Kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Kulutus

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Mikä voisi olla syynä rajuun kulutuksen heittelyyn? Ajo on pääasiassa matka-ajoa ja kulutus on 3.95-6.4 :!: Normaalisti kulutus pyörii 5.5n paikkeilla joka on mielestäni tälle liikaa...

Huomioita: Jos auton tankkaa tankin ollessa 3/4 tai 1/2 niin kuluttaa jopa litran enemmän kuin jos tankkaa lähes tyhjänä :?: SIIS HÄH :!:

Veholla Porvoossa kertoivat ettei A lämpene ilman webastoa yli 60 asteeseen(malli ominaisuus). En ole käyttänyt sitä kuin lämmitykseen, eli ei ajossa.

Kesällä juttelin manuuaalin omistajan kanssa jokakertoi kulutuksen olevan 4.3. onko tuo litra enemmän normaalia? Minusta tuntuisi että pitäis päästä alle 5l/100km.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
koskis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 18.06.2003 09:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja koskis »

Moi,

Mulla on manuaali 170 CDI ja talvella kulutus reilu litra enemmän kuin kesällä. Syynä pakkasen aiheuttaman jäykkyyden ja kitkarenkaiden lisäksi webasto, jota auto pitää päällä automaattisesti, jos moottorin lämpötila alle 70 astetta (muistaakseni) ja ulkona alle +8 astetta. Muuten ei riitä lämpö sisälle =)

Kesällä kulutus 4,5 - 5,5
Talvella kulutus 5,5 - 6,5

Webasto kuluttaa vissiin n 0,5 litraa tunnissa. Eli jos joka aamu pitää 15min päällä niin vaikuttaa jo kulutukseen. Matka-ajossa sitä nyt ei niin paljoo huomaa...

Niin ja sen olen huomannut, ettei talvella meinaa millään saada tankkia ihan täyteen. Jotenkin vaahdottaa polttoaineen tankatessa, että pitäisi viimeiset 10 litraa lirutella, jotta tankki olisi ihan täysi. Tästä syytä sitten kulutus lukematkin hieman heittelee ainakin meikäläisellä.

- Koskis -
MB W204 C 180K 2008
VW 1200 Deluxe -65
ex. MB S203 C 270 T CDI A 2002
ex. MB W168 A 160 A 1999
ex. MB W168 A 170 CDI 2000
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

koskis kirjoitti:Niin ja sen olen huomannut, ettei talvella meinaa millään saada tankkia ihan täyteen. Jotenkin vaahdottaa polttoaineen tankatessa, että pitäisi viimeiset 10 litraa lirutella, jotta tankki olisi ihan täysi. Tästä syytä sitten kulutus lukematkin hieman heittelee ainakin meikäläisellä.
Kiisseliä tankatessa varsinkin talvilaadulla alan liruttelemaan jo reilu viisi litraa ennen oletettua tankin täyttymistä niin saa tankin täyteen. Eri huoltisten aineilla on vaahtoamisten suhteen melkoisia eroja. ST1:llä tankkailen usein, vaikkakin niiden menovesi vaahtoaa aivan valtavasti.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Shellin löpö ei taas vaahtoa juuri ollenkaan.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Kuinka ollakkaan, oli juuri tuolla toisessa topicissa juttua A-sarjalaisen kulutuksesta...

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8905#38905
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

koskis kirjoitti: Niin ja sen olen huomannut, ettei talvella meinaa millään saada tankkia ihan täyteen. Jotenkin vaahdottaa polttoaineen tankatessa, että pitäisi viimeiset 10 litraa lirutella, jotta tankki olisi ihan täysi. Tästä syytä sitten kulutus lukematkin hieman heittelee ainakin meikäläisellä.
Juu sama on huomattu... En tiedä onko kyse vaahtoamisesta, vai mistä, mutta omasta mielestäni kyse on enemmänkin auton asennosta tankatessa. Harmittavan usein nuo tankkauspaikat ovat vinossa apukuskin puolelle. Koittakaapa piruuttanne tankata siten että auto on kallellaan kuskin puolelle tai hiukan etukenossa... Jotenkin vain tuntuu että toisessa asennossa tulee täyteen, toisissa ei.

