtää kun näkee millai w201 kerää kosteutta takaluukkuun... Sen tuuletuksesta on ollut paljonkin juttua täälläkin, mutta kyllä se on hankala ongelma fiksata. Oma saksantuonti on onneksi lähes ruosteeton. Takaluukun sisäpuolella tosin alkavaa samaa ongelmaa. Laitetaan ne samalla kuntoon kun pientä perämälliäkin korjataan.
Kyllä näissä yleisestikin kaaret on vaarassa, puskurien aluset, samoin varmaan oven alareunat, kuten kaikissa 15+ vanhoissa autoissa...
Hiukan mietityttää miten korjata takaluukun kukkaa kun se on sisäpuolella? Siis esim antennin juuresta ruosteessa, mutta vain sisäpuolelta?!?!? Kai se hionta ja massat päälle riittää pintaruosteeseen vai miten on?
Tuttua juttua, ex-85 190Estä alettiin hiukan paikkailla lokasuojan kaaren ruostetta, lopuksi vaihdettiin kummatkin etulokarit-kaikkien ovien alareunat-uusi konepelti- takaluukusta kummatkin reunapohjat-takaikkuna irti ja sen kehyksen harsominen kasaan jotta pysyy vedet ulkona ja lopuksi ylimaalaus.
No komia tuli, lasku oli aikas tukeva, samaan rahaan olisi saanut melkein uuden Punton .-)
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
biglimited kirjoitti:Oma saksantuonti on onneksi lähes ruosteeton.
Niinpä, saksantuonnit lienee järjestään paremmassa kunnossa pelleiltään. Itsellä w201 -88 _suomi-auto_ja molempien etuovien alareunat ja ympärykset ruosteessa plus helma ja perästä osa. Takavalon sisäpuolelta osaksi lähes läpimätä. Enempää ei oo osia ollu välttämätöntä irrotella, joten ei tietoa muusta kunnosta. Alusta on kuitenkin asiallinen. Marsu on -90 -luvun vaihteessa kerran ruostesuojattu - ehkä olis muuten vielä huonommassa kunnossa. Yleiskunto kuitenkin pelleiltään kohtuullinen. Oon nähny liikenteessä ruosteellisempiakin versioita.
Vaikka w201 onkin parempi yleisesti ottaen kuin exäni Peugeot 405 -89, niin patongissa EI ollut yhtä sormenpään kokoista länttiä lukuun ottamatta YHTÄÄN ruostetta. Muistelen kuulleeni joskus, että Pösöllä oli -70 luvulla (tai jotain sinnepäin) isoja ongelmia korien ruostumisten kanssa (kait muillakin merkeillä toisaalta?) ja ilmeisesti sitten panosti tuon epäkohdan poistamiseen - ainakin 405:ssä olikin sitten sinkitty kori.
Johtotähdelle risuja ruostumisesta - suolaus ei riitä syyksi, jos muukin merkki pärjää tolta osin.
Saksantuonti on meilläkin ja hitsattu on pohjasta ne hallitunkin kumin kohdat,tunkinreikien ympärykset,takaa kuskinpuolelta roiskeläpän takaa, edestä kuskinpuolelta etunurkka jalan lepuutustuen alta. Etulokasuojat kun maalattiin niin jännä juttu että konehuoneen puolelta on veden/paskanpoistoreijät suoraan sinne lokasuojien väliin jonne kaikki paska jää makaamaan.
Saksantuonti on meilläkin ja hitsattu on pohjasta ne hallitunkin kumin kohdat,tunkinreikien ympärykset,takaa kuskinpuolelta roiskeläpän takaa, edestä kuskinpuolelta etunurkka jalan lepuutustuen alta.
Aika tutun kuulosta hommaa! Omassa just samat paikat mätänee. Onneks mersun pohjaa on kuitenkin kiva hitsata, kun lattiamatot lähtee irti niin näppärästi. Pohjamassa on minulla ainakin aika erikoista. Ruoste etenee massan ja pellin välissä yllättävän pitkiä matkoja ..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Saksantuonti on meilläkin ja hitsattu on pohjasta ne hallitunkin kumin kohdat,tunkinreikien ympärykset,takaa kuskinpuolelta roiskeläpän takaa, edestä kuskinpuolelta etunurkka jalan lepuutustuen alta.
