Olen kuullut että jossain on saatavissa murroksen suojakumeja, jotka pystyy asentamaan niveltä purkamatta. Ainakin W115/123 vetoakselin suojakumin vaihto kotikonstein on lähes tekemätön paikka.
Onko näitä saatavissa ihan tavallisista varaosaliikkeistä ja onko kellään kokemusta näiden käytöstä mersujen takapäässä?
Vetoakselin vakionopeusnivelen suojakumi
Vetoakselin vakionopeusnivelen suojakumi
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Re: Vetoakselin vakionopeusnivelen suojakumi
Josku "kauan ennen Kekkosta" oli tuollaisia kyljestä-auki -palkeitakin, kiinnitettiin ruuveilla. Tietääkseni ne on hävinneet tuhoon tuomittuina viritelminä.timoxi kirjoitti:Olen kuullut että jossain on saatavissa murroksen suojakumeja, jotka pystyy asentamaan niveltä purkamatta.
Nykyisilä nopeuksilla palkeessakin alkaa olla sen verran kierroksia, että keskipakovoima repii kiinnityslaipan hajalle ennen kuin ehtii pajalta kotiinkaan.
Ei kai tuon "mannemallin" vetoakseleissa niin kummoisia konsteja tarvita(?)
ja molemmat palkeet vaihdetaan (tietääkseni) sisemmän nivelen kautta.
Napamutteri on tiukassa, niin kuin on kaikissa muissakin malleissa.
Lyöntiavaimella tai pitkävartisella hylsyllä ne kyllä irtoaa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Joskus 10+vuotta sitten oli jollain alan messuilla esittelyssä sellainen malli,
jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
Siinäkin tosin täytyi vetoakseli irrottaa ainakin toisesta päästä.
En oo tohonkaan tuotteeseen sen jälkeen missään törmännyt.
Lienisköhän ollu liian kallis systeemi, kun ei oo tullu myyntiin.
Sinänsä vaikutti ihan toimivalta idealta
jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
Siinäkin tosin täytyi vetoakseli irrottaa ainakin toisesta päästä.
En oo tohonkaan tuotteeseen sen jälkeen missään törmännyt.
Lienisköhän ollu liian kallis systeemi, kun ei oo tullu myyntiin.
Sinänsä vaikutti ihan toimivalta idealta

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Kyllä minä olen törmännyt ja asentanutkin tuollaisella suppilolla suojakumit w123:n vetareihin. Käy nätisti homma tuollaJani kirjoitti:Joskus 10+vuotta sitten oli jollain alan messuilla esittelyssä sellainen malli,
jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
Siinäkin tosin täytyi vetoakseli irrottaa ainakin toisesta päästä.
En oo tohonkaan tuotteeseen sen jälkeen missään törmännyt.
Lienisköhän ollu liian kallis systeemi, kun ei oo tullu myyntiin.
Sinänsä vaikutti ihan toimivalta idealta

Tuo allekirjoituksessasi oleva animaatio on kyllä huippu, aina pitää katsoa se alusta loppuun

w115,123,124,126,210 yms.
[quote="Jani"]Joskus 10+vuotta sitten oli jollain alan messuilla esittelyssä sellainen malli,
jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
-Vaihtoivat tuolla systeemillä kumin aikoinaan vanhaan autooni Helsingin Varaosamaailman yhteydessä olevalla korjaamolla.Kävi näppärästi.
jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
-Vaihtoivat tuolla systeemillä kumin aikoinaan vanhaan autooni Helsingin Varaosamaailman yhteydessä olevalla korjaamolla.Kävi näppärästi.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
W124 230kat-88
Tuosta tuli mieleen kun aikoinaan enemmän rättäreitten kanssa pelasin niin monet olivat tehneet eri materiaaleista kartioita, joiden kanssa suojakumi liu'utettiin paikoilleen. Itsekin sellaisen kanssa aikoinaan tuskailin kunnes huomasin, että suojakumin pystyi vetämään nurinpäin päälle vähän rasvattuna ja kääntämään lopuksi oikein päin. Onnistuuko mesessä?Jani kirjoitti:Joskus 10+vuotta sitten oli jollain alan messuilla esittelyssä sellainen malli, jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
Siinäkin tosin täytyi vetoakseli irrottaa ainakin toisesta päästä.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
jotakuinkin tolla tyylillä toimii se "yleismalli jantunen" suojakumi. veikiä värkki.mikky kirjoitti:Tuosta tuli mieleen kun aikoinaan enemmän rättäreitten kanssa pelasin niin monet olivat tehneet eri materiaaleista kartioita, joiden kanssa suojakumi liu'utettiin paikoilleen. Itsekin sellaisen kanssa aikoinaan tuskailin kunnes huomasin, että suojakumin pystyi vetämään nurinpäin päälle vähän rasvattuna ja kääntämään lopuksi oikein päin. Onnistuuko mesessä?Jani kirjoitti:Joskus 10+vuotta sitten oli jollain alan messuilla esittelyssä sellainen malli, jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
Siinäkin tosin täytyi vetoakseli irrottaa ainakin toisesta päästä.
