270cdi temppuilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

270cdi temppuilee

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Toissapäivänä kun starttasin auton kaupan pihassa alkoi esp ja joku muu valo palaa. Sammutin auton ja starttasin niin valot eivät enää palaneet.

Tänään aamulla kun lähdin ajamaan, lähti käyntiin aika tukkoisesti (pakkasta kymmenisen astetta) eikä suostunut vaihtamaan vaihdetta edes kakkoselle! Jälleen kerran sammutus ja käynnistys ja aloi toimia.

Voi hyvin olla että lämppärin kellokytkin oli laitettu väärin eikä lämppäri toiminut, mutta voiko tämä johtua kylmästä?


Auto on tuotu Saksasta tänä syksynä ja se on vm. -02 ja ajettu vasta 70tkm...

Autossa oli aluksi huono akku ja vaihdatutin sen asiaatuntemattomalla korjaajalla, toimi vähän aikaa mutta sitten kerran auto ei startannut, ikkunat nousivat ja laskivat itsestään, valot paloivat ym. auto hinattiin korjaamolle ja tietokone laitettiin kuntoon ja sen jälkeen toiminut täysin.

Olis pitäny vaan tuoda joku vanha E farkku :D
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Ongelmat jatkuu...

Satunnaisesti käynnistyksen jälkeen auton hehkutusvalo palaa 45sek ja sammuu sitten. Ei ole väliä lähteekö kylmänä vai lämpimänä. Ohjekirja ei sano mitään :( .

Pitääkö vain viedä Veholle tarkastukseen?

edit: Käytin hakua ja löysin lähes vastaavia viestejä. Niistä ilmeni että todennäköisesti joku hehkuista on pimeänä. Autolla on kuitenkin ajettu vain 70tkm...? Voiko hajota tuossa ajassa kun tutulla on 124 300diisseli ajettu 450tkm eikä yhtään hehkua vaihdettu!
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muro »

Kyllä hehku voi tuossa ajassa jo hajota. Itselläni on alla vm. -01 E-sarjan 220 CDI ja hehkuja on vaihdettu kaiken kaikkiaan 6 kappaletta. Autolla on ajettu 147 tkm.
W210 E220 CDI -01
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Kuinkahan kallis proseduuri mahtaa olla? Hyviä huoltamoita saa ehdotella turun lähistoltä :) .

Haittaako tuo muuten loppujenlopuksi mitään?
Jukka_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 24.01.2007 21:07

Viesti Kirjoittaja Jukka_75 »

Luulisimpa että taitaa olla kilometrejäaika lailla enemmän mittarissa. Suomessakin auton akku kestää sen 200 000 km helposti tai vastaavasti sen 8- 10 vuotta.
Itsellä kanssa tuontiauto C 270 CDI -03 ajettu 95000 km ja - 30 asteen akkasillakin jaksoi startata ihan hyvin ilman lämppäriäkin. Tosin itsellä on siinä webasto alkuperaisenä mutta eihan sitä aina muistanut laittaa päälle niin tuli akkukin testattua...
Ja muutenkaan en ole tehnyt mitään tuonnin jälkeen kuin ajanut paitsi että mittasin pakkasnesteet ja oli -36 että ei mitään ongelmia kun oli merkkihuollettu auto saksassakin...
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Sumppa124 kirjoitti:Kuinkahan kallis proseduuri mahtaa olla? Hyviä huoltamoita saa ehdotella turun lähistoltä :) .

Haittaako tuo muuten loppujenlopuksi mitään?
Haittaa se sen verran että mitä enemmän ajat sillä pimeällä hehkulla niin sitä enemmän se karstoittuu sinne kiinni. Sen jälkeen niiden irrottaminen saattaa maksaakin jonkin verran jos siihen päivän pitää töitä tehdä. Eli kipinkapin korjaamolle mars.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Jukka_75 kirjoitti:Luulisimpa että taitaa olla kilometrejäaika lailla enemmän mittarissa. Suomessakin auton akku kestää sen 200 000 km helposti tai vastaavasti sen 8- 10 vuotta.
Kyllä tässäkin autossa on historia täysin tiedossa ja täydellinen huoltokirja. Epäilen kyllä että akku ja renkaat oli vaihdettu autoliikkeessä koska molemmat aivan lopussa... :x
Avatar
Sumppa124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: To 30.11.2006 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sumppa124 »

Onkos muuten kuinka iso homma vaihtaa hehku(t) itse? Joutuuko paljon availemaan?
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Ei ole vaikea vaihtaa ,jos avaimet pysyy käsissä.
Muovi kansi irti moottorista,torx avainta tarvitaan.
Sitten hehkut jo näkyykin.
Hehkulle menevä johto irti ,suora veto ylöspäin ,esim kärki pihdeillä ,varo liian pitkää vetoa,ettei johto mene rikki.
Sitten tarvitaan 10 mm pitkä hylsy jolla hehkua voi liikutella,käännellä edes takaisin aluksi jotta vähän herkistyy kierre,kone voisi olla lämpimä jolloin lähtee yleensä helpommin irti.
Älä väännä väkisin kovasti jotta ei hehku mene poikki,josta seuraa sitten isompi remppa.
Voi myös käyttää vaikkapapa crc irroittajaa,kuitenkin edes/takainen nitkutus on paras keino saada hehku irti.
Hehku on syytä vaihtaa heti kun on mennyt rikki ,ettei karstoidu, jota tahtoo tulla juuri toimamattoman hehkun takia.
Uusi hehku maksaa noin 20 €,tai vähän alle löytyy autovaraosa liikkeistä.

Tässä apua rikkinäisen hehkun paikaltamiseksi helposti ja nopeasti.
Voi olla jokin hehku rikki ja silloin valo palaa ,noin minuutin käynnistyksen jälkeen.
Vian voi paikallistaa hehku releestä joka löytyy pesuainesäiliön vierestä tai pitää irroittaa säiliö joka on yhdellä 10 mm , avain ruuvilla kiinni ja säiliö pois .
jokaisen johdon lähdön juuressa on numero joka meinaa mille pytylle virta syötetään,ovat aika vaikeat löytää mutta on ne numerot siellä jossakin,
liitin täytyy saada irti releestä ,vaatii sorminäppäryyttä.
Nyt voi johdon pätkällä koittaa siitä pultin päästä johon tulee releelle virta syöttö,on 6mm pultti ja mutterin alle kaapeli on kiinnitetty.
tästä ruuvista otetaan virta ,paina kunnolla kiinni johdon pää siihen ja toisella päällä voit sitten vuoron perään hetkellelisesti koittaa jokaiseen lähtöön,johtojen liittimiin jotka menevät hehkuille,se hehku on rikki jossa ei tapahdu ollenkaan mitään ja johdon pää ei kipinöi,kipinöinti on pientä eikä aiheuta vaaraa ,jos ei ole suoraan runkoon oikosessa.
Vastaa Viestiin