Aika tutun kuulosta hommaa! Omassa just samat paikat mätänee. Onneks mersun pohjaa on kuitenkin kiva hitsata, kun lattiamatot lähtee irti niin näppärästi. Pohjamassa on minulla ainakin aika erikoista. Ruoste etenee massan ja pellin välissä yllättävän pitkiä matkoja ..
Sama vika tuon massan kanssa.Vaikka ei ole kiven iskeytymää tai naarmua massassa niin vesi pääsee massan ja pellin väliin jostain sauman tai pellin reijän kautta.Keksiikö kukaan konstia tuon veemäisen massan pehmittämiseen tai irroittamiseen joka ei olis työlästä?
Ei sitä massaa saa pois kun muulla kun kulmahiomakoneella hiomalla hirveän pölyn vauhdittamana, siitä missä on ruostetta se lähtee heti mutta terveessä pellissä istuu kuin tauti. aikoinaan hiekkapuhallutin yhden -78 w123 kopan ja ruostekohdissa ei massaa ollut, muualla kylläkin. koppa oli lopuksi niin mätä että pistin paaliiin.
Menee OT, mutta mitäs mieltä olette, pysyykö pohja parempana massattuna vai ilman massaa ?
Muutama tapaus mitä olen nähnyt:
- 70 -luvun alkupuolen Volvo, ilman massaa, ruosteeton (pohja kuin hiekkapuhallettu!)
- vm. -85 W123, ruostunut puhki etupenkkien alta: alapuolelta näkyi vain pieni halkema massassa, sisäpuolelta mattojen alta siis mätä, muutoin massa siistin näköinen
- vm. -79, -85 & -85ssa W123 ruosteettomia pohjasta, ei massaa ! (-79ssä helmat rapisee mutta se ei kuulu tähän...)
Kaikki pohjoisruotsin autoja, eli suolatuista olosuhteista en osaa sanoa mitään.
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm
ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
No mun entinen -77 w123 massattiin pohjasta kunnolla kun sen -96 ostin eli täydellinen tectyl -käsittely sisältäen pohjan pesun, kuivatus ja massa+koteloiden öljytys. Tämän jälkeen öljytin muutaman vuoden välein eikä mersua tarvinnut hitsata kun muutaman kerran pari pikku paikkaa.
Tänä päivänä tuo massaus on niin kallista hommaa että halvemmalla pääsee kun vaihtaa autoa jos alkaa kukat häiritsemään tai vettä pukkaa tupaan.
markus_200E kirjoitti:Menee OT, mutta mitäs mieltä olette, pysyykö pohja parempana massattuna vai ilman massaa ?
Muutama tapaus mitä olen nähnyt:
- 70 -luvun alkupuolen Volvo, ilman massaa, ruosteeton (pohja kuin hiekkapuhallettu!)
- vm. -85 W123, ruostunut puhki etupenkkien alta: alapuolelta näkyi vain pieni halkema massassa, sisäpuolelta mattojen alta siis mätä, muutoin massa siistin näköinen
- vm. -79, -85 & -85ssa W123 ruosteettomia pohjasta, ei massaa ! (-79ssä helmat rapisee mutta se ei kuulu tähän...)
Kaikki pohjoisruotsin autoja, eli suolatuista olosuhteista en osaa sanoa mitään.
Jos se voppelon pohja olikin juuri hiekkapuhallettu . Ymmärtääkseni 123.n kuskin lattian saa vaihtaa noin 10 vuoden välein .
OOH tää oli mun sadas viesti! Ny mustakin tuli mersumies. Onnee mulle!
Jos se voppelon pohja olikin juuri hiekkapuhallettu . Ymmärtääkseni 123.n kuskin lattian saa vaihtaa noin 10 vuoden välein .
