W124 "pakkosyötön" ohjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
TeNu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 17.01.2006 19:13
Paikkakunta: Tampere

W124 "pakkosyötön" ohjaus

Viesti Kirjoittaja TeNu »

On vaihdettu bensakoneen tilalle diesel kone ja nyt tarttis tietää mistä ruiskutuspumpussa ohjataan tuota kylmänäkäynti toimintoa. Onko sähköinen vai alipaineelle. Jos sähköllä niin mikä liitin ja millaista viestiä tarvitsee. Koneen vaihtoa en ole itse tehnyt ja nyt tuntuu, että pakkosyöttö on kokoajan päällä?

-TeNu
B180CDI
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se riippuu ihan moottorista. kolmesatasessa on sähköinen säätö pienemmissä yleensä alipaineella.

Pumpun perässä yläreunassa on joko alipainekello tai sähkömagneetti.
TeNu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 17.01.2006 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TeNu »

Kone on 300 turbo ja siinä pumpun perässä on joku sähköinen venttiili.

Eli kuinka sitä ohjataan? Siitä lähtee kaksi johtoa. Eli kytketäänkö näihin +12V ja maa ja kuinka päin? Jos lankoja ei kytketty ollenkaan niin kumpi tilanne on pällä normaali vai pakkosyöttö?

Pumpun päällä on myös joku sähköliitin muistaakseni kolminapainen, mikä se on?

-TeNu
B180CDI
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Ei kai näissä 124:ssa mitään pakkosyöttöjä ole. Pakkosyötöstä tulee mieleen 60-70 luku ja Scania.
Tyhjäkäynnin säädöt kylläkin, jotka toimii joko alipaineella tai sähköllä. Kaasupoljin pohjaan niin siinä on tarpeelliset pakkosyötöt. Varsinainen pakkosyöttövipu aikoinaan lisäsi syöttöä vielä tuosta maksimi polkimen asennosta. Jos mustaa savua tulee käynnistäessä niin onko siellä ilmansaantivaikeuksia.
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Tarkotakkohan sää sähköstä nykimisen estoa. :roll:
Siis sitä pyäreetä rasiaa siä pumpum perässä.
Sev voi jättää kytkemättäki :?

Mutta kyllä kait joku tiisselimiäs osaa kertoa minne ne karvat pitäis vetää.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8794
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

300ssa tyhjäkäynnin säätö tehdään sähköllä (ELR-järjestelmä).

se ELR-säätö vaatii toimiakseen ELR-releen. Sille releelle vedetään virta, Koneen kierroslukusignaali ja ja pumpun säätimeltä tulevat johdot. Samalla releellä saa diisselin kierroslukumittarin toimimaan.

Nykimisen esto on erikseen...
sen sähkömagneetti on pumpun perässä alareunassa.
Vastaa Viestiin