Vuosi sitten tuli tilattua Vehon kautta uusi virta-avain vanhukseen. Jo heti ensimmäisellä starttauskerralla kun avainta käänsi virtalukossa, sen kanta tuntui ihmeellisen pehmeältä. Aika pian oppi pitämään kiinni avaimen juuresta, ettei muovikanta murru käynnistämisen yhteydessä... vaan tänään se sitten hajosi. Yllätys oli melkoinen, kun huomasi että avaimen kannasta ts. metalliosuudesta oli puolet "säästetty" alkuperäiseen verrattuna.
Niin, se hintahan oli Veholla 35 euroa.
Ehkä säästyneellä materiaalikustannuksella paikataan Väyrysten ruostekorjausten aiheuttamaa kassavajetta...?
Viimeksi muokannut mursularaunio, To 01.02.2007 11:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ohhoh. Jos vanhoja avaimia on jäljellä, paikallinen avainsuutari tekee jäljennöksen kympillä. Ja kauppaan kuuluu myös _täsmälleen_ samanmuotoinen perä kuin alkuperäisessä. Vain Mersun tähti puuttuu tuosta selästä.
V. 2000 Vehon kautta tilattu avain W116:een maksoi 150 mk. Inflaatioko se vai mikä nostaa noita hintoja:-). Tuolloin oli kuulemma Mikkelissä paja jossa Veho teetti kaikki avaimet.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
No huh, huh! Pitäisi kieltää lailla tuollaisten avaimien tekeminen, missä avainlenkin reikä on vain muovipäässä. Tuo kun murtuu sopivassa välissä, löytää avainnipustaan vain tuon muovipään ja itse avain on kateissa. Kyllähän yleensä autonavaimissa myös metallirungossa on lenkin reikä, vaikkei välttämättä muuten ihan kokonaan täynnä tuo muoviosa olisikaan.
Suosittelen minäkin lämpimästi käymään pikasuutarilla. Parempi sitten vaikka kokometalliseen aihioon tehty vähän vanhahtavan näköinen avain kuin tuollainen. Siis jos ei muovipäistä aihiota satu löytymään. Hintakin on vain murto-osan.
Minä olen ryhtynyt käyttämään sitä ns. huoltoavainta virta-avamen sijaan. Se on yleensä paljon vähemmän kulunut kuin ne varsinaiset virta-avaimet. Ja takaluukkuhan toimii keskuslukituksella, kun sitä ei ole kytketty irti keskuslukituksesta.
Ainakin minun w124:ssä oli myös tuon aloitusviestin kuvassa olevan avaimen mallinen avain ilman muoviläpyskää. Olen ymmärtänyt, että se on sitä varten, jos asentaa myöhemmn hälyttimen/ajonestolaitteen, niin saa laittaa tämän lisävarusteen ohjaimen tuohon alkuperäiseen avaimeen pääksi.
Kajaanissa avaimen teettäminen Hartikaisella(veho) maksaa 25e.Olen teettänyt useita ja hyvin on pelannu.Paikallinen suutari ottaa 20e ja lopputulos on selvästi huonompi.
Niin jos suutarille vie kuluneen avaimen niin se tekee kuluneesta kopion joka on yhtä huono kuin alkuperäinenkin.Tilasin veholta alkuperäisen avaimen jolle kävi täsmälleen samallalailla kuin mursularaunion avaimelle.Siitä kun teetin kopion paikallisessa lukkoliikkeessä niin sain täysin metallisen avaimen joka kestää.
jari_w123 kirjoitti:Niin jos suutarille vie kuluneen avaimen niin se tekee kuluneesta kopion joka on yhtä huono kuin alkuperäinenkin.Tilasin veholta alkuperäisen avaimen jolle kävi täsmälleen samallalailla kuin mursularaunion avaimelle.Siitä kun teetin kopion paikallisessa lukkoliikkeessä niin sain täysin metallisen avaimen joka kestää.
Ensinnäkin avain ei ollut kulunut,on käytössä tälläkin hetkellä,teetin vain vara-avaimen suutarilla.Kyseessä on siis virta-avain ja suutarin avain toimii vain yhdessä asennossa,kun taas alkuperäinen toimii niin kuin pitääkin.
Sitten tuosta avaimien kestävyydestä,että jos muovipää avain kestää 10v,niin se on palvellut aikansa ja esim. virtalukon patruuna alkaa olla vaihtokunnossa siinä ajassa.
Mulla kesti se muovipää noin kuukauden.Uuden avaimen tilasin siksi kun vanha oli kulunut ja suutarit teki kuluneesta kopion niinkuin tuossa aiemmin sanoin ja uuden alkuperäisen avaimen särettyäni teetin siitä kopion joka on todella hyvä(täsmälleen alkuperäisen kaltainen mutta kokonaan metallia).