Ei tarvitse. Tälläkin hetkellä appiukolla -80 w123 ex-taxi jota ei vielä ole koskaan hitsattu, eikä tarvetta. Eikä tuo mun entinenkään pohjasta huono ollut, päällä pieniä alkuja.
biglimited kirjoitti:No ton takaluukun ruosteen ymmärtää kun näkee millai w201 kerää kosteutta takaluukkuun... Sen tuuletuksesta on ollut paljonkin juttua täälläkin, mutta kyllä se on hankala ongelma fiksata.
Kosteuden kerääjä konttiin. Löytyy esim Bilteman valikoimasta ja toimii, kunhan vaan muistaa tyhjätä pöntön vesistä aikaajoin
biglimited kirjoitti:Samaa olen minäkin miettinyt... Nykyajan massat ovat kuitenkin ilmeisesti parempia kuin ennen, hengittävämpiä yms.
Entäs sitten tämä pohjan öljyyminen? Ottakaas kantaa asiaan perehtyneet vanhemmat mersumiehet???
En lähtisi ainakaan moottori öljyllä vetään pohjaa koska se sitoo vettä itseensä.Pehmittää pahasti myös alustan puslia.Potkuri öljystä vanhat mestarit aina on puhunut mut ei ole kokemusta.Oma resepti on ollu kotelosuoja öljyä ensin ja antanut päivän kuivaa,ja sit sekottanut 5l alustamassaan 1l rehellistä venetervaa.
Kaverilla on 80-luvun - olisko ollu -86 vuoden - Pontiac Bonneville. Siinä ei myöskään kuulemma ole pohjassa massaa - eikä ruostetta! On käsittääkseni ollut uudesta asti Suomessa eli suolakin on varmasti tullut tutuksi.
biglimited kirjoitti:Samaa olen minäkin miettinyt... Nykyajan massat ovat kuitenkin ilmeisesti parempia kuin ennen, hengittävämpiä yms.
Entäs sitten tämä pohjan öljyyminen? Ottakaas kantaa asiaan perehtyneet vanhemmat mersumiehet???
En lähtisi ainakaan moottori öljyllä vetään pohjaa koska se sitoo vettä itseensä.Pehmittää pahasti myös alustan puslia.Potkuri öljystä vanhat mestarit aina on puhunut mut ei ole kokemusta.Oma resepti on ollu kotelosuoja öljyä ensin ja antanut päivän kuivaa,ja sit sekottanut 5l alustamassaan 1l rehellistä venetervaa.
Teräketjuöljyä olen myös kuullut joidenkin käyttävän.
Yhdestäkään alustamassasta tai kotelonsuoja-aineesta ei ole iloa, jos käsiteltävä pinta ei ole kuiva ja puhdas. Siinäpä se haaste varmaan onkin: kuinka saada vanha, irtoillut massa pois ja kaikki pinnat puhtaaksi. Tuo vanhemissa mersuissa käytetty paksu, vanhemmiten kovettuessaan jäykkä alustamassa on todella oiva ruosteenlisääjä. Siis mikäli sen ja pellin väliin pääsee kosteutta tms. Ja kun tuo massa on todella jäykkää tavaraa, voi esim. etujalkatiloista hävitä pellit kokonaan, ennenkuin huomaa mitään ("hieman" kärjistettynä ). Samalla tavoin on käynyt esim. monien tuttujen 123-korisille. Yksi ainakin tähän asti toiminut konsti oli pestä alusta painekuumavesipesurilla ja tämän jälkeen kuivatella autoa useampi vuorokausi hyvällä ilmanvaihdolla varustetussa tallissa. Tuolla menetelmällä alustastaan irronnut massa lähti hyvin pois ja pinnoista tuli puhtaat. Ainakin toistaiseksi ovat uudet massat pysyneet, eikä ruostetta ole ilmaantunut.
Itse tarkoitin ihan kuumavesipesuria, joka ei tietenkään ruosteita poista, ne täytyy käsitellä ihan perinteisellä tavalla. Itselläni ei ole tietoa hyvin korkeilla paineilla tapahtuvasta puhdistuksesta, muuta kuin rakennuskäytössä (paineet luokkaa 500-1500bar).