124 perästä naputus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teme-O
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 22.01.2007 13:34
Paikkakunta: S:ro

124 perästä naputus

Viesti Kirjoittaja teme-O »

No niin, eli W124 200D vuodelta -86 alkoi naputtamaan takapäästä.
Kuuluu ainoastaa silloin, kun on veto päällä ja paino vähän siirtyneenä oikealle puolelle, esim. vasemmalle kääntyvässä mutkassa. Ääni kuuluu ehkä oikealta puolelta, mutta ei kuitenkaan mitenkään selvästi.
Auttakaa hyvät ihmiset!!
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Veikkaisin pyöränlaakeria jos kerran kuuluu toiselle päin kurvatessa.Rengas ilmaan ja pyörittelemään,jos väljää tai kuuluu rohinaa niin siinähän se luultavasti vika. Yksi mahdollisuus olisi perän tasauspyörästön keskitapin irtoaminen,mutta siihen ei kyllä pitäisi loivien kurvailujen vaikuttaa...
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Tuli mieleen yks turha perä ja laakeriremontti. Oli kaverilla kässän vaijeri höllässä ja naputus kuului vaijerin osuessa vanteessa olevaan painoon. Naputti kun tiukasti kurvas vasemmalle. Auto oli kyllä letukka vani.
teme-O
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 22.01.2007 13:34
Paikkakunta: S:ro

Viesti Kirjoittaja teme-O »

Joo, kyllä mä olen sitä takapyörää pyöritelly, mutta ei siinä oikein tunnu välystä eikä siinä sellaista laakerirohinaakaan tunnu.
No, täytyy taas tänään mennä talliin tutkailemaan...
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

teme-O kirjoitti:Joo, kyllä mä olen sitä takapyörää pyöritelly, mutta ei siinä oikein tunnu välystä eikä siinä sellaista laakerirohinaakaan tunnu.
No, täytyy taas tänään mennä talliin tutkailemaan...
Ois kiva tietää, mikä löytyy vian aiheuttajaksi, mulla sama ongelma ja tuntuu, että kuuluu enempi täydellä kuormalla, joten olen epäillyt, että pakoputki heiluessaan pitää ääntä.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
peteracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 19.08.2004 19:43

Viesti Kirjoittaja peteracing »

ristitappi poikki/irti tai jotain... äkkiä auki ni säästät ison summan.
power is nothing without control...
ecco
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 23.08.2005 22:29
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja ecco »

Varmista ettei takapyörän pultit ole liian pitkät , ne saattaa lievästi hangata käsijarrukenkiin ja aiheuttaa ko äänen.
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

ecco kirjoitti:Varmista ettei takapyörän pultit ole liian pitkät , ne saattaa lievästi hangata käsijarrukenkiin ja aiheuttaa ko äänen.
Minä uskon kans, että pyöränpultit on liian pitkät, itellä sama vika. Onko muuta korjausta kuin hommata lyhyemmät pyörän pultit??
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

tapve kirjoitti:Onko muuta korjausta kuin hommata lyhyemmät pyörän pultit??
Lyhennä niitä vanhoja.
W123 280TE -79
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

Raine kirjoitti:
tapve kirjoitti:Onko muuta korjausta kuin hommata lyhyemmät pyörän pultit??
Lyhennä niitä vanhoja.
No perhana, miks en tuota ite huomannut, eiku rautasahan ostoon :lol:
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

tapve kirjoitti:
Raine kirjoitti:
tapve kirjoitti:Onko muuta korjausta kuin hommata lyhyemmät pyörän pultit??
Lyhennä niitä vanhoja.
No perhana, miks en tuota ite huomannut, eiku rautasahan ostoon :lol:
No ennen kuin satutat sillä rautasahalla itseesi, niin mieti sitä, että motonetissa pyöränpultit maksaa 1.01€/kpl. Ei varmaan paljoa kalliimpaa oo tarvikeliikkeessäkään kun samalta toimittajalta kuitenkin tulee.

