w201 2.6 tulpanjohdot mistä???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

w201 2.6 tulpanjohdot mistä???

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Tarttis ostaa mitä pikimmin uudet johdot/tulpat turun seudulta. Motonet ja tarviketuonti eivät tunne 6-koneen johtosarjaa.. Ja mahtaako motonet johdot yleensä olla hyvät..?

Eli vinkkiä kiitos mistä kannattais ostaa lauantaina ko johdot?? Vehon hinnoista ei tietoa vielä...
Sakemannicäbi
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

ei kannata laittaa kuin alkup veholta, koska tarvikevärkeissä on ongelmia varsinkin silikooni piuhoissa. katkoo sytytystä ja pakkaset varsinkin saattaa katkasta sisältä.
tulpat kattele vaikka boschin nelikärkiset niin säästää vähän kulutuksessa
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

KL-varaosat. edullisin laatuun nähden.. Kannattaa kysellä merteilistä myös tarjous. Soittamalla kannattaa kysyä hinnat sillä nuo päivittävät ilmeisesti aika harvoin noita nettisivun hintoja :!:
johturpe kirjoitti:ei kannata laittaa kuin alkup veholta, koska tarvikevärkeissä on ongelmia varsinkin silikooni piuhoissa. katkoo sytytystä ja pakkaset varsinkin saattaa katkasta sisältä.
tulpat kattele vaikka boschin nelikärkiset niin säästää vähän kulutuksessa
Olen käsittänyt ettei missään nimessä saa pistää R- tulppia mersuun, niin kauan kuin auto on tulpanjohdoilla. Uudemmissa missä virranjakaja on korvattu puolilla, niin niissä tarvitsee taas käyttää R-tulppia :!: Eli boschilta ei noita 4-kärkisiä vastuksettomia tulppia löydy :!:
Berulta taas löytyy, jos sellaiset 4- kärkiset ovat välttämättömät hommata.
Viimeksi muokannut Kryptonite, Pe 26.01.2007 19:49. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Juu onhan niissä tarvikkeissa aina omat halpis-riskinsä... Löytyhän ne 6-koneen piuhatkin, ku vaihto korimallia :oops:
Sakemannicäbi
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Juu tökkis tökkis taas :( Eli bensansuodin eliminoitu. Ehdin jo ostaa 4-kärkitulpat... ja ne vaihtoon seuraavax ja samalla kattoo missä kunnossa tulpat on.. silikonijohdot jätin ostamatta ja merteil ei ollu auki joten piuhat uudet ens viikol. Kun kakistelu alkaa, putkesta savuttaa reilusti, eli bensaahan se lykkää polttamatta= ikäänkuin kävis silloin vajaalla? Kattellaan toi sytkäpuoli nyt sitten samalla kun pajalle illalla vielä pääsee, hohhoijaa
Sakemannicäbi
Avatar
tuoppitoukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: To 27.07.2006 09:25
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja tuoppitoukka »

no pannaan tähän samaan syssyyn kerta oli tarjolla...

elis itellä kans sytkäremontti mielessä C180 -94:seen. elikkös suosittelettako samaa tähän kuin edelliseen että orkkis luotettavin? ja onko noilla 4-kärkisillä suurikin ero perinteisiin verrattuna ja pitääkö olla R-tulbat. hin taluokkakin kiinnostais luonnollisesti :wink:
C200 CDi sport -00
Corolla 1.3 -94 :oops:
C180 -94
Nissan Bluebird -87 "peltimiehen painajainen"
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

En ostanut tulpan johtoja koska mitattiin vanhat ja todettiin ne kaikin puolin ehjiksi. Suuttimet saattaa tökkiä nykybensalla näissä vanhemmissa, hartsiintuu nääs moottoripyörässäkin talven jäljiltä.. Ja siinä sitten putsattiin kaasareita ja kirottiin nykyisiä 'puhtaita' bensoja!

Siis tulpat nyt nelikärkiset ja käynti kaunistui vaihdon jälkeen :D Ostan vielä lisäainetta suuttimien putsaukseen ja katselen sitten miten pelaa.. Nyt toista päivää ilman tökkimistä :D

Niin ja avattiin virranjakajan kansi. Putsattiin hiilipölyt, keskihiili hieman kulunut, mutta takaisin kiinni kun ei uusiakaan la illal saa..
Sakemannicäbi
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

tuoppitoukka kirjoitti:no pannaan tähän samaan syssyyn kerta oli tarjolla...

