Vetoakselin vakionopeusnivelen suojakumi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
timoxi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 08.06.2003 22:24
Paikkakunta: Lappeenranta

Vetoakselin vakionopeusnivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja timoxi »

Olen kuullut että jossain on saatavissa murroksen suojakumeja, jotka pystyy asentamaan niveltä purkamatta. Ainakin W115/123 vetoakselin suojakumin vaihto kotikonstein on lähes tekemätön paikka.
Onko näitä saatavissa ihan tavallisista varaosaliikkeistä ja onko kellään kokemusta näiden käytöstä mersujen takapäässä?
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Vetoakselin vakionopeusnivelen suojakumi

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

timoxi kirjoitti:Olen kuullut että jossain on saatavissa murroksen suojakumeja, jotka pystyy asentamaan niveltä purkamatta.
Josku "kauan ennen Kekkosta" oli tuollaisia kyljestä-auki -palkeitakin, kiinnitettiin ruuveilla. Tietääkseni ne on hävinneet tuhoon tuomittuina viritelminä.
Nykyisilä nopeuksilla palkeessakin alkaa olla sen verran kierroksia, että keskipakovoima repii kiinnityslaipan hajalle ennen kuin ehtii pajalta kotiinkaan.

Ei kai tuon "mannemallin" vetoakseleissa niin kummoisia konsteja tarvita(?)
ja molemmat palkeet vaihdetaan (tietääkseni) sisemmän nivelen kautta.
Napamutteri on tiukassa, niin kuin on kaikissa muissakin malleissa.
Lyöntiavaimella tai pitkävartisella hylsyllä ne kyllä irtoaa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Joskus 10+vuotta sitten oli jollain alan messuilla esittelyssä sellainen malli,
jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
Siinäkin tosin täytyi vetoakseli irrottaa ainakin toisesta päästä.
En oo tohonkaan tuotteeseen sen jälkeen missään törmännyt.
Lienisköhän ollu liian kallis systeemi, kun ei oo tullu myyntiin.
Sinänsä vaikutti ihan toimivalta idealta :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jani kirjoitti:Joskus 10+vuotta sitten oli jollain alan messuilla esittelyssä sellainen malli,
jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
Siinäkin tosin täytyi vetoakseli irrottaa ainakin toisesta päästä.
En oo tohonkaan tuotteeseen sen jälkeen missään törmännyt.
Lienisköhän ollu liian kallis systeemi, kun ei oo tullu myyntiin.
Sinänsä vaikutti ihan toimivalta idealta :roll:
Kyllä minä olen törmännyt ja asentanutkin tuollaisella suppilolla suojakumit w123:n vetareihin. Käy nätisti homma tuolla 8) Kyllä sen vetonivelen saa irti akselista, mutta väkivaltaa täytyy käyttää aikalailla.. Nivelen yli vedettävä suojakumi maksoi reilu 10€/kipale...


Tuo allekirjoituksessasi oleva animaatio on kyllä huippu, aina pitää katsoa se alusta loppuun :lol:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

[quote="Jani"]Joskus 10+vuotta sitten oli jollain alan messuilla esittelyssä sellainen malli,
jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
-Vaihtoivat tuolla systeemillä kumin aikoinaan vanhaan autooni Helsingin Varaosamaailman yhteydessä olevalla korjaamolla.Kävi näppärästi.
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Oonkohan kulkenut taas tapani mukaan silmät ummessa, kun en oo noita kumeja nähnyt :)
Vai johtuisko siitä,että ei oo tullu paljo korjaamoilla käytyä :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Jani kirjoitti:Joskus 10+vuotta sitten oli jollain alan messuilla esittelyssä sellainen malli, jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
Siinäkin tosin täytyi vetoakseli irrottaa ainakin toisesta päästä.
Tuosta tuli mieleen kun aikoinaan enemmän rättäreitten kanssa pelasin niin monet olivat tehneet eri materiaaleista kartioita, joiden kanssa suojakumi liu'utettiin paikoilleen. Itsekin sellaisen kanssa aikoinaan tuskailin kunnes huomasin, että suojakumin pystyi vetämään nurinpäin päälle vähän rasvattuna ja kääntämään lopuksi oikein päin. Onnistuuko mesessä?
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

mikky kirjoitti:
Jani kirjoitti:Joskus 10+vuotta sitten oli jollain alan messuilla esittelyssä sellainen malli, jossa silikonikuminen yleismallin suojakumi vedettiin eräänlaisen suppilon kanssa nivelen päälle.
Siinäkin tosin täytyi vetoakseli irrottaa ainakin toisesta päästä.
Tuosta tuli mieleen kun aikoinaan enemmän rättäreitten kanssa pelasin niin monet olivat tehneet eri materiaaleista kartioita, joiden kanssa suojakumi liu'utettiin paikoilleen. Itsekin sellaisen kanssa aikoinaan tuskailin kunnes huomasin, että suojakumin pystyi vetämään nurinpäin päälle vähän rasvattuna ja kääntämään lopuksi oikein päin. Onnistuuko mesessä?
jotakuinkin tolla tyylillä toimii se "yleismalli jantunen" suojakumi. veikiä värkki. :D
Vastaa Viestiin