35€ Niemelän Autosta tilattuna ässään puolitoista vuotta sitten.
Kestänyt, kuten pitääkin. Mites muuten, alkuperäinen aivain on kulunut ja pyöristynyt, joten kannattaako se pitää siis vara-avaimena? Ainakin ajattelisin, että pyöristynyt avain kuluttaa sekä virtalukkoa että ovien lukkoja enemmän, entä uusi, ehjä. Olenko pahasti hakoteillä?
Olen seurannut mielenkiinnolla keskustelua "kalliista VEHON avaimista".
Tälläkin Foorumilla käydään keskustelua Vehon hinnoista tyyliin "musta tuntuu" tai "ku kaveriki kerto", eiköhän asioiden tarkistus ennen kirjoittelua olisi paikallaan.
Kyseisen avaimen voi tilata H:gin alueen Vehoista hintaan 29 euroa, tuli se avain sitten Saksasta tai jostain muualta.
Itse olen viime viikkoina teettänyt 5 kpl Mersun avaimia täällä (+2 kpl Pösön ) + 1 kpl MB virtalukko remontin.
Yhtään näistä ei ole kannattanut tehdä Vehossa/maahantuojalla, syynä on se että saman homman hoitaa ammatti taitoinen ( Autonavain, Kalliossa ) lukkoseppä Helsingissä noin puoleen hintaan:
Lisäksi Vehossa ei edes ole saatavilla 126 sarjan virtalukkoja ( ei siis edes 1 kpl varastossa!! ) kuin Saksasta tilattuna, jolloin toimitus aika on viikko ( autoa tarvitsevalle 1 viikko on pitkä aika odotella ).
Ko lukkoseppä korjasi virtalukon 6 tunnissa, joten autoni seisoi vain 24 tuntia toimettomana
adenauer300 kirjoitti:Itse olen viime viikkoina teettänyt 5 kpl Mersun avaimia täällä (+2 kpl Pösön ) + 1 kpl MB virtalukko remontin.
Yhtään näistä ei ole kannattanut tehdä Vehossa/maahantuojalla, syynä on se että saman homman hoitaa ammatti taitoinen ( Autonavain, Kalliossa ) lukkoseppä Helsingissä noin puoleen hintaan:
Lisäksi Vehossa ei edes ole saatavilla 126 sarjan virtalukkoja ( ei siis edes 1 kpl varastossa!! ) kuin Saksasta tilattuna, jolloin toimitus aika on viikko ( autoa tarvitsevalle 1 viikko on pitkä aika odotella ).
Ko lukkoseppä korjasi virtalukon 6 tunnissa, joten autoni seisoi vain 24 tuntia toimettomana
....se koira älähtää, johon kalikka....mainitsemasi hinta on kuitenkin aika kaukana jutun alkutekstissä mainituista n. hinnoista.
Jotenkin tuntuu,ettei W 126 virtalukko ole enää kovin suuri menekkituote.
Mainitsemasi 6 tuntia lukkosepällä, ei sekään varmaan ilmaista ole, vakkei 6 tuntia todellisuudessa laskutakkaan.
adenauer300 kirjoitti:Virtalukko sarjoitettuna alle 100€
Satutko tietämään mitähän maksaisi takakontin lukon sarjoittaminen? Onko suunnilleen sama kustannus.
Siis tuon 100€ sisälti uuden lukkopesän ( koska vanha halkesi ).
Pelkkä ehjän lukon sarjottaminen maksaa murto-osan tuosta.
jokirle1
Tuo 6 tuntia oli aika joka kului siihen kun lukkoseppä soitti lukon viemisen jälkeen ( samana päivänä ), että nyt lukko on kunnossa, ei hänen veloituksensa ollut kuin työajallisesti kuin 1,5 tuntia, loput oli uusien osien hinta ( mm sarjoitettu lukkopesä etc ).
Ja nythän niitä 126 lukkoja alkaa vasta tarvitsemaan, koska S-malli on kasvamaan päin "uustuonnintakia".
Lisäksi ko autokannan ikä on 16-25 vuotta, jolloin lukot tulevat myös tiensä päähän.
Itse olen luottanut Veho:oon. Olen onnistunut ennakoimaan lukkoasiat. Olarin Vehosta tilasin juuri 124:n lukkopesän ja avaimen (alkuperäisen Saksasta ja autoon sopivan) ja yhden avaimen, hinta 128 euroa. Virtalukon nahistelun voi ennakoida ajoissa.
Yleisesti ottaen on ollut halvinta kävellä yhteen paikkaan ja ei ole tarvinnut ajella 100 eurolla että säästää 30 euroa.
Tarvikeliikkeissä käynnit ovat usein johtaneet siihen, että on pitänyt ostaa kaksi yhden sijasta ja aikaa säästyy, voimsillä aikaa tehdä tuottavaa työtä.