elis itellä kans sytkäremontti mielessä C180 -94:seen. elikkös suosittelettako samaa tähän kuin edelliseen että orkkis luotettavin? ja onko noilla 4-kärkisillä suurikin ero perinteisiin verrattuna ja pitääkö olla R-tulbat. hin taluokkakin kiinnostais luonnollisesti :wink:
Onko C-sarjalainen vielä tulpanjohdoilla? Jos löytyy vielä johdot ja virranjakaja, niin ehdottomasti älä pistä R-tulppia autoon.. Hommaa jostain alkuperäiset tai vastaavat vastuksettomat tulpat. 4-kärkisillä ei ilmeisesti ole mitään muuta eroa kuin pidempi vaihtoväli..
220.128 Black Mirror
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Siis mihin perustuu tämä ehdoton ei 4-kärkisille tulpille...? Omassa käynti ainakin parani ja starttaakin nätisti eli mitämitä..? :?
Sakemannicäbi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

M102-moottoroidussa W123:ssani hyvin pelaa 4-kärkitulpat. Eipähän tarvinnut tarkistella kärkivälejä asennettaessa ja kai noilla vähän pidempään ajaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

biglimited kirjoitti:Siis mihin perustuu tämä ehdoton ei 4-kärkisille tulpille...? Omassa käynti ainakin parani ja starttaakin nätisti eli mitämitä..? :?
En ole sanonut missään vaiheessa että ehdottomasti ei 4-kärkitulpille, vaan ehdottomasti ei R-tulpille (resistance), jos kysessä on vanhempi sytysratkaisu, sillä nuo R-tulpat käy sytytysboxin päälle tuossa tapauksessa, koska vastukset sijaisevat tulpanjohdoissa tällöin. Uusimmissa sytytysjärjestelmissä taas pitää käyttää R-tulppia. Toivotaan että kaikki ymmärsivät..
220.128 Black Mirror
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

minkä verran noissa r-tulpissa on vastusta? itselläni on nelikärkiset bosch tulpat ja voi olla että ne on r-tulpat. tosin on kyllä ihan hyvin toiminut nyt noin vuoden verran. auto on 190E 2.6 kat -87.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kryptonite kirjoitti:
biglimited kirjoitti:Siis mihin perustuu tämä ehdoton ei 4-kärkisille tulpille...? Omassa käynti ainakin parani ja starttaakin nätisti eli mitämitä..? :?
En ole sanonut missään vaiheessa että ehdottomasti ei 4-kärkitulpille, vaan ehdottomasti ei R-tulpille (resistance), jos kysessä on vanhempi sytysratkaisu, sillä nuo R-tulpat käy sytytysboxin päälle tuossa tapauksessa, koska vastukset sijaisevat tulpanjohdoissa tällöin. Uusimmissa sytytysjärjestelmissä taas pitää käyttää R-tulppia. Toivotaan että kaikki ymmärsivät..
Minäkin haluan liittyä tähän suomentajien joukkoon... :D

Jos tulpanjohdot on alkuperäiset, on niissä jokin tietty ominaisvastus (R1)

Alunpitäen Günther on laskeskellut virran, jännitteen ja kokonaisresistanssin, joka syntyy alkuperäisten sytytysjohtojen ja VASTUKSETTOMIEN sytytystulppien kanssa.

Näin kokonaisuus - sisältäen puolan, sytytysohjausyksikön, virranjakajan ym. himmelit on tasapainossa ja järjestelmä toimii luotettavasti kaikissa olosuhteissa kaikilla kierrosalueilla.

Nyt jos järjestelmää muutetaan vaihtamalla sinne R-tulpat, joissa on lisävastus (R2) on kokonaisvastus suurempi, kun mitä HraG oli laskeskellut (R1+R2), jolloin sytytysjärjestelmän virrankulutus on suurempi, kun mitä se on suunniteltukaan. (Virta = Jännite jaettuna Resistanssilla)

Se vaikuttaa kipinän voimakkuuteen ja saattaa myös aiheuttaa kipinän heikkenemistä entisestään korkeilla kierroslukualueilla - puhumattakaan muun sytytyselektroniikan rasittumisesta.

(Tämä on ihan yksinkertainen asia, mutta odottakaahan kun minä sen selitän.... :lol: )
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
biglimited
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 03.01.2007 16:55
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biglimited »

Joo kuulostaa ihan ymmärrettävältä. Ihmetyttää vaan että varaosalistojen mukaan nämä bosch 4-kärkiset menisivät vanhempiinkin mersuihin..? :o Ja käyttäjät olleet tyytyväisiä.. Onko näillä siis käytännön merkitystä vai huomaako eroa osien nopeampana loppumisena? Vai onko ero lähinnä teoriassa toimiva niinkuin nämä pilkunviilausjutut (tätä en siksi vielä nimitä) yleensä olleet :roll:

Ihan kiva olis kuulla jos jollain on jotain negatiivista ilmennyt noilla tulpilla?
Sakemannicäbi
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Kyllähän boschin liikkeessä yrittivät minullekin myydä noita R-tulppia väittäen että käy. Boschilta ei noita 4-kärkisiä löytynyt vastuksettomina.. Noita tulppia ei valmisteta autokohtaisesti vaan standardien mukaan, että pitäisi käydä lukuisiin autoihin sama tulppa.
Voi olla että tässä tapahtuu pieniä väärinkäsityksiä myös boschin päässä.
Noh ostin sitten vakio tulpat tilaamalla. Jotka maksoivat hunajaa..
Jos noita 4-kärkisiä haluaa, niin berun valmistamia löytyy myös vastuksettomina. Kannattaa tutustua. Veholta kannattaa hakea jos ei jaksa perehtyä tulppiin.. Ne lyö aika varmasti oikeanlaiset tulpat käteesi.

