Imuovien toimintaperiaate?
- Daimler
- Mersumies
- Viestit: 616
- Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
- Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala
Imuovien toimintaperiaate?
Tuli näin sunnuntai-aamuna "esson baarissa" kinaa imuovien toiminnasta ja merkityksestä S-sarjassa.Eli voisiko joku valottaa juurtajaksain ovien toiminnan ja sen mitä tämä imuovi itseasiassa merkitsee?
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Re: Imuovien toimintaperiaate?
En ole käytännössä nähnyt, mutta ovessa on ulompi ja sisempi tiiviste ja näiden väliin imetään alipaine oven ollessa melkein kiinni. Lopputuloksena ovi loksahtaa kiinni kun sen hellästi työntää/vetää lähes kiinni.Daimler kirjoitti:Tuli näin sunnuntai-aamuna "esson baarissa" kinaa imuovien toiminnasta ja merkityksestä S-sarjassa.Eli voisiko joku valottaa juurtajaksain ovien toiminnan ja sen mitä tämä imuovi itseasiassa merkitsee?
Taitaa olla jollain samalla katkaisijalla sisävalon kanssa se ohjaus ja magneettiventtiilillä imu päälle.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Niin se on. Tulin kerran tutustuneeksi s 600 langin varusteisiin matkustajan ominaisuudessa. Se on yllättävän yksinkertainen. Se ei periaatteessä ole muuta kuin ihan tavallinen oven lukko jossa on kaksi pykälää, niin kuin ihan tavallisissa riisinkiidättimissä. Siihen lukkoon on vain lisätty alipaineservo, joka vetää lukon toiseen pykälään, kunhan vain ovi mennyt lukon ensimmäiseen pykälään. Todella vaikuttavan tuntoinen käytännössä. Kun se imusysteemi on sen oven kiinni pistänyt, niin se muuten sitten todella on kiinni ja viimeisen päälle, ei todellakaan suhise tuuli 

- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Sormi
Miten tuo 'imuovi' on suojattu pieniä sormia vastaan? Jos sattuu pikkuväen edustaja jättämään sormensa oven väliin, niin saako imaisun jälkeen kerätä sormen pätkät pois oven toiselta puolen?
Vai onko ensimmäinen vaihe jo mossen oven tiiveyden luokkaa ja näin ollen sormet tulee vedettyä välistä ennen imua...
Vai onko ensimmäinen vaihe jo mossen oven tiiveyden luokkaa ja näin ollen sormet tulee vedettyä välistä ennen imua...
Terveisin
Tero
Tero
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Coupe mallissa ikkuna aukeaa vielä noin 1 cm ovea avatessa ja menee kiinni kun ovi on "imaistu", ei suhise todellakaan vaikka vauhtia olisi 250km/h.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Samaten verrarin modenassa aukesi kuskin ruutu muutaman sentin, oli joskus syväjäädytetty ferrari tuossa pihalla, kaukos.k-lukko ei avannut lukkoja mutta tuo ikkuna nytkähti aina pari senttiä auki kun säädintä käytteli, meni tosin 5sek kuluttua itsekseen kiinni.adenauer300 kirjoitti:Coupe mallissa ikkuna aukeaa vielä noin 1 cm ovea avatessa ja menee kiinni kun ovi on "imaistu", ei suhise todellakaan vaikka vauhtia olisi 250km/h.
Pääsimme viimein autoon niin että toisen ränkätessä kaukosäädintä toinen sohlasi rautalangan sisäkahvalle ja muutaman yrityksen jälkeen ovi aukesikin....jonka jälkeen pääsimme epätoivoisen käynnistysyrityksen pariin.
Kumma kun noin kalliissa autossa ei ole edes lohkolämmitintä

Ja pakkasta ei ollut kuin 5 astetta eikä lähtenyt kirveelläkään käymään, muutama raksapuhallin auton ympärille tunniksi ja lähti kuin palmun alta

tuon ikkunan raolleen jäämisen idea lienee siinä että kun ovi on "imaistu" tiiviisti kiinni niin tuo ikkuna nousee vasta tämän jälkeen painuen kunnolla tiivisteisiinsä.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: Sormi
Luulisi että ingenjööraret on miettinyt pikkuihmisiäkin. Eikös sähkölaseissa ole myös jonkinlainen esto ettei se aivan apinanraivolla leikkaa väliin jääneitä elimiä yms osia. Samantyyppinen rajoitin lienee imuovissakin. (tai mekanismi ei vain jaksane imeä ovea kiinni jos välissä on jotain...)flosse kirjoitti:Miten tuo 'imuovi' on suojattu pieniä sormia vastaan? Jos sattuu pikkuväen edustaja jättämään sormensa oven väliin, niin saako imaisun jälkeen kerätä sormen pätkät pois oven toiselta puolen?
Vai onko ensimmäinen vaihe jo mossen oven tiiveyden luokkaa ja näin ollen sormet tulee vedettyä välistä ennen imua...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Re: Sormi
Olli Lajunen kirjoitti:Luulisi että ingenjööraret on miettinyt pikkuihmisiäkin. Eikös sähkölaseissa ole myös jonkinlainen esto ettei se aivan apinanraivolla leikkaa väliin jääneitä elimiä yms osia. Samantyyppinen rajoitin lienee imuovissakin. (tai mekanismi ei vain jaksane imeä ovea kiinni jos välissä on jotain...)flosse kirjoitti:Miten tuo 'imuovi' on suojattu pieniä sormia vastaan? Jos sattuu pikkuväen edustaja jättämään sormensa oven väliin, niin saako imaisun jälkeen kerätä sormen pätkät pois oven toiselta puolen?
Vai onko ensimmäinen vaihe jo mossen oven tiiveyden luokkaa ja näin ollen sormet tulee vedettyä välistä ennen imua...
luulisin että vastaava systeemi , mitä w124 farkun takaluukussa, mauri h selvitti että siinä on todellakin "sormi" suoja joka katkaisee "imun" jos jotain jää väliin

