Laitetaanpas muutama ruosteenesto

kuva.
Tällänen tanko löytys jostakin

:
Sivelin siihen tuota kuvan maalinpoistoainetta, ja rapsin puhtaaksi. Muuten tiesittekö, että kuvan aine maksaa Salon k-raudassa yli 30 € ja motonetissa noin 18 €. Mielestäni oikea hinta tuolle olisi luokkaa 8 €, eli joku nyt tekemään moista ja myymään. Ei se mikään ihmeaine ole, tehotontakin on ainakin puuesineiden entisöintihommissa
Aikaisemmin en ole kokeillut kemiallista ruosteenpoistoa, mutta luettuani muutamia postauksia pitihän sitä kokeilla. Kokeilussa on aluksi sitruunahappo, joka on helppo ja turvallinen aine käsitellä, se on elintarvike. Maistoin yhtä raetta suoraan purkista, enkä pyörtynyt, joten ei ole vaarallinen, ei. Heitin kokeeksi etuvakaajan pultit ja kiinnikelevyt muhimaan yön yli, siis pihalle.
Yöllä on vielä kylmä, ja happo toimii parhaiten 20 asteen lämmössä, joten astia kannattaa siirtää keittiön tiskipöydälle ja suuremman astian kanssa odottaa kiltisti kesän helteitä (, tai rakentaa nesteen lämmitin, joka toki on suunnitteilla). Tai no niin kaikillahan on >20C autotalli
Sitruunahapotuksen jäkeen näistä osista lähti maalikin aika hyvin irti, ei tarvittu kuin muovisella harjalla hankaus.
Pohjalle laitoin sinkkimaalin, vai onko se edes maali, mutta sinkkispraypurkilla sutaisin. Vakaajatanko sai saman käsittelyn. Tosin tanko sai maistaa hieman hiomapaperia.
Nämä kaksi osaa eivät luovuttaneet maaliaan sitruunahapolla, joten niille piti tehdä ensin maalinpoisto, ja se perään yön yli keittiössä sitruunahappokylvyssä. Sitruunahappo yrittää irroittaa maalin, mikäli se on ruosteen päällä. Varsinainen maalinpoisto ei onnistu sitruunahapolla, eikä se muutenkaan ole mikään ihmeaine, joka tekee kaiken puolestasi. Sitruunahappojauhetta saa siis agrimarketista (käyttötarkoitus selviää etiketistä) ja kuvan pätikkä maksoi, no höh 20 tai 25 €, ei muista. Jauheesta tehdään 4%n vesiseos. eli 2,5:een litraan laitetaan 1 dl jauhetta. Se on aika riittoisaa. Palataan myöhemmin muihin ruosteen- ja maalinpoistomenetelmiin kuten kidesoodaan ja lipeään.
Lähikuva yön yli lilluneistä paloista, näille on tehty vain harjapuhdistus. Ruostuneet kohdat näkyvät hyvin. Osia ei kannata unohta liemeen, vaan käydä harjaamassa aika ajoin, muutoin osien pintaan jää mustaa "kiinnettä".
Vakaaja ja kiinnikkeet maalasin sinkin päälle rostex pohjamaalilla (=musta) ja päälle tavallisella kiiltavällä mustalla. Lopuksi Veholta sai uudet puslat halvalla (~48€/4 puslaa

). Kyseessä on sportlinen tanko ja siihen sopivat puslaset. Rostexia käytetään tavallisesti talonrakennuksessa, vaikkapa talotikkaiden ruostumeisen ehkäisyyn. Öljyn. yms. kestosta ei mitään käsitystä.
ja sitten vain odottelemaan asennusta. No vakaaja toki kannattaa vahata, jottei suolapaska siihen niin hanakasti tartu.
Onkos muut käyttäneet sitruunahappoa vai lasikuulapuhallusta ja muuta kivaa...