Mahtaako joku huohotusputki tms. mennä polttainepinnan alapuolelle auton ollessa kenollaan ja siten ilma, jonka tankattava polttoaine syrjäyttää, ei pääse pois tankista ja siten tankki on jo "täynnä".
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Auton asennolla on aika suuri merkitys tankatessa, testasin omallani
w124 sedan 90ltr tankki ero oli yli 9 ltr oliko 6 tuuman parru täyttöaukon
puoleisen pyörän alla vai ei, estää varmaan "ilmataskujen" muodostumisen.
Tosi on!
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mr_Benz kirjoitti:...omasta mielestäni kyse on enemmänkin auton asennosta tankatessa. Harmittavan usein nuo tankkauspaikat ovat vinossa apukuskin puolelle. Koittakaapa piruuttanne tankata siten että auto on kallellaan kuskin puolelle tai hiukan etukenossa...
W208 CLK:ssa on polttoainetankki kumollaan (kun taas esim. W124:ssä se on kyljellään pystyssä). Tästä seurasi kaltaiselleni "pisaralla pisimmälle" -henkilölle ongelmia tankatessa. Kun tankkasi nollassa ollutta tankkia, jonnekin ilmeisesti jäi ilmaa. Erityisesti jos keula oli hiemankin perää ylempänä.

Tämä tuli toistettavasti esiin Tampereella Härmälän JET:illä. Jos keula osoitti Pirkkalaan, tankkiin meni 15 l vähemmän kuin jos keula osoitti rautatielle päin. Puuttuvan 15 l mahtui sai myös mahtumaan siten, että ajoi pari koukkausta pihamalla ja yritti uudelleen.

Vaikka tankki olisi jäänyt vajaaksi, polttoainemittari näytti täyttä lähdettäessä tankilta. Mutta ero tuli näkyviin muutaman kymmenen kilometrin päästä. Täydestä tankista lähdettäessä viisari ei olisi vielä liikahtanutkaan. Mutta nyt mittarissa oli jo selkeästi tapahtunut muutoksia.


-T
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Kulutus on ihan normaalia A170 cdille joka ei ole ihan niin pihi kuin minä kans luulin.
Lyhyt vaihteiden välitys ja tosi iso keula pintaala nostaa kulutusta huomattavasti kun lisää vauhtia yli 100km/h.
Ajanut paljon VW Passat variant tdillä(110hv) joka kulutti vähemmän nopiammassa ajossa kuin nykyinen Aani.
Automaatti kuluttaa kylmänä enämpi ennen kun vaihdelaatikko lämpiää kunnolla.
Webaston kulutus ei ole mitätön esim. 2 kertaa 30min/päiv kertaa 14-päivää(tankausväli) nostaa kulutusta vaikka sitä ei käytäkkään ajon aikana. Laske pois sen kulutus niin kulutus arvot laskee varmasti.

Tankaus tekniinkkaa a´la MR-Benz ja lirruuta ihan täyteen, siis niin että poltoaine ei vajoa reijän suulla vaan pysyy siinä, joka kerta niin vaihtelut eivät ole niin suuret jos ajat saman tyypistä ajoa.
*Jopa 20litraa siitä kun pistooli lyö pois eka kerran. "Olen itse tankannut kerran reilu 64litraa a:han enkä vielä "kävellyt" tankille tai laskenut maahan-yli- löpöä"*. :o