Niin tai melkoinen alien pitää olla tuon pikkuihmisenkin jos sormensa saa jäämään oven väliin niin että oven pystyy sulkemaan, tuo "imu" kun tapahtuu vasta sen jälkeen kun ovi on jo normaalisti suljettu kuten tavallisemmassakin mersussa ja tämän jälkeen lukko vielä kiristyy tiukemmalle.
Ja jos joku onnistuneesti saa sormensa pysymään auton oven välissä oven ollessa suljettuna ei siinä pieni lisäpuristus varmaan enää paljon lisävammoja tuota.
Noissa sähkölaseissa ei muuten taida olla mitään turvamekanismia, vaan jos sinne sormensa työntää väliin niin kyllä se täydellä voimalla aikansa puristaa.
Ja jos joku onnistuneesti saa sormensa pysymään auton oven välissä oven ollessa suljettuna ei siinä pieni lisäpuristus varmaan enää paljon lisävammoja tuota.
Noissa sähkölaseissa ei muuten taida olla mitään turvamekanismia, vaan jos sinne sormensa työntää väliin niin kyllä se täydellä voimalla aikansa puristaa.
Boss kirjoitti:Niin tai melkoinen alien pitää olla tuon pikkuihmisenkin jos sormensa saa jäämään oven väliin niin että oven pystyy sulkemaan, tuo "imu" kun tapahtuu vasta sen jälkeen kun ovi on jo normaalisti suljettu kuten tavallisemmassakin mersussa ja tämän jälkeen lukko vielä kiristyy tiukemmalle.
Ja jos joku onnistuneesti saa sormensa pysymään auton oven välissä oven ollessa suljettuna ei siinä pieni lisäpuristus varmaan enää paljon lisävammoja tuota.
Noissa sähkölaseissa ei muuten taida olla mitään turvamekanismia, vaan jos sinne sormensa työntää väliin niin kyllä se täydellä voimalla aikansa puristaa.
pitäis olla, sähkölaseissa meinaan.
Re: Sormi
Joo, jälkeen xxxx vuosimallin, kuten huomasimme Maurin -92 autosta.epk kirjoitti: luulisin että vastaava systeemi , mitä w124 farkun takaluukussa, mauri h selvitti että siinä on todellakin "sormi" suoja joka katkaisee "imun" jos jotain jää väliin
Itsellä taas on tuo vanhempi "elinleikkuriversio" ja kerran sinne luukun väliin joutui takakontin pohjalla oleva kumimatto. Seurauksena oli aivan saatanallinen jumi, kun maton kulma vielä sopivasti joutui lukon hampaiden väliin. Luukku jouduttiin lopulta avaamaan toisen työntäessä sisä- ja toisen vetäessä ulkopuolelta -- Motonetin kumimatto tiivisti luukun todella tiukkaan kiinni. Eli voimaa systeemissä sitten on, joten näpit turvaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
OK, saattaapi sitten ollakin, en ole tullut testanneeksi kuin omassani jossa ei ainakaan kovin käyttäjäystävällinen tuo toiminto sitten ollut.epk kirjoitti:Boss kirjoitti:Niin tai melkoinen alien pitää olla tuon pikkuihmisenkin jos sormensa saa jäämään oven väliin niin että oven pystyy sulkemaan, tuo "imu" kun tapahtuu vasta sen jälkeen kun ovi on jo normaalisti suljettu kuten tavallisemmassakin mersussa ja tämän jälkeen lukko vielä kiristyy tiukemmalle.
Ja jos joku onnistuneesti saa sormensa pysymään auton oven välissä oven ollessa suljettuna ei siinä pieni lisäpuristus varmaan enää paljon lisävammoja tuota.
Noissa sähkölaseissa ei muuten taida olla mitään turvamekanismia, vaan jos sinne sormensa työntää väliin niin kyllä se täydellä voimalla aikansa puristaa.
pitäis olla, sähkölaseissa meinaan.
Kaveri oli takapenkillä matkustajana ja oli heittämässä röökiä pihalle kun epähuomiossa suljin lasin- seurauksella että syntyi kaamea tuskanhuuto ja siniseksihän ne sormenpäät vetivät

Tosin eihän tuossa omassani edes sulkeudu automaattisesti nuo lasit vaan ne nousevat ylös vain niin kauan kuin nappi on pohjassa.
Ja toinen tapaus olikin sitten vääränmerkkisellä autolla-viitaten tuohon aiempaan ferrariin murtautumiseen, tuli havaittua että ikkuna sulkeutuu itsekseen tuon 5 sek kuluttua vasta kun se alkoi sulkeutua

Joten onnittelin itseäni että nämä hihoista roikkuvat nakit ehdin saada turvaan tuosta puristimesta.
Mulla ei ainakaan -93:ssa ole mitään turvamekanismia, vaan ikkuna runttaa ylös ilmeisesti niin kauan kuin nappia painaa (ja voimalla). Kokeiltu puolen litran muovisella pullolla, se kyllä litistyi
Mutta ei sekään hyvä ole, jos on liian pätevä turvasysteemi. Olen nähnyt tapauksia, joissa sähkölaseja ei ole talvella saatu helposti kiinni, kun tiivisteissä on jäätä yms. paskaa, jotka aiheuttavat tuon turvatoiminnon laukeamisen.