Ps: Mesedesi hienosti selitetty :!: Jos nyt ei menny viesti perille, niin ei mene ollenkaan..
220.128 Black Mirror
anmi1981
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 05.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja anmi1981 »

Nyt jos järjestelmää muutetaan vaihtamalla sinne R-tulpat, joissa on lisävastus (R2) on kokonaisvastus suurempi, kun mitä HraG oli laskeskellut (R1+R2), jolloin sytytysjärjestelmän virrankulutus on suurempi, kun mitä se on suunniteltukaan. (Virta = Jännite jaettuna Resistanssilla)
Kyllä kaavalla I=U/R eli virta = Jännite jaettuna Resistanssilla, niin mitä isompi resistanssi niin sitä pienempi on virta.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Boschilta löytyy myös vastukseton nelikärkitulppa.
Itselläni on sellaiset paikallaan. :shock:
250TD -86, 260E LANG -90
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

romu kirjoitti:Boschilta löytyy myös vastukseton nelikärkitulppa.
Itselläni on sellaiset paikallaan. :shock:
No ainakaan omiin autoihin ei löytynyt tuossa 3 viikkoa sitten. (bosch servisestä) Hyvä jos löytyy. Minulle kelpaa myös nuo alkuperäiset tulpat.
220.128 Black Mirror
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

anmi1981 kirjoitti:
Nyt jos järjestelmää muutetaan vaihtamalla sinne R-tulpat, joissa on lisävastus (R2) on kokonaisvastus suurempi, kun mitä HraG oli laskeskellut (R1+R2), jolloin sytytysjärjestelmän virrankulutus on suurempi, kun mitä se on suunniteltukaan. (Virta = Jännite jaettuna Resistanssilla)
Kyllä kaavalla I=U/R eli virta = Jännite jaettuna Resistanssilla, niin mitä isompi resistanssi niin sitä pienempi on virta.
Joo, taas kerran meni puurot ja vellit sekasin... :oops:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Mesedesi kirjoitti:
anmi1981 kirjoitti:
Nyt jos järjestelmää muutetaan vaihtamalla sinne R-tulpat, joissa on lisävastus (R2) on kokonaisvastus suurempi, kun mitä HraG oli laskeskellut (R1+R2), jolloin sytytysjärjestelmän virrankulutus on suurempi, kun mitä se on suunniteltukaan. (Virta = Jännite jaettuna Resistanssilla)
Kyllä kaavalla I=U/R eli virta = Jännite jaettuna Resistanssilla, niin mitä isompi resistanssi niin sitä pienempi on virta.
Joo, taas kerran meni puurot ja vellit sekasin... :oops:

Ajatus on tärkeä..
Virtaahan sytyspuolessa muutenkaan ole paljoa (puola takaa sen). kysessähän on isot jännitteet. Mutta tosiaan vastuksellisella tulpalla saadaan aikaisesti muistikolmion mukaan pienempi jännite ja virta. (korjattu)
Viimeksi muokannut Kryptonite, To 01.02.2007 07:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
220.128 Black Mirror
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Puolan antama jännite on vakio. Sitä ei kasvata mikään.
Tuplana olevat vastukset pienentävät virtaa, samalla myös kipinää.
250TD -86, 260E LANG -90
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Seuraa tyhmä kysymys:

Onko Boschin vastuksettomissa tulpissa ollenkaan väriraitoja/vastuksillisissa vastaavasti raidat löytyy?
124.023
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Hemingway kirjoitti:Seuraa tyhmä kysymys:

Onko Boschin vastuksettomissa tulpissa ollenkaan väriraitoja/vastuksillisissa vastaavasti raidat löytyy?
Nyt täytyy käydä katsomassa tyypit ja raidat. Ilmoittelen myöhemmin mitä löysin. :roll:
250TD -86, 260E LANG -90
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3401
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Hemingway kirjoitti:Seuraa tyhmä kysymys:

Onko Boschin vastuksettomissa tulpissa ollenkaan väriraitoja/vastuksillisissa vastaavasti raidat löytyy?
Eikö boschin vastuksettomat tulpat tunnista siitä, että tulpan tyyppinumerosta ei löydy R kirjainta? esim omissa tulpissa FR8DC+ (vastuksellinen) F8DC4 (vastukseton).. Minusta tuntu menevän näin boschilla, mutta en mene takuuseen..
220.128 Black Mirror
Vastaa Viestiin