Tankaus muuten vaatii kärsivällistä lirruutusta koska poltoaine tankin ilmaus on tosi kehnosti suunniteltu ainakin dieseleille. Bensoillehan sinne jää paisumis varaa höyryille.
Oli kans toinen VW Passat variant Tdi(ent. taxi) jonka tankki oli 70l mutta sai noin 100l jos lirruutti samalla lailla, pääs pitkälle(kevyesti noin1700km:ä) ennen kun piti taas :D tankilla käydä. Vinkki niille jotka ei halua tankata ihan joka päivä, harmi vaan että tähti puuttuu...
A170cdi-00 1999-
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Turbocompound kirjoitti: "Olen itse tankannut kerran reilu 64litraa a:han enkä vielä "kävellyt" tankille tai laskenut maahan-yli- löpöä"*. :o
Siis 55 litran tankkiin? Tais olla täyttöputki pullollaan :D
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

OT: Muistaakseni Tekniikan Maailmassa oli joskus 80 luvulla juttua pisaralla pisimmälle ajoista. Siellä vakioautojen luokassa autot tankattiin tankinkorkinpuoleinen takarengas korokkeen päällä ja liruttelemalla aivan täyteen.

Pitäisiköhän seuraavalla kerralla tankilla käydessä käydä ensin asettelemassa lankku paikalleen ja ajaa auto sen päälle. Sitten lirutella kaikessa rauhassa tankki täyteen, siirtää autoa ja poimia lankku vielä kyytiin samalla kun perässä on tuhoton jono tankkaamaan pyrkiöitä. :twisted:
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Kulutus

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pikku Mersu kirjoitti:Mikä voisi olla syynä rajuun kulutuksen heittelyyn? Ajo on pääasiassa matka-ajoa ja kulutus on 3.95-6.4 :!: Normaalisti kulutus pyörii 5.5n paikkeilla joka on mielestäni tälle liikaa...
.
No voi nyt... :shock: :evil: :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JS
Mersumies
Mersumies
Viestit: 540
Liittynyt: Su 27.07.2003 02:54
Paikkakunta: Raisio

Re: Kulutus

Viesti Kirjoittaja JS »

Aku P kirjoitti:
Pikku Mersu kirjoitti:Mikä voisi olla syynä rajuun kulutuksen heittelyyn? Ajo on pääasiassa matka-ajoa ja kulutus on 3.95-6.4 :!: Normaalisti kulutus pyörii 5.5n paikkeilla joka on mielestäni tälle liikaa...
.
No voi nyt... :shock: :evil: :wink:
Ei kai sentään ollut pientä piikittelyä ?? :oops:

Jos itsellä olis moista heittelyä kulutuksessa.. niin pahaa tekis.. :P :wink: :wink:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Itse olen huomannut W124:n tankkauksessa myös, että ilmataskuja jää paljonkin sisään vaikka olisi tankannut piripintaan asti. Usein olen tehnyt niin, että olen heiluttanut autoa paikallaan ollessa, ja sieltä se pienokainen vaan joka kerta röyhtäsee, ja taas mahtuu viitisen litraa lisää keittoa tonkanpohjalle. :D Mutta aika uskomattomalle kuulostaa nuo väitteet, että 70 litran tankkiin olisi upotettu liki sata litraa...vai mitenkä ne menikään... :?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Pikku Mersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 555
Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Pikku Mersu »

Jep otin neuvosta opiksi ja lopetin laskemisen. Kai se sitten on sama mitä kuluttaa kun sen joutuu kohta taas tankkaamaan :oops: Jos jaksaa lirutella ja välillä pitää pientä taukoa niin menee sen 10l tankkiin helposti enemmän.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Avatar
W140
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 07.04.2003 18:37

Viesti Kirjoittaja W140 »

Puuttumatta muuten noihin kulutuksiin niin kyllä se totta on, että useimpiin autoihin menee huomattavankin paljon enemmän polttoainetta, jos tankkausreiän puoleinen takarengas on jonku korokkeen tms.päällä
.
Tuolla suuressa ja mahtavassa(?) "Neuvostoliitossa" ajellessa on pistänyt silmään Suomen rajan lähellä olevilla huoltoasemilla talon puolesta olevat puiset pukit, jotka on näppärä nakata takarenkaan alle ennen tankkausta. Saa vietyä Suomen puolelle maksimaalisen määrän halpaa polttoainetta. :lol:
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
Vastaa Viestiin