On aika veemaista lyhennellä rautasahalla 10kpl 10.9 kovuudella olevia pyöränpultteja. Ainakin asennusjuomaa menee helposti noiden pulttien hinnan verran.
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

janimat kirjoitti:
tapve kirjoitti:
Raine kirjoitti:
tapve kirjoitti:Onko muuta korjausta kuin hommata lyhyemmät pyörän pultit??
Lyhennä niitä vanhoja.
No perhana, miks en tuota ite huomannut, eiku rautasahan ostoon :lol:
No ennen kuin satutat sillä rautasahalla itseesi, niin mieti sitä, että motonetissa pyöränpultit maksaa 1.01€/kpl. Ei varmaan paljoa kalliimpaa oo tarvikeliikkeessäkään kun samalta toimittajalta kuitenkin tulee.

On aika veemaista lyhennellä rautasahalla 10kpl 10.9 kovuudella olevia pyöränpultteja. Ainakin asennusjuomaa menee helposti noiden pulttien hinnan verran.
totta puhut! Vitsinä asian heitinkin, mutta kun olet noin viisas, niin kerroppa täytyykö mun yhden liian pitkän pultin kanssa sinne kauppaan astella.. vai kuinka ois fiksua asian suhteen edetä?
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Jätä se pultti sitten pois. Tiedät ainakin tuleeko se vika sieltä.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Tai pistä pitkät pultit eteen. Niin ne muutkin tekee.
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

janimat kirjoitti:Tai pistä pitkät pultit eteen. Niin ne muutkin tekee.
No näinhän se asia etenee.. :wink:
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
teme-O
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 22.01.2007 13:34
Paikkakunta: S:ro

Viesti Kirjoittaja teme-O »

No niin, vika selvisi jo aikaa sitten, mutta en ole kerenny raportoida.

Eli; pidikejousi oli vääntynyt, kenkä otti levyyn eli käsijarrurumpuun kiinni ja teki äänen. Motonjetistä uudet kengät ja jouset (maksoi peräti yhteensä noin 16,50 €) ja ääni hävisi.

Kiitokset kaikille vinkkejä antaneille!
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Niistä pitkistä pulteista vielä:

Jos autossa on liian pitkät pultit, niin pultit ovat väärän malliset. Jos autossa on alumiinivanteet, niin tarkistakaa siinä tapauksessa, että kanta on saman mallinen kuin vanteessa. Pulteissa voi olla pallokanta tai kiilakanta ja sen tulisi olla samanmuotoinen kuin vanteen vastinpinta. Muuten menee vanne paskaksi ja kiristys oikeaan momenttiin voi olla hankalaa.

Alkuperäinen pulttisarja maksaa kai enemmän kuin euron pultilta ja noissa tarvikepulteissa voi olla väärä pituus, väärä kovuus ja sitkeys ja väärä muoto. Tarvikepultit sopivat lähinnä tarvikevanteisiin tai peltivanteisiin.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

JarkkoN kirjoitti:Niistä pitkistä pulteista vielä:

Jos autossa on liian pitkät pultit, niin pultit ovat väärän malliset. Jos autossa on alumiinivanteet, niin tarkistakaa siinä tapauksessa, että kanta on saman mallinen kuin vanteessa. Pulteissa voi olla pallokanta tai kiilakanta ja sen tulisi olla samanmuotoinen kuin vanteen vastinpinta. Muuten menee vanne paskaksi ja kiristys oikeaan momenttiin voi olla hankalaa.

Alkuperäinen pulttisarja maksaa kai enemmän kuin euron pultilta ja noissa tarvikepulteissa voi olla väärä pituus, väärä kovuus ja sitkeys ja väärä muoto. Tarvikepultit sopivat lähinnä tarvikevanteisiin tai peltivanteisiin.
Tarkoitatko alkuperäisillä kenties mersun omien aluvanteiden(alkuperäisten) pultteja?

Ne on erilaisia kuin norm aluvanteissa yleensäja niitä ei saa kai kuin veholta.taisivat maksaa jotain 3-4€ kpl
edesmennyt
W201
Vastaa Viestiin